Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del Bilag 22
Offentligt
1804796_0001.png
Provenuvirkning af at ændre modregning i ressourceforløbs-
ydelse
Forsikring & Pension er enige i den politiske intention med jobafklaringsforløb og
ressourceforløb. Vi er enige i, at det er en fordel for såvel den enkelte borger som
for samfundsøkonomien at syge borgere hjælpes til at kunne udnytte deres (rest-
)erhvervsevne. De nuværende modregningsregler i ressourceforløbsydelsen for
udbetalte løbende forsikringsydelser, der typisk kommer fra de obligatoriske ar-
bejdsmarkedspensioner, modvirker denne intention. Vi foreslår derfor modreg-
ningsreglerne ændret.
Ressourceforløbsydelse gives til personer i jobafklaringsforløb og i ressourcefor-
løb. Den aftrappes fuldt ud (kr. for kr.) ved udbetaling af en løbende ydelse fra et
pensionsselskab. Denne konfiskatoriske modregning er oplagt urimeligt, og For-
sikring & Pension har derfor længe arbejdet for at ændre modregningen til ek-
sempelvis 30 pct. evt. med et bundfradrag, som det kendes fra førtidspension.
Ens modregningsregler for de forskellige typer ydelser vil give større stabilitet og
forudsigelighed i indkomsten for den enkelte sygemeldte borger. Nedenstående
figur illustrerer den ustabilitet, der er i indkomsten for personer, der bevæger sig
mellem de forskellige ydelser.
23.05.2017
Forsikring & Pension
Philip Heymans Allé 1
2900 Hellerup
Tlf.:
Fax:
41 91 91 91
41 91 91 92
[email protected]
www.forsikringogpension.dk
Peter Foxman
Chefkonsulent
Dir.
+4541919128
[email protected]
Sagsnr.
DokID
GES-2014-00400
340658
Brancheorganisation
for forsikringsselskaber
og pensionskasser
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 22: Henvendelse af 16/10-17 fra Forsikring & Pension om foretræde ifm. reglerne for modregning af forsikringsydelser fra arbejdsmarkedspensionerne i ressourceforløbsydelse
1804796_0002.png
Forsikring & Pension
Sagsnr.
DokID
GES-2014-00400
340658
Formålet med ressourceforløb og jobafklaringsforløb er at understøtte, at flere
borgere får mulighed for at bevare tilknytning til arbejdsmarkedet og dermed give
dem et reelt alternativ til permanent offentlig forsørgelse. Borgere der via deres
arbejdsmarkedspensioner får en supplerende indtægt, hvis de er for syge til at
arbejde, bør ikke modregnes 100 pct. i ressourceforløbsydelse. Den konfiskatori-
ske modregning udsætter de syge borgere for økonomisk stress. Desuden fjerner
vi et incitament til, at den enkelte borger og arbejdsmarkedets parter via de obli-
gatoriske arbejdsmarkedspensioner tager et medansvar for at sikre forsørgelse
ved langvarig sygdom.
Det er ikke muligt at foretage velunderbyggede skøn over at ændre i modregnin-
gen i ressourceforløbsydelse.
Det skyldes helt grundlæggende, at der ikke findes tilgængelige oplysninger om
antallet af personer i ressourceforløb. Al tilgængelig statistik tager udgangspunkt
i personer, der
har
en ressourceforløbsydelse, der er større end 0. Hermed eks-
kluderes alle personer i ressourceforløb, der har fået ydelsen fuldt ud aftrappet.
Denne mangel på dækkende data er Beskæftigelsesministeriet bekendt med.
Der findes fra skattestatistikken oplysninger om, hvem der får udbetalt løbende
ydelser fra pensionsselskaber. Men denne oplysninger er ikke særlig anvendelig,
når den ikke kan kobles med, hvem der er i et ressourceforløb.
Forsikring & Pension har kontaktet sine medlemsselskaber for at undersøge, om
der herigennem kan tilvejebringes information om omfanget af modregning. Ho-
vedparten af selskaberne har ikke oplysninger om antallet af medlemmer i pensi-
onsordningen, der er i ressourceforløb. Men undersøgelsen har afdækket, at pen-
sionsselskaberne i vidt omfang har tilpasset deres udbetalingspraksis i lyset af
den konfiskatoriske modregning. Nogle selskaber udbetaler nu alene engangsbe-
løb til personer i ressourceforløb. Engangsbeløb modregnes ikke i ressourcefor-
Side 2
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 22: Henvendelse af 16/10-17 fra Forsikring & Pension om foretræde ifm. reglerne for modregning af forsikringsydelser fra arbejdsmarkedspensionerne i ressourceforløbsydelse
løbsydelsen. Et mindretal af selskaber har valgt at forøge udbetalingen for at kom-
pensere medlemmet. Nedenfor er sammenfattet de forskellige reaktioner selska-
berne har haft:
Der udbetales ingen ydelser under jobafklarings- og ressourceforløb, og sel-
skabet har aldrig gjort det
Udbetalingen er helt stoppet
Den løbende udbetalinger er konverteret til sum
Der udbetales uændret løbende ydelse
Den løbende ydelse er øget for at kompensere for modregningen
Forsikring & Pension
Sagsnr.
DokID
GES-2014-00400
340658
Vi ved ikke, hvor mange personer/forløb, der er i hver kategori. Dette - sammen
med den ændrede udbetalingspraksis - gør provenuskøn endnu vanskelligere. De
registrerede løbende udbetalinger afspejler jo netop, at den konfiskatoriske mod-
regning betyder, at få - om nogen overhovedet - i ressourceforløb længere får
”små”
løbende udbetalinger, der er mindre end ressourceforløbsydelsen. Sådanne
udbetalinger gavner alene statskassen.
Det betyder, at en stor del af personerne i ressourceforløb antageligt ikke mod-
regnes, fordi ydelser fra pensionskasser er standset eller sker som sumudbetaling.
Beskatningsgrundlaget for denne grupper personer er dermed også mindre end
oprindeligt
En antageligt mere beskeden gruppe modtager dog fortsat relativt store udbeta-
linger, hvor ressourceforløbsydelsen er fuldt ud modregnet. Denne gruppe består
antageligt af dels højtlønnede lønmodtagere, der modtager en uændret høj ydelse
fra pensionsselskabet, dels personer, der får en ydelse, der er øget for at kom-
pensere for modregningen.
Der findes således hverken oplysninger om antallet af personer i ressourceforløb,
eller oplysninger om løbende udbetalinger fra pensionskasser til personer i res-
sourceforløb. På denne baggrund er det klart, at det ikke er muligt at lave et
underbygget skøn over provenutabet ved at indføre en mere rimelig modregning
i ressourceforløbsydelse.
Mere lempelig modregning må forventes at kunne få pensionsselskaber, der har
stoppet udbetalinger eller ændret til sumudbetalinger, til igen at udbetale løbende
ydelser. Hvor der i dag ikke er en pensionsydelse at modregne i, vil denne ændring
betyde, at der fremadrettet kan ske modregning i den offentlig ressourceforløbs-
ydelse, men med den nye lavere modregningsprocent. Det vil alt andet lige redu-
cere de offentlige udgifter til ressourceforløbsydelse for denne gruppe. Derudover
vil den samlede indkomststigning for disse borgere betyde øgede offentlige ind-
tægter på skatter og afgifter.
For personer med fuldt modregnet ressourceforløbsydelse vil der blive tale om
øgede udgifter til ressourceforløbsydelse, hvis den lempeligere modregning fører
til, at personerne modsat i dag får udbetalt ressourceforløbsydelse. Men det må
antages, at en andel af disse har så store udbetalinger, at de også med de lem-
peligere regler vil være fuldt modregnede.
Side 3
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 22: Henvendelse af 16/10-17 fra Forsikring & Pension om foretræde ifm. reglerne for modregning af forsikringsydelser fra arbejdsmarkedspensionerne i ressourceforløbsydelse
Den samlede provenueffekt for det offentlige kan meget vel være et merprovenu
i form af højere indtægter fra skatter og afgifter fra de løbende ydelser fra pensi-
onsselskaberne. Det vil være situationen, hvis den første gruppe er større end den
anden.
Forsikring & Pension
Sagsnr.
DokID
GES-2014-00400
340658
Side 4