Beskæftigelsesministeriet
Kim Taasby
–
LO-sagsnr. 15-2008
FTF-sagsnr. BESO
Vores ref. AGV/JRB
Deres ref.
Den 1. februar 2018
LO og FTF har gennem EU-Specialudvalget for Arbejdsmarkedet og Sociale Forhold
modtaget EU-Kommissionens forslag om gennemsigtige og forudsigelige arbejdsvil-
kår i høring.
LO og FTF hilser det velkomment, at Kommissionen med udspillet ønsker at fremme
mere sikre og forudsigelige ansættelsesforhold
–
navnlig for de arbejdstagere, der har
de mest usikre ansættelsesforhold.
Indledningsvis vil vi bemærke, at det på side 8 i forslaget fremgår, at i forbindelse
med høringen
"gik de (fagbevægelsen) stærkt ind for de nye minimumsrettigheder".
Det gælder dog ikke dansk fagbevægelse, som i forbindelse med høringen over for
EFS (Europæisk Faglig Sammenslutning) derimod problematiserede forslaget om
indførelse af mindstekrav vedrørende arbejdsvilkår i forhold til medlemsstater med en
arbejdsmarkedsmodel, der bygger på kollektive overenskomster.
For så vidt angår de enkelte artikler i forslaget, har vi følgende bemærkninger:
I art. 1, stk. 3, pkt. 2, er der en uklar bestemmelse. Her hedder det:
"Arbejdstid hos
alle arbejdsgivere, der udgør eller tilhører samme virksomhed, gruppe eller enhed,
skal medregnes i den nævnte 8-timersperiode".
Hermed menes formentlig, at arbejde
i forskellige afdelinger i en arbejdsgivers virksomhed skal medregnes. Det fremgår, at
også personer, som ansættes uden fastsat arbejdstid, er omfattet af direktivet. Vi me-
ner, at ottetimersperioden helt bør fjernes, da en person med fem timers månedlig be-
skæftigelse ikke vil være omfattet med den nuværende formulering.
Vi forudsætter, at art. 1, stk. 5, anvendes til at regulere forholdet mellem forpligtel-
serne for et vikarbureau og brugervirksomheden. Det er vigtigt, at det ligger klart,
hvem af de to parter der har arbejdsgiveransvaret.
Vi støtter en definition af arbejdstagerbegrebet, der sikrer de atypisk ansatte, og me-
ner, at det er vigtigt, at det tydeligere fremgår, hvordan disse formål opnås. Der er i
bemærkningerne til art. 2 nævnt et forbehold:
"Direktivforslaget finder anvendelse på
disse arbejdstagere, når blot de opfylder ovennævnte kriterier".
De nævnte kriterier
svarer til de, der i dag er opstillet af EU-Domstolen, og dermed er der ikke tale om en
udvidelse af den kreds af personer, der i dag er arbejdstagere.
Side 1 af 3