Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del Bilag 206
Offentligt
1862838_0001.png
NOTAT
Februar 2018
Status på initiativ 12 om unge og nyansatte
J.nr. 20175200449
KUI
ARS
Indledning
Initiativ 12 omhandler unge og nyansatte og er ét ud af 19 initiativer i aftalen fra
marts 2011 om en strategi for arbejdsmiljøindsatsen frem til 2020. Aftalen blev
indgået mellem den daværende regering (Venstre og Det Konservative Folkeparti)
og Socialdemokraterne, Dansk Folkeparti og Radikale Venstre.
I initiativ 12 er aftaleparterne enige om:
a) At Arbejdstilsynet, som en del af deres indsats over for de nyansatte i forhold
til arbejdsulykker og arbejdsbetingede lidelser, fremover skal have større fokus
på arbejdsgiverens forpligtelse til at sørge for at oplære og instruere nyansatte
uanset alder. Arbejdstilsynet vil også sætte fokus på, at arbejdsgiveren fører
tilsyn med, at nyansatte udfører arbejdet forsvarligt. Initiativet indebærer dia-
log mellem Arbejdstilsynet og virksomhederne med udgangspunkt i gode ek-
sempler. Arbejdstilsynet vil fortsat give påbud til virksomheder, som ikke over-
holder reglerne.
b) Arbejdstilsynet vil gennemføre målrettede kommunikationsinitiativer om ar-
bejdsmiljø over for de unge. Kommunikationen skal møde de unge, hvor de er,
og foregå via målgruppens foretrukne medier, og bygge på erfaringer fra Vi-
dencenter for Arbejdsmiljø.
c) Såvel Arbejdstilsynet som Arbejdsmiljørådet har iværksat initiativer for at
forbedre børn og unges arbejdsmiljø. Arbejdsmiljørådet har fx etableret et
samarbejde med Undervisningsministeriet om at synliggøre arbejdsmiljøet for
eleverne gennem undervisningen. Arbejdstilsynet vil fortsat i samarbejde med
arbejdsmarkedets parter sætte særlig fokus på arbejdsmiljøet i forbindelse
medbørn og unges ferie- og fritidsjob. Arbejdstilsynet vil i øvrigt koordinere
sin indsats med Arbejdsmiljørådet med henblik på, at den gensidige orientering
kan medvirke til at forbedre den samlede indsats.
d)
Arbejdstilsynet vil ligeledes koordinere sin indsats med Arbejdsmiljørådet i
forhold til indsatsen over for nyansatte med henblik på bl.a. at nedbringe an-
tallet af arbejdsulykker.
Arbejdstilsynets opgørelse over anmeldte arbejdsulykker i perioden 2011-2016
(tabel 1 og 2) viser, at der et fald i antallet af anmeldte ulykker på 15 pct. fra 2011-
2016 for de 16-17 årige kvinder og en stigning på 2 pct. for de 18-24 årige kvinder
i samme periode. Incidensen for kvinder i 2016 er 43 anmeldte arbejdsulykker pr.
10.000 beskæftigede for aldersgruppen 16-17 årige, og 117 for de 18-24 årige,
hvilket svarer til et fald på henholdsvis 12 pct. og 2 pct. siden 2011.
I 2016 blev der anmeldt 209 arbejdsulykker for mænd i aldersgruppen 16-17 årige
og 3.095 arbejdsulykker for mænd i aldersgruppen 18-24 årige. Dette svarer til et
1
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 206: Opfølgning på samråd Y om unges arbejdsmiljø afholdt den 12/12-17, fra beskæftigelsesministeren
1862838_0002.png
fald på 30 pct. siden 2011 for de 16-17 årige mænd og en stigning på 9 pct. for de
18-24 årige mænd. Incidensen for mænd i 2016 er 69 anmeldte arbejdsulykker pr.
10.000 beskæftigede for aldersgruppen 16-17 årige, og 202 for de 18-24 årige,
hvilket svarer til et fald på 27 pct. for de 16-17 årige mænd og en stigning på 3 pct.
for de 18-24 årige mænd siden 2011.
Tabel 1: Anmeldte arbejdsulykker 2011-2016 fordelt på køn, alder og registreringsår
2
Køn
1
Kvinder
Alder
1
0-15 år
16-17 år
18-24 år
25-29 år
30-34 år
35-39 år
40-44 år
45-49 år
50-54 år
55-59 år
60-64 år
65 år og over
Uoplyst
I alt, kvinder
0-15 år
16-17 år
18-24 år
25-29 år
30-34 år
35-39 år
40-44 år
45-49 år
50-54 år
55-59 år
60-64 år
65 år og over
Uoplyst
I alt, mænd
2011
30
171
1.722
1.466
1.728
2.059
2.333
2.493
2.289
2.124
794
150
147
17.506
43
298
2.840
2.316
2.607
2.927
3.191
3.184
2.781
2.406
1.157
300
225
24.275
735
42.516
2012
31
182
1.598
1.356
1.603
1.996
2.170
2.543
2.402
1.998
835
171
82
16.967
38
258
2.879
2.269
2.527
2.822
2.984
3.289
2.826
2.506
1.150
380
143
24.071
673
41.711
2013
35
143
1.617
1.334
1.574
1.857
2.115
2.415
2.379
2.130
830
195
115
16.739
42
233
2.994
2.319
2.332
2.809
2.992
3.279
2.818
2.322
1.200
344
203
23.887
721
41.347
2014
29
155
1.710
1.407
1.520
1.860
2.112
2.387
2.317
2.186
921
178
81
16.863
28
214
2.947
2.328
2.250
2.626
2.764
2.970
2.816
2.314
1.269
396
172
23.094
694
40.651
2015
24
126
1.776
1.514
1.525
1.838
2.117
2.325
2.435
2.230
1.067
202
61
17.240
33
213
3.230
2.546
2.398
2.630
2.874
3.050
2.954
2.546
1.316
424
102
24.316
745
42.301
2016
35
145
1.759
1.549
1.450
1.673
2.013
2.250
2.486
2.280
1.170
184
52
17.046
38
209
3.095
2.593
2.457
2.635
2.713
2.878
2.981
2.581
1.477
449
118
24.224
773
42.043
Mænd
Uoplyst køn, i alt
I alt
1) Der er i opgørelsen væsentligt flere tilfælde end tidligere, hvor enten køn eller alder er uoplyst. Det skyldes en
omlægning af data i 2016, der på sigt vil give bedre datakvalitet.
2) Der er i forhold til Arbejdstilsynets årsopgørelser ændret i aldersintervallerne for børn og unge, så de nu
hedder 0-15 år, 16-19 år og 20-24 år. Ændringen er sket på grund af opdelingen i de tilgængelige beskæftigelses-
tal fra Danmarks Statistik til brug for incidensberegninger (se tabel 2).
2
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 206: Opfølgning på samråd Y om unges arbejdsmiljø afholdt den 12/12-17, fra beskæftigelsesministeren
1862838_0003.png
Tabel 2: Ulykkesincidenser 2011-2016 opdelt på køn, alder og registreringsår
Anmeldte arbejdsulykker pr. 10.000 beskæftigede
Køn
Kvinder
Alder
0-15 år
16-17 år
18-24 år
25-29 år
30-34 år
35-39 år
40-44 år
45-49 år
50-54 år
55-59 år
60-64 år
65 år og over
Samlet, kvinder
0-15 år
16-17 år
18-24 år
25-29 år
30-34 år
35-39 år
40-44 år
45-49 år
50-54 år
55-59 år
60-64 år
65 år og over
Samlet, mænd
2011
13
49
119
136
132
132
144
152
159
162
110
52
135
20
94
197
203
188
179
188
187
188
178
119
44
173
157
2012
14
52
112
127
127
131
139
151
166
152
117
54
132
18
81
199
196
187
175
179
186
189
183
120
52
171
155
2013
16
42
112
125
129
127
137
143
164
162
115
58
131
21
74
207
200
176
180
182
184
186
170
127
44
170
154
2014
14
46
118
130
129
129
136
143
155
164
126
51
131
14
71
203
194
174
171
169
168
181
167
133
49
164
151
2015
12
38
121
135
131
131
135
141
158
166
139
56
133
18
71
218
204
186
175
174
175
183
181
134
50
171
156
2016
17
43
117
133
125
123
127
140
156
167
144
48
130
20
69
202
198
189
179
162
169
178
181
144
51
167
152
Mænd
I alt
I det følgende gives en status på indsatsområderne i initiativ 12.
a) Fokus på arbejdsgiverens forpligtelse til at sørge for at oplære og instrue-
re nyansatte uanset alder mv.
Som en opfølgning på initiativet ændrede Arbejdstilsynet i april 2011 sin instruks
om tilsyn med nyansatte, så den kom til at omhandle alle former for tilsyn. Før
april 2011 skulle der kun føres tilsyn med nyansatte ved det
”tilpasset
tilsyn”, som
var forløberen for det Risikobaserede tilsyn. Siden april 2011 er der således ført
tilsyn med nyansatte ved alle former for tilsyn, når det har været relevant.
Tilsynet med nyansatte blev i 2015 fulgt op af en vejledning om oplæring, instruk-
tion og tilsyn med arbejde, som ligger på Arbejdstilsynets hjemmeside. Vejlednin-
gen er bl.a. tænkt som en hjælp til virksomhederne ift. at kende de krav, Arbejdstil-
synet stiller. Arbejdstilsynets APV-tjeklister blev endvidere udvidet med spørgsmål
vedr. oplæring, instruktion og arbejdsgivernes tilsynspligt samt nyansatte.
Tabel 3 nedenfor viser, at andelen af nyansatte (1 års ansættelse eller mindre), der
kommer ud for en arbejdsulykke, ikke er faldet.
3
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 206: Opfølgning på samråd Y om unges arbejdsmiljø afholdt den 12/12-17, fra beskæftigelsesministeren
1862838_0004.png
Tabel 3: Anmeldte arbejdsulykker fordelt på ansættelsesperioden (nyansatte eller
ej)
Ansættelsesperiode
2011
Manglende data
1 års ansættelse eller mindre
Mere end 1 års ansættelse
I alt
Andel af nyansatte (pct.):
2.960
10.754
28.802
42.516
25,29
2012
2.266
10.955
28.490
41.711
26,26
Registreringsår
2013
2.073
11.342
27.932
41.347
27,43
2014
2.282
11.452
26.917
40.651
28,17
2015
2.730
2016
2.372
12.303 12.533
27.268 27.138
42.301 42.043
29,08 29,81
En af de brancher, hvor der er mange ulykker blandt unge, er landbruget. Der er
derfor i 2016 - i regi af det såkaldte initiativ 7 om et styrket samarbejde mellem
Arbejdstilsynet og arbejdsmarkedets parter - iværksat en særlig indsats inden for
landbruget. Derudover er der i november 2017 iværksat en særlig indsats i byggeri-
et, som også er en branche med mange ulykker, og hvor unge er særligt udsat. Der
synes umiddelbart at være positive effekter ved begge indsatser, men det er i for-
hold til landbruget for tidligt at sige noget om effekten ift. alvorlige arbejdsulykker,
idet det pt. alene er dokumenteret, at antallet af dødsulykker i landbruget er halve-
ret fra 2016 til 2017.
b) Målrettede kommunikationsinitiativer om arbejdsmiljø over for unge
Arbejdstilsynet har gennemført forskellige initiativer og pilotforsøg for at målrette
kommunikationen til unge om arbejdsmiljø. Arbejdstilsynets indsats er fortløbende.
I 2011-2012 gennemførte Arbejdstilsynet et pilotprojekt om ungevejledere (tilsyns-
førende), der holdt foredrag for unge på handelsskoler om arbejdsmiljø. Da det var
usikkert, om ungevejledere havde en tilstrækkelig effekt i forhold til at nå de unge,
blev det besluttet ikke at fortsætte ad dette spor.
Udover pilotforsøget har Arbejdstilsynet på sin hjemmeside oprettet en temaside,
som er målrettet unges arbejdsmiljø. Derudover blev Facebook brugt i forbindelse
med sommerjobindsatsens i 2017 rettet mod unges arbejdsmiljø, hvor Arbejdstil-
synet oplyste om reglerne for unges arbejdsmiljø.
c) Initiativer for at forbedre unges arbejdsmiljø
Arbejdstilsynet har gennem mange år, også før 2011, gennemført en årlig sommer-
jobindsats, rettet mod unge under 18 år. Indsatsen er primært rettet mod de bran-
cher, hvor Arbejdstilsynet har erfaring for, at der kan være problemer med ar-
bejdsmiljøet for unge under 18 år
fx butikker og restaurationsbranchen.
I 2017 gennemførte Arbejdstilsynet 210 tilsynsbesøg i forbindelse med sommer-
jobindsatsen.
Hovedkonklusionen på sommerjobindsatsen i 2017 er, at der stadigvæk er udfor-
dringer i forhold til de unges arbejdsmiljø. Et af de områder, der er givet flest reak-
tioner på, er unges arbejdstid - enten arbejder de længere, end de 8 timer de må,
eller også arbejder de efter det tilladte tidspunkt, som er kl. 20 om aftenen.
4
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 206: Opfølgning på samråd Y om unges arbejdsmiljø afholdt den 12/12-17, fra beskæftigelsesministeren
d) Koordinering af indsats med Arbejdsmiljørådet
Arbejdstilsynet har løbende koordinering med Arbejdsmiljørådet omkring indsat-
sen overfor unge og nyansatte. Arbejdstilsynet leverer blandet andet hvert år et
bidrag til Arbejdsmiljørådet årlige rapport om børn og unges arbejdsmiljø.
Arbejdsmiljørådet har den 14. marts 2018 en temadrøftelse om unges arbejdsmiljø.
Baggrunden er, at Arbejdsmiljørådet i en årrække har ønsket at prioritere børn og
unge samt nyansatte som målgrupper. I den forbindelse har rådet gennem tiden
igangsat eller deltaget i forskellige aktiviteter. Arbejdstilsynet bidrager til at mål-
rette eventuelle nye initiativer mod relevante brancher.
5