Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del Bilag 221
Offentligt
1866758_0001.png
NOTAT
Afrapportering af den fælles myndighedsindsats for
ordnede forhold (social dumping) 2012-2017
Marts 2018
Baggrund
J.nr. 20175100525
SBT/DOH
Der har siden 2012 været afsat midler til at styrke den fælles indsats over for social
dumping. Med finanslovaftalen for 2018 blev den fælles myndighedsindsats for-
længet til og med 2019 med 72 mio. kr. i 2019.
Tabel 1 Opsummering af de afsatte midler til den styrkede myndighedsindsats fra 2016-2019 i
mio. kr.
2019
2016
2017
2018
72,0
I alt
72,0
81,3
72,0
Midler til politiets del af indsatsen er ikke inkluderet, da de finansieres inden for rammerne af aftalen
om politiets og anklagemyndighedens økonomi i 2016-2019. Tallene i tabel 1 er pl-reguleret til 2018.
Sammenfatning
Siden den fælles myndighedsindsats mod social dumping startede, er kontrol og
tilsyn med udenlandske virksomheders regelefterlevelse øget betydeligt. Myndig-
hederne gennemfører fælles kontrolaktioner og har daglige aktiviteter på området.
Der er fortsat fokus på at effektivisere kontrollerne, således at ressourcerne bruges
der, hvor effekten af myndighedernes indsats er størst. Endvidere arbejder myndig-
hederne også løbende med at indhente ny viden og udvikle værktøjer, så indsatsen
forbliver aktuel. Endelig har myndighederne fokus på nye tendenser blandt uden-
landske virksomheder, der udføre
r
arbejde i Danmark.
For at understøtte dette arbejde er myndighederne i løbende dialog om branche- og
virksomhedsudvælgelse til kontrolindsatsen med henblik på at sikre, at de mest
risikofyldte brancher og virksomheder prioriteres højest.
Samarbejdet betyder, at Arbejdstilsynet, politiet og SKAT stadig bliver bedre til at
understøtte hinandens myndighedsudøvelse og sikre en effektiv kontrol. Myndig-
hederne er bl.a. blevet bedre til at orientere hinanden, når en myndighed får mis-
tanke om en overtrædelse på en anden myndigheds område. Ligeledes er myndig-
hederne blevet bedre til at besøge virksomheder sammen og til at sikre, at myndig-
hederne kommer hjem med de oplysninger, der er nødvendige for den videre sags-
behandling.
Denne afrapportering indeholder følgende elementer:
1. Styrket myndighedsarbejde mellem Arbejdstilsynet, SKAT og politi
2. Presseinitiativer
3. Arbejdstilsynets indsats
4. SKATs indsats
5. Politiets indsats
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 221: Orientering om afrapportering af myndighedsindsatsen for ordnede forhold (social dumping) 2012-2017, fra beskæftigelsesministeren
6. Styrelsen for International Rekruttering og Integrations indsats
7. Opsamling
Bilag 1 Brancheopdelte tabeller vedr. Arbejdstilsynets resultater
Bilag 2 Kvartalsvise opgørelser
1. Styrket myndighedssamarbejde
For at styrke det fælles myndighedssamarbejde blev der indgået en samarbejdsafta-
le mellem Arbejdstilsynet, SKAT og politiet i starten af 2012. Aftalen fastlægger
rammerne for samarbejdet på centralt og lokalt niveau og skal sikre, at myndighe-
derne har den nødvendige kontakt, således at de kan reagere koordineret, hurtigt og
konsekvent over for udenlandske virksomheder, der overtræder reglerne. Aftalen er
blevet fornyet og revideret flere gange siden, senest i januar 2018.
Myndighedsindsatsen er fortsat primært målrettet mod virksomhederne i bygge- og
anlægsbranchen, landbrug, skovbrug og gartneri, hotel- og restaurationsbranchen
samt rengøring, hvor der erfaringsmæssigt bl.a. anvendes illegal arbejdskraft.
I 2017 har Arbejdstilsynet, SKAT og politiet gennemført otte landsdækkende akti-
oner og 36 regionale aktioner. Der er således ved udgangen af 2017 gennemført
henholdsvis 46 landsdækkende aktioner og 167 regionale aktioner i alt siden 1.
marts 2012.
Arbejdstilsynet og SKAT gennemfører imellem aktionerne hver især aktiviteter
over for udenlandske virksomheder og arbejdstagere, hvor der er mistanke om, at
forholdene ikke er i orden. Fx gennemfører Arbejdstilsynet dagligt kontrol med
udenlandske virksomheder, som Arbejdstilsynet får kendskab til fx gennem anmel-
delser til Arbejdstilsynets hotline om udenlandske virksomheder eller via Arbejds-
tilsynets hjemmeside samt ved opsøgende kørsel. SKAT har ligeledes løbende
gennemført kontroller af udenlandske virksomheder og arbejdstagere på baggrund
af anmeldelser eller udsøgninger mv.
Der er etableret faste kontaktveje mellem Arbejdstilsynet, SKAT og politiet, som
skal sikre et smidigt og effektivt samarbejde i det daglige. Det gælder også, såfremt
der på et kontrolbesøg konstateres mistanke om lovovertrædelser inden for de an-
dre myndigheders lovområde, hvor dette indberettes til den pågældende myndig-
hed. Fx indberetter Arbejdstilsynet til SKAT, hver gang en virksomhed ikke er
anmeldt i RUT.
For at sikre en effektiv planlægning af aktioner og det daglige samarbejde er der
etableret tre planlægningsgrupper, hvor repræsentanter for Arbejdstilsynet, SKAT
og politiet afholder faste møder. Formålet er at sikre en effektiv udsøgning af virk-
somheder til kontrol i relevante brancher, en styrkelse af planlægning af aktioner-
nes gennemførelse og løbende opsamling og vurderinger af, hvordan udsøgning og
aktioner optimeres lokalt.
Endvidere holder myndighederne temamøder, hvor der er mulighed for at drøfte
mere overordnede temaer i myndighedssamarbejdet og udveksle erfaringer. Ende-
lig holder Arbejdstilsynet, SKAT og Rigspolitiet dialogmøder med arbejdsmarke-
dets parter om indsatsen
for ordnede forhold for udenlandske virksomheder, der udfø-
2
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 221: Orientering om afrapportering af myndighedsindsatsen for ordnede forhold (social dumping) 2012-2017, fra beskæftigelsesministeren
1866758_0003.png
rer arbejde i Danmark (den styrkede indsats
over for social dumping). Det næste
dialogmøde forventes afholdt i efteråret 2018.
2. Presseinitiativer
En del af den samlede myndighedsindsats for at sikre ordnede forhold består i at
skabe synlighed om temaet, indsatserne og de opnåede resultater.
Arbejdstilsynet og/eller SKAT udsender pressemeddelelser efter landsdækkende
aktioner, hvis disse har medført erfaringer, der kan forventes at være interessante
for pressen. Herudover udtaler de tre myndigheder sig til pressen i forbindelse med
konkrete henvendelser. Arbejdstilsynet offentliggør sine resultater på
www.at.dk.
3. Arbejdstilsynets indsats mod social dumping
Arbejdstilsynet har til opgave at føre tilsyn med, at udenlandske virksomheder
overholder den danske arbejdsmiljølovgivning. Det er endvidere Arbejdstilsynets
opgave at kontrollere, at udenlandske virksomheder har foretaget anmeldelse i
RUT, og at anmeldelsen er fyldestgørende og korrekt i forhold til reglerne.
Som led i indsatsen mod social dumping har Arbejdstilsynet gennemført følgende
aktiviteter:
Der er oprettet task forces i hvert af Arbejdstilsynets tre tilsynscentre. Tilsyns-
center Øst er landskoordinerende center.
Arbejdstilsynet koordinerer myndighedssamarbejdet, herunder afholdelsen af de
fælles landsdækkende og regionale aktioner, samt dialogmøder med parterne.
I forbindelse med sin daglige drift fører Arbejdstilsynet tilsyn med udenlandske
virksomheder, der er anmeldt i RUT. Derudover fører Arbejdstilsynet også til-
syn med udenlandske virksomheder, der ikke er anmeldt i RUT, fx via opsø-
gende kørsel på bl.a. villaveje, hvor der bygges privat.
På baggrund af de opbyggede erfaringer med tilsyn med udenlandske virksom-
heder har Arbejdstilsynet fastholdt sit udvidede branchefokus til også at fokuse-
re på bl.a. restaurations- og autobranchen.
Der blev i forbindelse med finanslovsaftalen for 2014 afsat midler til at kontrol-
lere virksomheder med fx udenlandsk ejer, der er oprettet i CVR som danske
virksomheder og dermed ikke skal i RUT, og hvor der er en formodning om, at
arbejdsmiljøet er dårligt. Arbejdstilsynet har siden arbejdet løbende med at ud-
søge relevante virksomheder i CVR og føre kontrol med dem. Midlerne er se-
nest med finanslovsaftalen for 2018 blevet forlænget til og med 2019.
Borgere, hvervgivere eller virksomheder, som har mistanke om, at en uden-
landsk virksomhed udfører arbejde i Danmark uden at være anmeldt i RUT, kan
kontakte Arbejdstilsynet gennem en hotline om udenlandske virksomheder.
Resultater
De landsdækkende fællesaktioner tager udgangspunkt i kontrol med et bredt udsnit
af arbejdssteder fordelt over hele landet i udvalgte brancher.
3
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 221: Orientering om afrapportering af myndighedsindsatsen for ordnede forhold (social dumping) 2012-2017, fra beskæftigelsesministeren
1866758_0004.png
Nedenfor (tabel 3.1) ses resultaterne af Arbejdstilsynets indsats i forbindelse med
de landsdækkende fællesaktioner i 2012-2017. Der er gennemført seks landsdæk-
kende aktioner i 2012, og otte i hvert af årene 2013-2017. I 2016 og 2017 er der i
forhold til 2015 sket en justering af strategien for de enkelte aktioner. Der har væ-
ret ændret i udvælgelsen af aktionssteder, og der er undertiden gennemført aktioner
med anvendelse af færre aktionshold. Der har i planlægningen af udvalgte aktioner
bl.a. været fokus på at besøge større arbejdssteder og virksomheder, hvor det er
erfaringen, at der er flere tilfælde af manglende regelefterlevelse end på helt små
byggepladser. Dette har medvirket til et lavere antal besøg, da besøg på store ar-
bejdssteder og virksomheder kræver flere ressourcer.
Tabel 3.1 Resultater af de landsdækkende fællesaktioner 1. marts 2012 - 31. december 2017
Fælles kontrolaktion
2012
2013
2014
2015
2016
2017
454
504
246
75
29
44
61
285
166
47
221
40
Besøg på landsplan
Antal besøgte arbejdssteder
Antal besøgte virksomheder
590
845
416
107
44
8
14
539
306
73
192
87
687
1005
539
11
94
18
25
574
431
59
362
209
766
942
458
197
47
16
48
647
295
54
485
168
611
776
267
182
61
48
52
512
264
26
398
90
452
556
143
145
79
20
65
390
166
26
230
62
Besøg fordelt på branche
Bygge/anlæg
Service, restauration og
rengøring
Det grønne område
Industri
Øvrige
Virksomhedernes nationalitet
Danske
Udenlandske
Mulige straffesager ift. RUT
Mulige straffesager ift. RUT
Antal arbejdsmiljøreaktioner
Danske virksomheder
1
Udenlandske virksomheder
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
1
Mindst 1/3 af reaktionerne er givet til danske virksomheder, der har indlejet udenlandsk arbejdskraft (de såkaldte
”arme-ben-virksomheder”).
Som det fremgår af tabel 3.1, har Arbejdstilsynet på de 46 gennemførte fælles lands-
dækkende aktioner, der er gennemført siden 1. marts 2012, besøgt i alt 4.628 virksom-
heder, som i alt har fået 2.544 arbejdsmiljøreaktioner. Forholdsmæssigt svarer det til,
at godt hver anden virksomhed har fået en reaktion fra Arbejdstilsynet på fællesaktio-
nerne.
På de landsdækkende fællesaktioner har de udenlandske virksomheder i gennemsnit
fået færre reaktioner end de danske. Det kan bl.a. skyldes, at en række danske virk-
somheder i de besøgte brancher i vid udstrækning baserer sig på indlejet arbejdskraft,
fx i form af udenlandske enkeltmandsvirksomheder, hvor bl.a. instruktionen til den
enkelte medarbejder i nogle tilfælde er utilstrækkelig. Eventuelle arbejdsmiljøreaktio-
ner går derfor til den danske virksomhed, mens besøget
og en eventuel RUT-
tiltaleindstilling
registreres på den udenlandske virksomhed.
Arbejdstilsynets samlede reaktioner og besøgte udenlandske virksomheder
I perioden 2012-2017 har Arbejdstilsynet besøgt i alt 36.074 arbejdssteder for at kon-
trollere udenlandske virksomheder. I alt har Arbejdstilsynet ført tilsyn med 13.705
4
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 221: Orientering om afrapportering af myndighedsindsatsen for ordnede forhold (social dumping) 2012-2017, fra beskæftigelsesministeren
1866758_0005.png
udenlandske virksomheder i perioden. Besøgene er gennemført som led i Arbejdstil-
synets daglige drift, herunder opsøgende kørsel, samt de afholdte fællesaktioner, jf.
ovenfor.
Arbejdstilsynets samlede antal reaktioner til udenlandske virksomheder
Nedenstående skema viser fordelingen af arbejdsmiljøreaktioner til udenlandske virk-
somheder.
3.2 Fordeling af reaktioner til udenlandske virksomheder 1. januar 2012
31. december 2017
Antal reaktioner
Forbud Strakspåbud Påbud Vejledninger
I alt
+ andet
Ulykkesrisici
335
3.064
11
62
3.472
Krav til egenindsats fx lovpligtig
1
547
1.493
50
2.091
uddannelse (stilladsuddannelse),
APV
Kemiske og biologiske belastnin-
20
726
14
29
789
ger
Ergonomisk arbejdsmiljø
9
269
10
51
339
Støj
0
169
4
3
176
Bygherre, udbyder mv.
0
16
1
1
18
Hudbelastninger
0
2
0
2
4
Psykisk arbejdsmiljø
7
5
2
14
Områder uden for arbejdsmiljølo-
0
122
32
0
154
ven, fx rygelov
Andet
0
254
6
17
277
I alt
365
5.176
1.576
217
7.334
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
I alt er der over perioden 2012-2017 givet 7.334 reaktioner til udenlandske virksom-
heder. Det svarer forholdsmæssigt til, at godt hver anden virksomhed har fået en reak-
tion fra Arbejdstilsynet. Tallene er ikke sammenlignelige med antal reaktioner givet til
danske virksomheder. Fx er mange tilsyn med udenlandske virksomheder på ganske
små byggepladser, hvor der kun udføres ganske få arbejdsopgaver, mens mange risi-
kobaserede tilsyn er på større virksomheder, hvor der foregår mange forskellige ar-
bejdsopgaver. Og dermed er der stor forskel på, hvad Arbejdstilsynet kan reagere på.
Tabel 3.3 viser, at 3/4 af reaktionerne drejer sig om alvorlige overtrædelser af ar-
bejdsmiljølovgivningen (forbud og strakspåbud).
Generelt lever udenlandske virksomheder, som er anmeldt i RUT, i højere grad op til
arbejdsmiljølovgivningen end udenlandske virksomheder, der ikke overholder RUT-
anmeldepligten. I gennemsnit får 57,4 procent af de udenlandske virksomheder (ar-
bejdssteder), der ikke er i RUT, en alvorlig arbejdsmiljøreaktion (fx strakspåbud eller
forbud mod at fortsætte arbejde, fordi der er alvorlig fare for fx nedstyrtning). Til
sammenligning er det kun 1,5 procent af de udenlandske virksomheder (arbejdsste-
der), der er i RUT, der får en alvorlig arbejdsmiljøreaktion. En ikke uvæsentlig del af
de registrerede virksomheder fungerer dog som indlejet arbejdskraft og vil derfor
sjældent få påbud, da det vil gå til den virksomhed, der fungerer som deres arbejdsgi-
ver (se tabel 3.3).
I øvrigt henvises til bilag 1, hvor der findes tilsvarende tabeller opdelt efter brancher.
3.3 Fordeling af afgørelser til udenlandske virksomheder 1. januar 2012
31. december 2017.
2012 2013 2014 2015 2016
2017
I alt
Forbud
58
64
61
45
70
67
365
5
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 221: Orientering om afrapportering af myndighedsindsatsen for ordnede forhold (social dumping) 2012-2017, fra beskæftigelsesministeren
1866758_0006.png
Strakspåbud
Påbud
I alt
669
260
987
947
440
1.451
1.058
316
1.435
856
246
1.147
872
210
1.152
774
104
945
5.176
1.576
7.117
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
Kvartalsvis fordeling af afgørelser til udenlandske virksomheder findes i bilag 2, tabel
3.3.1. Det fremgår, at Arbejdstilsynet har afgivet færre påbud og strakspåbud i 2017
end i 2016, mens antallet af forbud er på niveau med året før.
De besøgte virksomheders oprindelseslande i procentfordeling
Tabel 3.4 giver en oversigt over de af Arbejdstilsynet besøgte arbejdssteder opdelt
efter virksomhedernes nationalitet. Besøgene er foretaget fra 2012 til 2017. Her ses
det, at langt størstedelen af de besøgte arbejdssteder fortsat hører til polske og tyske
virksomheder.
3.4 Besøgte arbejdssteder opdelt efter virksomhedernes nationalitet 1. januar 2012
31. december
2017
2012
2013
2014
2015
2016
2017
Polen
Tyskland
Litauen
Italien
Sverige
Storbritannien
Slovakiet
Tjekkiet
Holland
Letland
Rumænien
Øvrige (fx sydeuropæiske lande)
I alt
41,9 %
19,7 %
7,4 %
1,8 %
2,7 %
2,0 %
5,7 %
1,9 %
1,6 %
2,3 %
0,9 %
12,1 %
38,7 %
22,3 %
7,7 %
2,7 %
3,9 %
2,0 %
3,2 %
1,1 %
1,4 %
1,3 %
1,3 %
14,4 %
39,5 %
22,0 %
5,0 %
2,7 %
2,5 %
2,8 %
2,0 %
1,9 %
2,1 %
1,1 %
0,4 %
18,0 %
42,6 %
18,8 %
5,8 %
2,8 %
2,0 %
1,5 %
2,8 %
1,4 %
2,3 %
0,8 %
1,2 %
18,0 %
37,1 %
17,1 %
5,8 %
4,4 %
3,1 %
3,0 %
2,6 %
2,2 %
2,0 %
1,7 %
1,1 %
19,9 %
38,0 %
20,2 %
5,3 %
2,9 %
3,1 %
2,7 %
4,7 %
2,0 %
1,9 %
1,3 %
1,2 %
16,7 %
100,0 %
100,0 %
100,0 %
100,0 %
100,0 %
100,0 %
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
RUT
Registret for Udenlandske Tjenesteydere
Hvis Arbejdstilsynet konstaterer, at der ikke er sket korrekt anmeldelse i RUT, udar-
bejdes der en indstilling til politiet om at rejse tiltale mod virksomheden, eller Ar-
bejdstilsynet udsteder et administrativt bødeforelæg. Desuden orienteres SKAT om
forholdet.
I perioden 2012-2017 har Arbejdstilsynet sendt 1.404 tiltaleindstillinger for manglen-
de eller mangelfuld anmeldelse i RUT til politiet med anmodning om retslig tiltale, jf.
tabel 3.5. Langt størsteparten af indstillingerne drejer sig om manglende anmeldelse i
RUT, mens de øvrige vedrører urigtige eller mangelfulde anmeldelser. Desuden er der
udstedt 1.224 administrative bødeforelæg om manglende eller mangelfuld RUT-
anmeldelse siden 1. juni 2013, hvor Arbejdstilsynet fik mulighed for at udstede admi-
nistrative bødeforelæg på udstationeringsområdet.
Tabel 3.5 Tiltaleindstillinger og administrative bødeforelæg for manglende eller mangelfuld anmeldel-
se i RUT 1. januar 2012
31. december 2017
2012
439
-
2013
283
114
2014
231
313
2015
143
265
2016
136
255
2017
172
277
I alt
1.404
1.224
Antal tiltale-
indstillinger
Antal admini-
strative bøde-
6
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 221: Orientering om afrapportering af myndighedsindsatsen for ordnede forhold (social dumping) 2012-2017, fra beskæftigelsesministeren
1866758_0007.png
forlæg
I alt
439
397
544
408
391
449
2.628
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
Kvartalsvis fordeling af tiltaleindstillinger og administrative bødeforelæg for mang-
lende eller mangelfuld anmeldelse i RUT findes i bilag 2, tabel 3.5.2.
I nedenstående tabel (tabel 3.6) redegøres for, hvordan administrative bødeforelæg for
RUT-overtrædelser fordeler sig, alt efter hvad der er sket i sagen, efter Arbejdstilsynet
udstedte bødeforelægget.
Tabel 3.6 Fordeling af administrative bødeforlæg for manglende og mangelfuld anmeldelse i RUT 1.
januar 2012
31. december 2017
2013
2014 2015 2016 2017
I alt
Antal RUT administrative bødeforelæg i alt
114
*
313
268 255
277
1227
Antal vedtagne og betalte administrative bøde-
forelæg
Antal vedtagne, men ikke betalte, administrati-
ve bødeforelæg
Frist for vedtagelse/betaling ikke overskredet
Henlagt af AT pga. nye oplysninger
Antal sager overgivet til politiet pga. manglende
vedtagelse eller indsigelse til administrative
bødeforelæg
34
15
0
3
62
109
25
1
9
169
103
35
1
10
119
99
18
4
8
126
142
11
18
10
96
487
104
24
40
572
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
Arbejdstilsynet fik mulighed for at afgøre RUT-sager med et administrativt bødeforelæg den 1. juli 2013
.
I sager, der ikke er egnet til at blive afgjort med et administrativt bødeforelæg
fx
hvis der er uklarhed om, hvem bøden skal sendes til
fremsender Arbejdstilsynet en
tiltaleindstilling til politiet med henblik på, at der rejses sigtelse mod den pågældende
udenlandske virksomhed for overtrædelse af udstationeringsloven, jf. tabel 3.5.
Hotline om udenlandske virksomheder
Arbejdstilsynet har som nævnt ovenfor etableret en hotline om udenlandske virksom-
heder i Arbejdstilsynets Call Center. Endvidere kan Arbejdstilsynet modtage elektro-
niske anmeldelser via Arbejdstilsynets hjemmeside.
Arbejdstilsynet har modtaget 5.272 henvendelser til hotlinen om udenlandske virk-
somheder samt til anmeldeordningen på at.dk siden 1. januar 2012, jf. tabel 3.7. Op-
kaldene og de elektroniske anmeldelser fordeler sig således:
Fra faglige organisationer: 2.753
Fra private hvervgivere: 49
Fra professionelle hvervgivere: 54
Fra andre (fx fra borgere): 2.416
Tabel 3.7 Antal af anmeldelser og opkald til hotlinen om udenlandske virksomheder 1. januar 2012
31. december 2017
2012
2013
2014
2015
2016
2017
I alt
Antal opkald og anmeldelser
1.147
1.097
833
763
768
664
5.272
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
Kvartalsvis fordeling af antal af anmeldelser og opkald til hotlinen om udenlandske
virksomheder findes i bilag 2, tabel 3.7.1.
7
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 221: Orientering om afrapportering af myndighedsindsatsen for ordnede forhold (social dumping) 2012-2017, fra beskæftigelsesministeren
Siden etableringen har hotlinen udviklet sig til at være et vigtigt redskab for Arbejds-
tilsynet, fordi de mange anmeldelser er med til at gøre det nemmere for Arbejdstilsy-
net at lokalisere og dermed føre tilsyn med arbejdssteder med udenlandske virksom-
heder.
Arbejdstilsynets erfaringer
Det er Arbejdstilsynets erfaring, at virksomhederne, der anmelder sig i RUT, får
markant færre alvorlige arbejdsmiljøafgørelser (forbud og strakspåbud) end de
virksomheder, der ikke anmelder sig i RUT. Tilsvarende er det Arbejdstilsyns er-
faring, at mange virksomheder, der har stor andel af udenlandsk arbejdskraft, og
som anmelder sig i CVR, ligner de virksomheder, RUT er tiltænkt, og har et ar-
bejdsmiljø under almindelig standard.
Der er mange eksempler på, at udenlandske virksomheder anvender forældede
arbejdsmetoder, har mere fysisk arbejde og bruger et lavere niveau af teknologisk
udstyr, end det er sædvanligt for det danske arbejdsmarked.
Arbejdstilsynet oplever en fortsat tendens til meget lidt eller dårligt fungerende
kommunikation på byggepladser, hvor udenlandske virksomheder opererer.
Desuden ser Arbejdstilsynet eksempler på, at udenlandsk arbejdskraft tilbydes
kummerlige eller slet ingen velfærdsforanstaltninger (fx ingen spiseplads, toilet og
badefaciliteter m.m.) og bor på arbejdsstedet under meget tarvelige kår. Arbejds-
tilsynet har kun adgang til indkvarteringsfaciliteter, hvis de fx er i direkte tilknyt-
ning til en byggeplads. I tilfælde af at der foregår overnatning under uacceptable
forhold på arbejdsstedet, kontaktes kommunen.
Arbejdstilsynets Tilsynscenter Øst har fra maj til udgangen af 2017 kontaktet poli-
tiet 30 gange pga. mistanke om illegalt arbejde og i denne forbindelse lavet 12
indberetninger om illegalt arbejde. Arbejdstilsynet har viden om, at 47 personer er
blevet anholdt på baggrund af Arbejdstilsynets kontakt til politiet i de konkrete
sager. Tallet vil blive opdateret halvårligt.
Arbejdstilsynets erfaringer fra rengøringsbranchen, autobranchen samt hotel- og
restaurationsbrancherne viser, at udenlandsk arbejdskraft her typisk er direkte an-
sat i danske virksomheder.
Fra medio marts til udgangen af 2017 har Arbejdstilsynet i Tilsynscenter Øst op-
levet 40 besøgte arbejdssteder, hvor folk er forsvundet fra arbejdsstedet. I den for-
bindelse har Arbejdstilsynet konstateret, at i alt 103 personer er stukket af. Ar-
bejdstilsynet noterer de arbejdssteder, hvor det gør sig gældende, og lader det ind-
gå i planlægningen af fremtidige aktioner. Tallet vil blive opdateret halvårligt.
Det er fortsat Arbejdstilsynets erfaring, at udenlandske virksomheder opererer i
hele landet. Dog er de særligt koncentreret i Københavnsområdet og Nordsjæl-
land.
Arbejdstilsynet har i foråret 2017 i Tilsynscenter Øst gennemført et forsøg for at
få mere viden om efterkommelsesgraden af de reaktioner, der afgives i forbindelse
med indsatsen mod social dumping. Efterkommelsesgraden er bedømt efter kon-
trolbesøg på arbejdssteder, hvor der er afgivet reaktioner og opgjort ud fra kriteri-
erne
efterkommet
eller
ikke efterkommet.
Fokus har været på materielle afgørelser
inden for reaktionstyperne strakspåbud og forbud for at sikre, at efterkommelses-
graden kan kontrolleres, mens arbejdet stadig pågår. 135 reaktioner er blevet kon-
trolleret og vurderet, heraf var der 14 reaktioner, der ikke var efterkommet. Samlet
set er efterkommelsesgraden derfor på knap 90 procent. 1/3 af de virksomheder,
der fik hurtigt kontrolbesøg, var udenlandske, mens 2/3 var danske virksomheder
med udenlandske ansatte.
8
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 221: Orientering om afrapportering af myndighedsindsatsen for ordnede forhold (social dumping) 2012-2017, fra beskæftigelsesministeren
4. SKATs indsats mod social dumping
SKATs indsats i myndighedssamarbejdet mod social dumping består i at sikre regelef-
terlevelse på skatte- og afgiftsområdet. Dette sker gennem kontrolindsatser rettet mod
brancher, hvor risikoen for overtrædelse af reglerne anses for at være størst. Der er i
myndighedssamarbejdet løbende dialog om branche- og virksomhedsudvælgelse med
henblik på at sikre, at de mest risikofyldte brancher og virksomheder prioriteres højest.
Som led i indsatsen har SKAT gennemført følgende aktiviteter:
SKATs særlige indsatsprojekt mod social dumping
SKAT har et særligt indsatsprojekt, der varetager den samlede opgave vedrørende
social dumping gennem fælles aktioner, løbende kontroller og sagsbehandling mv.
på landsplan. I dette projekt har SKAT gennemført det konkrete indsatssamarbejde
med Arbejdstilsynet og politiet. Aktionerne skaber opmærksomhed, har stor syn-
lighed og medvirker til holdningsbearbejdning. Herved øges den oplevede opdagel-
sesrisiko.
Fremadrettede reguleringer og vejledning
I tilknytning til kontrolindsatsen har der været foretaget ændring i mange virksom-
heders registrerings- og afregningsforhold med henblik på at øge regelefterlevelse
fremadrettet. SKAT har gennem vejledning hjulpet virksomhederne i en række for-
hold, så indberetningen af skat og moms bliver korrekt. Der er endvidere blevet
vejledt i registrering for moms
specielt når der er blevet arbejdet for en ikke-
erhvervsdrivende (fx privat husejer). Endvidere er der givet vejledning om registre-
ring af ansatte for kildeskat (A-skat mv.), om reglerne for arbejdsudleje, om an-
vendelse af udenlandsk registrerede biler, skiltningsregler på byggepladser samt
om skiltningsregler på erhvervsmæssigt anvendte varevogne.
SKATs indsatsprojekt
”Styrket kontrol”
SKATs tidligere
indsatsprojekt ”Styrket kontrol”
blev etableret med baggrund i af-
tale af 8. november 2012 mellem den daværende regering og Enhedslisten om styr-
ket kontrol over for udenlandske virksomheders levering af tjenesteydelser og ud-
stationering af arbejdstagere. Projektet har haft til formål at sikre, at udenlandske
virksomheder, der opererer i Danmark, reelt er registreret i deres hjemland.
Den styrkede kontrol blev gennemført ved, at der blev foretaget verificering af de
udenlandske momsnumre, der blev registreret i RUT-registreret. Verificeringen
blev foretaget ved opslag i det fælleseuropæiske system VIES (system for udveks-
ling af momsoplysninger). Den del af SKATs indsats er ophørt ved udgangen af
2016, hvor ansvaret for opgaven overgik til Erhvervsstyrelsen. Der sker nu en ma-
skinel verificering via RUT-registret.
Ressourcer mv.
I 2017 har SKAT anvendt omkring 58 årsværk inkl. ledelse til social dumping-
projektet. Det indebærer ofte et tids- og ressourcekrævende opklarings- og undersø-
gelsesarbejde, når SKAT undersøger, om der skal ske en ændring af pligtige skatter
og/eller afgifter. Det kan fx være tilfælde, hvor det er undersøgt, om en udenlandsk
virksomhed eller person reelt er skattepligtig til Danmark. Dette vil kunne indebære
sagsbehandlingsaktiviteter såsom kontakt til skattemyndighederne i virksomhedens
hjemland, indhentning af kontoudtog i pengeinstitut, korrespondance med virksomhe-
9
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 221: Orientering om afrapportering af myndighedsindsatsen for ordnede forhold (social dumping) 2012-2017, fra beskæftigelsesministeren
1866758_0010.png
den i hjemlandet eller dennes repræsentant mv. Resultatet heraf viser sig derfor ofte
først på længere sigt.
Kontroller og beregnet nettoprovenu
SKAT definerer en kontrol som en kontrol af én skatte- eller afgiftsart hos én per-
son/virksomhed/juridisk person (CVR/cpr.nr) i ét indkomstår. Det er grundet system-
understøttelsen ikke muligt at lave udtræk af fx reguleringer pr. kontrol fra tidligere år
end 2015.
Beregnet nettoprovenu betyder, at de gennemførte reguleringer, fx af den skattepligti-
ge indkomst, er omregnet til provenu med udgangspunkt i en gennemsnitlig skattepro-
cent. Det faktiske provenu vil derfor kunne afvige fra det opgjorte provenu af regule-
ringerne. Reguleringer, der medfører forhøjelser af fx den skattepligtige indkomst, er
fratrukket nedsættelser af fx den skattepligtige indkomst. Opgørelsen tager ikke hen-
syn til, om en forhøjelse, der medfører en skyldig skattebetaling, faktisk bliver betalt,
og om en eventuel restance er inddrivelig. Opgørelsen medtager endvidere ikke den
strukturelle effekt i form af tilbageløb samt kontrolindsatsens påvirkning af den frem-
adrettede adfærd og regelefterlevelse.
Det samlede antal gennemførte kontroller for perioden 2015-2017, opgjort efter denne
metode samt det beregnede nettoprovenu fremgår af nedenstående tabel 4.1.
4.1 Antal kontroller og beregnet nettoprovenu
1
2012-14
2
2015
2016
2017
I alt
Antal kontroller
Antal kontrollerede med regulering
Beregnet nettoprovenu (mio. kr.)
3.708
1.184
123
3.428
1.210
290
2.831
1.240
134
9.967
3.634
547
Kilde: SKAT
1
Antal kontroller er opgjort efter de principper, som SKAT har besluttet, skal anvendes for at sikre et ensartet grundlag for
at sammenligne antal kontroller på tværs af de enkelte kontrolaktiviteter. For at bevare kontinuiteten i forhold til tidligere
afrapporteringer indeholder denne afrapportering ligeledes den hidtil anvendte opgørelsesmetode i tabel 4.2.
2
Det samlede antal kontroller og nettoprovenu er ikke opgjort for perioden 2012-2014 på grund af ændringen i opgørel-
sesmetode.
SKAT bemærker, at antal kontroller i perioden frem til udgangen af 2017 er forholds-
mæssigt lavere end fx 2016. Det opgjorte antal kontroller er påvirket af antal skatte-
og afgiftsarter samt af antal personer/virksomheder i de enkelte sagskomplekser. Fx
har de tidligere års resultater indeholdt få store sagskomplekser med statuering af skat-
tepligt, hvilket medførte et stort antal afsluttede kontroller, bl.a. i relation til lønmod-
tagere, der var tilknyttet virksomhederne.
Det bemærkes ligeledes, at antal kontrollerede med reguleringer er steget procentvis i
forhold til tidligere år. Stigningen i antal kontrollerede med reguleringer indikerer, at
SKAT hele tiden bliver bedre til at udsøge de sager, hvor der skal ske reguleringer.
Men stigningen betyder også, at sagsbehandlingen dermed bliver mere ressourcekræ-
vende
herunder en længere sagsbehandlingstid. Det er dog endnu for tidligt at sige
noget om det endelige resultat for 2017.
Antal kontrollerede personer/virksomheder og reguleringer
fordelt på brancher
(manuel opgørelse).
I projektet optælles hvor mange virksomheder eller personer, der er foretaget kontrol
af, samt størrelsen af ændringer af indkomst, moms og skat. Der er foretaget fordeling
på brancher af ændringerne på i alt 992 mio. kr. i perioden fra primo 2012 til udgan-
gen af 2017,
jf. tabel 4.2.
10
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 221: Orientering om afrapportering af myndighedsindsatsen for ordnede forhold (social dumping) 2012-2017, fra beskæftigelsesministeren
1866758_0011.png
4.2 Antal kontrollerede og reguleringer fordelt på hovedbrancher
2012-14
2015
2016
2017
I alt
Antal Mio. kr. Antal Mio. kr. Antal Mio. kr.
Bygge og anlæg 2.949
Service
551
Det grønne
524
område
Øvrige
542
I alt
4.566
Kilde: SKAT
Antal
777
412
85
258
Mio. kr.
108
61
8
51
Antal
92 1.150
41
407
28
229
32
549
89
28
12
108
810
576
169
282
225
33
12
64
Mio.
kr.
5.686
514
1.946
163
1.007
60
1.631
255
193 2.335
237 1.837
334 1.532
228 10.270
992
Det skal bemærkes, at de opgjorte reguleringer ikke svarer til det skattemæssige mer-
provenu forbundet med indsatsen,
jf. boks 1.
Boks 1. Reguleringer
Reguleringerne i tabel 4.2 er opgjort på baggrund af registreringer i projektets styringsdata-
base.
Reguleringer kan være ændringer af en virksomheds angivelser af indkomst, moms, arbejds-
udlejeskat eller indeholdte skattebeløb for ansatte. Det kan også være ændringer af en løn-
modtagers indkomst eller fradrag. Reguleringer kan både være i opad - eller nedadgående
retning, og der er således tale om bruttobevægelser. Der er dog langt overvejende tale om
forhøjelser. Indkomstforhøjelser indgår med den fulde indkomstændring, mens regulering af
moms, arbejdsudlejeskat, A-skat og arbejdsmarkedsbidrag indgår med den reelle ændring af
skattebeløbet.
Det skal understreges, at de opgjorte reguleringer ikke svarer til merprovenu, dels fordi en
del af reguleringerne som nævnt måles på indkomst (skattebasen), dels fordi der som nævnt
er tale om bruttobevægelser, og dels fordi en del af sagerne vil give sig udslag i res tancer,
som ikke nødvendigvis kan blive inddrevet (på grund af konkurser mv.).
Reguleringer kan være bagudrettede, hvor det medfører opkrævning hos den, der reguleres,
eller der kan være truffet en afgørelse med fremadrettet virkning. I opgørelsen af de foretag-
ne reguleringer indgår den fremadrettede virkning ikke.
Kilde: SKAT
Efter opgørelsesmetoden, som er beskrevet i boks 1, er der i 2016 foretaget regulerin-
ger på i alt godt 334 mio. kr.,
jf. tabel 4.2.
Stigningen i reguleringer skyldes bl.a. to
større sager med store reguleringer.
I et stort antal tilfælde gennemføres både regulering af indkomst, moms mv. og æn-
dring i registreringerne vedrørende skatte- og afgiftsmæssige forhold,
jf. tabel 4.3.
De typiske sager handler her om:
11
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 221: Orientering om afrapportering af myndighedsindsatsen for ordnede forhold (social dumping) 2012-2017, fra beskæftigelsesministeren
1866758_0012.png
Konstatering af virksomhedsejers eller ansattes manglende selvangivelse, lavt pri-
vatforbrug, forkerte fradrag eller indkomst og mistanke om sort arbejde, der med-
fører indkomstforhøjelser.
Nye registreringer af skatte- og momspligt samt pligt til at afregne arbejdsudlejeskat,
der følger af kontrolindsatsen, medfører, at der er en fremadrettet virkning for de be-
rørte personer/virksomheders afregningsforhold. Det er vanskeligt at skønne over stør-
relsen af den fremadrettede virkning af disse reguleringer.
Som resultat af indsatsen i perioden 2012 til udgange af 2017 er i alt 759 udenlandske
virksomheder registreret til fremadrettet enten at skulle afregne dansk arbejdsudleje-
skat eller ændret fra at være udenlandsk enkeltmandsvirksomhed uden ansatte til at
være lønansat i dansk firma med indeholdelse af A-skat mv. De typiske sager handler
her om:
Danske virksomheders entreprisekontrakter indgået med udenlandsk registrerede
enkeltmandsvirksomheder uden ansatte. Det er et skattemæssigt problem, hvis der i
virkeligheden er tale om et ansættelsesforhold og ikke en entreprise. Det vurderes,
om samarbejdsforholdet skal ændres fra entreprise til ansættelsesforhold, hvorefter
den danske hvervgiver skal indeholde A-skat mv.
Entreprisekontrakter med virksomheder registreret i udlandet, hvor der er ansatte i
den udenlandske virksomhed, der er beskæftiget i Danmark. Det er et skattemæs-
sigt problem, hvis der i virkeligheden er tale om arbejdsudleje og ikke en entrepri-
se. I disse tilfælde kontrolleres blandt andet, om samarbejdsforholdet skal ændres
fra entreprise til arbejdsudleje, hvorefter den danske hvervgiver skal indeholde ar-
bejdsudlejeskat mv.
Herudover er der statueret skattepligt for udenlandske virksomheder og arbejdstagere.
I disse sager er der foretaget bagudrettede reguleringer på i alt ca. 424 mio. kr. (belø-
bet indgår i det samlede reguleringsbeløb,
jf. tabel 4.2).
43 pct. af det samlede regule-
ringsbeløb på ca. 992 mio. kr. i perioden fra 2012 til udgangen af 2017 kan henføres
til denne type sager, der også kan indeholde reguleringer for fx moms. De typiske
sager handler her om:
Vurdering af udenlandske virksomheder og ansattes aktivitet i Danmark med hen-
blik på korrekt fastlæggelse af moms- og skattepligtsregistrering.
Endvidere udveksler SKAT oplysninger med udenlandske skattemyndigheder.
4.3 Yderligere konsekvenser af SKAT’s indsats mod social dumping
2012-14
2015
198
115
457
118
2016
2017
I alt
Oplysninger sendt til udlandet, antal
sager
Entreprise ændret til
løn/arbejdsudleje, antal sager
Skattepligtsager, antal sager
Regulering, ændret skattepligt (mio.
kr.)
Kilde: SKAT.
308
378
135
68
155
163
153
181
89
103
131
57
750
759
876
424
Foruden de gennemførte reguleringer er i alt 452 kontrolsager udtaget til behandling
for evt. strafferetligt ansvar.
12
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 221: Orientering om afrapportering af myndighedsindsatsen for ordnede forhold (social dumping) 2012-2017, fra beskæftigelsesministeren
1866758_0013.png
De besøgte virksomheders oprindelseslande
På fællesaktionerne har SKAT ofte konstateret, at de udenlandske virksomheder er
underentreprenører til danske virksomheder, eller at der er tale om udenlandske arbej-
dere, der er ansat hos danske virksomheder. Aktionerne omfatter derfor ofte også en
kontrol af de danske virksomheders anvendelse af udenlandske ansatte eller underen-
treprenører. Derfor figurerer Danmark øverst på listen over de kontrollerede virksom-
heders oprindelsesland,
jf. tabel 4.4
(opgørelserne efter nationalitet er opgjort på af-
sluttede sager i året). I 2016 er der afsluttet sager på 54 forskellige nationaliteter
i
2017 er der afsluttet sager på 44 forskellige nationaliteter.
4.4 Besøgte virksomheder efter nationalitet (antal og pct
1
)
2012-2014
2015
2016
2017
Antal
Danmark
Polen
Rumænien
Litauen
Tyskland
Spanien
Irland
Storbritannien
Indien
Nederlandene
Sverige
Slovakiet
Italien
Bulgarien
Letland
Øvrige
I alt
2.663
1.047
75
241
207
1
4
45
1
7
23
15
7
20
56
154
4.566
Pct.
58
23
2
5
5
0
0
1
0
0
1
0
0
1
1
3
100
Antal
1.124
354
128
76
96
4
12
108
4
65
28
21
133
17
13
152
2.335
Pct.
48
15
5
3
4
0
1
5
0
3
1
1
6
1
1
Antal
1.040
259
52
104
96
8
0
40
6
17
19
2
32
5
37
Pct.
57
14
3
6
5
1
0
2
0
1
1
0
2
0
2
Antal
809
270
Pct.
53
18
6
3
3
91
53
41
29
25
23
21
19
16
16
12
2
2
1
1
1
1
1
1
1
1
6
100
120
1.837
6
100
12
10
85
1.532
5
100
Kilde: SKAT
1
Procentfordelingen er baseret på optælling af nationalitet på afsluttede sager, hvor én virksomhed/arbejdstager tæller for
én sag uanset antal af kontroller i den enkelte sag.
SKATs erfaringer
Der er fortsat væsentlige udfordringer med regelefterlevelsen på skatte- og afgiftsom-
rådet vedr. såvel danske som udenlandske virksomheder, der udøver virksomhed i
Danmark, og beskæftiger udenlandsk arbejdskraft. De typiske fejlkilder er fortsat
manglende registrering for relevante pligter (skat, moms, A-skat mv.) samt korrekt
angivelse og betaling af selve skatte- og afgiftskravet.
Endvidere er det konstateret, at brancher ud over byggeri, service og det grønne områ-
de fremstår som risikobetonede. Her kan bl.a. nævnes autobranchen, industri, offshore,
skibsværfter, skrot og detailhandel mm.
Derudover optræder mange forskellige nationaliteter blandt kredsen af virksomheder
og arbejdstagere. Det giver særlige udfordringer i kontrolsituationen i forhold til sprog
mv.
Generelt er beskatningsforhold vedr. udenlandske virksomheder/arbejdstagere et om-
råde, hvor regelkompleksiteten er høj, hvorfor den samlede kontrol og efterfølgende
sagsbehandling er kompleks og ressourcekrævende.
13
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 221: Orientering om afrapportering af myndighedsindsatsen for ordnede forhold (social dumping) 2012-2017, fra beskæftigelsesministeren
1866758_0014.png
SKAT er samtidig særligt opmærksomme på virksomheder og arbejdstagere, der
kommer fra lande, med hvilke Danmark ikke har indgået dobbeltbeskatningsoverens-
komster, da der i visse situationer straks indtræder skattepligt ved aktiviteter i Dan-
mark.
Der er i 2017, som supplement til kontrolindsatsen, gennemført særlige vejledningsini-
tiativer målrettet samme kreds af virksomheder og arbejdstagere. Der er blandt andet
etableret en særlig web-portal på
www.skat.dk,
hvor både virksomheder og personer,
der vil have aktiviteter i Danmark, kan søge informationer om, hvad man skal foretage
sig. Der er derudover udarbejdet og distribueret vejledningsmateriale på relevante
fremmedsprog og afholdt informationsmøder flere steder i landet for både virksomhe-
der og arbejdstagere. Yderligere vejledningstiltag er under udvikling.
Det bemærkes, at erfaringer fra de ovenfor omtalte kontrolindsatser i vidt omfang har
indgået i udviklingen af vejledningstiltagene.
Endelig er SKAT i gang med at etablere samarbejdsrelationer på internationalt plan
omkring bekæmpelse af manglende regelefterlevelse på skatte- og afgiftsområdet
vedr. udenlandske virksomheder/udenlandske arbejdstagere.
5. Politiets indsats mod social dumping
Politiets opgaver består i at yde bistand til SKATs og Arbejdstilsynets administrative
kontrolarbejde, foretage kontrol af udlændinges opholds- og arbejdsgrundlag samt
efterforske formodede strafbare forhold. Politiets indsats udmøntes ved deltagelse i de
fælles kontrolaktioner samt ved sagsbehandling i sager om overtrædelse af anmelde-
pligten til RUT.
Politiet har som ved de tidligere indsatsperioder udarbejdet en national operationsplan
til brug for udmøntningen af den styrkede indsats mod social dumping i indsatsperio-
den 2015-18. Operationsplanen omfatter bl.a. en række strategiske mål, en redegørelse
for ansvarsfordelingen i politiet i relation til indsatsens udførelse samt retningslinjer
for en opfølgning på indsatsen.
I forbindelse med indsatsen mod social dumping har politiet i perioden 2012
31.
december 2017 registreret følgende:
Tabel 5.1: sager vedr. Registret for Udenlandske Tjenesteydere
anmeldelser
2012 2013 2014 2015 2016 2017 I alt
Tjenesteyder
364
266
217
145
122
130 1.244
Hvervgiver
98
160
112
89
80
103
642
Kilde: Politiet
Tabel 5.2: sager vedr. Registret for Udenlandske Tjenesteydere
sigtelser
2012 2013 2014 2015 2016 2017 I alt
Tjenesteyder
212
288
213
126
93
95
1.027
Hvervgiver
72
133
114
79
64
63
525
Kilde: Politiet
Kvartalsvis fordeling af antal sager vedr. Registret for Udenlandske Tjenesteydere
hhv. anmeldelser og sigtelser findes i bilag 2, tabel 5.1.1 og 5.2.1.
14
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 221: Orientering om afrapportering af myndighedsindsatsen for ordnede forhold (social dumping) 2012-2017, fra beskæftigelsesministeren
1866758_0015.png
Tallene for 2012-2017 er baseret på antal registrerede sager i POLSAS pr. 31. decem-
ber i de pågældende år.
Rigspolitiet har siden den 1. januar 2012 anvendt Politiets Sagsstyringssystem (POL-
SAS) som grundlag for udarbejdelse af statistikker m.v. Tallene kan være behæftet
med usikkerhed, da POLSAS er et journaliserings- og sagsstyringssystem og ikke et
egentligt statistiksystem, og datamaterialet bygger på manuelle opdateringer.
Tabel 5.3: Øvrige sager i forbindelse med de nationale og regionale aktioner i perioden 2012
2017
2016
2017
Øvrige sager
2012-13
2014
2015
Frihedsberøvelse
40
35
54
30
58
Ulovligt arbejde/arbejdstager
27
33
55
29
67
Ulovligt arbejde/arbejdsgiver
13
16
24
19
26
Ulovligt ophold
9
17
12
9
10
Andet*
40
20
34
10
18
Kilde: Politiet *Udlændingelov i øvrigt, færdselslov m.v.
Det bemærkes, at der generelt har været en stigning af sager i 2017 i forhold til 2016,
men at antallet er nogenlunde på niveau med 2015.
6. Styrelsen for International Rekruttering og Integrations indsats
Styrelsen for International Rekruttering og Integration (SIRI) har i perioden 2012-
2017 deltaget i 74 aktioner i forbindelse med udvalgte landsdækkende og regionale
fællesaktioner. I 2017 har SIRI deltaget i 21 aktioner. SIRI bistår politiet med kontrol
af tredjelandsstatsborgeres ret til ophold og arbejde i Danmark samt vejleder arbejds-
givere om reglerne herom.
På flere af de aktioner, som SIRI har deltaget i, er der antruffet udenlandske arbejdsta-
gere uden fornøden opholds- og arbejdstilladelse. Det har ført til, at politiet har foreta-
get anholdelser og forelæggelse for Udlændingestyrelsen med henblik på udvisning
og/eller bødepålæg fra politiet til såvel arbejdsgivere som arbejdstagere. SIRI's delta-
gelse er generelt målrettet brancher, hvor der erfaringsmæssigt er beskæftiget flest
tredjelandsstatsborgere.
7. Opsamling
Siden indsatsen mod social dumping startede, er kontrol og tilsyn med udenlandske
virksomheders regelefterlevelse øget betydeligt. Myndighederne gennemfører fælles
kontrolaktioner
både landsdækkende og regionale
og har daglige aktiviteter på
området.
Mere effektivt myndighedsarbejde
Der arbejdes fortsat på at styrke samarbejdet. Myndighederne har særligt fokus på at
effektivisere kontrollerne, således at ressourcerne bruges der, hvor effekten af myn-
dighedernes indsats er størst.
Desuden er myndighederne i løbende dialog om prioriteringer vedrørende branche- og
virksomhedsudvælgelse til brug for kontrolindsatsen. Dette med henblik på hele tiden
at sikre, at de mest risikofyldte brancher og virksomheder prioriteres højest. Dette sker
bl.a. ved, at myndighederne udveksler oplysninger om, hvilke udfordringer myndig-
hederne oplever i brancherne. Dermed får myndighederne et fælles billede af, hvilke
tendenser der kan identificeres på området. De etablerede planlægningsgrupper under-
støtter dette arbejde.
15
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 221: Orientering om afrapportering af myndighedsindsatsen for ordnede forhold (social dumping) 2012-2017, fra beskæftigelsesministeren
Nye tendenser
Ligesom i de foregående år har myndighederne i 2017 haft fokus på nye tendenser
blandt udenlandske virksomheder, der udfører arbejde i Danmark.
På baggrund af de opbyggede erfaringer med tilsyn med udenlandske virksomheder
har myndighederne valgt at fastholde et bredere branchefokus, der også indeholder
bl.a. restaurationsbranchen, autobranchen og avisdistribution. Erfaringerne fra disse
brancher viser, at nogle af virksomhederne er registreret som enkeltmandvirksomhe-
der, der er ejet af danskere med anden etnisk herkomst end dansk. Ved tilsynet konsta-
terer myndighederne så, at der er ansatte. Hvis der er udenlandske ansatte, anvendes
der typisk forældede og nedslidende arbejdsmetoder.
Endvidere oplever myndighederne, at både udenlandske ansatte og arbejdsgivere kun i
begrænset omfang ønsker at udtale sig til myndighederne. Udenlandske personer op-
leves som fåmælte og vil ofte fortælle så lidt som muligt. Det skyldes flere væsentlige
faktorer, eksempelvis sprog, kultur, manglende kendskab til danske regler og myndig-
heders rolle samt frygt for konsekvenser fra arbejdsgiver. Myndighederne arbejder
løbende med at skabe de bedste rammer for dialog under kontrollerne.
I bygge- og anlægsbranchen møder myndighederne i stigende grad tredjelandsborgere,
hvilket også ses af politiets tal.
16
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 221: Orientering om afrapportering af myndighedsindsatsen for ordnede forhold (social dumping) 2012-2017, fra beskæftigelsesministeren
1866758_0017.png
Bilag 1
Brancheopdelte tabeller vedr. Arbejdstilsynets resultater
Fordeling af reaktioner til udenlandske virksomheder i udvalgte brancher, 2012
2017
3.2.1. Byggeri
Antal reaktioner
Ulykkesrisici
Krav til egenindsats fx lovpligtig ud-
dannelse (stilladsuddannelse), APV
Kemiske og biologiske belastninger
Ergonomisk arbejdsmiljø
Støj
Bygherre, udbyder mv.
Hudbelastninger
Psykisk arbejdsmiljø
Områder uden for arbejdsmiljøloven, fx
rygelov
Andet
I alt
Forbud Strakspåbud
290
1
11
8
0
0
0
0
0
0
310
2.696
410
542
234
126
15
1
6
113
224
4.367
Påbud
11
1.230
9
5
1
1
0
4
32
4
1.297
Vejledninger
+ andet
56
31
21
39
3
1
2
2
0
14
169
I alt
3.053
1.672
583
286
130
17
3
12
145
242
6.143
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
3.2.2. Det grønne område
Antal reaktioner
Ulykkesrisici
Krav til egenindsats fx lovpligtig ud-
dannelse (stilladsuddannelse), APV
Kemiske og biologiske belastninger
Ergonomisk arbejdsmiljø
Støj
Hudbelastninger
Psykisk arbejdsmiljø
Områder uden for arbejdsmiljøloven, fx
rygelov
Andet
I alt
Forbud Strakspåbud
2
0
0
1
0
0
0
0
0
3
26
7
3
6
8
0
0
1
9
60
Påbud
0
50
0
1
0
0
0
0
0
51
Vejledninger
+ andet
0
0
4
0
0
0
0
0
2
6
I alt
28
57
7
8
8
0
0
1
11
120
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
3.2.3. Hotel og restauration
Antal reaktioner
Ulykkesrisici
Krav til egenindsats fx lovpligtig ud-
dannelse (stilladsuddannelse), APV
Kemiske og biologiske belastninger
Ergonomisk arbejdsmiljø
Støj
Hudbelastninger
Psykisk arbejdsmiljø
Områder uden for arbejdsmiljøloven, fx
rygelov
Andet
I alt
Forbud Strakspåbud
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
0
Påbud
0
2
0
0
0
0
0
0
0
2
Vejledninger
+ andet
0
2
0
1
0
0
0
0
0
3
I alt
0
4
0
1
0
0
0
0
0
5
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
17
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 221: Orientering om afrapportering af myndighedsindsatsen for ordnede forhold (social dumping) 2012-2017, fra beskæftigelsesministeren
1866758_0018.png
3.2.4. Rengøring
Antal reaktioner
Ulykkesrisici
Krav til egenindsats fx lovpligtig
uddannelse (stilladsuddannelse),
APV
Kemiske og biologiske belastnin-
ger
Ergonomisk arbejdsmiljø
Støj
Hudbelastninger
Psykisk arbejdsmiljø
Områder uden for arbejdsmiljølo-
ven, fx rygelov
Andet
I alt
Forbud
0
0
Strakspåbud
7
0
Påbud
0
10
Vejledninger
+ andet
0
2
I alt
7
12
0
0
0
0
0
0
0
0
6
0
1
0
0
0
0
14
0
0
0
0
0
0
0
10
0
1
0
0
0
0
1
4
6
1
1
0
0
0
1
28
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
Tiltaleindstillinger og administrative bødeforlæg for manglende eller mangelfuld an-
meldelse i RUT, 2013
2017
1
3.5.1.
Byggeri
Det grønne
Hotel og
område
restauration
7
19
1
3
Godstrans-
port inkl.
avisuddeling
0
2
Andet/
ukendt
78
119
I alt
Antal tiltale-
indstillinger
Antal admini-
strative bøde-
forlæg
I alt
891
1.088
977
1.231
1.979
26
4
2
197
2.208
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
2012 er ikke medtaget i denne tabel, da Arbejdstilsynets registrering af branche blev justeret
ultimo 2012 til de hovedgrupper, der fremgår af tabellen.
1
18
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 221: Orientering om afrapportering af myndighedsindsatsen for ordnede forhold (social dumping) 2012-2017, fra beskæftigelsesministeren
1866758_0019.png
Bilag 2
Kvartalsvise opgørelser
3.3.1 Arbejdstilsynets kvartalsvis fordeling af afgørelser til udenlandske virksomheder.
1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv.
2012 2012 2012 2012 2013 2013 2013 2013 2014 2014 2014 2014
Forbud
12
20
9
17
9
12
25
18
21
15
15
10
Strakspåbud
Påbud
I alt
91
17
120
1. kv.
2015
Forbud
Strakspåbud
Påbud
I alt
146
42
208
131
59
199
301
142
460
214
132
355
194
125
331
244
82
351
295
101
414
256
87
364
261
73
349
288
81
384
253
75
338
I alt
347
4.978
1.552
6.877
2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv 1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv.
2015 2015 2015 2016 2016 2016 2016 2017 2017 2017 2017
7
13
14
11
12
18
20
20
12
16
21
18
220
85
318
175
48
237
233
48
292
211
46
269
238
61
317
220
58
298
203
45
268
228
31
271
193
25
234
155
24
200
198
24
240
228
65
300
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
Tabel 3.5.2 Arbejdstilsynets tiltaleindstillinger og administrative bødeforlæg for manglende eller man-
gelfuld anmeldelse i RUT
1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv.
2012 2012 2012 2012 2013 2013 2013 2013 2014 2014 2014 2014
Antal tiltale-
100
112
102
125
81
87
70
45
52
45
62
72
indstillinger
Antal admini-
-
-
-
-
-
-
22
92
65
70
71
107
strative bøde-
forlæg
I alt
100
112
102
125
81
87
92
137
117
115
133
179
1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv 3. kv. 4. kv. I alt
2015 2015 2015
2015 2016 2016 2016
2016 2017 2017 2017 2017
Antal tiltale-
36
22
39
44
26
28
56
25
45
52
31
47
1.404
indstillinger
Antal admini-
53
66
63
83
60
83
50
62
57
53
70
97
1.224
strative bøde-
forlæg
I alt
89
88
102
127
86
111
106
87
102
105
101
144
2.628
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
Tabel 3.7.1 Arbejdstilsynets antal af anmeldelser og opkald til hotlinen om udenlandske virksomheder
1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv.
2012 2012 2012 2012 2013 2013 2013 2013 2014 2014 2014 2014
Antal opkald
173
308
293
373
211
316
312
258
172
188
243
230
og anmeldel-
ser
1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. I alt
2015 2015 2015
2015 2016 2016 2016 2016 2017 2017 2017 2017
Antal opkald
167
213
211
172
170
223
198
177
168
192
181
123 5.272
og anmeldel-
ser
Kilde: Arbejdstilsynet. Tallene kan på grund af løbende opgørelser ændre sig lidt over tid.
19
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 221: Orientering om afrapportering af myndighedsindsatsen for ordnede forhold (social dumping) 2012-2017, fra beskæftigelsesministeren
1866758_0020.png
Tabel 5.1.1: Politiets sager vedr. Registret for Udenlandske Tjenesteydere
anmeldelser
1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv.
2012 2012 2012 2012 2013 2013 2013 2013 2014 2014
Tjenesteyder
49
110
95
110
77
92
59
38
62
47
Hvervgiver
14
23
41
20
39
31
33
57
25
30
4. kv. 1.kv. 2. kv.
1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv. 3. kv.
2015
2015 2015 2015 2016 2016 2016 2016 2017 2017
Tjenesteyder
37
28
52
28
21
28
55
18
45
36
Hvervgiver
13
28
23
25
28
21
14
17
27
16
Kilde: Politiet
3. kv.
2014
66
35
3. kv.
2017
29
22
4. kv.
2014
42
22
4. kv. I alt
2017
20
1244
38
642
Tabel 5.2.1: Politiets sager vedr. Registret for Udenlandske Tjenesteydere
sigtelser
1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv.
2012 2012 2012 2012 2013 2013 2013 2013 2014 2014
Tjenesteyder
21
47
66
78
77
75
91
45
65
51
Hvervgiver
4
21
19
28
26
33
45
29
50
18
1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv. 3. kv. 4. kv. 1. kv. 2. kv.
2015
2015 2015 2015 2016 2016 2016 2016 2017 2017
Tjenesteyder
60
30
28
8
23
24
22
24
30
15
Hvervgiver
28
14
20
17
19
21
17
7
17
14
Kilde: Politiet
3. kv.
2014
52
24
3. kv.
2017
24
6
4. kv.
2014
45
22
4. kv. I alt
2017
26
1027
26
525
20