Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del Bilag 262
Offentligt
1879263_0001.png
Oktober 2017
Byggeriets Arbejdsmiljøbus – Arbejdsplan
2018
1
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 262: Arbejdsplan 2018 og Årsberetning 2017-2018, fra Byggeriets Arbejdsmiljøbus BAM-BUS
1879263_0002.png
Indledning
Byggeriets Arbejdsmiljøbus blev etableret i 2008 med det formål at formidle god arbejdsmiljøpraksis og vi-
den om udvikling af godt arbejdsmiljø og forebyggelse af arbejdsmiljøproblemer til byggepladser og til byg-
gevirksomhederne og deres ansatte.
Denne arbejdsplan handler om målene for Byggeriets Arbejdsmiljøbus virksomhed i 2018.
Mål- og rammeplanen 2015-2020 er, sammen med Behovsanalysen og de eksisterende aktiviteter i Ar-
bejdsplan 2017, grundlaget for denne arbejdsplan.
I dag er Byggeriets Arbejdsmiljøbus solidt funderet, og har et udbredt kendskab i branchen, ligesom Bygge-
riets Arbejdsmiljøbus 8 konsulenter har etableret og udbygget sit store netværk og kontakter i regionerne.
Konsulentstaben udvides til 10 konsulenter i januar 2018, og dermed øges dækningen og besøgsfrekvensen
i løbet af 2018.
De to nye konsulenter vil blive tilknyttet regionerne i Nord- og Midtjylland og Hovedstaden.
Byggeriets Arbejdsmiljøbus har også centralt et godt og solidt netværk til organisationerne, Arbejdstilsynet,
Arbejdsmedicinske kliniker, NFA og andre forskningsinstitutioner og til mange leverandører og producenter
i branchen.
Siden 2016 har der sideløbende med den oprindelige konsulenttjeneste kørt to projekter:
Videntjenesten for bygherrer og rådgivere (3 år) med en konsulent og
Lærlingeprojektet (2 år) med to konsulenter.
Videntjenesten fortsætter indtil udgangen af 2018, hvorefter der skal findes ny finansiering af tjenesten.
Derimod er Lærlingeprojektet afsluttet i september 2017.
Arbejdsplanen skal fungere som det praktiske styringsværktøj, der omsætter målsætning og kerneopgaven
til praktiske og konkrete aktiviteter, som skaber de resultater som Byggeriets Arbejdsmiljøbus står for.
Arbejdsplanen er opdelt i følgende afsnit: Besøgsaktiviteter, Driftsopgaver, Udviklingsopgaver, Projekter og
Rammer og organisation.
Målsætning:
Byggeriets Arbejdsmiljøbus har til formål at bidrage til:
Forbedring af virksomhedernes systematiske, forebyggende arbejdsmiljøindsats, herunder udvikling af deres ar-
bejdsmiljøorganisation og arbejdspladsvurdering samt valg af arbejdsmiljørepræsentanter
Påvirkning af lederes og medarbejderes arbejdsmiljøadfærd og holdninger til arbejdsmiljø
Udbrede kendskab til konkrete forebyggelsesmuligheder i forbindelse med arbejdets udførelse
Deltage i videndeling med henblik på forbedring af den samlede arbejdsmiljøindsats med Branchefællesskabet for
arbejdsmiljø i Bygge & Anlæg, de tilsluttede organisationer og andre relevante arbejdsmiljøaktører
Kerneopgaven:
Byggeriets Arbejdsmiljøbus kerneopgave er at bidrage til forbedring af virksomhedernes forebyggende arbejdsmiljø-
indsats og til løsning af konkrete arbejdsmiljøspørgsmål gennem praksisnær, dialogbaseret formidling til medarbej-
dere, ledere, arbejdsgivere og rådgivere på byggepladser og i byggevirksomheder baseret på anbefalinger fra især
Branchefællesskabet for arbejdsmiljø i Bygge & Anlæg, myndighederne og andre relevante aktører.
Besøgsaktiviteter
Aktiviteten og kontakterne vil i forbindelse med udvidelsen i 2018 blive sat op. Udvidelsen af Byggeriets Ar-
bejdsmiljøbus sker i januar 2018 med de to nye konsulenter, og der vil naturligvis være en opstart, hvor de
skal introduceres til konsulentarbejdet og ind i rutiner for besøg og kontakt. Der vil formentlig også skulle
afsættes tid til formel kompetenceudvikling, afhængig af behov. Det vil derfor ikke være realistisk blot at
forhøje besøgsfrekvensen med 25 % for 2018, og derfor er måltallet hævet med 15 % på byggepladskontakt
og fastholdt på virksomhedskontakt. Sidstnævnte skal ses i lyset af, at det de seneste år, har været vanske-
ligt at indfri besøgstallet på virksomheder.
Det betyder at mål for 2018 er, at der gennemføres:
2
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 262: Arbejdsplan 2018 og Årsberetning 2017-2018, fra Byggeriets Arbejdsmiljøbus BAM-BUS
1150 besøg på byggepladser
500 besøg i virksomheder
Besøgene vil være på alle typer af byggepladser, men som tidligere år vil der være en særlig opmærksom-
hed på at komme i dialog med både ledere og medarbejdere i de små og mellemstore byggevirksomheder.
Fordelingen af besøgene tilstræbes at være ca. 30 % opsøgende og 70 % rekvirerede.
Driftsopgaver
I 2018 fortsætter aktiviteterne, som retter sig mod de udfordringer og problemer i branchen eller som knyt-
ter sig til de generelle fokusområder som enten organisationerne eller myndighederne har opmærksomhed
på.
Anvendelse og udvikling af tekniske hjælpemidler
Indsatsen mod nedslidning og muskel og skeletbesvær har været gennemgående i alle de år Byggeriets Ar-
bejdsmiljøbus har eksisteret.
En stor del af konsulenternes arbejde består i at udbrede kendskabet til godt teknisk grej og udstyr, som
enten fjerner eller mindsker belastningerne på muskler og skelet. Den ene del af arbejdet består i at for-
midle ud til mestre og ansatte at grejet eksisterer, og den anden del består i at deltage i udviklingsarbejdet
omkring nye tekniske hjælpemidler.
Alvorlige arbejdsulykker:
Byggeriets Arbejdsmiljøbus, vil fortsat have en særlig opmærksomhed mod forebyggelse af ulykker inden
for fx orden og ryddelighed, nedstyrtningsfare især i forbindelse med brug af stiger, tagarbejde, halbyggeri
og nedrivning, skærende værktøj, sikkerhedskultur for danske og udenlandske bygningsarbejdere, samt
bygherrer og rådgiveres roller.
Byggepladsstøv:
Støv er også stadigvæk et stort problem på mange byggepladser. Indsatsen er rettet mod bygherre og råd-
giver; byggeleder og koordinator; mestre (fx planlægning og valg af metoder og tekniske hjælpemidler) og
bygningsarbejdere (fx anvendelse af tekniske hjælpemidler, udsugning, åndedrætsværn mv.). Indsatsen in-
kluderer også kontakt til og dialog med producenter, leverandører og udlejere af maskiner og udstyr (fx for-
bedret udsug, mindre frembringelse af støv, smartere løsninger).
Fortidens syndere – asbest, PCB og bly
Vejledningen og formidling af regler og god praksis om arbejde med asbest, PCB og bly har et stort omfang.
Det er typisk på renoveringsopgaver at vi modtager henvendelser om håndtering, sikkerhedsforanstaltnin-
ger og uddannelseskrav. I dette arbejde er der også opmærksomhed på andre eksponeringer for sundheds-
skadelige stoffer og materialer.
Byggeriets Arbejdsmiljøbus har haft drøftelser om et nærmere samarbejde med NFAs nye forskergruppe på
kemisk arbejdsmiljø om dels fortolkning af accept- og grænseværdier på de nævnte stoffer, og på input om-
kring eksponeringsundersøgelser. Der er aftalt løbende at have kontakt fremover, da forskergruppen plan-
lægger en del undersøgelser bl.a. for eksponering af PCB i konkrete renoveringsprojekter.
Temperatur og belysning:
Især i vinterperioderne vil konsulenterne have en særlig opmærksomhed rettet mod inddækning, belysning
og opvarmning af råhuse, og der vil blive sat yderligere fokus på indsatsen i forhold til bygherrens pligter i
forhold til vinterforanstaltningerne, især råhus-inddækning, ligesom der også er fokus på forskellige mulig-
heder for totalinddækning.
Unge og nyansatte:
Opmærksomheden på unge og nyansatte fortsætter både ved byggepladsbesøg og drøftelser i virksomhe-
der om særligt modtagelse af nyansatte og lærlinge. Tidligere udarbejdet materialer udleveres og omtales,
opmærksomhed på instruktion og tilsyn, ikke tage chancer og bruge erfarne svende som gode forbilleder
3
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 262: Arbejdsplan 2018 og Årsberetning 2017-2018, fra Byggeriets Arbejdsmiljøbus BAM-BUS
Kontakt til erhvervsskolerne fortsætter også gennem faglærere og dialog med elever gennem gæstebesøg
på skolerne (se nedenfor)
APV i små virksomheder
En del virksomheder har ikke særlig stor opmærksomhed på arbejdsmiljø, og ofte oplever Byggeriets Ar-
bejdsmiljøbus at arbejdet med APV ikke bliver udført. Vi vil fortsat præsentere simple APV-metoder og ske-
maer for virksomheder, som vil have hjælp til APV arbejdet.
Dette arbejde starter ofte med den årlige drøftelse, og der efterspørges ofte konkrete eksempler på, hvor-
dan man gribe det arbejde an. Vores erfaring er, at det hjælper at sætte sig ved bordet at de bliver fortro-
lige med APV og selv bliver i stand til at håndtere arbejdsmiljøarbejdet fremover.
Stilladsindsatsen
I forlængelse af Stilladsindsatsen i efteråret 2016 har der været et ønske om at gennemføre en møderække,
hvor man mere konkret beskrev forskellige stilladstyper og deres anvendelse. Disse møder vil vi gerne gen-
nemføre i starten af 2018, og målgruppen vil være bygherrer og rådgivere.
Samtidig er der behov for at tilrette websiden korrektestilladser.dk med seneste nyt, ligesom vi planlægger
at supplere med en eksempelsamling på siden.
Udenlandske virksomheder og udlændinge, der ikke behersker dansk sprog
Der er en særlig udfordring med at komme i dialog med mange udenlandske virksomheder og deres medar-
bejdere, men i lyset af, at de udgør en stadig større andel af virksomheder og ansatte på byggepladserne er
det vigtigt at Byggeriets Arbejdsmiljøbus kommer i kontakt med dem. Det gør vi ved at opsøge medarbej-
dere som kan tale engelsk eller dansk, og herefter starte en dialog om helt almindelige arbejdsmiljøforhold
(arbejdsmiljøorganisation, sikkerhedsmøder, farer i arbejdet). Dialogen kan have form af billedeksempler,
video eller rundering på pladsen. Øvrige emner kan efterfølgende være instruktion, oplæring og tilsyn, og
formidling af gode råd, samt henvise til fx BFAs faktablad og tjekliste, samt forskelligt fremmedsproget ma-
teriale som efterhånden findes.
Store byggerier
Indsamling af erfaringer og inspiration fra nye, store private, stats- og regionsbyggerier og anlægsopgaver:
Nye måder at starte byggepladser op, udøve arbejdsmiljøkoordinering, gennemføre og udvikle samlende
aktiviteter for forskellige faggrupper, koordinering mellem bygherre, rådgiver og udførende, udvikling af
pladsindretning og faciliteter, og eventuel mulighed for at formidle kontakt til forskningsverdenen
Formidle virksomhedserfaringer med registrering og implementering af anvendelsen af nærvedhændelser
i den forebyggende indsats
Gennem opsamlede erfaringer og eksempler med at registrere, analysere og bruge nærvedhændelser eller
hændelser i det forebyggende arbejde, søger vi at skabe opmærksomhed på, hvordan nærvedhændelser
kan bruges forebyggende
Udviklingsopgaver
Kranarbejde, anhugning og elementmontage
Byggeriets Arbejdsmiljøbus fortsætter et særligt fokus på dette i 2018, ikke mindst på projekteringsdelen
(elementbestilling, opsætnings- og tidsplaner, kvalitetskontrol hos producenter, anhugning og grej, kran-
plan).
I 2017 har vi fokuseret på kranførerens arbejdsmiljø, og fået samlet materiale og skemaer til internt brug og
udlevering i situationer, hvor vi møder spørgsmål om kranføreres arbejdsmiljø.
Hele området omkring elementmontage har vi ikke nået i 2017, og derfor vil det fortsætte i 2018.
Tagarbejde på store tagflader (stalde, fabrikker, staklader og haller)
4
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 262: Arbejdsplan 2018 og Årsberetning 2017-2018, fra Byggeriets Arbejdsmiljøbus BAM-BUS
Der sker desværre hvert år dødsulykker på grund af gennemstyrtning eller nedstyrtning fra større tage, så
der er god grund til at have fokus på området. Det vil vi også have i 2018, bl.a. fordi der de seneste år er
udviklet en del nye teknisk grej og udstyr som kan forebygge disse ulykker, og fordi der er nogen usikkerhed
om tolkning af, hvornår tagplader er trædesikre, i de montagevejledninger fra forskellige producenter af
tagplader leverer sammen med pladerne.
Psykisk arbejdsmiljø
Vi får flere og flere henvendelser om psykisk arbejdsmiljø. Flere firmaer tager fat i emnet på forskellige må-
der: sikre god kommunikation, særlig opmærksomhed på planlægning som nøglen til gode byggerier og
godt arbejdsmiljø, tonen i firmaet, mobning og chikane.
I 2017 har vi gennemført en temadag om psykisk arbejdsmiljø, som bl.a. skulle afklare, hvordan vi går til
denne type opgaver.
Problemer med det psykiske arbejdsmiljø adskiller sig væsentligt fra andre typer arbejdsmiljøproblemer på
to områder: dels skal årsager til problemer ofte findes i relationer mellem mennesker, og her indgår alle
mulige faktorer, forskelle og ligheder, følelser og tanker om og overfor hinanden, som det er svært at sætte
klare regler op for, og dels er der ingen veldefineret definition, eller grænseværdi på et godt psykisk ar-
bejdsmiljø.
Det gør at området er forholdsvis svært at give hurtig rådgivning og hjælp på, og derfor kalder den assi-
stance som Byggeriets Arbejdsmiljøbus kan give snarere på, at kende kortlægningsmetoder, og til faktorer
som har betydning for et godt eller dårligt psykisk arbejdsmiljø, og at vi derudover kan henvise til relevante
autoriserede rådgivere som kan bistå med yderligere hjælp.
Der arbejdes stadig internt i Byggeriets Arbejdsmiljøbus på:
Forventninger (internt/eksternt) til aktiviteter på psykisk arbejdsmiljø
Gennemgå BFA-materialer om psykisk arbejdsmiljø
Mødes med At tilsynsførende om tilsyn med psykisk arbejdsmiljø i bygge/anlæg
Mødes med fx NCC som har gjort meget på dette område
Udarbejde liste over, hvad der er af plus/minus på planlægning af et godt psykisk arbejdsmiljø på plad-
sen og i virksomheden
Tre-fire teser om godt psykisk arbejdsmiljø – inspireret af aftaler, eksempler fra firmaer
Særligt fokus på særlige medarbejdergruppers psykiske arbejdsmiljø
Udvikling af arbejdsmiljøorganisation (AMO)
Opgaven består i, at skabe større opmærksomhed på vigtigheden af, at få arbejdsmiljøorganisationen til at
fungere mere som en integreret del af byggestyringen på pladserne og arbejdsmiljøarbejdet i virksomhe-
den.
Der skal skabes større interesse for arbejdet og vises resultater som bidrager til, at arbejdet med arbejds-
miljø medvirker til både færre skader og mere værdi for alle.
Relevante emner er fx årlig arbejdsmiljødrøftelse, APV og valg af arbejdsmiljørepræsentanter, herunder op-
følgning og uddannelse af dem.
Der opleves også en stigende efterspørgsel på og brug af elektroniske styrings- og dokumentationspro-
grammer. Det er fx brugsanvisninger eller APV på IPads, men opsamlingen finder også helt almindelige ske-
maer eller beskrivelser. I 2018 fortsætter arbejdet med at opsamle og videreformidle smarte løsninger in-
den for dette emne, med henblik på at udvikle koncepter til at fremme den forebyggende egenindsats.
Nudging
I 2017 drøftede vi mulighederne for sammen med NFA og nudgingfirmaet INudgeYou at søge om midler til
et udviklingsprojekt, hvor virkningen af nudging på fx rod og uorden og støv undersøges ved at gennemføre
konkrete nudging-aktiviteter.
På grund af travlhed for alle parter og en del andre projekter i NFA lykkedes det ikke at formulere en ansøg-
ning færdig, men aftalen er at vi fortsat holder kontakten med hinanden og vil skrive en ansøgning til et ud-
viklingsprojekt i 2018.
5
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 262: Arbejdsplan 2018 og Årsberetning 2017-2018, fra Byggeriets Arbejdsmiljøbus BAM-BUS
Forsikringsbranchen
Vi møder jævnligt byggefirmaer som på forsikringsopgaver føler sig presset til at gå på kompromis med sik-
kerheden, fordi de presses af forsikringsselskabet til at udføre arbejdet billigst muligt.
Vi har haft et møde med brancheorganisationen Forsikring og Pension om problemet, og de vil gerne tage
det op overfor selskaberne, ligesom vi har tilbudt at komme med oplæg til taksatorer i deres eventuelle
branche/faggrupperettede uddannelsesaktiviteter.
Dette vil der skulle ske en opfølgning på i 2018.
Projekter
Videntjeneste for bygherrer og rådgivere
Projektet fortsætter arbejdet med at udvikle formidlingsindsatsen til målgruppen omkring godt arbejds-
miljø, herunder øge fokus på ansvar og pligter samt værdiskabende elementer bag godt arbejdsmiljø.
Projektet skal supplere de aktiviteter i Byggeriets Arbejdsmiljøbus, som i dag især retter sig mod de udfø-
rende, og fremover tilbyde vejledning og god praksis til bygherrer og rådgivere i bygge- og anlægsprojekter.
Andre projekter:
Herudover bidrager Byggeriets Arbejdsmiljøbus med erfaring, formidling af kontakt til projekter, som orga-
nisationerne står bag, samt andre projekter, som fx arbejdsmiljørådgivere, byggevirksomheder, forsknings-
institutioner eller producenter og deres designere inviterer til samarbejde om.
I den forbindelse prioriteres især samarbejdet om:
Fortidens synder (PCB, bly og asbest), se ovenfor
Sikre praktikvirksomheder
Redskab til håndtering af byggemateriel i højden fra sakselift
Forebyggelse af udsættelse for sundhedsskadeligt støv i nedrivningsbranchen
Gipsprojekt
Succesfuld arbejdsmiljøkoordinering (Videntjenesten)
Rammer og organisation
Netværkssamarbejde:
Byggeriets Arbejdsmiljøbus netværksudbygning og -vedligeholdelse blandt bygge- og anlægsbranchens an-
dre aktører vil blive fortsat både regionalt og centralt: BFA Bygge & Anlæg, organisationerne, designere,
leverandører og producenter af tekniske hjælpemidler, arbejdsmiljømyndighederne, kommercielle arbejds-
miljørådgivere, erhvervsskolerne og andre uddannelsesinstitutioner, interesseorganisationer, forsknings-
og udviklingsinstitutioner.
I det eksisterende samarbejde med BFA Bygge & Anlæg forstærkes på to områder:
Bygergo.dk gennemgås af Bam-bus konsulenter i slutningen af 2017 med henblik på, at få en opdateret
og ajourført webside med tekniske hjælpemidler til at fungere fra starten af 2018. Herefter vil der lø-
bende være opdateringer i den takt som nye produkter indrapporteres fra leverandører og producen-
ter.
Der er aftalt en rapporteringsskabelon og forretningsgang for dette arbejde.
Der ansættes en fultidssekretær i Byggeriets Arbejdsmiljøbus, hvoraf BFA indlejer vedkommende to
dage pr. uge. En ny sekretær vil skulle udføre de nuværende opgaver i Byggeriets Arbejdsmiljøbus, og
derudover varetage opgaver for BFA, primært telefonbetjening, mødestyring og kalenderplanlægning,
samt opgaver, hvor der er behov for koordinering og praktisk hjælp.
Erhvervsskolerne:
Samarbejdet med erhvervsskolerne er en vigtig del af Byggeriets Arbejdsmiljøbus virksomhed fordi det er
vigtigt at bidrage til at de unge, der kommer ud i branchen, har respekt og forståelse for arbejdsmiljøet. Vi
6
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 262: Arbejdsplan 2018 og Årsberetning 2017-2018, fra Byggeriets Arbejdsmiljøbus BAM-BUS
deltager som gæsteunderviser på hovedforløb på de erhvervsskoler som uddanner håndværkere inden for
de overenskomstdækkede områder, og det har den gode sideeffekt, at der er forholdsvis mange elever som
efter at de har fået svendebrev og job, kan huske os og kontakter os, når de løber ind i spørgsmål om ar-
bejdsmiljø.
Bofællesskabet med Byggeriets Uddannelser giver et godt grundlag for at kunne vejlede om uddannelses-
muligheder og om certifikatuddannelser og det vil blive fortsat i 2018. Der vil formentlig komme en del hen-
vendelser omkring de nye forenklede førercertifikater til kraner og teleskoplæssere.
Formidling:
I forbindelse med beslutningen om udvidelse af Byggeriets Arbejdsmiljøbus blev der fra bestyrelsens side
også tilkendegivet et ønske om, at Byggeriets Arbejdsmiljøbus sikrer bedre vidensopsamling og formidling.
Byggeriets Arbejdsmiljøbus er kendetegnet ved at have tæt kontakt til byggepladser og byggevirksomheder,
hvor en stor del af formidlingen foregår ved at ideer og input fra den ene besøg, bringes videre til næste
besøg.
Konsulentaktiviteten skal fortsat være rettet mod byggepladser og virksomheder, og vidensopsamlingen
sker hovedsageligt som ovenfor nævnt i kontakten med virksomheders ledere, medarbejdere og arbejds-
miljøprofessionelle, samt organisationer, leverandører, forskningsverden og konsulenternes indbyrdes kon-
takt. Endvidere vil adskillelsen mellem BFAs og organisationernes skriftlige formidling, og Byggeriets Ar-
bejdsmiljøbus mere konkrete formidling og brug af disse materialer, også blive bevaret.
Byggeriets Arbejdsmiljøbus har ikke mandskab til at besøge alle branchens mange virksomheder, men det
er vigtigt at alle de virksomheder og organisationer, der bidrager til ordningen, har mulighed for at få et ud-
bytte, også selv om de ikke selv er blevet besøgt eller har haft kontakt.
Derfor er der nu igangsat en relancering af Nyhedsbrevet ”Dit arbejdsmiljø – Nyt fra Bam-bus” og websiden
bam-bus.dk, samt en introduktion til sociale medier.
Opgaverne omkring dette er beskrevet nedenfor, og der er indgået en aftale med Morten Bichel, Kombic
om at assistere i produktionen af nyhedsbreve, og i 2018 budgetteres med ansættelse af en studentermed-
hjælp til drift og vedligehold af web og sociale medier.
Nyhedsbrevet
får en overhaling og begynder at udkomme med en fast frekvens seks gange om året. Det
prioriteres, at formidlingen sker som videoklip og småfilm, hvor det kan lade sig gøre.
Eksemplerne/historierne indhentes aktivt hos konsulenterne og i sekretariatet, og vinkler og temaer vælges
med god bredde, så de kan ramme ordentligt i hele den interesserede modtagerskare, og samtidig appel-
lere til nye målgrupper og modtagere.
Eksemplerne/historierne skal understøtte Byggeriets Arbejdsmiljøbus strategi om at være byggepladsnær
og konkret, og nyhedsbrevet skal formidle og aktivere den viden som konsulenterne i Byggeriets Arbejds-
miljøbus besidder og gør brug af i det daglige.
Konsulenterne udstyres desuden med et lille ”hand out” i kreditkort-størrelse i Bam-bus-layout og med QR-
kode og de nødvendige informationer til brug for markedsføring af nyhedsbrevet. Ideen er, at det skal være
nemt for konsulenterne at aflevere information om nyhedsbrevet, når de er på besøg i virksomheder og på
byggepladser.
I forbindelse med relanceringen af nyhedsbrevet tænkes også i muligheder for at lave PR på historier, mar-
kedsføring af nyhedsbrevet gennem velkendte kanaler som fx Under Hjelmene, organisationernes blade
eller fagpressen, og i det hele taget på at få modtagerlisten til at vokse betragteligt.
Websiden
revitaliseres, og får en mere skarp profil på:
Hvad og Hvem er Byggeriets Arbejdsmiljøbus?
Hvordan man kan kontakte os?
Hvad vi arbejder med?
Nyhedsbrev
Sociale medier
bruges aktivt som platform til at trække opmærksomhed over Byggeriets Arbejdsmiljøbus
Der er oprettet Bam-bus-profiler på Facebook, LinkedIn og Twitter. Oplægget er i første omgang at bruge
de sociale medier som platform overfor forskellige målgrupper, til at trække opmærksomhed hen på egen
web og andre relevante arbejdsmiljøsider
7
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 262: Arbejdsplan 2018 og Årsberetning 2017-2018, fra Byggeriets Arbejdsmiljøbus BAM-BUS
Tættere og forstærket samarbejde med BFA
(se ovenfor) omkring formidling af indsamlet erfaring, herun-
der ajourføring og opdatering af BygErgo.dk samt udbygning af samme med eksempler på gode tekniske
løsninger og grej.
Formålet med at ovenstående tiltag er at synliggøre de erfaringer og gode eksempler som Byggeriets Ar-
bejdsmiljøbus opsamler, og udbrede disse til en bredere kreds af virksomheder, deres medarbejdere og or-
ganisationerne.
Kompetence:
Konsulenterne er som udgangspunkt generalister, der alle kan hjælpe de fleste virksomheder med alminde-
ligt forekommende arbejdsmiljøproblemer. Der vil for de to nye konsulenter være et introduktionsforløb,
hvor de pågældende skal læres op i jobbet og formentlig afhængig af behov også igennem formel og rele-
vant kompetenceudvikling.
I forhold til specielle delområder indenfor byggebranchen fungerer enkelte konsulenter som ankerperso-
ner: stenhuggerier, betonindustri, teknisk isolering, gulvlægning, nedbrydning, industrilakerere, materielud-
lejning, asfalt, vejarbejde og tagdækning. Det vil være naturligt at tage en ny drøftelse af fordelingen når de
nye konsulenter er kommet på plads.
I 2018 fortsættes med ca. 9 fælles 2-dages konsulentmøder. På disse møder bruges al tiden på vidensdeling
mellem konsulenterne, ofte med eksterne bidrag, som der efterfølgende samles op på for at afklare, hvor-
dan nye ideer og inspiration kan bruges i konsulenternes arbejde.
På et af konsulentmøderne vil BFA Bygge & Anlægs sekretariat deltage med henblik på gensidig videndeling
og samarbejdsudvikling samt feedback om branchevejledningernes anvendelighed og læsbarhed.
Tilsvarende vil et af møderne også have deltagelse af formandskabet, hvor relevant og aktuelt emne sættes
på dagsorden.
Aftalen med arbejdsmiljørådgivningsvirksomheden Arbejdsmiljøhuset om support vedrørende kemiske ar-
bejdsmiljøspørgsmål genforhandles og vil fortsætte i 2018.
Konsulenternes efteruddannelse i 2018 vil fortsat være orienteret mod:
Kurser – workshop: fx kursus om bestemt tema eller projekt, Arbejdsmiljøakademiet og medlemsmøder
i SAM
Seminar, fx AM 2017
Konference, fx organisationernes egne konferencer
Messer, fx Dansk Byggeris messer, håndværksmesser i Danmark, men muligvis også i Tyskland eller Sve-
rige
Samarbejdet internt i Byggeriets Arbejdsmiljøbus vil skulle videreudvikles på den platform, at alle konsulen-
ter dels bærer hinandens erfaringer og budskaber ud til eksisterende og nye kunder, ligesom der også ligger
en opgave i, og et ansvar for, selv at kunne se nye vinkler og betragtninger på de udfordringer som såvel
bygherrer, rådgivere og udførende har på arbejdsmiljøområdet, og bringe dem ind i drøftelserne i de sam-
menhænge, hvor man mødes.
Biler, IT og telefoner:
Leasingaftalerne med ALD fortsætter på de nuværende biler indtil sommeren 2020. Bilerne er indtil videre
stabile og driftsikre, men servicen fra leasingfirmaet ALD er ikke tilfredsstillende, og derfor er der indgået
aftale med et andet og mindre leasingfirma (Autolease) om leasing af biler til de to nye konsulenter, som
ser ud til at være klar til levering lige efter Nytår.
Mobiltelefoner og tilbehør til disse udskiftes før nytår 2017/2018, og vil derfor være nye ved årets start.
Midler til udskiftning af computere, software eller printere sættes på budgettet for 2018, men så længe
maskinerne kører uden større problemer afventer vi udskiftning. Det vil dog formentlig skulle ske i 2018.
8
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 262: Arbejdsplan 2018 og Årsberetning 2017-2018, fra Byggeriets Arbejdsmiljøbus BAM-BUS
Besøgsregistreringssystemet Panda vil blive ændret så det indtastningsmæssigt før op til nutidig funktiona-
litet, samtidig foretages der tilretninger af systemet sådan at indberetningsarbejdet lettes. Planen er, at
dette arbejde er gennemført inden 1. februar 2018.
Intern kommunikation:
Kommunikationen mellem regionerne og hovedkontoret sikres ved at de ugentlige, interne nyhedsmails
fungerer som ramme om alle informationer af fælles interesse. Akutte spørgsmål, som ikke kan afvente den
ugentlige nyhedsmail, vil dog fortsat blive søgt besvaret gennem ”alle-mails”, hvor konklusionerne så kan
samles op i nyhedsmailen eller på førstkommende konsulentmøde.
Regionsbesøg gennemføres i april, og samtidig gennemføres medarbejderudviklingssamtaler.
Arbejdsmiljø og internt samarbejde:
Byggeriets Arbejdsmiljøbus interne personalehåndbog og APV vil løbende blive justeret efter behov.
Byggeriets Arbejdsmiljøbus har en separat arbejdsmiljøorganisation og er ikke omfattet af Byggeriets Ud-
dannelsers arbejdsmiljøorganisation. Det er aftalt ved den årlige arbejdsmiljødrøftelse (som fremover fore-
går i slutningen af februar), at det interne arbejdsmiljø drøftes løbende på to møder i arbejdsmiljøorganisa-
tionen og på mindst et årligt konsulentmøde med henblik på justering af APV-handlingsplanen.
Justering af arbejdsplanen
Styregruppen vil løbende være opmærksom på behovet for justering af arbejdsplanen fx som følge af ny
lovgivning eller nye vejledninger om bygge- og anlægsbranchens arbejdsmiljø, teknologiske eller organisa-
toriske ændringer af arbejdsformerne i branchen eller andre forhold, der ændrer grundlaget for arbejdspla-
nen.
Minimum en gang om året er der en drøftelse med både Styregruppen og konsulenterne om, hvor indsat-
sen fra Byggeriets Arbejdsmiljøbus rækker længst.
Godkendt af Styregruppen for Byggeriets Arbejdsmiljøbus den 30. oktober 2017.
9