Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del Bilag 264
Offentligt
1880084_0001.png
Beskæftigelsesministeriet
[email protected]
[email protected]
[email protected]
[email protected]
Bemærkninger til Europa-Kommissionens Fairnesspakke in-
deholdende forslag til en europæisk arbejdsmarkedsmyn-
dighed og henstilling om social sikring for alle
Dansk Arbejdsgiverforening (DA) fremsender hermed DA’s foreløbige bemærk-
ninger til Europa-Kommissionens Fairnesspakke med forbehold for, at der vil
være mulighed for at give uddybende bemærkninger ifm. et egentligt hørings-
svar.
DA bemærker indledningsvist, at DA deler opfattelsen af, at det er nødvendigt,
at gældende regler er transparente for arbejdstagere, arbejdsgivere og nationale
myndigheder for at sikre en fair konkurrence på det indre marked til gavn for
alle. DA deler ligeledes opfattelsen af, at et effektivt samarbejde mellem med-
lemslandenes myndigheder på det sociale område er vigtigt.
DA deler dog ikke opfattelsen af, at en europæisk arbejdsmarkedsmyndighed er
et oplagt middel til at nå dette mål, og DA kan ikke støtte en myndighed med
overstatslige beføjelser, der erstatter de nationale arbejdstilsyn.
Øget transparens
Det er DA’s opfattelse, at den fri bevægelighed fungerer godt, og at vi allerede
har redskaberne til at sikre arbejdstagernes rettigheder i forbindelse med den fri
bevægelighed på medlemsstatsniveau som følge af bl.a. EU-instrumenter, der
skal sikre håndhævelse af rettigheder. Øget transparens og adgang til informa-
tion om rettigheder og pligter kan forbedres, uden at der indføres nye kontrolin-
stanser eller et skift i kompetencer. Det er DA’s opfattelse, at forslaget om en
europæisk arbejdsmarkedsmyndighed ikke bør medføre en ny overnational myn-
dighed eller føre til øget administrativ kompleksitet.
Det er DA’s opfattelse, at uklare EU-regler skaber uafklarede situationer omkring
den fri bevægelighed. DA opfordrer til at øge transparensen ved at gøre infor-
mation om rettigheder og pligter for arbejdstagere og arbejdsgivere i hvert med-
lemsland lettere tilgængelige også på flere sprog. Det er DA’s opfattelse, at det
vil øge arbejdskraftens mobilitet mellem medlemslandene.
Subsidiaritetsprincippet
Subsidiaritetsprincippet skal respekteres, da det sociale område er national kom-
petence. Ligeledes skal en europæisk arbejdsmarkedsmyndighed respektere na-
tionale arbejdsmarkeder, herunder tilsynsformer og kompetencer, og sociale
modeller.
22. marts 2018
HTA
Dok ID: 117669
DANSK ARBEJDSGIVERFORENING
Vester Voldgade 113
Tlf. 33 38 90 00
DK-1790 København V
www.da.dk
CVR 16834017
E-mail [email protected]
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 264: Grund- og nærhedsnotat om forslag til forordning om oprettelse af et europæisk arbejdsmarkedsagentur, fra beskæftigelsesministeren
1880084_0002.png
Side 2
Myndighedens opgaver
DA noterer sig, at den nye myndighed vil kunne fortage inspektioner i medlems-
lande og mægle i sager, hvor der er uenighed mellem medlemslande om, hvilket
lands sociale sikring, der skal gælde. DA finder, at det er væsentligt, at det af-
klares, på hvilket grundlag den europæiske arbejdsmarkedsmyndighed kan
iværksætte fælles inspektioner, og på hvilket grundlag de nationale arbejdsmar-
kedsmyndigheder skal kunne foreslå, at der foretages en fælles inspektion. DA
finder det afgørende, at myndigheden kun kan mægle mellem lande efter fore-
spørgsel og samtykke fra de involverede medlemslande. Det er imidlertid stadig
uklart, hvilken rolle en vurdering fra myndigheden vil have i en situation, hvor
der opstår en tvist mellem medlemsstaters myndigheder. Herunder skal DA gøre
opmærksom på, at arbejdsmarkedets parter i en dansk sammenhæng har en
særlig rolle i forbindelse med håndhævelse af løn og arbejdsvilkår, dvs. at ar-
bejdstilsynet i Danmark har en anden rolle end arbejdstilsyn i andre medlems-
lande.
DA finder det positivt, at Europa-Kommission skriver i sit forslag, at oprettelsen
af myndigheden ikke vil føre til nye rettigheder og pligter, hverken for individer
eller arbejdsgivere, da det vil kunne føre til yderligere kompleksitet og mindre
transparens. Dette bør efter DA’s opfattelse sikres i den kommende forhandling.
Oprettelse af en stakeholder group
Europa-Kommissionen foreslår, at den europæiske arbejdsmarkedsmyndighed
skal nedsætte en stakeholder group bestående af repræsentanter fra arbejds-
markedets parter på europæisk niveau for at trække på relevante kompetencer.
DA mener, at det er vigtigt, at også repræsentanter fra nationale sociale parter
skal deltage i denne stakeholder group, så der også tages hensyn til de nationale
arbejdsmarkeds- og sociale systemer.
Adgang til sociale sikring for alle
Om Europa-Kommissionens henstilling om social sikring bemærker DA, at DA
deler opfattelsen af, at transparente regler for social sikring og lettere adgang
til information om rettigheder og pligter for arbejdstagere og arbejdsgivere
hjælper til at træffe informerede valg.
DA støtter Europa-Kommissionens ønske om at undgå et ”race to the bottom”
for social sikring, som fører til ulige konkurrence mellem europæiske virksom-
heder.
DA finder det positivt, at Europa-Kommissionen fastslår, at det er op til den en-
kelte medlemsstat at fastlægge niveauet af sikring, samt formen og finansierin-
gen. Derimod ser DA en fare for, at nogle medlemslande vil vælge en finansie-
ringsform, der pålægger arbejdsgivere høje udgifter ifm. ansættelser. DA påpe-
ger i denne sammenhæng, at det er vigtigt, at Europa-Kommissionen opfordrer
til, at der ikke skabes mere rigide europæiske arbejdsmarkeder, der kan
hæmme den europæiske vækst.
Europa-Kommissionen skriver som baggrund for henstillingen, at den sociale
sikring for ansatte i atypiske ansættelser og for selvstændige varier meget i de
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 264: Grund- og nærhedsnotat om forslag til forordning om oprettelse af et europæisk arbejdsmarkedsagentur, fra beskæftigelsesministeren
1880084_0003.png
Side 3
enkelte medlemslande. DA kan ikke støtte en ensretning af medlemslandenes
systemer men påpeger, at social sikring skal forblive en national kompetence.
Det er vigtigt, at henstillingen ikke fører til, at medlemsstaterne mister ret-
tigheden til selv at definere formen på det nationale socialsikringssystem. Sam-
tidigt er det vigtigt, at arbejdstagerbegrebet afgøres i overensstemmelse med
national lovgivning og praksis. Dette bør fremgå tydeligt af henstillingens defi-
nition af arbejdstagerbegrebet. DA finder, at der i øvrigt bør være fokus på ar-
tikel 7 og de definitioner, der lægges op til i forhold til afgrænsningen af hen-
stillingens anvendelsesområde.
DA anser det som væsentligt, at Europa-Kommissionen tydeliggør, at med-
lemslande med fordel kan involvere de sociale parter i udarbejdelsen af nye sy-
stemer for social sikring og samtidigt slår fast, at henstillingen ikke må be-
grænse de social parters autonomi, hvor de er ansvarlige for opsætning og ad-
ministration af sociale sikringssystemer.
Med venlig hilsen
DANSK ARBEJDSGIVERFORENING
Helene Tanderup