NOTAT
6. april 2018
Redegørelse vedrørende Arbejdstilsynets
praksisændring i sager om arbejdsmiljøovertrædelser,
der involverer nærtstående
J.nr. 20175101106
SBT
INJ
Resume
Efter en række drøftelser mellem den daværende beskæftigelsesminister og
Folketingets partier ændrede Arbejdstilsynet med virkning fra den 1. januar 2016
praksis i sager om grove arbejdsmiljøovertrædelser, hvor nærtstående er kommet til
skade eller afgået ved døden. Det skete med henblik på at få placeret et
strafferetligt ansvar i sagerne, hvilket efter det oplyste i visse tilfælde kan have
betydning for vurderingen af erstatningsmulighederne for de efterladte.
Efter den nye praksis anmeldes sådanne sager til politiet med indstilling om, at der
gøres et strafferetligt ansvar gældende
–
enten i form af et tiltalefrafald eller, hvis
betingelserne herfor ikke er opfyldt, en bøde. Uanset om sagen afgøres med
tiltalefrafald eller bøde, vil der blive placeret et strafferetligt ansvar.
Med praksisændringen fra 1. januar 2016 skaber Arbejdstilsynet bedre mulighed
for, at der kan placeres et strafferetligt ansvar i sagerne.
Fagbladet 3F har i en artikel af 22. oktober 2017 anført, at Arbejdstilsynet ikke har
ændret praksis i overensstemmelse med udmeldingen fra den daværende
beskæftigelsesminister. Fagbladet har i artiklen henvist til to konkrete sager fra
2016. Arbejdstilsynet er ikke enig i denne vurdering.
Den udmeldte praksisændring bestod i, at Arbejdstilsynet
–
i stedet for at indstille
til politiet, at sagerne blev
henlagt
–
skulle indstille til politiet, at der
placeres et
strafferetligt ansvar.
Det kan f.eks. ske i form af et tiltalefrafald eller en bøde,
hvilket i sidste ende afgøres af politiet og anklagemyndigheden. Et tiltalefrafald er
således efter retsplejeloven en strafferetlig sanktion, som indebærer, at der bliver
placeret et strafferetligt ansvar, idet gerningsmanden anses for skyldig.
Der henvises i den forbindelse til den daværende beskæftigelsesministers
samrådsbesvarelser af 16. december 2015 og 12. september 2016 samt den
foreløbige besvarelse af 5. februar 2016 af spørgsmål nr. 181 (alm. del) fra
Beskæftigelsesudvalget, jf. nedenfor.
I begge de konkrete sager, som Fagbladet 3F henviser til, har Arbejdstilsynet
indstillet til politiet, at der gøres et strafferetligt ansvar gældende i form af et
tiltalefrafald eller en bøde. Arbejdstilsynet vurderer på den baggrund, at den nye
praksis
–
også i de to konkrete sager
–
er i overensstemmelse med den
praksisændring, som den daværende beskæftigelsesminister meldte ud.
Nedenfor redegøres nærmere for baggrunden for Arbejdstilsynets praksisændring
og forløbet, der førte frem til praksisændringen.