NOTAT
April 2018
Redegørelse om Arbejdstilsynets revurdering af 23
dødsulykker i trafikken i perioden 2012-2015
J.nr.20175200407
KUI
ARS
1. Indledning
I det følgende redegøres indledningsvis for baggrunden for Arbejdstilsynets revur-
dering af de 23 dødsulykker. Herefter præsenteres konklusionen på revurderingen
af de pågældende ulykker. Endelig gives der en beskrivelse af de vurderingskriteri-
er, Arbejdstilsynet har lagt til grund for vurderingen af, om ulykken kunne vurderes
på det foreliggende grundlag, eller om ulykken skulle genoptages og undersøges af
Arbejdstilsynet. Det bemærkes for god ordens skyld, at spørgsmålet om eventuelle
overtrædelser af arbejdsmiljølovgivningen, ikke har betydning for muligheden for
at få arbejdsskadeerstatning. For at en ulykke kan anerkendes som en arbejdsskade
er det alene en betingelse, at arbejdstageren var på arbejde, da ulykken skete.
I vedlagte bilag er hændelsesforløbet for hver af de 23 sager kort beskrevet, lige-
som Arbejdstilsynets tidligere og nye vurdering af dødsulykkerne fremgår.
2.
Baggrund
Fagbladet 3F bragte i juni 2017 en artikel om, at enken efter en lastbilchauffør, der
blev dræbt i en trafikulykke i arbejdstiden i 2013, havde fået en erstatning på knap
1 mio. kroner. Arbejdstilsynet valgte i 2013, hvor ulykken skete, at henlægge
dødsulykken med henvisning til, at der var tale om en trafikulykke.
Artiklen udløste i juni 2017 en række spørgsmål fra medlemmer af Beskæftigelses-
udvalget om Arbejdstilsynets praksis i forhold arbejdsrelaterede dødsulykker i
trafikken. I besvarelsen af spørgsmålene oplyste beskæftigelsesministeren, at mini-
steren på baggrund af afgørelsen i den konkrete erstatningssag havde bedt Arbejds-
tilsynet om at revurdere den konkrete sag fra 2013. Beskæftigelsesministeren bad
samtidig Arbejdstilsynet om at revurdere de øvrige arbejdsrelaterede dødsulykker i
trafikken i perioden 2012-2015.
Arbejdstilsynet har i alt revurderet 23 dødsulykker i trafikken i perioden 2012-2015
med udgangspunkt i den praksis, der er gældende i dag. En dødsulykke, der skete
nytårsaften 2011/2012, er taget med i vurderingen.
Den praksis, som dødsulykkerne er revurderet efter, har været gældende siden 1.
januar 2016. Arbejdstilsynet har således med virkning fra 1. januar 2016 systema-
tisk fulgt op på arbejdsrelaterede dødsulykker i trafikken og undersøger dødsulyk-
ker i trafikken, hvor det ikke helt klart
–
på baggrund af det foreliggende materiale