Udfordringer med indplacering, indkomstkrav og indberetning
Alle a-kasser administrerer i dag efter det princip, at det er indberetningstidspunktet til
indkomstregisteret, der er styrende for beregningen af indkomstkravet ved indplacering. Det
betyder, at virksomheder der indberetter to lønperioder i samme måned f.eks. 2 juli 2016 for juni
måned og 27 juli 2016 for juli måned,
ko
er til at ”straffe” edle
er e, fordi edle
et
dermed mister en lønperiode ift. at opfylde indkomstkravet. Dette skyldes, at begge
indberetningstidspunkter i eksemplet er placeret i juli, og derfor betragtes de som en samlet
indberetning for måneden. Man kan kun medtage indkomst op til indkomstloftet (19.029 kr. i 2018)
til opfyldelse af indkomstkravet. Resterende indtægt går således tabt for den måned, da
overskydende indtægt i forhold til indtægtsloftet ikke flyttes over i andre måneder, hvor indtægten
er under indkomstloftet. Man ser ikke på hvornår, arbejdet er udført.
Eksempel:
Medlem A har arbejde i 12 måneder, hvor vedkommende hver måned tjener 30.000,00 kr.
Indkomsten for juni indberettes 2. juli og indkomsten for juli indberettes den 27. juli. Der er således
ingen indberetning for juni, til gengæld er der indberettet 2x30.000,00 kr. i juli. Der kan kun
medtages 19.029,00 kr. til opfyldelse af indkomstkrav.
Medlemmet har i en periode på 12 måneder tjent 360.000,00 kr. Der har været udført 160,33 timers
arbejde hver måned i de 12 måneder. Til opfyldelse af indkomstkravet kan der dog kun medtages
209.319,00 kr. Indkomstkravet er på 228.348,00 kr. Medlemmet kan derfor ikke få dagpenge.
I 3FA har en del medlemmet mistet dagpengeretten på dette grundlag.
Medlemmer som ikke er månedslønnet men 14-dageslønnet rammes også hårdt af denne praksis.
Lønningsperioden vil ofte ramme ind i to måneder (ultimo og primo) og
indberetningstidspunkterne, og derved mængden af indkomst for de enkelte måneder, kan blive
meget skæve i forhold til at der fx præsteres et fast timetal måned efter måned, men som
honoreres hvert 14. dag.
Sagen er dog, at der ikke står noget om dette hverken i loven eller i bekendtgørelsen om indkomst-
og beskæftigelseskravet for lønmodtagere. I bekendtgørelsens § 4, er der således intet nævnt, om
at den indtægt, som skal medtages, skal medtages på indberetningstidspunktet fremfor hvornår
arbejdet er udført. I branchen arbejder vi således alle efter et princip som reelt ikke er defineret i
lov og bekendtgørelser.
Ved henvendelse til STAR har svaret været, at det implicit står i loven gennem kravet om at
indtægten skal være indberettet indenfor optjeningsperioden. Men dette er en anden
problemstilling.
Den manglende lovhjemmel har da også givet CKA problemer ift. deres afgørelser, fordi de har
lavet afgørelser, hvor de afviser medlemmers dagpengeret ift. opfyldelse af indkomstkravet med
reference til bekendtgørelsen om beregning af sats og ikke til bekendtgørelsen om indplacering,
hvilket er en klar fejl!
Det er heller ikke i tråd med intentionerne i dagpengeloven hvor det grundlæggende princip er, at
medlemmerne arbejder i minimum 12 måneder og præsterer en indtægt, som gør at de opfylder et
indkomstkrav.