Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del Bilag 257
Offentligt
1878303_0001.png
NOTAT
April 2018
Redegørelse om Arbejdstilsynets revurdering af 23
dødsulykker i trafikken i perioden 2012-2015
J.nr.20175200407
KUI
ARS
1. Indledning
I det følgende redegøres indledningsvis for baggrunden for Arbejdstilsynets revur-
dering af de 23 dødsulykker. Herefter præsenteres konklusionen på revurderingen
af de pågældende ulykker. Endelig gives der en beskrivelse af de vurderingskriteri-
er, Arbejdstilsynet har lagt til grund for vurderingen af, om ulykken kunne vurderes
på det foreliggende grundlag, eller om ulykken skulle genoptages og undersøges af
Arbejdstilsynet. Det bemærkes for god ordens skyld, at spørgsmålet om eventuelle
overtrædelser af arbejdsmiljølovgivningen, ikke har betydning for muligheden for
at få arbejdsskadeerstatning. For at en ulykke kan anerkendes som en arbejdsskade
er det alene en betingelse, at arbejdstageren var på arbejde, da ulykken skete.
I vedlagte bilag er hændelsesforløbet for hver af de 23 sager kort beskrevet, lige-
som Arbejdstilsynets tidligere og nye vurdering af dødsulykkerne fremgår.
2.
Baggrund
Fagbladet 3F bragte i juni 2017 en artikel om, at enken efter en lastbilchauffør, der
blev dræbt i en trafikulykke i arbejdstiden i 2013, havde fået en erstatning på knap
1 mio. kroner. Arbejdstilsynet valgte i 2013, hvor ulykken skete, at henlægge
dødsulykken med henvisning til, at der var tale om en trafikulykke.
Artiklen udløste i juni 2017 en række spørgsmål fra medlemmer af Beskæftigelses-
udvalget om Arbejdstilsynets praksis i forhold arbejdsrelaterede dødsulykker i
trafikken. I besvarelsen af spørgsmålene oplyste beskæftigelsesministeren, at mini-
steren på baggrund af afgørelsen i den konkrete erstatningssag havde bedt Arbejds-
tilsynet om at revurdere den konkrete sag fra 2013. Beskæftigelsesministeren bad
samtidig Arbejdstilsynet om at revurdere de øvrige arbejdsrelaterede dødsulykker i
trafikken i perioden 2012-2015.
Arbejdstilsynet har i alt revurderet 23 dødsulykker i trafikken i perioden 2012-2015
med udgangspunkt i den praksis, der er gældende i dag. En dødsulykke, der skete
nytårsaften 2011/2012, er taget med i vurderingen.
Den praksis, som dødsulykkerne er revurderet efter, har været gældende siden 1.
januar 2016. Arbejdstilsynet har således med virkning fra 1. januar 2016 systema-
tisk fulgt op på arbejdsrelaterede dødsulykker i trafikken og undersøger dødsulyk-
ker i trafikken, hvor det ikke helt klart
på baggrund af det foreliggende materiale
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 257: Redegørelse om Arbejdstilsynets revurdering af arbejdsrelaterede dødsulykker i trafikken i perioden 2012-2015, fra beskæftigelsesministeren
1878303_0002.png
om ulykken (politirapporter mv.)
kan udelukkes, at der er sket en overtrædelse af
arbejdsmiljøloven.
3.
Konklusion
Arbejdstilsynet har foretaget en revurdering af 23 dødsulykker i perioden 2012-
2015. For 22 sager gælder det, at der i forbindelse med revurderingen ikke er
kommet nye oplysninger frem, der peger på, at der er sket en overtrædelse af ar-
bejdsmiljøloven. Det betyder, at Arbejdstilsynets tidligere vurderinger af sagerne
efter arbejdsmiljøloven er uændrede. For én sag, som er fra februar 2014, gælder
det, at Arbejdstilsynet formenlig ville have afgivet en reaktion, hvis ulykken var
blevet undersøgt efter Arbejdstilsynets nuværende praksis på området.
Af de 23 sager, som Arbejdstilsynet har revurderet, har der i fem sager været gen-
nemført en ulykkesundersøgelse på virksomhederne i efteråret 2017. Det skyldes,
at Arbejdstilsynet ud fra den tidligere vurdering af sagen ikke helt klart har kunnet
udelukke, at der er sket en overtrædelse af arbejdsmiljøloven. I 18 sager er der ikke
gennemført en undersøgelse, fordi det allerede ud fra det foreliggende materiale i
sagen kunne udelukkes, at der i forbindelse med ulykkerne var sket en overtrædelse
af arbejdsmiljøloven, der falder inden for Arbejdstilsynets praksis.
4.
Vurderingskriterier for dødsulykkerne
Vurderingen af de 23 dødsulykker har helt overordnet taget udgangspunkt i to kri-
terier (A og B), som beskrives nedenfor.
A: Dødsulykker, hvor det helt klart allerede på baggrund af det foreliggende mate-
riale kan udelukkes, at der er sket en overtrædelse af arbejdsmiljøloven, der falder
inden for Arbejdstilsynets praksis.
Hvis det af politiets rapporter klart har fremgået, hvad årsagen til dødsulykken har
været, og denne årsag har været udefrakommende omstændigheder, som afdøde
ikke har haft del i, eller årsagen klart
ikke
har været relateret til arbejdet, har Ar-
bejdstilsynet vurderet, at det helt klart allerede på det foreliggende grundlag kunne
udelukkes, at der er sket en overtrædelse af arbejdsmiljølovgivningen, der falder
inden for Arbejdstilsynets praksis. Arbejdstilsynet har derfor ikke undersøgt disse
ulykker yderligere.
Som eksempler kan nævnes følgende situationer:
Afdøde er blevet påkørt af spøgelsesbilist.
Dødsulykken skyldes alene, at der lokalt har været glat føre.
Afdøde er blevet påkørt bagfra i kø.
Afdøde er kørt ind i væltet træ eller tabt last (fra andre), der har ligget på vejen.
2
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 257: Redegørelse om Arbejdstilsynets revurdering af arbejdsrelaterede dødsulykker i trafikken i perioden 2012-2015, fra beskæftigelsesministeren
1878303_0003.png
Dødsulykken skyldes uforsvarlig teknisk stand af køretøjet, som er omfattet af
transport- og færdselsmyndighedernes regulering og kompetence.
Af de 23 revurderede sager falder 18 inden for kategori A.
B: Dødsulykker, hvor det
ikke
allerede på baggrund af det foreliggende materiale
helt klart kan udelukkes, at der er sket en overtrædelse af arbejdsmiljøloven, der
falder inden for Arbejdstilsynets praksis.
De dødsulykker, hvor det ikke helt klart har kunnet udelukkes, at der kan være sket
en overtrædelse af arbejdsmiljøloven i forbindelse med dødsulykken, er i efteråret
2017 blevet undersøgt af Arbejdstilsynet. Undersøgelsen er sket med udgangspunkt
i Arbejdstilsynets nuværende praksis for undersøgelse af dødsulykker i trafikken.
Af de 23 revurderede sager falder 5 inden for kategori B.
Arbejdstilsynet har i fire af de undersøgte sager ikke kunnet konstatere en overtræ-
delse af arbejdsmiljølovgivningen, der falder inden for Arbejdstilsynets praksis.
I en enkelt af de fem sager er det Arbejdstilsynets vurdering, at hvis ulykken var
blevet undersøgt efter Arbejdstilsynets nye praksis på området, ville Arbejdstilsy-
net formenligt have afgivet en reaktion. Der henvises til redegørelsens sag nr. 13.
Det kan i forhold til den pågældende sag oplyses, at Arbejdstilsynet har undersøgt
sagen ved at tale med arbejdsgiveren, og at tilsynet ved undersøgelsen på virksom-
heden kunne konstatere, at virksomheden siden ulykken har arbejdet systematisk
for at forebygge, at lignende ulykker kan ske. Det er Arbejdstilsynets vurdering, at
virksomheden i dag har et højt forebyggelsesniveau i arbejdsmiljøarbejdet.
3