Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del Bilag 260
Offentligt
1879085_0001.png
NOTAT
6. april 2018
Redegørelse vedrørende Arbejdstilsynets
praksisændring i sager om arbejdsmiljøovertrædelser,
der involverer nærtstående
J.nr. 20175101106
SBT
INJ
Resume
Efter en række drøftelser mellem den daværende beskæftigelsesminister og
Folketingets partier ændrede Arbejdstilsynet med virkning fra den 1. januar 2016
praksis i sager om grove arbejdsmiljøovertrædelser, hvor nærtstående er kommet til
skade eller afgået ved døden. Det skete med henblik på at få placeret et
strafferetligt ansvar i sagerne, hvilket efter det oplyste i visse tilfælde kan have
betydning for vurderingen af erstatningsmulighederne for de efterladte.
Efter den nye praksis anmeldes sådanne sager til politiet med indstilling om, at der
gøres et strafferetligt ansvar gældende
enten i form af et tiltalefrafald eller, hvis
betingelserne herfor ikke er opfyldt, en bøde. Uanset om sagen afgøres med
tiltalefrafald eller bøde, vil der blive placeret et strafferetligt ansvar.
Med praksisændringen fra 1. januar 2016 skaber Arbejdstilsynet bedre mulighed
for, at der kan placeres et strafferetligt ansvar i sagerne.
Fagbladet 3F har i en artikel af 22. oktober 2017 anført, at Arbejdstilsynet ikke har
ændret praksis i overensstemmelse med udmeldingen fra den daværende
beskæftigelsesminister. Fagbladet har i artiklen henvist til to konkrete sager fra
2016. Arbejdstilsynet er ikke enig i denne vurdering.
Den udmeldte praksisændring bestod i, at Arbejdstilsynet
i stedet for at indstille
til politiet, at sagerne blev
henlagt
skulle indstille til politiet, at der
placeres et
strafferetligt ansvar.
Det kan f.eks. ske i form af et tiltalefrafald eller en bøde,
hvilket i sidste ende afgøres af politiet og anklagemyndigheden. Et tiltalefrafald er
således efter retsplejeloven en strafferetlig sanktion, som indebærer, at der bliver
placeret et strafferetligt ansvar, idet gerningsmanden anses for skyldig.
Der henvises i den forbindelse til den daværende beskæftigelsesministers
samrådsbesvarelser af 16. december 2015 og 12. september 2016 samt den
foreløbige besvarelse af 5. februar 2016 af spørgsmål nr. 181 (alm. del) fra
Beskæftigelsesudvalget, jf. nedenfor.
I begge de konkrete sager, som Fagbladet 3F henviser til, har Arbejdstilsynet
indstillet til politiet, at der gøres et strafferetligt ansvar gældende i form af et
tiltalefrafald eller en bøde. Arbejdstilsynet vurderer på den baggrund, at den nye
praksis
også i de to konkrete sager
er i overensstemmelse med den
praksisændring, som den daværende beskæftigelsesminister meldte ud.
Nedenfor redegøres nærmere for baggrunden for Arbejdstilsynets praksisændring
og forløbet, der førte frem til praksisændringen.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 260: Redegørelse fra Arbejdstilsynet vedrørende praksisændring i sager om arbejdsmiljøovertrædelser, der involverer nærtstående samt konkret sag om strafvurdering ifm. dødsulykke, fra beskæftigelsesministeren
Baggrund for Arbejdstilsynets praksisændring
Forud for praksisændringen pr. 1. januar 2016 indstillede Arbejdstilsynet til
politiet, at sager
om grove arbejdsmiljøovertrædelser, hvor nærtstående er kommet til
skade eller afgået ved døden,
blev
henlagt,
allerede fordi der var tale om nære
relationer mellem den muligt ansvarlige arbejdsgiver og tilskadekomne/afdøde.
Arbejdstilsynet havde derfor ikke i indstillingerne til politiet taget stilling til, om
der kunne gøres et strafferetligt ansvar gældende for overtrædelsen ved den
pågældende ulykke. Dette medførte, at politiet i langt de fleste sager indstillede
efterforskningen, og at der ikke blev placeret et strafferetligt ansvar.
Den daværende beskæftigelsesminister var den 16. december 2015 indkaldt i
samråd i Folketingets Beskæftigelsesudvalg på baggrund af en alvorlig
arbejdsulykke på Strandby Havn i august 2014. Ulykken skete i forbindelse med
losning af skidtfisk fra en kutter, hvor der blev frigivet giftige dampe i lastrummet.
Dampene medførte, at to fiskere, der befandt sig i lastrummet, faldt om og senere
afgik ved døden. Arbejdstilsynet gav et strakspåbud i sagen, men afgav indstilling
til politiet om, at straffesagen blev
henlagt
på grund af den nære relation mellem
den tilbageværende arbejdsgiver og de afdøde, og uden at Arbejdstilsynet nærmere
havde vurderet grundlaget for at rejse en straffesag. På samrådet oplyste
ministeren, at han ville bede Arbejdstilsynet om at ændre praksis på området og
fremover indstille sagerne til politiet, herunder med henblik på at der i sagerne
kunne placeres et strafferetligt ansvar.
I et svar af 5. februar 2016 til Beskæftigelsesudvalget på spørgsmål nr. 181, hvor
der blev spurgt til Arbejdstilsynets sager vedrørende dødsulykker, hvor der har
været nære familiemæssige eller andre relationer mellem arbejdsgiver og afdøde,
indgår følgende om Arbejdstilsynets praksisændring:
”Slutteligt
kan jeg oplyse, at Arbejdstilsynet har ændret praksis, således at
Arbejdstilsynet fra 1. januar 2016 indstiller til politiet, at der placeres et
strafferetligt ansvar i sager om arbejdsmiljøovertrædelser, hvor nærtstående er
kommet til
skade eller afgået ved døden.”
På et efterfølgende samråd den 12. september 2016 om dødsulykker på arbejdet
tilkendegav den daværende beskæftigelsesminister om Arbejdstilsynets
praksisændring , at praksisændringen indebar, at Arbejdstilsynet i sager vedrørende
nærtstående indstiller til politiet, at sagen afgøres med tiltalefrafald efter
retsplejeloven, og at der på denne måde placeres et strafferetligt ansvar i sagen.
Arbejdstilsynets praksis efter 1. januar 2016
Efter 1. januar 2016 har Arbejdstilsynet i sager om grov overtrædelse af
arbejdsmiljølovgivningen, hvor nærtstående er kommet til skade eller afgået ved
døden, taget stilling til, om der kunne gøres et strafferetligt ansvar gældende mod
arbejdsgiveren.
Hvis det har været tilfældet, har Arbejdstilsynet anmeldt sagen til politiet med
indstilling om, at der gøres et strafferetligt ansvar gældende, herunder forslag til
formulering af tiltalen og Arbejdstilsynets vurdering af, hvorfor reglen om
arbejdsgiverens straffrihed ikke finder anvendelse. Endvidere indeholder
2
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 260: Redegørelse fra Arbejdstilsynet vedrørende praksisændring i sager om arbejdsmiljøovertrædelser, der involverer nærtstående samt konkret sag om strafvurdering ifm. dødsulykke, fra beskæftigelsesministeren
indstillingen en beskrivelse af relationerne mellem den ansvarlige arbejdsgiver
og tilskadekomne/afdøde og en bemærkning om, at Arbejdstilsynet på grund af
de nære relationer ikke har indvendinger imod, at sagen afgøres med et
tiltalefrafald efter retsplejeloven, hvis betingelserne herfor i øvrigt er opfyldt.
Endelig indeholder indstillingen en redegørelse for den takstmæssige bøde til
brug for anklagemyndighedens strafpåstand, såfremt der ikke er grundlag for
at afgøre sagen med et tiltalefrafald.
Et tiltalefrafald efter retsplejelovens § 722, stk. 2, er en strafferetlig sanktion, som
indebærer, at der bliver placeret et strafferetligt ansvar, idet gerningsmanden anses
for skyldig. Det er derfor også en betingelse for at anvende et tiltalefrafald, at
anklagemyndigheden skønner, at de bevismæssige og retlige betingelser for
domfældelse er til stede.
Et eksempel på anvendelse af bestemmelsen om tiltalefrafald på en
arbejdsmiljøovertrædelse kunne være, hvor en sigtet landmand har været ansvarlig
for en overtrædelse af arbejdsmiljølovgivningen, som har medført en nær
slægtnings død. Det kan f.eks. være, at en landbrugsmaskine er anvendt i strid med
arbejdsmiljølovgivningen, og at den uforsvarlige anvendelse har forårsaget, at
landmandens medhjælpende søn dør.
Anklagemyndigheden kan i sådanne tilfælde meddele den sigtede landmand, at han
anses for skyldig i overtrædelsen (placering af det strafferetlige ansvar), men at der
ikke vil blive ført en retssag mod ham. Hensynet er at skåne den sigtede landmand
for igen at skulle gennemleve det traumatiske begivenhedsforløb, som har
forårsaget ulykken, og som har haft store menneskelige omkostninger for
landmanden/faderen.
Artiklen i Fagbladet 3F
Fagbladet 3F har i artiklen af 22. oktober 2017 anført, at Arbejdstilsynet ikke har
ændret praksis i overensstemmelse med udmeldingen fra den daværende
beskæftigelsesminister.
Fagbladet 3F henviser til to konkrete straffesager, hvor Arbejdstilsynet ifølge
Fagbladet 3F
har ”indstillet til politiet, at arbejdsgiveren skulle slippe uden en
straffesag. Selv om der var tale om overtrædelser af arbejdsmiljøloven, der ellers
ville koste en bøde på 40.000 kr. til hver af arbejdsgiverne”.
Det fremføres herudover i artiklen, at det blev aftalt at Arbejdstilsynet skal
undersøge ulykkerne, hvorefter Arbejdstilsynet skal oversende materialet
uden at
indstille
til politiet, som skal beslutte, om der skal rejses tiltale i sagen eller ej.
Som beskrevet ovenfor bestod den udmeldte praksisændring i, at Arbejdstilsynet
i stedet for at indstille til politiet, at sagerne blev
henlagt
skulle indstille til
politiet, at der
placeres et strafferetligt ansvar.
Det kan f.eks. ske i form af et
tiltalefrafald eller en bøde, hvilket i sidste ende afgøres af politiet og
anklagemyndigheden.
3
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 260: Redegørelse fra Arbejdstilsynet vedrørende praksisændring i sager om arbejdsmiljøovertrædelser, der involverer nærtstående samt konkret sag om strafvurdering ifm. dødsulykke, fra beskæftigelsesministeren
Det er derfor ikke korrekt, når Fagbladet 3F anfører, at Arbejdstilsynet ikke har
ændret praksis, på den måde som den daværende beskæftigelsesminister
tilkendegav. Arbejdstilsynets nuværende indstillingspraksis har netop til formål at
bidrage til, at der bliver placeret et strafferetligt ansvar.
I begge de sager, der henvises til, har Arbejdstilsynet indstillet til politiet, at der
gøres et strafferetligt ansvar gældende
enten i form af et tiltalefrafald eller en
bøde til virksomheden. Arbejdstilsynet har således indstillet, at sagen afgøres med
et tiltalefrafald i medfør af retsplejelovens § 722, stk. 2, såfremt betingelserne
herfor i øvrigt er opfyldt. Arbejdstilsynet har samtidig i begge sager angivet, at
såfremt anklagemyndigheden måtte vurdere, at sagen ikke er egnet til at afgøre
med et tiltalefrafald, indstiller Arbejdstilsynet, at der nedlægges påstand om en
bøde.
Arbejdstilsynets håndtering af de to konkrete sager, som Fagbladet 3F henviser til,
er således i overensstemmelse med den praksisændring, der blev meldt ud efter en
række drøftelser mellem den daværende beskæftigelsesminister og Folketingets
partier.
Formålet med praksisændringen var at sikre, at Arbejdstilsynets praksis fremover
skulle medvirke til, at der kan placeres et strafferetligt ansvar i sager om grove
arbejdsmiljøovertrædelser, hvor nærtstående er kommet til skade eller afgået ved
døden, da det efter det oplyste i visse tilfælde kan have betydning for vurderingen
af erstatningsmulighederne for de efterladte.
Placeringen af et strafferetligt ansvar kan f.eks. ske i form af et tiltalefrafald eller
en bøde, hvilket afgøres af politiet og anklagemyndigheden. Uanset om sagen
afgøres med tiltalefrafald eller bøde, vil der blive placeret et strafferetligt ansvar.
Det bemærkes i øvrigt, at politiet
selvom Arbejdstilsynet indstiller, at der skal
gøres et strafferetligt ansvar gældende
i nogle sager vil kunne vælge at opgive
påtale i sagen, hvilket tilsyneladende er sket i den ene af de to sager, der er henvist
til af Fagbladet 3F. Det er således en beslutning foretaget af politiet og ikke af
Arbejdstilsynet.
4