Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del Bilag 211
Offentligt
UDKAST
Bekendtgørelse om Arbejdsmarkedets Fond for Udstationerede
I medfør af § 2, stk. 6, § 3, stk. 5, § 4, stk. 8, § 5, stk. 3, og § 10 i lov nr. 613 af 8. juni 2016 om Arbejdsmarkedets Fond for
Udstationerede, fastsættes
§ 1.
Efter § 3, stk. 1, i lov om Arbejdsmarkedets Fond for Udstationerede indbetaler arbejdsgivere et ordinært bidrag til
fonden til dækning af fondens udgifter.
Stk. 2.
Der betales dog ikke ordinært bidrag for lønmodtagere, for hvilke der ikke betales bidrag i henhold til lov om
Arbejdsmarkedets Tillægspension, og for hvilke der ikke er anmeldelsespligt til Registret for Udenlandske Tjenesteydere.
§ 2.
Det ordinære bidrag udgør et kronebeløb pr. fuldbeskæftiget lønmodtager i virksomheden, jf. dog stk. 2.
Stk. 2.
For arbejdsgivere, der har anmeldelsespligt til Registret for Udenlandske Tjenesteydere, jf. § 7 a i lov om
udstationering af lønmodtagere m.v., udgør det ordinære bidrag et kronebeløb pr. fuldbeskæftiget lønmodtager, der udfører
den pågældende tjenesteydelse. Lønmodtageren betragtes som fuldtidsbeskæftiget i den periode, som beskæftigelsen varer.
Stk. 3.
Det ordinære bidrag fastsættes årligt i bekendtgørelse om størrelsen af det ordinære bidrag til Arbejdsmarkedets
Fond for Udstationerede.
§ 3.
Efter § 3, stk. 2, i lov om Arbejdsmarkedets Fond for Udstationerede sker opkrævning af ordinært bidrag fra
arbejdsgivere, der indbetaler ATP-bidrag for deres ansatte til Arbejdsmarkedets Tillægspension, ved fællesopkrævning, jf.
bekendtgørelse om fællesopkrævning af visse arbejdsgiverbidrag mv.
§ 4.
For arbejdsgivere, der er anmeldt i Registret for Udenlandske Tjenesteydere, sker opkrævningen af ordinært bidrag
digitalt. Er det ikke muligt at sende opkrævningen digitalt, sendes opkrævningen med post til arbejdsgiverens
forretningsadresse i hjemlandet.
Stk. 2.
Opkrævning af ordinært bidrag efter stk. 1 sker 4 gang årligt.
Stk. 3.
Falder sidste rettidige betalingsdag efter stk. 2 på en helligdag eller en lørdag, forlænges fristen til den nærmest
følgende hverdag. Fonden kan efter forudgående anmodning fra en arbejdsgiver fastsætte en længere tidsfrist for
indbetalingen, når særlige omstændigheder taler for det.
Stk. 4.
Betaling skal ske via Erhvervsstyrelsens hjemmeside eller ved bankoverførsel til en af fonden anvist konto.
Indbetaling af bidrag til fonden skal ske i danske kroner.
Stk. 5.
Arbejdsgiveren kan indbetale et a conto beløb udover opkrævning af ordinært bidrag. Fremtidige bidrag vil
automatisk blive modregnet i a conto beløbet, indtil beløbet er opbrugt. Herefter vil der igen fremsendes opkrævning, jf. stk. 1.
Arbejdsgiver kan anmode om tilbagebetaling af det resterende indbetalte a conto beløb. Ved tilbagebetaling modregnes et
ekspeditionsgebyr på 150 kr.
Stk. 6.
Har arbejdsgiveren indbetalt overskydende ordinære bidrag, modregnes disse i den følgende opkrævning eller
tilbagebetales efter anmodning. Ved tilbagebetaling modregnes et ekspeditionsgebyr på 150 kr.
Stk. 7.
Kan arbejdsgiveren dokumentere, at der er opkrævet ordinært bidrag for en periode, hvor arbejdsgiveren ikke har
leveret tjenesteydelser i Danmark, kan bidraget tilbagebetales ved skriftlig henvendelse til fonden.
§ 5.
Fonden kan afskrive krav på ubetalte ordinære bidrag, når der foreligger særlige omstændigheder.
§ 6.
Arbejdsgiveren kan ikke kræve særskilt kvittering fra fonden på indbetaling af ordinært bidrag.
Anmeldelse af udstationerede lønmodtageres løntilgodehavender
§ 7.
Et løntilgodehavende kan anmeldes til fonden, når lønmodtageren eller den faglige organisation, der er part i den
fagretlige sag, har sendt skriftligt påkrav om betaling i henhold til den fagretlige afgørelse til arbejdsgiverens forretningsadresse
i etableringslandet, og betalingsfristen er udløbet.
Stk. 2.
Den faglige organisation eller lønmodtageren skal desuden have sendt en kopi af påkravsskrivelsen til virksomhedens
kontaktperson i Danmark, som anmeldt til Registret for Udenlandske Tjenesteydere, jf. lov om udstationering af lønmodtagere
m.v.
Stk. 3.
Anmeldelse skal indgives til fonden indenfor en frist på 4 måneder. Fristen regnes fra det tidspunkt, hvor kravet er
fastslået ved dom eller forlig i Arbejdsretten, eller hvor den fagretlige afgørelse eller forliget er påtegnet af Arbejdsretten, hvis
dette er en forudsætning for, at kravet er eksigibelt i EU og EØS-lande.
Stk. 4.
Fonden kan gøre undtagelse fra den i stk. 3 nævnte frist, når der foreligger særlige omstændigheder.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 211: Udkast til forslag til bekendtgørelse om Arbejdsmarkedets Fond for Udstationerede (AFU-bekendtgørelsen), fra beskæftigelsesministeren
§ 8.
Ønsker en faglig organisation, at fonden inddriver en bod tilkendt ved en fagretlig behandling, jf. § 5, stk. 2, i lov om
Arbejdsmarkedets Fond for Udstationerede, skal den faglige organisation fremsætte anmodning herom samtidig med, at
løntilgodehavendet anmeldes til fonden. Såfremt løntilgodehavende og bod har været behandlet separat, kan anmodning om
inddrivelse af bod dog indgives indtil 4 måneder efter, at boden er fastslået fagretligt.
Stk. 2.
Fonden kan gøre undtagelse fra den i stk. 1 nævnte frist, når der foreligger særlige omstændigheder.
§ 9.
Anmeldelse af et løntilgodehavende til fonden, jf. § 7, skal ske ved digital anmeldelse på fondens hjemmeside.
Stk. 2.
Anmeldelsen skal indeholde følgende oplysninger, som skal være dokumenteret i forbindelse med den fagretlige
afgørelse, jf. stk. 3, nr. 1:
1) Løntilgodehavendet opgjort som et samlet beløb i danske kroner og identificeret til en konkret lønmodtager.
2) Identiteten af lønmodtageren, jf. nr. 1, herunder eventuelt CPR-nummer.
3) Arbejdsgiverens navn, forretningsadresse, nationalt registreringsnummer og kontaktoplysninger.
4) Oplysning om eventuel delvis indbetaling fra arbejdsgiveren i henhold til den fagretlige afgørelse.
5) Navn og adresse på den faglige organisation, der er part i den fagretlige sag.
Stk. 3.
Anmeldelsen skal indeholde følgende dokumentation:
1) Den fagretlige afgørelse eller forlig påtegnet i overensstemmelse med Arbejdsretslovens § 34 a, hvis dette er en
forudsætning for, at kravet er eksigibelt i EU- og EØS-lande.
2) Attest udstedt af Arbejdsretten i medfør af Bruxelles I-forordningen.
3) Dokumentation for, at der er fremsendt betalingspåkrav til arbejdsgiveren.
4) Kopi af lønmodtagerens pas, såfremt der ikke er oplyst CPR-nummer.
5) Fuldmagt fra lønmodtageren, såfremt udbetaling skal ske til den faglige organisation.
6) Skattefritagelsesattest, hvis lønmodtageren er skattefritaget i Danmark.
Stk. 4.
Ved anmeldelsen skal anmelderen angive bankoplysninger til brug for udbetaling af løntilgodehavendet.
§ 10.
En faglig organisations anmodning til fonden om inddrivelse af en bod, jf. § 8, skal ske ved digital anmeldelse på
fondens hjemmeside.
Stk. 2.
Anmodningen skal indeholde følgende oplysninger:
1) Navn og adresse på den faglige organisation, der er part i den fagretlige sag.
2) Bodens størrelse
3) Oplysning om eventuel delvis indbetaling fra arbejdsgiveren i henhold til den fagretlige afgørelse.
Stk. 3.
Anmodningen skal indeholde følgende dokumentation:
1) Den fagretlige afgørelse eller forlig påtegnet i overensstemmelse med Arbejdsretslovens § 34 a, hvis dette er en
forudsætning for, at kravet er eksigibelt i EU- og EØS-lande.
2) Attest udstedt af Arbejdsretten i medfør af Bruxelles I-forordningen.
3) Dokumentation for, at der er fremsendt betalingspåkrav til arbejdsgiveren.
§ 11.
Fonden kan kræve yderligere oplysninger og dokumentation, som skønnes nødvendig for sagens behandling,
herunder dokumentation for, at kravet kan inddrives i udlandet.
Stk. 2.
Fonden afholder udgifterne til autoriseret oversættelse af eventuel dokumentation for lønkravet, den fagretlige
afgørelse, ansættelseskontrakter m.v., medmindre der foreligger særlige omstændigheder.
Stk. 3.
Fonden kan gøre undtagelse fra anvendelse af den digitale anmeldelse, når der foreligger særlige omstændigheder.
§ 12.
Er anmeldelsen ikke behørigt udfyldt eller efterkommes fondens begæring om supplerende oplysninger eller yderligere
dokumentation ikke inden for den frist, fonden fastsætter, kan fonden afslå at behandle anmeldelsen.
§ 13.
Når fonden har anerkendt et krav som berettiget til dækning fra fonden, indtræder fonden i kravet mod
arbejdsgiveren og overtager inddrivelsen af kravet. Herefter kan arbejdsgiveren alene betale med frigørende virkning til fonden.
Stk. 2.
Efter anmeldelse af et løntilgodehavende eller en bod til fonden, fraskriver anmelder sig muligheden for at disponere
over kravet, herunder enhver beslutning om processkridt i forbindelse med inddrivelsen.
§ 14.
Når fonden har overtaget inddrivelsen af et løntilgodehavende eller en bod, sender fonden et påkrav med frist for
betaling af det anmeldte beløb til den virksomhed, som er angivet som arbejdsgiver i den fagretlige afgørelse, der ligger til
grund for anmeldelsen.
Stk. 2.
Opkrævningen efter stk. 1 sker digitalt. Er det ikke muligt at sende opkrævningen digitalt, sendes opkrævningen med
post til arbejdsgiverens forretningsadresse i hjemlandet.
Udbetaling
§ 15.
Fonden udbetaler et beløb til dækning af et løntilgodehavende, der opfylder betingelserne i § 2, stk. 1, nr. 1-3, i lov
om Arbejdsmarkedets Fond for Udstationerede, og som er anmeldt til fonden i overensstemmelse med §§ 7-9 og 11-12. Beløbet
udbetales i danske kroner.
Stk. 2.
Fonden foretager udbetaling snarest muligt efter, at fristen for arbejdsgiverens betaling til fonden, jf. § 14, er
udløbet.
Stk. 3.
Krav på løntilgodehavende under 150 kr. brutto udbetales ikke.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 211: Udkast til forslag til bekendtgørelse om Arbejdsmarkedets Fond for Udstationerede (AFU-bekendtgørelsen), fra beskæftigelsesministeren
§ 16
Fonden foretager udbetaling efter indeholdelse af eventuel skat. Udbetalingen sker til den udstationeredes
lønmodtagers bankkonto, medmindre kravet er overdraget til den faglige organisation.
Stk. 2.
Fonden indhenter skattekort fra eIndkomst på udbetalingstidspunktet. Er lønmodtageren skattefritaget i Danmark,
skal kopi af skattefritagelsen indsendes med anmeldelsen, jf. § 9. stk. 3, nr. 6.
Stk. 3.
Efter fonden har foretaget udbetaling, foretager fonden ikke korrektioner i udbetaling eller skatteindberetning som
følge af ændrede skatteoplysninger.
§ 17.
Fonden kan tidligst overføre en eventuel bod til den faglige organisation, når anmeldelsesfristen efter § 7, stk. 3, er
udløbet.
Stk. 2.
Betaler arbejdsgiveren kun delvist det skyldige beløb til fonden, dækkes fondens udbetalinger af henholdsvis
løntilgodehavendet og boden, som er søgt inddrevet på vegne af den faglige organisation, forholdsmæssigt.
Dansk hvervgiver
§ 18.
Når fonden har anerkendt et krav som berettiget til dækning fra fonden, træffer fonden afgørelse om, hvem der er
første danske hvervgiver ved levering af tjenesteydelsen, jf. § 4, stk. 4, i lov om Arbejdsmarkedets Fond for Udstationerede.
Stk. 2.
Ved afgørelsen efter stk. 1 kan fonden lægge oplysninger om dansk hvervgiver fra Registret for Udenlandske
Tjenesteydere til grund, medmindre sagens oplysninger i øvrigt medfører, at fonden må konstatere, at en anden virksomhed er
den egentlige hvervgiver.
Stk. 3.
Fonden orienterer umiddelbart herefter den danske hvervgiver, jf. stk. 1, om at der er anmeldt et løntilgodehavende
hos fonden og om størrelsen på et eventuelt kommende ekstraordinært bidrag, som kan pålignes hvervgiveren.
Ekstraordinært bidrag
§ 19.
Efter § 4, stk. 1 og 2, i lov om Arbejdsmarkedets Fond for Udstationerede kan fonden påligne arbejdsgiveren og den
danske hvervgiver et ekstraordinært bidrag til fonden.
Stk. 2.
Arbejdsgiveren pålignes et ekstraordinært bidrag til fonden, hvis fonden har sendt påkrav om betaling, jf. § 14, og
arbejdsgiveren ikke betaler inden for den af fonden fastsatte betalingsfrist.
Stk. 3.
Den danske hvervgiver pålignes et ekstraordinært bidrag, hvis arbejdsgiveren ikke betaler et ekstraordinært bidrag,
jf. stk. 2, inden for den af fonden fastsatte betalingsfrist.
Stk. 4.
Opkrævning af ekstraordinært bidrag sker digitalt ved fremsendelse af faktura til virksomhedens e-Boks eller e-mail
adresse. Er det ikke muligt at sende opkrævningen digitalt, sendes opkrævningen med post til virksomhedens
forretningsadresse i hjemlandet.
Inddrivelse i udlandet
§ 20.
Fonden indtræder i kravet mod arbejdsgiveren, når fonden har modtaget anmeldelse af et løntilgodehavende og har
sendt påkrav om betaling. Når fristen for arbejdsgiverens betaling til fonden er udløbet, kan fonden søge det skyldige beløb
samt en eventuel bod, ekstraordinært bidrag og ubetalte restancer inddrevet i udlandet i overensstemmelse med
bestemmelserne i Bruxelles I-forordningen, som gælder for Danmark i medfør af lov nr. 1563 af 20. december 2006 om
Bruxelles I-forordningen, som ændret ved lov nr. 518 af 28. maj 2013.
Stk. 2.
Er arbejdsgiveren gået konkurs, anmelder fonden samtlige krav i konkursboet efter det pågældende lands regler.
Stk. 3.
Fonden kan efter en konkret vurdering af ressourceforbruget i en konkret inddrivelsessag, sammenholdt med
udsigten til at kunne inddrive beløbet, undtagelsesvist afgøre, at inddrivelsessagen henlægges.
Stk. 4.
Fonden kan efter en konkret vurdering og efter aftale med den berettigede faglige organisation beslutte at indgå
forlig eller at give arbejdsgiveren henstand med betalingen af en bod, der er tilkendt den faglige organisation. Såfremt den
faglige organisation ikke ønsker at indgå forlig eller at give henstand med boden, kan fonden lade inddrivelsen af boden gå
tilbage til den faglige organisation. Såfremt fonden vælger at opgive inddrivelsen af en bod, kan fonden ligeledes vælge at lade
inddrivelsen gå tilbage til den faglige organisation.
§ 21.
Fonden kan søge advokatbistand til inddrivelsen af kravet i udlandet. Fonden afholder de udgifter, som inddrivelse af
et krav i udlandet medfører, herunder udgifter til advokatbistand og nødvendige oversættelser til brug for korrespondance med
advokat, udenlandske myndigheder m.v.
§ 22.
Midler, som fonden tilvejebringer gennem inddrivelse i udlandet, tilgår fonden. Det gælder dog ikke i det omfang
fonden inddriver en bod på vegne af en faglig organisation. I det omfang boden har kunnet inddrives, udbetales det inddrevne
beløb til den faglige organisation.
Forældelse
§ 23.
Fondens krav på bidrag og renter forældes efter reglerne i lov om forældelse af fordringer.
Ikrafttræden m.v.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 211: Udkast til forslag til bekendtgørelse om Arbejdsmarkedets Fond for Udstationerede (AFU-bekendtgørelsen), fra beskæftigelsesministeren
§ 24.
Bekendtgørelsen træder i kraft den 1. april 2018.
Stk. 2.
Bekendtgørelse nr. 984 af 29. juni 2016 om størrelsen af det ordinære bidrag til Arbejdsmarkeds Fond for
Udstationerede i 2017 ophæves.
Beskæftigelsesministeriet, den xx. yyy 2018
Troels Lund Poulsen
/ Lasse Boje