Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
1240 København K
Beskæftigelsesministeren
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 01
www.bm.dk
CVR 10172748
12. april 2018
Redegørelse fra Arbejdstilsynet vedrørende praksisændring i sager om ar-
bejdsmiljøovertrædelser, der involverer nærtstående samt konkret sag om
strafvurdering ifm. dødsulykke
Praksisændring i sager, der involverer nærtstående
Efter en række drøftelser mellem den daværende beskæftigelsesminister og Folke-
tingets partier ændrede Arbejdstilsynet med virkning fra den 1. januar 2016 praksis
i sager om grove arbejdsmiljøovertrædelser, hvor nærtstående er kommet til skade
eller afgået ved døden. Det skete med henblik på at få placeret et strafferetligt an-
svar i sagerne.
Fagbladet 3F bragte den 22. oktober 2017 en artikel, som rejste tvivl om, hvorvidt
Arbejdstilsynets nye praksis er i overensstemmelse med udmeldingen fra den da-
værende beskæftigelsesminister.
Jeg bad på den baggrund Arbejdstilsynet om en redegørelse om sagen.
Jeg har nu modtaget redegørelsen og vedlægger den til udvalgets orientering, da
jeg ved, at Beskæftigelsesudvalget er meget optaget af Arbejdstilsynets praksis i de
her svære sager.
Som det fremgår af redegørelsen, var formålet med den udmeldte praksisændring,
at Arbejdstilsynet
–
i stedet for som tidligere at indstille til politiet, at sagerne blev
henlagt
–
fremover skulle indstille til politiet, at der
placeres et strafferetligt an-
svar
i sager om grove arbejdsmiljøovertrædelser, hvor nærtstående er kommet til
skade eller afgået ved døden. Placeringen af et strafferetligt ansvar kan ske i form
af et tiltalefrafald eller en bøde, hvilket i sidste ende afgøres af politiet og ankla-
gemyndigheden. Det bemærkes, at et tiltalefrafald er en strafferetlig sanktion, som
indebærer, at der bliver placeret et strafferetligt ansvar.
Det fremgår af redegørelsen, at det er Arbejdstilsynets vurdering, at tilsynets nye
praksis er i overensstemmelse med den praksisændring, der blev meldt ud efter
drøftelserne mellem den daværende beskæftigelsesminister og Folketingets partier.
Jeg var ikke beskæftigelsesminister, da den omtalte praksisændring blev meldt ud,
og jeg har derfor ikke nærmere kendskab til de drøftelser, der lå til grund for æn-
dringen. Jeg har derfor drøftet sagen med arbejdsmiljøforligskredsen, som har til-
kendegivet, at Arbejdstilsynets praksis ikke lever op til intentionerne med praksis-
ændringen. Det var forligskredsens intention, at Arbejdstilsynet over for politiet
skulle søge et strafferetligt ansvar placeret uden at forholde sig til muligheden for