Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del Bilag 253
Offentligt
1876694_0001.png
BILAG - Lovtekst
Til forslag om
Reglerne om tilkendelse af revalidering, ressourceforløb, fleksjob og
førtidspension samles i et kapitel i lov om en aktiv
beskæftigelsesindsats
OBS: §§ a
e er nye i forhold til gældende lovgivning
1
Kapitel….
§ a…. Definitioner: Arbejdsevnebegrebet og beskæftigelsesmål
Stk.1 Arbejdsevnebegrebet er det grundlæggende begreb ved vurdering af behovet for hjælp samt
ved bevilling af indsats efter dette kapitel.
Stk.2 Ved arbejdsevne forstås personens evne til at kunne udføre konkrete specificerede
arbejdsopgaver med det formål at gøre pågældende varigt selvforsørgende.
Ved arbejdsopgaver forstås de delfunktioner en given jobfunktion består af.
Stk.3 Arbejdsevnebegrebet er et funktionsevnebegreb, som tager udgangspunkt alle dele af
personens liv, som er af afgørende betydning for den konkrete varige tilknytning til
arbejdsmarkedet.
§ Y
Ved beskæftigelsesmål forstås den eller de jobfunktioner personen kan udføre for at opnå
selvforsørgelse, når Min plan eller rehabiliteringsplanens indsatsdel er gennemført.
Grundlæggende principper for indsatsen efter dette kapitel:
§ b.
Stk.1 Hvis personens arbejdsevne er nedsat i så væsentlig grad, at tilknytning til arbejdsmarkedet
nødvendiggør en indsats efter dette kapitel, skal den mindst indgribende tilstrækkelige indsats
vælges.
Det er en forudsætning at indsatsen i tilstrækkeligt omfang tilgodeser personens begrænsninger i
arbejdsevnen og vurderes at fremme den størst mulige varige tilknytning til arbejdsmarkedet.
Stk. 2 Retten til indsats efter dette kapitel forudsætter, at der i den konkrete sag er
dokumentation for, at andre kompenserende ordninger i sig selv ikke er tilstrækkelige til, at sikre
personens fortsatte varige tilknytning til arbejdsmarkedet.
1
Forslag til §§ a-e er udarbejdet i samarbejde med Hanne Poulsen og Aase Pedersen fra
Revalideringsfaggruppen - Dansk Socialrådgiverforening.
1
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 253: Henvendelse af 3/4-18 fra Susanne Wiederquist om revalidering, ressourceforløb, fleksjob og førtidspension
Stk.3 Retten til indsats efter dette kapitel er uafhængig af en evt. ægtefælles indtægts- og
formueforhold.
§ c…
Stk.1 Hvis kommunen vurderer, at der er behov for at klarlægge en persons arbejdsevne
med henblik på stillingtagen til om der er behov for en særlig beskæftigelsesindsats efter
dette kapitel
og eller
afgørelse af hvilken indsats efter dette kapitel, der er nødvendig for at sikre personens
tilknytning til arbejdsmarkedet
skal kommunen iværksætte den nødvendige indsats.
Stk.2 Hvis en person anmoder kommunen om at denne tager stilling til, om der er behov for en
indsats for at sikre pågældendes fortsatte tilknytning til arbejdsmarkedet og i givet fald hvilken
indsats (klarlæggelse af arbejdsevnen), der skal tilbydes, skal kommunen træffe afgørelse om
dette.
Dokumentationen:
§ d..
Stk.1 Personens arbejdsevne skal være beskrevet ud fra
den pågældendes ressourcer og udviklingsmuligheder i forhold til job og uddannelse
den pågældendes udfordringer i forhold til at komme i job og uddannelse.
Rehabiliteringsplanens forberedende del, jf. § 30 a, stk. 3, i denne lov skal anvendes.
Stk.2 Alle dele af personens liv, som er af afgørende betydning for tilknytning til arbejdsmarkedet,
skal være beskrevet i dokumentationen og indgå i kommunens samlede vurdering af behovet for
en evt. Indsats samt valget af indsats efter dette kapitel .
TILKENDELSE AF REVALIDERING:
§e
Stk.1 En person hvis arbejdsevne er nedsat på grund af helbredsmæssige og/eller sociale forhold i
et sådant omfang, at nedsættelsen nødvendiggør en særlig indsats i form af:
Individuelt tilpasset beskæftigelsesforløb efter beskæftigelseslovens kapitel 9b -12
Forsørgelse når og så længe den individuelt tilpassede beskæftigelsesindsats følges
Individuelt tilrettelagt opfølgning overfor personen der er berettiget til revalidering.
2
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 253: Henvendelse af 3/4-18 fra Susanne Wiederquist om revalidering, ressourceforløb, fleksjob og førtidspension
Stk.2 Det er en betingelse, at nedsættelsen af arbejdsevnen er så omfattende, at personens
fortsatte varige tilknytning til arbejdsmarked og dermed mulighed for selvforsørgelse afhænger af
det individuelt tilpassede beskæftigelsesforløb.
Stk.3 Det er en betingelse for at opnå berettigelse efter stk. 1, at indsatsen vurderes at forbedre
personens muligheder for selvforsørgelse.
Stk.4 Sigtet med revalideringen er varig beskæftigelse på fuld eller nedsat arbejdstid.
Revalidering tilbydes med henblik på tilknytning til arbejdsmarkedet i form af ordinær og ustøttet
beskæftigelse.
Revalidering bevilges tillige i forbindelse med ansættelse i fleksjob eller opkvalificering af
førtidspensionister.
TILKENDELSE AF RESSOURCEFORLØB
gældende lovgivning:
§ f.
Personer, der har komplekse problemer ud over ledighed, der ikke har kunnet
løses gennem en indsats efter denne lov eller efter lov om aktiv socialpolitik, og
som kræver et helhedsorienteret forløb med en kombination af indsats efter denne
lov og sociale eller sundhedsmæssige indsatser, skal tilbydes et ressourceforløb, jf.
dog stk. 2. Det er endvidere en betingelse, at personen
1) har modtaget længerevarende offentlig forsørgelse,
2) har deltaget i tilbud efter denne lov eller revalidering efter kapitel 6 i lov om
aktiv socialpolitik uden at have øget tilknytningen til arbejdsmarkedet, eller
3) at kommunen vurderer, at der er behov for en længerevarende indsats, før der
kan fastsættes et konkret beskæftigelsesmål.
Stk. 2. Ressourceforløb er relevant, når der er et udviklingsperspektiv i forhold til
arbejdsevnen. Hvis det er dokumenteret eller det på grund af særlige forhold er
helt åbenbart, at arbejdsevnen ikke kan forbedres veddeltagelse i et
ressourceforløb, skal et ressourceforløb ikke iværksættes.
Stk. 3. Forud for visitation til et ressourceforløb skal den forberedende del af
rehabiliteringsplanen, jf. § 30 a, være udarbejdet og sagen have været forelagt
rehabiliteringsteamet, jf. §§ 9-12 i lov om organisering og understøttelse af
beskæftigelsesindsatsen m.v. Personen og dennes sagsbehandler skal deltage i
rehabiliteringsteamets møder, når personens sag behandles, jf. § 10, stk. 2, i lov om
organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v.
Stk. 4. Ressourceforløbet skal være af mindst 1 og højst 5 års varighed.
Stk. 5. Personen kan tilbydes flere på hinanden følgende ressourceforløb. Fylder
personen 40 år under et ressourceforløb, fortsætter forløbet, til det er afsluttet.
3
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 253: Henvendelse af 3/4-18 fra Susanne Wiederquist om revalidering, ressourceforløb, fleksjob og førtidspension
Stk. 9. Personer over 40 år kan, personen ønsker det, tilbydes mere end ét
ressourceforløb. Der kan alene gives ressourceforløb frem til det tidspunkt, hvor
personen når folkepensionsalderen.
§ g.
Personer under 40 år, der er omfattet af § 2, nr. 6, og som ønsker at deltage i
et ressourceforløb, kan af kommunen få tilbud herom efter ovenstående regler.
Stk. 2. Hvis personen ikke følger forløbet, kan kommunen træffe afgørelse om, at
forløbet ophører.
TILKENDELSE AF FLEKSJOB - gældende lovgivning:
§ h.
Jobcenteret sørger for, at personer under folkepensionsalderen, jf. § 1 a i lov
om social pension, med varige og væsentlige begrænsninger i arbejdsevnen, jf. §
2, nr. 7, har mulighed for
1) ansættelse hos private eller offentlige arbejdsgivere i fleksjob efter § 70 eller
2) støtte til at fastholde beskæftigelsen i egen virksomhed efter § 70 g.
§ i
Jobcenteret giver tilbud om fleksjob til personer, som ikke modtager
førtidspension efter lov om social pension eller lov om højeste, mellemste, forhøjet
almindelig og almindelig førtidspension m.v., og som ikke kan opnå eller fastholde
beskæftigelse på normale vilkår på arbejdsmarkedet.
Stk. 2. Jobcenteret kan endvidere give tilbud om fleksjob til personer, der aktuelt
har en meget begrænset arbejdsevne, hvis der er mulighed for, at deres
arbejdsevne inden for en rimelig periode kan udvikles.
Stk. 3. Fleksjob kan først tilbydes, når alle relevante tilbud efter denne lov samt
andre foranstaltninger, herunder eventuelt forsøg på omplacering på
arbejdspladsen, har været afprøvet for at bringe eller fastholde den pågældende
i ordinær beskæftigelse. Undtaget herfra er tilfælde, hvor det er åbenbart
formålsløst at gennemføre de nævnte foranstaltninger forud for visitationen.
§ j
Grundlaget for en afgørelse om fleksjob består af rehabiliteringsplanens
forberedende del, som har været behandlet i et rehabiliteringsteam, jf. § 30 a og
kapitel 2 i lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v.
Rehabiliteringsplanen skal indeholde følgende:
1) Dokumentation for, at personens ressourcer og udfordringer er fuldt afklarede i
forhold til uddannelse og beskæftigelse,
2) dokumentation for, at alle relevante indsatser efter denne lov samt andre
foranstaltninger har været afprøvet for at bringe eller fastholde den pågældende i
ordinær beskæftigelse,
3) dokumentation for, at den pågældendes arbejdsevne anses for varigt og
væsentligt begrænset og ikke kan anvendes til at opnå eller fastholde
beskæftigelse på normale vilkår, og
4
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 253: Henvendelse af 3/4-18 fra Susanne Wiederquist om revalidering, ressourceforløb, fleksjob og førtidspension
4) dokumentation for, at den pågældende har været ansat under de sociale
kapitler m.v., jf. i mindst 12 måneder, hvis personen skal ansættes i fleksjob på den
hidtidige arbejdsplads. § 70 b,
Stk. 2. I en forsøgsperiode fra den 1. juli 2016 til og med den 30. juni 2019 indhenter
jobcenteret, hvis personen i forbindelse med en afgørelse om fleksjob afviser at
modtage lægebehandling, jf. § 11, stk. 1, nr. 2, i lov om retssikkerhed og
administration på det sociale område, en udtalelse fra sundhedskoordinatoren om,
hvorvidt en anden behandling kan anbefales, jf. § 15, stk. 2, i lov om organisering
og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v.
Stk. 3. Har jobcenteret indhentet en udtalelse i sagen, jf. stk. 2, kan det i
forsøgsperioden ikke tillægges betydning for jobcenterets afgørelse om fleksjob, at
personen afviser at modtage lægebehandling, herunder den lægebehandling,
som måtte være anbefalet af sundhedskoordinatoren.
Stk. 4. Ønsker personen ikke, at der indhentes en udtalelse fra
sundhedskoordinatoren, jf. stk. 2, kan jobcenteret træffe afgørelse om, at
personen ikke opfylder betingelserne for visitation til fleksjob, jf. stk. 1 og § 70.
TILKENDELSE AF FØRTIDSPENSION: - gældende lovgivning:
§ k.
Førtidspension kan tilkendes personer i alderen fra 40 år til
folkepensionsalderen, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Personer i alderen fra 18 til 39 år kan tilkendes førtidspension, hvis det er
dokumenteret eller det på grund af særlige forhold er helt åbenbart, at
arbejdsevnen ikke kan forbedres ved deltagelse i relevante jobafklaringsforløb,
ressourceforløb eller aktiverings-, revaliderings-, behandlingsmæssige eller andre
foranstaltninger.
Stk. 3. Det er en betingelse for at få tilkendt førtidspension efter stk. 1 eller 2,
1) at personens arbejdsevne er varigt nedsat, og
2) at nedsættelsen er af et sådant omfang, at den pågældende uanset
mulighederne for støtte efter den sociale eller anden lovgivning, herunder
beskæftigelse i fleksjob, ikke vil være i stand til at blive selvforsørgende ved
indtægtsgivende arbejde.
§ 17. Kommunalbestyrelsen skal behandle en henvendelse om førtidspension i
forhold til alle de muligheder, der findes for at yde hjælp efter den sociale
lovgivning, jf. § 5 i lov om retssikkerhed og administration på det sociale område, jf.
dog stk. 2 og 3.
Stk. 2. Personer, som ønsker, at kommunalbestyrelsen alene tager stilling til
spørgsmålet om førtidspension, kan dog anmode herom. I sådanne tilfælde
5
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 253: Henvendelse af 3/4-18 fra Susanne Wiederquist om revalidering, ressourceforløb, fleksjob og førtidspension
forelægges sagen på det foreliggende dokumentationsgrundlag for kommunens
rehabiliteringsteam, jf. dog stk. 4. Kommunalbestyrelsen træffer umiddelbart efter
rehabiliteringsteamets indstilling i sagen afgørelse om, at sagen på det
foreliggende dokumentationsgrundlag overgår til behandling efter reglerne om
førtidspension.
Stk. 3. Personer med langvarig og aktuel tilknytning til arbejdsmarkedet kan fra 5 år
før folkepensionsalderen ansøge om førtidspension (seniorførtidspension). I
sådanne sager iværksættes ikke beskæftigelsesrettede tilbud for at udvikle
arbejdsevnen. Kommunalbestyrelsen kan dog indhente nye oplysninger til brug for
sagens afgørelse. Kommunalbestyrelsen forelægger sagen på det foreliggende
dokumentationsgrundlag for kommunens rehabiliteringsteam, jf. dog
stk. 4. Kommunalbestyrelsen træffer umiddelbart efter rehabiliteringsteamets
indstilling i sagen afgørelse om, at sagen på det foreliggende
dokumentationsgrundlag overgår til behandling efter reglerne om førtidspension.
Stk. 4. I sager efter stk. 2 og 3 kan kommunalbestyrelsen træffe afgørelse om, at en
sag overgår til behandling efter reglerne om førtidspension uden forudgående
forelæggelse for rehabiliteringsteamet, når kommunalbestyrelsen vurderer, at det
er utvivlsomt, at personen ikke opfylder betingelserne for tilkendelse af
førtidspension.
Stk. 5. Kommunalbestyrelsen kan påbegynde en sag eller træffe afgørelse om
tilkendelse af førtidspension til en person, der ikke selv har rettet henvendelse
herom.
Stk. 6. Beskæftigelsesministeren fastsætter regler for vurderingen af opfyldelse af
kravet om langvarig og aktuel tilknytning til arbejdsmarkedet, jf. stk. 3.
§ 18. Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om, at sagen overgår til behandling
efter reglerne om førtidspension, når det er dokumenteret eller det på grund af
særlige forhold er helt åbenbart, at den pågældendes arbejdsevne ikke kan
forbedres ved deltagelse i jobafklaringsforløb, ressourceforløb eller aktiverings-,
revaliderings-, behandlingsmæssige eller andre foranstaltninger, jf. dog § 17, stk. 2
og 3, og § 18 a.
Stk. 2. Det er en betingelse for, at en sag kan overgå til behandling efter reglerne
om førtidspension, at sagen har været forelagt kommunens rehabiliteringsteam.
Det gælder dog ikke i sager, der behandles efter § 17, stk. 4, eller i sager, hvor
kommunalbestyrelsen vurderer, at det er helt åbenbart, at personens arbejdsevne
ikke kan forbedres, og
1) sundhedskoordinatoren har udtalt sig eller
2) personen er terminalt syg.
§ l.
I en forsøgsperiode fra den 1. juli 2016 til og med den 30. juni 2019 indhenter
kommunalbestyrelsen, hvis en person afviser at modtage lægebehandling, der ud
fra en sundhedsfaglig vurdering må antages at kunne forbedre den
pågældendes arbejdsevne, en udtalelse fra sundhedskoordinatoren om, hvorvidt
6
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 253: Henvendelse af 3/4-18 fra Susanne Wiederquist om revalidering, ressourceforløb, fleksjob og førtidspension
en anden behandling kan anbefales, jf. § 15, stk. 2, i lov om organisering og
understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v.
Stk. 2. Har kommunalbestyrelsen indhentet en udtalelse i sagen, jf. stk. 1, kan det i
forsøgsperioden ikke tillægges betydning ved vurderingen af personens ret til
førtidspension, at den pågældende afviser at modtage lægebehandling,
herunder den lægebehandling, som måtte være anbefalet af
sundhedskoordinatoren.
Stk. 3. Ønsker den pågældende ikke, at der indhentes en udtalelse fra
sundhedskoordinatoren, jf. stk. 1, træffer kommunalbestyrelsen afgørelse i sagen
efter § 18.
§ m.
Grundlaget for en afgørelse om førtidspension skal bestå af
1) en rehabiliteringsplan, der indeholder dokumentation for, at personens
ressourcer og udfordringer i forhold til uddannelse og beskæftigelse er fuldt
afklaret,
2) dokumentation for, at alle relevante indsatser i den beskæftigelsesrettede
indsats, herunder deltagelse i jobafklaringsforløb eller ressourceforløb, er udtømt,
3) den faglige forklaring på, hvorfor pågældendes arbejdsevne anses for varigt
nedsat,
4) den faglige forklaring på, at arbejdsevnen ikke lader sig anvende til
selvforsørgelse uanset mulighederne for støtte efter den sociale eller anden
lovgivning, eller
5) angivelse af en eller flere konkrete arbejdsfunktioner, den pågældende med sin
nedsatte arbejdsevne anses for at kunne udføre.
Stk. 2. Stk. 1, nr. 1 og 2, finder ikke anvendelse ved behandlingen af ansøgninger
indgivet i henhold til § 17, stk. 3.
Stk. 3. Kommunen kan ved behandlingen af sager om førtidspension kun benytte
sundhedsfaglig rådgivning fra regionens kliniske funktion, jf. §§ 13-15 i lov om
organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v.
Stk. 4. De nærmere regler om krav til organiseringen, tilrettelæggelsen og
indholdet i den sundhedsfaglige rådgivning, som fastsættes i medfør af § 17, stk. 1
og 2, i lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v.,
finder tilsvarende anvendelse i sager om førtidspension.
Stk. 5. Beskæftigelsesministeren kan efter forhandling med ministeren for sundhed
og ældre fastsætte nærmere regler om tilrettelæggelsen og indholdet af
sundhedskoordinatorens inddragelse i sager efter § 18, stk. 2.
§ n
Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om tilkendelse af førtidspension, når
det efter en samlet faglig vurdering af de foreliggende oplysninger må anses for
dokumenteret, at en person ikke kan blive selvforsørgende, jf. § 16.
7
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 253: Henvendelse af 3/4-18 fra Susanne Wiederquist om revalidering, ressourceforløb, fleksjob og førtidspension
Kommunalbestyrelsen kan samtidig beslutte, at en sag skal genoptages til
vurdering på et senere fastsat tidspunkt.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om afslag på førtidspension, når det
efter en samlet faglig vurdering af de foreliggende oplysninger må anses for
dokumenteret, at en person ved konkret angivne arbejdsfunktioner enten
umiddelbart eller ved en nærmere angivet indsats, jf. § 16, kan blive
selvforsørgende.
Stk. 3. Inden der træffes afgørelse om førtidspension, skal den person, som
afgørelsen vedrører, have tilbud om i et møde at udtale sig over for den eller de
personer, der skal træffe afgørelsen.
§ o.
Kommunalbestyrelsen skal træffe afgørelse senest 3 måneder efter tidspunktet
for sagens overgang til behandling efter reglerne om førtidspension, jf. § 17, stk. 2,
3. pkt., og § 18. Dette tidspunkt skal fremgå af sagen og meddeles den
pågældende. Hvis fristen i særlige tilfælde ikke kan overholdes, skal pågældende
have en redegørelse for, hvad der er årsag til den forlængede sagsbehandlingstid,
og besked om, hvornår sagen forventes afgjort.
Stk. 2. Kommunalbestyrelsen skal træffe afgørelse om førtidspension senest 6
måneder efter tidspunktet for kommunens modtagelse af ansøgning om
førtidspension efter § 17, stk. 3. Tidspunktet for modtagelse af ansøgningen skal
fremgå af sagen og meddeles den pågældende, når kommunalbestyrelsen
træffer afgørelse om sagens overgang til behandling efter reglerne om
førtidspension. Hvis fristen i særlige tilfælde ikke kan overholdes, skal den
pågældende have en redegørelse for, hvad der er årsag til den forlængede
sagsbehandlingstid, og besked om, hvornår sagen forventes afgjort.
8