Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del Bilag 228
Offentligt
1877828_0001.png
Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekruttering
Njalsgade 72APostboks 90
2300 København S
Att.: Amila Nuhanovic
Henvendelse vedrørende lægeundersøgelser i
Københavns Kommune
I henhold til telefonisk aftale fremsendes hermed vedlagt kopi af
Ankestyrelsens brev af dags dato sendt til Københavns Kommune til
orientering.
Venlig hilsen
Signe Pinnerup Mathiesen
6. marts 2018
J.nr. 2017-83909
Ankestyrelsen
7998 Statsservice
Tel +45 3341 1200
[email protected]
[email protected]
EAN-nr:
57 98 000 35 48 21
Åbningstid:
man-fre kl. 9.00-15.00
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 228: Orientering om lægeundersøgelser på jobcenter Lærkevej, fra beskæftigelsesministeren
1877828_0002.png
Københavns Kommune
Beskæftigelses- og
Integrationsforvaltnignen
Att.: Trine Stensballe
2017 - 83909
Dato: 06-03-2018
Københavns Kommunes henvendelse vedrørende
brug af lægeundersøgelser i et jobcenter
Københavns Kommune har af egen drift den 12. december 2017
fremsendt en redegørelse til Ankestyrelsen med orientering om en
aktuel sag i kommunen vedrørende lægeundersøgelser i et
jobcenter.
Tilsynet med kommunerne varetages fra 1. april 2017 af
Ankestyrelsen, jf. kommunestyrelseslovens § 47, stk. 1.
Sagens baggrund
Ankestyrelsen har den 16. februar 2018 anmodet om at få tilsendt
Københavns Kommunes efterfølgende udarbejdede redegørelse til
Beskæftigelsesministeren vedrørende sagen.
Følgende fremgår af Københavns Kommunes, Beskæftigelses- og
Integrationsforvaltnings redegørelse for lægeundersøgelser i et
jobcenter af 31. januar 2018:
”Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen kan
indledningsvis oplyse, at det er korrekt, at der i en periode,
fra den 3. oktober 2017 til den 6. november 2017, indgik
lægeundersøgelser i forbindelse med gennemgang af
helbredsmæssige oplysninger i et mindre antal borgersager.
Der er konkret tale om 25 borgere.
Det er Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningens
vurdering, at der ikke er hjemmel i lovgivningen til at
foretage lægelige undersøgelser som en del af den
lægefaglige rådgivning i jobcenteret. Forvaltningen ophørte
derfor også med denne praksis, da man blev opmærksom på
fejlen, og man beklagede overfor de berørte borgere, se
nærmere nedenfor.
Beskæftigelses- og Integrationsudvalget har udtalt kritik af
forvaltningen og den daværende beskæftigelses- og
1
Ankestyrelsen
7998 Statsservice
Sagsnummer:
2017 - 83909
SAGSBEHANDLER:
Signe Pinnerup Mathiesen
Telefon: 3341 1200
EAN-Nr. 5798000354821
skriv til os via [email protected]
www.ast.dk
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 228: Orientering om lægeundersøgelser på jobcenter Lærkevej, fra beskæftigelsesministeren
1877828_0003.png
integrationsborgmester iværksatte den 29. november 2017 en intern undersøgelse af
sagen. Resultatet af undersøgelsen forventes forelagt for Beskæftigelses- og
Integrationsudvalget på et udvalgsmøde i februar 2018.
Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen kan herudover oplyse, at Københavns
Kommunes Borgerrådgiver den 26. oktober 2017 rettede henvendelse til
Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen med anmodning om oplysninger om
helbredsmæssige undersøgelser i et jobcenter, herunder hjemmelsgrundlag, omfang
mv. Beskæftigelses- og Integrations-forvaltningen besvarede Borgerrådgiverens
henvendelse den 1. december 2017 (vedlagt).
Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen orienterede herudover den 12. december
2017 Ankestyrelsen, som tilsynsmyndighed, om sagen (vedlagt).
Styrelsen for Patientsikkerhed rettede henvendelse den 22. december 2017 med
anmodning om oplysninger om sagen. Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen har
besvaret styrelsens henvendelse den 8. januar 2018 (vedlagt).
(…)
Karakteren af den aftale kommunen har indgået med det pågældende lægefirma
Beskæftigelse- og Integrationsforvaltningen indgik den 3. oktober 2017 en aftale med
den private virksomhed om levering af speciallægefaglig rådgivning, herunder et tilbud
om lægefaglig screening/helbredsmæssig gennemgang.
Virksomheden benyttede sig af en underleverandør, som forestod tilbuddet om
lægefaglig screening/helbredsmæssig gennemgang.
Kontrakten løb oprindeligt i perioden fra den 3. oktober 2017 til 31. december 2017.
Elementet med helbredsmæssige undersøgelser blev bragt til ophør den 6. november
2017, og den 30. november 2017 blev aftalen med virksomheden i sin helhed bragt til
ophør.
(…)
Hvordan har kommunen fulgt op i forhold til de borgere, der har været en del af denne
praksis
Der er som nævnt tidligere i alt 25 borgere, som er blevet undersøgt i forbindelse med
den helbredsmæssige gennemgang af de lægelige oplysninger i borgerens sag.
Beskæftigelses- og Integrationsforvaltningen har været i kontakt med de berørte
borgere og dybt beklaget fejlen.
Borgerene er vejledt om, at konsekvensen af forvaltningens fejl er, at oplysninger, som
måtte være tilvejebragt ved en lægeundersøgelse, ikke vil indgå i den videre
sagsbehandling, og at borgerne kan anmode om at få slettet oplysninger fra
lægeundersøgelsen i deres sag.
Borgerne er endvidere orienteret om, at øvrige oplysninger, eksempelvis opremsningen
af borgerens sygdomshistorik, fortsat vil indgå i sagsbehandlingen.”
Det bemærkes, at Medkoncept ApS af egen drift den 26. februar 2018 til Ankestyrelsen har
indleveret kopi af Medkoncept ApS´ redegørelse sammen med bilag 1-12 af 29. januar 2018 til
2
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 228: Orientering om lægeundersøgelser på jobcenter Lærkevej, fra beskæftigelsesministeren
1877828_0004.png
Beskæftigelsesministeren. Det fremgår af brev af 26. februar 2018 fra Medkoncept, at
Medkoncept ApS med det indleverede materiale ønsker at sikre, at sagen overfor Ankestyrelsen
foreligger fuldt oplyst såvel faktisk som retligt.
Medkoncept ApS har anmodet om, at blive holdt orienteret om sagen.
Ankestyrelsens kompetence
Ankestyrelsen fører efter kommunestyrelseslovens § 48 tilsyn med, at kommunerne overholder
den lovgivning, der særligt gælder for offentlige myndigheder.
Ankestyrelsen beslutter efter kommunestyrelseslovens § 48 a, om der er tilstrækkelig anledning
til at rejse en tilsynssag.
Vi skal i den forbindelse vurdere, om sagen er generelt egnet til at understøtte det kommunale
tilsyns overordnede formål og funktion. Vi skal herved bl.a. lægge vægt på, om det vil have
væsentlig betydning, hvis vi som statens tilsyn med kommuner og regioner vælger at tage
sagen op til behandling.
Vores reaktionsmuligheder i sager, hvor vi rejser en tilsynssag, har navnlig til formål enten at
standse en aktuel ulovlig handling i kommunen, eller at gennemtvinge en lovlig handling i de
tilfælde, hvor kommunen har undladt at opfylde en handlepligt eller den lovgivning, der særligt
gælder for offentlige myndigheder.
Det indgår således i vores overvejelser om, hvorvidt der er anledning til at rejse en tilsynssag,
om der er tale om en mulig aktuel ulovlighed.
Ankestyrelsen rejser ikke en tilsynssag
Vi har på baggrund af sagens oplysninger, herunder Københavns Kommunes fremsendte
redegørelser af 12. december 2017 og 31. januar 2018 vurderet, at der ikke er anledning til at
rejse en tilsynssag.
Vi foretager derfor ikke yderligere.
Det bemærkes, at Ankestyrelsen ikke har kompetence til at føre tilsyn med anpartsselskabet
Medkoncept ApS, hvorfor vi ikke herved har taget stilling til, hvorvidt Medkoncept ApS har
overtrådt lovgivning.
Kopi af dette brev er sendt til Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering og til Medkoncept
ApS til orientering, idet disse har anmodet Ankestyrelsen om orientering om vores vurdering i
sagen.
Venlig hilsen
Signe Pinnerup Mathiesen
3