Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del Bilag 223
Offentligt
Udfordringer med indplacering, indkomstkrav og indberetning
Alle a-kasser administrerer i dag efter det princip, at det er indberetningstidspunktet til
indkomstregisteret, der er styrende for beregningen af indkomstkravet ved indplacering. Det
betyder, at virksomheder der indberetter to lønperioder i samme måned f.eks. 2 juli 2016 for juni
måned og 27 juli 2016 for juli måned,
ko
er til at ”straffe” edle
er e, fordi edle
et
dermed mister en lønperiode ift. at opfylde indkomstkravet. Dette skyldes, at begge
indberetningstidspunkter i eksemplet er placeret i juli, og derfor betragtes de som en samlet
indberetning for måneden. Man kan kun medtage indkomst op til indkomstloftet (19.029 kr. i 2018)
til opfyldelse af indkomstkravet. Resterende indtægt går således tabt for den måned, da
overskydende indtægt i forhold til indtægtsloftet ikke flyttes over i andre måneder, hvor indtægten
er under indkomstloftet. Man ser ikke på hvornår, arbejdet er udført.
Eksempel:
Medlem A har arbejde i 12 måneder, hvor vedkommende hver måned tjener 30.000,00 kr.
Indkomsten for juni indberettes 2. juli og indkomsten for juli indberettes den 27. juli. Der er således
ingen indberetning for juni, til gengæld er der indberettet 2x30.000,00 kr. i juli. Der kan kun
medtages 19.029,00 kr. til opfyldelse af indkomstkrav.
Medlemmet har i en periode på 12 måneder tjent 360.000,00 kr. Der har været udført 160,33 timers
arbejde hver måned i de 12 måneder. Til opfyldelse af indkomstkravet kan der dog kun medtages
209.319,00 kr. Indkomstkravet er på 228.348,00 kr. Medlemmet kan derfor ikke få dagpenge.
I 3FA har en del medlemmet mistet dagpengeretten på dette grundlag.
Medlemmer som ikke er månedslønnet men 14-dageslønnet rammes også hårdt af denne praksis.
Lønningsperioden vil ofte ramme ind i to måneder (ultimo og primo) og
indberetningstidspunkterne, og derved mængden af indkomst for de enkelte måneder, kan blive
meget skæve i forhold til at der fx præsteres et fast timetal måned efter måned, men som
honoreres hvert 14. dag.
Sagen er dog, at der ikke står noget om dette hverken i loven eller i bekendtgørelsen om indkomst-
og beskæftigelseskravet for lønmodtagere. I bekendtgørelsens § 4, er der således intet nævnt, om
at den indtægt, som skal medtages, skal medtages på indberetningstidspunktet fremfor hvornår
arbejdet er udført. I branchen arbejder vi således alle efter et princip som reelt ikke er defineret i
lov og bekendtgørelser.
Ved henvendelse til STAR har svaret været, at det implicit står i loven gennem kravet om at
indtægten skal være indberettet indenfor optjeningsperioden. Men dette er en anden
problemstilling.
Den manglende lovhjemmel har da også givet CKA problemer ift. deres afgørelser, fordi de har
lavet afgørelser, hvor de afviser medlemmers dagpengeret ift. opfyldelse af indkomstkravet med
reference til bekendtgørelsen om beregning af sats og ikke til bekendtgørelsen om indplacering,
hvilket er en klar fejl!
Det er heller ikke i tråd med intentionerne i dagpengeloven hvor det grundlæggende princip er, at
medlemmerne arbejder i minimum 12 måneder og præsterer en indtægt, som gør at de opfylder et
indkomstkrav.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 223: Materiale om indplaceringstidspunkt i dagpengesystemet modtaget under foretræde den 14/3-18, fra 3F København
Proble stilli ge har været drøftet i DAK’s projektgruppe so er tilk yttet
ministeriets
ydelsesudvalg. Den gængse forståelse i projektgruppen er, at det gør vi selv om det ikke står
eksplicit love og bekendtgørelser, fordi at STAR ved flere lejligheder mundtligt har bekræftet dette.
Der er således enighed i projektgruppen om, at vi gør det men at kravet reelt ikke er skrevet
korrekt ind i loven og bekendtgørelsen.
3FA mener, at det ganske vist skal skrives ind i loven, men med en tilføjelse af, at det skal være
muligt at periodiserer lønperioderne korrekte når virksomhederne har foretaget dobbelte
indberetninger som betyder at medlemmet ikke kan indplaceres.
Nogle a-kasser løser problemet ift. medlemmets indplacering ved at betragte disse dobbelte
indberetninger som en fejl, og periodisere indkomsten efter de faktiske lønperioder og ikke efter
indberetningstidspunktet. Dette forudsætter dog, at der reelt er tale om en indberetningsfejl dvs.
at arbejdsgiveren burde have indberettet lønperioden på et andet tidspunkt. I a-kassernes daglige
praksis administreres indberetningspligten typisk således at indkomst indberettet inden d. 10 i hver
måned er korrekt indberettet.
Det er dog bekendtgørelsen af lov om opkrævning af skatter og afgifter m.v. (LBK nr 1224 af
29/09/201) som definerer virksomhedernes indberetningspligt herunder tidspunktet for
indberetningen. I denne bekendtgørelse står der (lettere omskrevet og fortolket) at virksomheder
der indbetaler mere end 250.000 kr. i arbejdsmarkedsbidrag og 1 mio. kr. i A-skat for kalenderåret
skal indberette og indbetale senest den sidste hverdag i den måned som indkomsten vedrører.
Dette betyder populært omregnet, at virksomheder med mere end 10 ansatte er omfattet af dette
krav. Virksomheder med under 10 ansatte er ikke. Det er således reelt virksomhedens størrelse der
dikterer kravene til indberetning til indkomstregistret.
Sammenfattende er problemstillingen den at
A-kasserne administrerer efter et princip ift. indkomstkravet ved indplaceringer, som
betyder at det er indberetningstidspunktet og ikke lønperioden som er styrende for
beregningen af indkomstkravet.
A-kasserne administrerer dermed efter et princip som reelt ikke er skrevet ind i love og
bekendtgørelser
Arbejdsgiverens håndtering af indberetning til indkomstregistret kan reelt betyde at
medlemmer mister dagpengeret, alene fordi medlemmets får indberettet to forskellige
lønperioder i samme måned.
I nogle a-kasser bliver medlemmerne straffet for dette og i nogle a-kasser kommer man
uden om dette ved at betragte det som en fejl uden at have reel lovhjemmel til det.
Medlemmer der arbejder i virksomheder med mindre end 10 ansatte stilles ringere end
virksomheder med mere end 10 ansatte.
3FA foreslår at man sørger for at få den praksis vi allerede administrerer efter skrevet korrekt ind i
love og bekendtgørelser, men med den tilføjelse, at når der sker indberetninger af to lønperioder i
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 223: Materiale om indplaceringstidspunkt i dagpengesystemet modtaget under foretræde den 14/3-18, fra 3F København
samme måned og som forhindrer en placering så skal det være muligt at periodisere lønperioderne
korrekt ift. optjeningstidspunktet uanset virksomhedens størrelse.