Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del Bilag 264
Offentligt
1880085_0001.png
Beskæftigelsesministeriet
[email protected], [email protected], [email protected] & [email protected]
LO-sagsnr. 14-0842
FTF-sagsnr.
AC-sagsnr.
Vores ref.
Deres ref.
Den 22. marts 2018
LO, FTF og Akademikernes samlede høringssvar om europæisk arbejdsmar-
kedsmyndighed og rådsanbefalingen om adgang til social beskyttelse for ar-
bejdere og selvstændige
LO, FTF og Akademikerne har modtaget forslagene om etableringen af en europæisk
arbejdsmarkedsmyndighed samt rådsanbefalingen om adgang til social beskyttelse for
arbejdere og selvstændige COM(2018) 132 - fra Specialudvalget for arbejdsmarked-
og sociale forhold.
Grundet den korte tidsfrist berører vi i høringssvaret kun de overordnede elementer i
forslaget og ser frem til muligheden for at fremsætte yderligere bemærkninger inden
EPSCO-mødet i juni. Desuden tages der forbehold for bemærkningerne vedrørende
rådsanbefalingen om adgang til social beskyttelse, da den korte tidsfrist ikke har til-
ladt en grundig orientering i LO og FTF og Akademikernes kompetente forsamlinger.
LO, FTF og Akademikerne hilser overordnet forslaget om en europæisk arbejdsmar-
kedsmyndighed velkomment og er tilfredse med, at Kommissionen med forslaget sø-
ger at imødegå social dumping og lette koordineringen for de borgere og virksomhe-
der, der opererer på tværs af landegrænserne i EU.
Samtidig skal det understreges, at det er afgørende for LO, FTF og Akademikerne, at
ELA etableres i fuld respekt for de nationale arbejdsmarkedsmodeller og
arbejdsmarkedets parters autonomi på nationalt plan, som angivet i betragtning 35 i
forslaget.
For at have en fri bevægelighed i EU, er det vigtigt, at reglerne overholdes og hånd-
hæves. Social dumping og konkurrence på dårligt arbejdsmiljø virker undergravende
for arbejdsmarkedsmodellerne og også for opbakningen til EU.
I artikel 14 nævnes myndighedens muligheder for at agere i forhold til uregelmæssig-
heder med en grænseoverskridende dimension. LO, FTF og Akademikerne er enige i,
at arbejdsmarkedsmyndigheden ikke bør have kompetence til at udføre inspektioner
på egen hånd.
Side 1 af 4
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 264: Grund- og nærhedsnotat om forslag til forordning om oprettelse af et europæisk arbejdsmarkedsagentur, fra beskæftigelsesministeren
LO, FTF og Akademikerne hilser det yderligere velkomment, at det pålægges de
medlemsstater, der ikke ønsker at medvirke ved en inspektion, at komme med en for-
klaring på årsagen til afvisningen.
I artikel 23 nævnes inddragelsen af en stakeholdergruppe, der involverer arbejdsmar-
kedets parter på EU-niveau. Det hilser LO, FTF og Akademikerne velkomment, da
det er afgørende for myndighedens evne til at agere på et oplyst grundlag og have den
fornødne legitimitet og opbakning, at arbejdsmarkedets parter inddrages i alle dele af
myndighedens virke.
Det kan i denne forbindelse overvejes om disse seks tværeuropæiske repræsentanter
har tilstrækkeligt kendskab til de respektive nationale arbejdsmarkedsmodeller og i
den forbindelse, hvorvidt stakeholdergruppen bør suppleres med en national stakehol-
dergruppe med nationale repræsentanter fra arbejdsmarkedets parter, så diversiteten i
indretningen af EU’s arbejdsmarkedsmodeller er repræsenteret.
I artikel 30 nævnes arbejdsmarkedsmyndighedens samarbejde med eksisterende agen-
turer som CEDEFOP og EU-OSHA. Det er et element, som LO, FTF og Akademi-
kerne har fremhævet i sit høringssvar i forbindelse med Kommissionens onlinehøring.
I artikel 33 nævnes, at arbejdsmarkedsmyndigheden skal bidrage til og evt. deltage i
møderne i den rådgivende komité om koordinering af sociale sikkerhedsydelser. I
disse komitéer indgår nationale repræsentanter for arbejdsmarkedets parter. LO, FTF
og Akademikerne finder det positivt, at arbejdsmarkedsmyndigheden koordinerer og
holder tæt kontakt med denne komité.
Endelig står der i artikel 35:
"Respect for the diversity of national industrial relations systems as well as the au-
tonomy of social partners is explicitly recognized by the TFEU. Taking part in the ac-
tivities of the Authority is without prejudice to the Member States’ competences, obli-
gations and responsibilities under, inter alia, relevant and applicable International
Labour Organization (ILO) conventions, such as Convention 81 concerning labour
inspections on industry and commerce, and to the Member States’ power to regulate,
mediate or monitor national industrial relations, in particular on the exercise of the
right to collective bargaining, and to take collective action".
Når vi skriver hele denne artikel ud, skyldes det, at ordlyden i denne artikel er afgø-
rende for LO, FTF og Akademikernes støtte til etableringen af en europæisk arbejds-
markedsmyndighed. Det er afgørende for os, at en sådan myndighed etableres i fuld
respekt for de nationale arbejdsmarkedsmodeller og arbejdsmarkedets parters auto-
nomi på nationalt plan.
EU-Kommissionens rådsanbefaling om adgang til social beskyttelse for atypisk an-
satte og selvbeskæftigede, COM(2018) 132
I Kommissionens anbefaling vedrørende adgang til social sikring for arbejdstagere og
selvbeskæftigede fremhæves det, at der i EU-medlemslandene er sket en stigning i
antallet af selvbeskæftigede og atypisk ansatte, og at det har ført til at en større andel
af arbejdsstyrken ikke har en tilstrækkelig social beskyttelse.
Side 2 af 4
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 264: Grund- og nærhedsnotat om forslag til forordning om oprettelse af et europæisk arbejdsmarkedsagentur, fra beskæftigelsesministeren
Aktuelt udgør atypisk ansatte og selvbeskæftigede 39 pct. af de beskæftigede i EU.
Og unge udgør en uforholdsmæssig stor andel af de atypisk ansatte. Endvidere er der
udsigt til, at der vil blive flere af disse grupper på arbejdsmarkedet i takt med udbre-
delsen af platformsøkonomien.
LO, FTF og Akademikerne deler Kommissionens bekymring for, at utilstrækkelig so-
cial beskyttelse for disse grupper kan føre til en reduceret mobilitet på
arbejdsmarkedet. Dette kan være en hindring for iværksætteri og dermed også for at
skabe den nødvendige konkurrence og dynamik mellem virksomheder, som er afgø-
rende for økonomisk vækst.
Hjemmel
Traktatens artikel 153 gives hjemmel til at iværksætte EU-initiativer inden for områ-
der vedr. social beskyttelse, som kan benyttes i forhold til at sikre en bedre social be-
skyttelse til atypisk ansatte og artikel 352, der giver adgang til social beskyttelse til
selvbeskæftigede. Vedtagelse af EU-initiativer i henhold til både artikel 153 og arti-
kel 352 forudsætter imidlertid enstemmighed.
LO, FTF og Akademikerne deler Kommissionens betragtninger om, at der ikke vil
være den nødvendige konsensus til gennemførelse af et direktiv om at sikre adgang til
sociale rettigheder til atypisk ansatte og selvbeskæftigede. En anbefaling vil imidler-
tid kunne udgøre et vigtigt politisk signal til EU-medlemsstaterne om iværksætte na-
tionale initiativer på området.
Subsidiaritet
Kommissionen fastslår, at social og arbejdsmarkedspolitik fortsat er et medlemsstats-
anliggende, men konstaterer samtidigt, at problemet med en utilstrækkelig social be-
skyttelse af atypisk ansatte og selvbeskæftigede er en fælles udfordring på tværs af
EU-medlemsstaterne, hvilket forklarer behovet for et EU-initiativ på området.
LO, FTF og Akademikerne støtter Kommissionens forslag om, at det fortsat skal
være op til den enkelte medlemsstat at tage stilling til både niveauet for social beskyt-
telse til arbejdere, atypisk ansatte og selvbeskæftigede, og hvorvidt der skal ske en
udbredelse af eksisterende beskyttelsesordninger eller etablering af nye, samt hvor-
vidt ordningerne skal være offentligt eller privat finansierede.
Proportionalitet
LO, FTF og Akademikerne finder det positivt, at Kommissionen peger på, at anbefa-
lingen om at sikre adgang til et vist socialt beskyttelsesniveau ikke er en hindring for,
at medlemsstaterne kan indføre bedre vilkår, og at der er vide rammer til, hvordan
man nationalt ønsker at implementere anbefalingen om en bedre social beskyttelse af
atypisk ansatte og selvbeskæftigede.
Selvbeskæftigede
For så vidt angår selvbeskæftigede, foreslår Kommissionen, at man bør skelne mel-
lem sociale sikringsordning mod arbejdsløshed, som bør være frivillige og sociale
Side 3 af 4
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 264: Grund- og nærhedsnotat om forslag til forordning om oprettelse af et europæisk arbejdsmarkedsagentur, fra beskæftigelsesministeren
1880085_0004.png
sikring i forbindelse med alderdom (pension), invaliditet, sygdom og barsel, som bør
være obligatoriske.
LO, FTF og Akademikerne er enige i, at lige adgang til sociale sikringsordninger vil
kunne udgøre et led i en effektiv bekæmpelse af unfair konkurrence, hvor man udnyt-
ter forskelle i sociale beskyttelsesniveauer/-rettigheder for selvbeskæftigede. Dog er
det nødvendigt at respektere nationale praksis og medlemsstaternes kompetence på i
forhold til regulering af social beskyttelse.
De risici, der er forbundet med en løsere tilknytning til arbejdsmarkedet, bør ikke
alene påhvile den enkelte.
Det er vigtigt, at også mikrovirksomheder er omfattet af anbefalingens forslag om mi-
nimumsrettigheder til atypisk ansatte og selvbeskæftigede, idet disse virksomheder i
særlig grad gør brug af denne gruppe.
Endelig støtter LO, FTF og Akademikerne Kommissionens forslag om bedre statistik
til at følge udviklingen i udbredelsen af atypisk ansatte og selvbeskæftigede på de eu-
ropæiske arbejdsmarkeder.
Der tages forbehold for godkendelse af ovennævnte i LO og FTF og Akademikernes
kompetente forsamlinger.
Med venlig hilsen
Arne Grevsen
Første næstformand, LO
Bente Sorgenfrey
Formand, FTF
Lars Qvistgaard
Formand, AC
Side 4 af 4