Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del Bilag 257
Offentligt
1878304_0001.png
Bilag
Kemi, ulykker og internationalt
Postboks 1228
Arbejdstilsynets revurdering af 23 arbejdsrelaterede dødsulykker i trafikken i
perioden 2012-2105
0900 København C
Tlf. 70 12 12 88
Fax 70 12 12 89
Læsevejledning
Hver af de 23 dødsulykker, som Arbejdstilsynet har revurderet, er i det følgende kort
gennemgået. Dødsulykkerne er opstillet i kronologisk rækkefølge.
Gennemgangen indeholder først en kort beskrivelse af hændelsesforløbet for
ulykken. Efterfølgende beskrives den tidligere vurdering af ulykken, og derefter
beskrives Arbejdstilsynets nye vurderingen af ulykken.
Da sagerne indeholder personfølsomme oplysninger, som ikke må videregives, har
Arbejdstilsynet gengivet sagerne, så personerne i sagerne ikke er identificerbare.
[email protected]
www.at.dk
CVR nr. 21481815
11-04-2018
Vores sag
20175200407
Vores ref.
Anders R. Svendsen
Nr. 1 (31. december 2011)
Hændelsesforløb
Afdøde, som var avisbud, kørte på sin knallert i forbindelse med omdeling af reklamer.
Bagfra kom en personbil i meget høj fart og nærlyset slukket. Da afdøde foretog et
venstresving ud over kørebanen, blev afdøde ramt af personbilen og afgik ved døden
umiddelbart efter som følge af sine kvæstelser.
Arbejdstilsynets tidligere vurdering af dødsulykken
Dødsulykken blev ikke undersøgt eller vurderet af Arbejdstilsynet, fordi
Arbejdstilsynet på daværende tidspunkt ikke fulgte systematisk op på arbejdsrelaterede
dødsulykker i trafikken.
Arbejdstilsynets nye vurdering af dødsulykken
Alle oplysningerne i politirapporten peger på, at ulykkens årsag er bilisten, som kom
kørende bagfra med meget høj fart og nærlyset slukket, hvorved bilen har ramt
knallerten, der svingede til venstre, jf. sigtelsen mod bilisten. Arbejdstilsynets
vurdering er, at der er tale om en udefrakommende omstændighed, som hverken
afdøde eller afdødes arbejdsgiver havde del i, og det kan derfor helt klart udelukkes, at
ulykken skyldtes en overtrædelse af arbejdsmiljølovgivningen.
Nr. 2 (09. januar 2012)
Hændelsesforløb
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 257: Redegørelse om Arbejdstilsynets revurdering af arbejdsrelaterede dødsulykker i trafikken i perioden 2012-2015, fra beskæftigelsesministeren
1878304_0002.png
Afdøde, der var fører af en traktor, kørte frontalt sammen med en bil. Afdøde blev
slynget ud af traktoren og havnede under et læs roer og blev klemt ihjel.
Arbejdstilsynets tidligere vurdering af dødsulykken
Ulykken blev ikke undersøgt af Arbejdstilsynet, men blev vurderet ud fra
politirapporten på ulykkestidspunktet. Det var Arbejdstilsynets vurdering, at ulykken
var en ren færdselsulykke, og der var ikke noget der tydede på, at der var sket en
overtrædelse af arbejdsmiljøloven.
Arbejdstilsynets nye vurdering af dødsulykken
Det fremgår af politirapporten, at traktoren blev påkørt af en modkørende bil.
Arbejdstilsynets vurdering er, at der er tale om en udefrakommende omstændighed,
som hverken afdøde eller afdødes arbejdsgiver havde del i og det kan derfor helt klart
udelukkes, at ulykken skyldtes en overtrædelse af arbejdsmiljølovgivningen.
Nr. 3 (19. februar 2012)
Hændelsesforløb
Afdøde var i færd med omdeling af aviser. Da afdøde på et tidspunkt holdt med sin
cykel på en cykelsti, kørte en beruset bilist op på cykelstigen og påkørte afdøde, der
herved afgik ved døden.
Arbejdstilsynets tidligere vurdering af dødsulykken
Dødsulykken blev ikke undersøgt eller vurderet af Arbejdstilsynet på
ulykkestidspunktet, fordi Arbejdstilsynet på daværende tidspunkt ikke fulgte
systematisk op på arbejdsrelaterede dødsulykker i trafikken.
Arbejdstilsynets nye vurdering af dødsulykken
Arbejdstilsynets vurdering er på baggrund af politirapporten, at der er tale om en
udefrakommende omstændighed, som hverken afdøde eller afdødes arbejdsgiver havde
del i, og det kan derfor helt klart udelukkes, at ulykken skyldtes en overtrædelse af
arbejdsmiljølovgivningen.
Nr. 4 (10. maj 2012)
Hændelsesforløb
Afdøde, der kørte alene, mistede af ukendte årsager herredømmet over sin varebil.
Afdøde kom ud i rabatten og ramte to træer. Afdøde afgik ved døden samme dag.
Arbejdstilsynets tidligere vurdering af dødsulykken
Dødsulykken blev ikke undersøgt eller vurderet af Arbejdstilsynet på
ulykkestidspunktet, fordi Arbejdstilsynet på daværende tidspunkt ikke fulgte
systematisk op på arbejdsrelaterede dødsulykker i trafikken.
2
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 257: Redegørelse om Arbejdstilsynets revurdering af arbejdsrelaterede dødsulykker i trafikken i perioden 2012-2015, fra beskæftigelsesministeren
1878304_0003.png
Arbejdstilsynets nye vurdering af dødsulykken
Af politirapporten fremgår det, at bilen, som afdøde kørte i, var i orden, og der var ikke
tale om meget høj fart. Endvidere brugte afdøde sele og bilens airbag var udløst ved
ulykken. Der er ikke noget i politirapporten som peger på, at afdøde var under tidspres.
Årsagen til ulykken er ifølge politirapporten ukendt.
Virksomheden har efter dødsulykken skiftet ejere og afdelingen, som afdøde var ansat
i, er nedlagt. Arbejdstilsynet har talt telefonisk med afdødes tidligere nærmeste chef,
som arbejder i virksomheden i en anden del af landet.
Ved telefonsamtalen spurgte Arbejdstilsynet ind til planlægning og tilrettelæggelse af
afdødes arbejde, om evt. tidspres, og om vagtplanerne. Det blev oplyst, at afdøde på
ulykkestidspunktet ikke havde travlt, da der var afsat god tid til hver opgave. Til sidst
blev det oplyst, at det regnede kraftigt på ulykkesdagen, og at der var mange sving på
vejen, som desuden var smal.
På baggrund af politirapporten samt den tidligere chef udtalelser er det
Arbejdstilsynets vurdering, at der er tale om en udefrakommende omstændighed, som
afdøde eller afdødes arbejdsgiver ikke havde del i og det kan derfor helt klart
udelukkes, at ulykken skyldtes en overtrædelse af arbejdsmiljølovgivningen.
Nr. 5 (12. juli 2012)
Hændelsesforløb
Afdøde, som var chauffør for lægevagten, kørte på motorvejen, da en forankørende
lastbil skiftede vejbane og bremsende kraftigt ned på grund af rådyr på vejen. Afdøde
kørte op i lastbilens højre bagende. Han afgik ved døden på stedet.
Arbejdstilsynets tidligere vurdering af dødsulykken
Dødsulykken blev vurderet og undersøgt ved et besøg på virksomheden.
Arbejdstilsynet fandt på daværende tidspunkt ikke grundlag for at rejse en straffesag,
hvorfor sagen blev henlagt.
Arbejdstilsynets nye vurdering af dødsulykken
Ifølge politirapporten havde afdøde overholdt hastighedsgrænsen på motorvejen.
Arbejdstilsynet har talt med afdødes arbejdsgiver, og Arbejdstilsynets vurdering er, at
der er tale om en udefrakommende omstændighed, som hverken afdøde eller afdødes
arbejdsgiver havde del i og det kan derfor helt klart udelukkes, at ulykken skyldtes en
overtrædelse af arbejdsmiljølovgivningen.
Nr. 6 (07. september 2012)
Hændelsesforløb
3
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 257: Redegørelse om Arbejdstilsynets revurdering af arbejdsrelaterede dødsulykker i trafikken i perioden 2012-2015, fra beskæftigelsesministeren
1878304_0004.png
Afdøde, som kørte i en varebil, ville overhale en bil. Ved overhalingen trak afdøde
over i modkørende vognbane, men nåede ikke at trække ind i egen vognbane igen,
hvorved afdøde påkørte en bus i modkørende vognbane og afgik ved døden.
Arbejdstilsynets tidligere vurdering af dødsulykken
Dødsulykken blev ikke undersøgt af Arbejdstilsynet, da det ud fra politirapporten blev
vurderet, at der alene var tale om et færdselsuheld. Endvidere havde Arbejdstilsynet
ikke, på grundlag af oplysningerne i politirapporten, en formodning om, at der var
begået en strafbar overtrædelse af arbejdsmiljølovgivningen i forbindelse med
dødsulykken.
Arbejdstilsynets nye vurdering af dødsulykken
Årsagen til, at afdøde overskred spærrelinjerne i forbindelse med overhaling og
påkørte modkørende rutebus er uklar. Da det derfor ikke helt klart har kunnet
udelukkes, at der er sket en overtrædelse af arbejdsmiljøloven, har Arbejdstilsynet
undersøgt ulykken i efteråret 2017.
Resultatet af ulykkesundersøgelsen er, at Arbejdstilsynet ikke har kunnet konstatere en
overtrædelse af arbejdsmiljøloven. Dette sammenholdt med politirapportens
oplysninger om, at afdøde havde alkohol i blodet og at der ikke var konstateret
køretøjstekniske forhold, som kunne være årsag eller medvirkende årsag til uheldets
opståen gør, at Arbejdstilsynet ikke foretager sig yderligere i sagen.
Nr. 7 (19. januar 2013)
Hændelsesforløb
Afdøde, som var pizzabud, kørte en vinterdag i virksomhedens varebil frontalt ind i et
vejtræ og døde på stedet.
Arbejdstilsynets tidligere vurdering af dødsulykken
Dødsulykken blev ikke undersøgt af Arbejdstilsynet, men blev vurderet ud fra
politirapporten. Dødsulykken blev ikke undersøgt nærmere med henvisning til, at der
ikke var noget som pegede i retning af, at der ved dødsulykken var sket en
overtrædelse af arbejdsmiljøloven. Ulykken skyldes glat føre. Politiet har i rapporten
anført, at der lå ”sne og sort is på vejen”
Arbejdstilsynets nye vurdering af dødsulykken
Arbejdstilsynet har gennemgået politiets rapport på ny. Med henvisning til
oplysningerne i politirapporten, vurderes det, at årssagen til ulykken har været
udefrakommende omstændigheder, som hverken afdøde eller afdødes arbejdsgiver
havde del i, og det kan derfor helt klart udelukkes, at ulykken skyldtes en overtrædelse
af arbejdsmiljølovgivningen.
Nr. 8 (02. maj 2013)
4
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 257: Redegørelse om Arbejdstilsynets revurdering af arbejdsrelaterede dødsulykker i trafikken i perioden 2012-2015, fra beskæftigelsesministeren
1878304_0005.png
Hændelsesforløb
Afdøde, som var chauffør i et transportfirma, skulle en sen nat/tidlig morgen møde på
arbejde. Stedet hvor afdøde mødte ind, var en fragtcentral, hvor der var meget trafik.
Fragtcentralen var ejet af en anden virksomhed end den, afdøde var ansat i.
Da afdøde krydsede tværs over arealerne ved fragtmandscentralen, blev afdøde ramt af
en ”Dolly”, som er en form for lastbil, der blev brugt til at flytte sættevognene rundt på
området. Afdøde gik uden for de afmærkede fodgængerfelter på terminalarealet, da
ulykken skete. Der var skiltet om brug af disse.
Politiet behandlede dødsulykken som en færdselsulykke og Østjyllands politi meddelte
den 30. juli 2013,
at efterforskning mod føreren af Dolly’en blev standset.
Arbejdstilsynets tidligere vurdering af dødsulykken
Arbejdstilsynet foretog en ulykkesundersøgelse på ulykkesstedet samme dag som
dødsulykken var sket. Der blev afgivet to strakspåbud til ejeren af fragtterminalen om
iværksætte nødvendig psykisk førstehjælp efter en traumatisk hændelse og sikre
forsvarlige forhold vedr. kørende og gående trafik. Der blev ikke givet reaktioner til
arbejdsgiver for afdøde ud over en generel om traumatiske hændelser.
Arbejdstilsynet fandt på daværende tidspunkt ikke grundlag for at rejse en straffesag
hverken mod ejer af fragtterminalen eller afdødes arbejdsgiver.
Arbejdstilsynets nye vurdering af dødsulykken
Arbejdstilsynets vurdering er, at der fortsat ikke er grundlag for at rejse en straffesag
hverken mod ejer af fragtterminalen eller afdødes arbejdsgiver. De to strakspåbud er
efterkommet.
Nr. 9 (20. maj 2013)
Hændelsesforløb
Afdøde kom kørende på motorcykel på landevej, da en modkørende bil med
hestetrailer af ukendte årsager kørte over i afdødes vejbane og påkørte afdøde frontalt.
Afdøde afgik ved døden på stedet. Ulykken skete i dagslys.
Arbejdstilsynets tidligere vurdering af dødsulykken
Dødsulykken blev ikke undersøgt eller vurderet af Arbejdstilsynet på
ulykkestidspunktet, fordi Arbejdstilsynet på daværende tidspunkt ikke fulgte
systematisk op på arbejdsrelaterede dødsulykker i trafikken.
Arbejdstilsynets nye vurdering af dødsulykken
Det fremgår af politirapporten, at dødsulykken skyldes fejl hos modkørende.
Arbejdstilsynets vurdering er, at der er tale om en udefrakommende omstændighed,
som hverken afdøde eller afdødes arbejdsgiver havde del i og det kan derfor helt klart
udelukkes, at ulykken skyldtes en overtrædelse af arbejdsmiljølovgivningen.
5
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 257: Redegørelse om Arbejdstilsynets revurdering af arbejdsrelaterede dødsulykker i trafikken i perioden 2012-2015, fra beskæftigelsesministeren
1878304_0006.png
Nr. 10 (05. august 2013)
Hændelsesforløb
Afdøde, som var lastbilchauffør, kørte galt på motorvej og landede i grøften, hvorved
førerhuset blev beskadiget så meget, at chaufføren afgik ved døden.
Arbejdstilsynets tidligere vurdering af dødsulykken
Arbejdstilsynet indhentede politirapporten og rapport fra bilinspektør på
ulykkestidspunktet, og ud fra disse blev dødsulykken ikke udtaget til undersøgelse med
henvisning til, at der ikke var noget som pegede i retning af, at der ved dødsulykken
var sket en overtrædelse af arbejdsmiljøloven, som Arbejdstilsynet førte tilsyn med.
Arbejdstilsynets nye vurdering af dødsulykken
Arbejdstilsynet har vurderet dødsulykken på ny ud fra de oprindelige politirapporter,
den oprindelige rapport fra bilinspektøren, samt ud fra en ny syns- og skønsrapport,
som er udarbejdet i 2017 af den samme bilinspektør, som udarbejdede den oprindelige
rapport til politiet om trafikulykken i 2013. Den nye rapport er indhentet af
Arbejdstilsynet i 2017.
Det fremgår fortsat, at ulykken skyldtes, at lastbilens ene dæk eksploderede som følge
af slid. I den nye rapport fremgår det mere detaljeret, hvordan dækkene kunne være så
slidte, særligt henset til at lastbilen var blevet synet ca. 2 �½ uge før ulykken. Der peges
i rapporten på, at en særlig indstilling i lastbilens styresystem var forkert, hvorved
dækkene blev slidt hurtigt. Den forkerte indstilling var umiddelbart ikke synlig og
erkendelig for andre end fagfolk.
Med udgangspunkt i sagens samlede oplysninger er det fortsat Arbejdstilsynets
vurdering, at der ikke ved ulykken er sket en overtrædelse af arbejdsmiljø-
lovgivningen, som Arbejdstilsynet fører tilsyn med. Det bemærkes særligt i den
forbindelse, at Arbejdstilsynet ikke fører således ikke tilsyn med, om køretøjer, der
anvendes i arbejdsøjemed, og som er omfattet af færdselsloven, er i forsvarlig teknisk
stand. Denne praksis baserer sig på, at det er transport- og færdselsmyndigheden samt
politiet, som både har en omfattende regulering og ekspertisen og kompetencen i
forhold til reglerne for indretning, vedligehold og syn mv. af køretøjer.
Nr. 11 (04. september 2013)
Hændelsesforløb
Afdøde, som kørte med pakker, var på arbejde om aften/natten. Afdøde kørte pludselig
over i modkørende vejbane og af vejen ned ad en stejl græsrabat og ramte nogle træer
og afgik ved døden på stedet.
Arbejdstilsynets tidligere vurdering af dødsulykken
Dødsulykken blev vurderet ud fra politirapporten. Dødsulykken blev ikke undersøgt af
Arbejdstilsynet med henvisning til, at der ikke var noget som pegede i retning af, at der
ved dødsulykken var sket en overtrædelse af arbejdsmiljøloven.
6
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 257: Redegørelse om Arbejdstilsynets revurdering af arbejdsrelaterede dødsulykker i trafikken i perioden 2012-2015, fra beskæftigelsesministeren
1878304_0007.png
Ifølge politirapporten var der 65 meter hjulspor efter bilen, men ingen bremsespor,
hvilket efter bilinspektørens vurdering kunne tyde på ildebefindende.
Arbejdstilsynets nye vurdering af dødsulykken
Det er Arbejdstilsynets vurdering på baggrund af politirapporten, at der er tale om en
udefrakommende omstændighed, som hverken afdøde eller afdødes arbejdsgiver havde
del i og det kan derfor helt klart udelukkes, at ulykken skyldtes en overtrædelse af
arbejdsmiljølovgivningen.
Nr. 12 (29. oktober 2013)
Hændelsesforløb
Afdøde var kørt fra sin bopæl i firmabil og var på vej til arbejde (vejsyn), da afdøde
påkørte et stort knækket træ, der var væltet på tværs af vejen i en storm. En tyk gren
gennemborede kabinen og afdøde blev skubbet ud af bilen og døde på stedet.
Arbejdstilsynets tidligere vurdering af dødsulykken
Arbejdstilsynet vurderede ud fra politirapporten, at ulykken ikke skulle undersøges
nærmere, fordi der ikke var noget, der tydede på en overtrædelse af arbejdsmiljøloven.
Arbejdstilsynets nye vurdering af dødsulykken
Det er på baggrund af politirapporten fortsat Arbejdstilsynets vurdering, at der er tale
om en udefrakommende omstændighed, som hverken afdøde eller afdødes arbejdsgiver
havde del i og det kan derfor helt klart udelukkes, at ulykken skyldtes en overtrædelse
af arbejdsmiljølovgivningen.
Nr. 13 (16. februar 2014) - kategori B
Hændelsesforløb
Afdøde var passager i et udrykningskøretøj (vandtankvogn), som væltede i et sving.
Udrykningskøretøjet rullede rundt og endte på en skrænt to meter nede. Afdøde kom
ind under bilen og omkom.
Arbejdstilsynets tidligere vurdering af dødsulykken
Dødsulykken blev ikke undersøgt eller vurderet af Arbejdstilsynet på
ulykkestidspunktet, fordi Arbejdstilsynet på daværende tidspunkt ikke fulgte
systematisk op på arbejdsrelaterede dødsulykker i trafikken.
Arbejdstilsynets nye vurdering af dødsulykken
Arbejdstilsynet har i første omgang revurderet ulykken ud fra domsbogen, da
udrykningskøretøjets chauffør blev sigtet for uagtsomt manddrab. Ifølge chaufførens
forklaring var der intet tidspres i forbindelse med udrykningen, da det kun var ekstra
7
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 257: Redegørelse om Arbejdstilsynets revurdering af arbejdsrelaterede dødsulykker i trafikken i perioden 2012-2015, fra beskæftigelsesministeren
1878304_0008.png
vand, de kørte med. En bilinspektør konkluderede, at der ikke var fejl på tankvognen,
men at for høj fart ved indgang til svinget var årsag til ulykken.
Da det ikke helt klart kan udelukkes, at der er sket en overtrædelse af
arbejdsmiljøloven, har Arbejdstilsynet undersøgt ulykken ved at tale med
arbejdsgiveren.
Resultatet af ulykkesundersøgelsen er, at hvis ulykken var blevet undersøgt efter
Arbejdstilsynets nye praksis på området, som har været gældende siden 1. januar 2016,
så ville Arbejdstilsynet formentligt have afgivet reaktion i forhold til en sikkerheds- og
sundhedsmæssig fuldt forsvarlig tilrettelæggelse af arbejdet.
Det kan i den henseende oplyses, at Arbejdstilsynet ved undersøgelsen på
virksomheden kunne konstatere, at virksomheden siden ulykken har arbejdet
systematisk for at forebygge, at lignende ulykker kan ske, og det er Arbejdstilsynets
vurdering, at virksomheden i dag har et højt forebyggelsesniveau i
arbejdsmiljøarbejdet.
Derudover kan det oplyses, at Arbejdstilsynet ikke har praksis for at afgive reaktioner
ved ulykker, herunder dødsulykker, som undersøges mere end et år efter de er sket.
Dette skyldes, at det kan være svært at få afdækket det præcise hændelsesforløb forud
for ulykken på et så sent tidspunkt. Det skal understreges, at den praksis for
undersøgelse af dødsulykker, som har været gældende siden 1. januar 2016 sikrer, at
lignende sager undgås.
Nr. 14 (12. marts 2014)
Hændelsesforløb
Afdøde, som var ansat i et entreprenørfirma, kørte fra en byggeplads i en rendegraver.
Af ukendte årsager kørte afdøde i grøften med rendegravren. Afdøde forsøgte
formentlig at komme op af grøften med rendegraveren hvilket ikke lykkedes.
Efterfølgende blev afdøde fundet ved siden af rendegraven af forbipasserende. Afdøde
var ikke ved bevidsthed og afgik ved døden kort tid efter.
Arbejdstilsynets tidligere vurdering af dødsulykken
Dødsulykken blev ikke undersøgt eller vurderet af Arbejdstilsynet på
ulykkestidspunktet, fordi det ud fra oplysningerne, som blev indhentet fra
virksomheden, blev vurderet, at der var tale om en ren færdselslovssag, og der ikke var
noget, der tydede på en overtrædelse af arbejdsmiljøloven.
Arbejdstilsynets nye vurdering af dødsulykken
Ifølge politirapporten vurderende embedslægen, at der var tale om en naturlig død.
Færdselsuheldet blev ikke skønnet til at være årsag til dødens indtræden.
Det er Arbejdstilsynets vurdering, at der er tale om en udefrakommende
omstændighed, som hverken afdøde eller afdødes arbejdsgiver havde del i, og det kan
8
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 257: Redegørelse om Arbejdstilsynets revurdering af arbejdsrelaterede dødsulykker i trafikken i perioden 2012-2015, fra beskæftigelsesministeren
1878304_0009.png
derfor helt klart udelukkes, at ulykken skyldtes en overtrædelse af
arbejdsmiljølovgivningen.
Nr. 15 (22. oktober 2014) - kategori B
Hændelsesforløb
Afdøde, som var montør, overhalede en lastbil og kolliderede med en anden lastbil, der
var i gang med et højresving, og som kørte foran den lastbil, der blev overhalet.
Arbejdstilsynets tidligere vurdering af dødsulykken
Dødsulykken blev ikke undersøgt eller vurderet af Arbejdstilsynet på
ulykkestidspunktet, fordi Arbejdstilsynet på daværende tidspunkt ikke fulgte
systematisk op på arbejdsrelaterede dødsulykker i trafikken.
Arbejdstilsynets nye vurdering af dødsulykken
Der er indhentet politirapporter om ulykken i 2017. Det fremgår blandt andet af disse,
at der ikke blev rejst sigtelse mod andre i forbindelse med dødsulykken, at der ikke var
bemærkninger til vejforholdene eller køretøjernes stand, at der i afdødes kabine på
passagersædet lå en kørselsplan og en mobiltelefon, og at afdøde havde haft den
nødvendige reaktionstid og bremsestrækning til at undgå ulykken. Det fremgår også, at
politiet ikke har haft kontakt til arbejdsgiver eller andre vedrørende afdødes
arbejdsforhold.
På bagrund af ovenstående vurderede Arbejdstilsynet, at det ikke helt klart kunne
udelukkes, at der ved ulykken var sket en overtrædelse af arbejdsmiljøloven, fx i
forhold til planlægning af arbejdet. Arbejdstilsynet har derfor i efteråret 2017
undersøgt ulykken.
Resultatet af ulykkesundersøgelsen er, at Arbejdstilsynet ikke har kunnet konstatere en
overtrædelse af arbejdsmiljøloven.
Nr. 16 (02. december 2014)
Hændelsesforløb
Afdøde, som arbejdede i et rengøringsfirma, mistede herredømmet over sin bil, der
skred sidelæns og væltede om på taget. Afgik ved døden på stedet. Afdøde kørte i
egen bil.
Arbejdstilsynets tidligere vurdering af dødsulykken
Dødsulykken blev ikke undersøgt eller vurderet af Arbejdstilsynet på
ulykkestidspunktet, fordi Arbejdstilsynet på daværende tidspunkt ikke fulgte
systematisk op på arbejdsrelaterede dødsulykker i trafikken.
Arbejdstilsynets nye vurdering af dødsulykken
9
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 257: Redegørelse om Arbejdstilsynets revurdering af arbejdsrelaterede dødsulykker i trafikken i perioden 2012-2015, fra beskæftigelsesministeren
1878304_0010.png
Ifølge politirapporten er dødslykken formentligt sket på grund af akut hjertesvigt
kombineret med høj fart. Der var ingen vidner til ulykken.
Arbejdstilsynets vurdering er på baggrund af politirapporten, at der er tale om en
udefrakommende omstændighed, som hverken afdøde eller afdødes arbejdsgiver havde
del i og det kan derfor helt klart udelukkes, at ulykken skyldtes en overtrædelse af
arbejdsmiljølovgivningen.
Nr. 17 (05. december 2104)
Hændelsesforløb
Afdøde var sammen med kollegaer i bil på vej til et møde, og i forbindelse med
kødannelse på motorvej påkørtes de bagfra af en lastbil med efterspændt sættevogn
(med last), der kørte med høj fart.
Arbejdstilsynets tidligere vurdering af dødsulykken
Dødsulykken blev ikke undersøgt eller vurderet af Arbejdstilsynet på
ulykkestidspunktet, fordi Arbejdstilsynet på daværende tidspunkt ikke fulgte
systematisk op på arbejdsrelaterede dødsulykker i trafikken.
Arbejdstilsynets nye vurdering af dødsulykken
Der er indhentet politirapporter i 2017. Det fremgår blandt andet af disse, at
dødsulykken skyldes, at lastbilschaufføren ikke bremsede op ved kødanelsen og derved
påkørte flere biler bagfra.
På baggrund af ovenstående er det Arbejdstilsynets vurdering, at der ift. afdøde er tale
om en udefrakommende omstændighed, som hverken afdøde eller afdødes arbejdsgiver
havde del i og det kan derfor helt klart udelukkes, at ulykken skyldtes en overtrædelse
af arbejdsmiljølovgivningen.
Nr. 18 (28. april 2015) - kategori B
Hændelsesforløb
Afdøde, som var kordegn, var på vej hjem fra korprøver, da afdøde af ukendte årsager
kørte over i modsatte vejbane og ramte en anden bilist.
Arbejdstilsynets tidligere vurdering af dødsulykken
Dødsulykken blev ikke undersøgt eller vurderet af Arbejdstilsynet på
ulykkestidspunktet, fordi Arbejdstilsynet på daværende tidspunkt ikke fulgte
systematisk op på arbejdsrelaterede dødsulykker i trafikken.
Arbejdstilsynets nye vurdering af dødsulykken
Da det ikke helt klart kan udelukkes, at der er sket en overtrædelse af
arbejdsmiljøloven, har Arbejdstilsynet undersøgt ulykken.
10
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 257: Redegørelse om Arbejdstilsynets revurdering af arbejdsrelaterede dødsulykker i trafikken i perioden 2012-2015, fra beskæftigelsesministeren
1878304_0011.png
Resultatet af ulykkesundersøgelsen er, at Arbejdstilsynet ikke har kunnet konstatere en
overtrædelse af arbejdsmiljøloven.
Nr. 19 (03. juni 2015) - kategori B
Hændelsesforløb
Afdøde, som var sikkerhedsvagt, var en tidlig morgen på vej hjem til virksomheden for
at stille firmabilen efter endt vagt. Afdøde, der var alene i bilen, trak af ukendte årsager
over i den modkørende vejbane og kolliderede derved frontalt med en modkørende bil.
Afdøde afgik ved døden på stedet.
Arbejdstilsynets tidligere vurdering af dødsulykken
Arbejdstilsynet undersøgte ikke ulykken, men vurderede den ud fra politirapporten på
ulykkestidspunktet. Vurderingen var, at der ikke var noget der tydede på en
overtrædelse af arbejdsmiljøloven og at der ikke var nogen sammenhæng mellem
dødsulykken og det at afdøde var på arbejde.
Arbejdstilsynets nye vurdering af dødsulykken
Årsagen til, at afdøde umotiveret trak over i modkørende banehalvdel, er uklar. Det
fremgår af politirapporten, at afdøde kørte for stærkt.
Da det ikke helt klart kan udelukkes, at der er sket en overtrædelse af
arbejdsmiljøloven, har Arbejdstilsynet i efteråret 2017 undersøgt ulykken.
Resultatet af ulykkesundersøgelsen er, at Arbejdstilsynet ikke har kunnet konstatere en
overtrædelse af arbejdsmiljøloven.
Nr. 20 (15. august 2015)
Hændelsesforløb
Afdøde, som var transportchauffør, påkørte i forbindelse med parkering af sin lastbil
på rasteplads en blokvogn/særtransport, der var parkeret længere fremme i samme
vognbane. På blokvognens lad lå en vindmøllevinge, som ragede ud fra blokvognens
bagende. Afdøde påkørte vingen, som gik igennem førerhuset, hvorved chaufføren
omkom på stedet.
Vindmøllevingen var angiveligt afmærket med rotorblink, bagudvendt rød lygte og
cylinderrefleks. Blink og lygter var ikke tændt under parkering, ligesom
særtransportens følgebiler holdt parkeret et andet sted end ved blokvognen.
Arbejdstilsynets tidligere vurdering af dødsulykken
Arbejdstilsynet undersøgte ikke ulykken, men den blev vurderet ud fra politirapporten.
Der var Arbejdstilsynets vurdering, at der på baggrund af det fremsendte
rapportmateriale ikke skulle foretages videre i sagen. Arbejdstilsynet lagde navnlig
11
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 257: Redegørelse om Arbejdstilsynets revurdering af arbejdsrelaterede dødsulykker i trafikken i perioden 2012-2015, fra beskæftigelsesministeren
1878304_0012.png
vægt på, at der ikke var formodning for, at der var begået en strafbar overtrædelse af
arbejdsmiljølovgivningen. Der blev henvist til, at der var tale om en påkørsel på
offentlig vej, som var omfattet af færdselsloven, og at der ikke var konstateret tekniske
mangler ved de i ulykken involverede køretøjer, som kunne have indflydelse på
uheldets opståen eller forløb.
Arbejdstilsynets nye vurdering af dødsulykken
Arbejdstilsynets vurdering er, at der er tale om en udefrakommende omstændighed,
som hverken afdøde eller afdødes arbejdsgiver havde del i og det kan derfor helt klart
udelukkes, at ulykken skyldtes en overtrædelse af arbejdsmiljølovgivningen.
Nr. 21 (14. september 2015)
Hændelsesforløb
Afdøde var på vej til opsamling af kollega i varebil, på vej mod arbejde. Afdødes bil
kolliderede med en lastbil med betonelementer, hvorved varebilen blev klemt under
lastbilens lad og betonelementer.
Arbejdstilsynets tidligere vurdering af dødsulykken
Dødsulykken blev ikke undersøgt eller vurderet af Arbejdstilsynet på
ulykkestidspunktet, fordi Arbejdstilsynet på daværende tidspunkt ikke fulgte
systematisk op på arbejdsrelaterede dødsulykker i trafikken.
Arbejdstilsynets nye vurdering af dødsulykken
Det fremgår af politirapporten, at årsagen til færdselsulykken ikke er fundet.
Lastbilchaufføren husker intet om ulykken og sagen er henlagt hos politiet. Endvidere
er der intet i politirapporten, som tyder på kørefejl, høj fart eller tidspres hos afdøde.
På baggrund af sagens samlede oplysninger er det Arbejdstilsynets vurdering, at der er
tale om en udefrakommende omstændighed, som hverken afdøde eller afdødes
arbejdsgiver havde del i og det kan derfor helt klart udelukkes, at ulykken skyldtes en
overtrædelse af arbejdsmiljølovgivningen.
Nr. 22 (11. oktober 2015)
Hændelsesforløb
Afdøde blev påkørt af en spøgelsesbilist, som kørte i det forkerte spor på motorvejen.
Både afdøde og spøgelsesbilisten afgik ved døden.
Arbejdstilsynets tidligere vurdering af dødsulykken
Dødsulykken blev ikke undersøgt eller vurderet af Arbejdstilsynet på
ulykkestidspunktet, fordi Arbejdstilsynet på daværende tidspunkt ikke fulgte
systematisk op på arbejdsrelaterede dødsulykker i trafikken.
12
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 257: Redegørelse om Arbejdstilsynets revurdering af arbejdsrelaterede dødsulykker i trafikken i perioden 2012-2015, fra beskæftigelsesministeren
1878304_0013.png
Arbejdstilsynets nye vurdering af dødsulykken
Der er indhentet politirapporter i 2017, og det fremgår af disse, at dødsulykken skyldes
en spøgelsesbilist, der kørte frontalt ind i afdøde.
På baggrund af ovenstående, er det Arbejdstilsynets vurdering, at der er tale om en
udefrakommende omstændighed, som hverken afdøde eller afdødes arbejdsgiver havde
del i og det kan derfor helt klart udelukkes, at ulykken skyldtes en overtrædelse af
arbejdsmiljølovgivningen.
Nr. 23 (15. oktober 2015) - kategori B
Hændelsesforløb
Ulykken skete på en offentlig vej lige uden for byggeplads, som var hegnet ind.
Afdøde befandt sig ude i siden af vejen, da afdøde blev ramt af en bakkende lastbil,
som kørte med varer til byggepladsen. Afdøde var almindelig byggepladsarbejder, og
havde ikke til opgave at hjælpe med at modtage varer og dirigere trafikken uden for
byggepladsen.
Arbejdstilsynets tidligere vurdering af dødsulykken
Arbejdstilsynet undersøgte ulykken på ulykkestidspunktet uden at afgive reaktioner, da
der ikke vurderedes at være sket en overtrædelse af arbejdsmiljøloven. Det kunne ikke
i forbindelse med undersøgelsen oplyses, om afdøde havde et arbejdsrelateret ærinde
på vejen, og spørgsmålet blev heller ikke berørt af politiet.
Arbejdstilsynets nye vurdering af dødsulykken
Arbejdstilsynets vurdering er fortsat, at der er tale om en udefrakommende
omstændighed, som hverken afdøde eller afdødes arbejdsgiver havde del i, og det kan
derfor helt klart udelukkes, at ulykken skyldtes en overtrædelse af
arbejdsmiljølovgivningen.
13