Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del Bilag 249
Offentligt
1874441_0001.png
Bekendtgørelse om
vedtægter for Arbejdsmarkedets Tillægspension
I medfør af § 20, stk. 2, i lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension, jf. lovbekendtgørelse nr. 1110 af 10.
oktober 2014, fastsætter beskæftigelsesministeren følgende vedtægter for Arbejdsmarkedets Tillægspensi-
on:
Navn, formål og hjemsted
§ 1.
Institutionens navn er Arbejdsmarkedets Tillægspension. Institutionen benytter også navnet ATP.
§ 2.
Arbejdsmarkedets Tillægspension er en selvejende institution, oprettet ved lov nr. 46 af 7. marts 1964
om Arbejdsmarkedets Tillægspension, med det formål at udbetale lønmodtagere m.fl. tillægspension i over-
ensstemmelse med loven, samt i forbindelse hermed modtage bidrag, forvalte formuen således at medlem-
mernes interesser varetages bedst muligt og drive andre forretninger i overensstemmelse med lov om Ar-
bejdsmarkedets Tillægspension og dertil relaterede opgaver af mindre væsentlig karakter.
Stk. 2.
Arbejdsmarkedets Tillægspension kan endvidere udføre opgaver, som pålægges Arbejdsmarkedets
Tillægspension i henhold til lov.
§ 3.
Arbejdsmarkedets Tillægspensions hjemsted er Hillerød Kommune, og hjemtinget er Hillerød.
Ledelse
§ 4.
Arbejdsmarkedets Tillægspension ledes af et repræsentantskab, en bestyrelse og en direktør.
Stk. 2.
Repræsentantskabet og bestyrelsen bør så vidt muligt have en afbalanceret sammensætning af
mænd og kvinder.
Repræsentantskabet
§ 5.
Repræsentantskabet består af 15 arbejdsgiverrepræsentanter og 15 lønmodtagerrepræsentanter samt
en formand.
Stk. 2.
Arbejdsgiverrepræsentanterne og lønmodtagerrepræsentanterne udpeges i overensstemmelse
med reglerne i lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension.
Stk. 3.
Repræsentantskabet udnævner selv sin formand, som ikke må have tilknytning til nogen arbejdsgi-
ver- eller lønmodtagerorganisation.
Stk. 4.
Repræsentantskabets medlemmer udpeges for 3 år ad gangen. Finder udpegning sted i løbet af en
periode, gælder den kun til periodens udløb. Genudpegning kan finde sted.
§ 6.
Repræsentantskabet skal godkende årsrapporten, bestyrelsens lønpolitik samt vederlaget til med-
lemmer af repræsentantskabet, bestyrelsen samt eventuelle udvalg herunder. Repræsentantskabet behand-
ler endvidere de sager, som bestyrelsen eller mindst 4 bestyrelsesmedlemmer ønsker at forelægge for re-
præsentantskabet.
Stk. 2.
Repræsentantskabet afholder møde én gang årligt samt når bestyrelsen, mindst 4 bestyrelsesmed-
lemmer eller 10 medlemmer af repræsentantskabet ønsker det.
Bestyrelsen
§ 7.
Bestyrelsen består af formanden for repræsentantskabet som formand og 12 andre medlemmer, der
vælges blandt repræsentantskabets medlemmer, og som udpeges i overensstemmelse med reglerne i lov
om Arbejdsmarkedets Tillægspension.
Stk. 2.
Bestyrelsens medlemmer udpeges for tre år ad gangen. Finder udpegning sted i løbet af en perio-
de, gælder den kun til udløb af funktionsperioden i repræsentantskabet. Genvalg kan finde sted.
Stk. 3.
Bestyrelsen fastsætter forretningsordenerne for repræsentantskabet, bestyrelsen og forretningsud-
valget.
Stk. 4.
Bestyrelsen fastsætter vederlaget
til direktøren, den ansvarshavende aktuar og revisionschefen.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 249: Orientering om høring over bekendtgørelse om ATP's vedtægter
1874441_0002.png
Stk. 5.
Bestyrelsen afholder ordinære møder i overensstemmelse med sin forretningsorden og i øvrigt, når
det begæres af et bestyrelsesmedlem, direktøren, revisionen, den interne revisionschef, Chief Compliance
Officer, Chief Risk Officer eller den ansvarshavende aktuar.
Stk. 6.
Bestyrelsen skal lede administrationen af Arbejdsmarkedets Tillægspension i overensstemmelse
med reglerne i lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension og det anmeldte pensions- og hensættelsesgrund-
lag.
Stk. 7.
Bestyrelsen skal forvalte Arbejdsmarkedets Tillægspensions midler således, at medlemmernes inte-
resser varetages bedst muligt.
Stk. 8.
Bestyrelsen ansætter direktøren, andet ledende personale, den ansvarshavende aktuar og den in-
terne revisionschef og fastsætter retningslinjer for deres arbejde, herunder også for den løbende anbringelse
af fondsmidler.
Stk. 9.
Bestyrelsen godkender pensions- og hensættelsesgrundlaget for Arbejdsmarkedets Tillægspensi-
on, vedtager en bonuspolitik og træffer beslutning om tilskrivning af bonus.
Stk. 10.
Over forhandlingerne føres en protokol, der på det følgende møde underskrives af medlemmerne.
Forretningsudvalg
§ 8.
Bestyrelsen kan nedsætte et forretningsudvalg bestående af 3 medlemmer. Forretningsudvalget be-
står af bestyrelsens formand, der tillige er formand for forretningsudvalget, og to bestyrelsesmedlemmer,
udpeget af henholdsvis arbejdsgiver- og lønmodtagerrepræsentanterne i bestyrelsen.
Stk. 2.
Forretningsudvalget har til formål efter bemyndigelse fra bestyrelsen at træffe beslutninger samt at
forberede og gennemføre bestyrelsens beslutninger.
Stk. 3.
Forretningsudvalgets beslutninger skal tiltrædes af såvel lønmodtager- som arbejdsgiverrepræsen-
tanten i forretningsudvalget. I tilfælde af uenighed kan en sag kræves forelagt bestyrelsen.
Direktøren
§ 9.
Direktøren forestår den daglige administration af Arbejdsmarkedets Tillægspension under ansvar over
for bestyrelsen.
Stk. 2.
Det påhviler direktøren at lede Arbejdsmarkedets Tillægspension forsvarligt og i overensstemmelse
med lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension, disse vedtægter, forretningsordenen og de politikker og ret-
ningslinjer, som direktøren modtager fra bestyrelsen. Dispositioner, der efter Arbejdsmarkedets Tillægspen-
sions forhold er af usædvanlig art eller størrelse, skal direktøren forelægge for bestyrelsen eller forretnings-
udvalget i henhold til bestyrelsens beslutninger.
Stk. 3. Direktøren skal udpege den ansvarlige nøgleperson for risikostyringsfunktionen og compliancefunk-
tionen.
Tegningsregel
§ 10.
Arbejdsmarkedets Tillægspension tegnes i overensstemmelse med de af bestyrelsen til enhver tid
godkendte dispositionsbeføjelser.
Revision og regnskab
§ 11.
Arbejdsmarkedets Tillægspensions årsrapport udarbejdes efter reglerne i lov om Arbejdsmarkedets
Tillægspension.
§ 12.
Arbejdsmarkedets Tillægspensions årsrapport skal revideres af mindst én statsautoriseret revisor.
Repræsentantskabet udnævner revisor, men kan til enhver tid trække udnævnelsen tilbage.
Stk. 2.
Revisor i Arbejdsmarkedets Tillægspension skal tillige være revisor i virksomhedens dattervirksom-
heder, dog ikke i dattervirksomheder, der ikke er hjemmehørende i Danmark.
Stk. 3.
Bestyrelsen har besluttet, at der oprettes en intern revision, der ledes af den interne revisionschef.
Revisionen gennemføres i overensstemmelse med reglerne i Lov om Arbejdsmarkedets Tillægspension.
§ 13.
Regnskabsåret følger kalenderåret.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 249: Orientering om høring over bekendtgørelse om ATP's vedtægter
1874441_0003.png
Stk. 2.
Efter regnskabsårets udløb udarbejdes årsrapport for Arbejdsmarkedets Tillægspensions virksom-
hed, som efter bestyrelsens og repræsentantskabets godkendelse indsendes til beskæftigelsesministeren og
Finanstilsynet.
Tilsyn
§ 14.
Finanstilsynet fører tilsyn med Arbejdsmarkedets Tillægspension efter reglerne i lov om Arbejdsmar-
kedets Tillægspension, herunder om kravene til pensions- og hensættelsesgrundlaget og formueforvaltnin-
gen er overholdt.
Stk. 2.
Finanstilsynet afgiver en årlig indberetning om tilsynet til beskæftigelsesministeren og underretter
Arbejdsmarkedets Tillægspension om indberetningens indhold.
Ikrafttræden
§ 15.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. juli 2018.
Stk. 2.
Bekendtgørelse nr. 468 af 13. juni 2005 om vedtægter for Arbejdsmarkedets Tillægspension ophæ-
ves.
Beskæftigelsesministeriet, den 1. juni 2018
Troels Lund Poulsen
/ Lasse Boje