Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del Bilag 201
Offentligt
1862164_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeren
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Opfølgning på samråd W om anmeldelse af arbejdsulykker
1. marts 2018
Som opfølgning på samrådet om anmeldelse af arbejdsulykker den 13. december
2017 sender jeg hermed en række oplysninger, der blev efterspurgt på samrådet.
Det drejer sig om om henholdsvis antallet og størrelsen af bøder ved manglende
anmeldelse af arbejdsulykker, bonusordninger baseret på antallet af arbejdsulykker
og muligheden for at give dispensation fra anmeldefristen, når arbejdsgiver ikke
anmelder arbejdsskader.
Jeg vil gerne starte med at slå fast, at det for mig er helt afgørende, at arbejdsulyk-
ker bliver anmeldt, så de mennesker, der kommer til skade eller bliver syge af deres
arbejde, hurtigst muligt får den erstatning, de er berettiget til. Det fremgår helt klart
og utvetydigt af arbejdsskadesikringsloven, at arbejdsgiveren har pligt til at anmel-
de arbejdsulykker, og den pligt skal arbejdsgiverne selvfølgelig overholde.
Der må ikke være tvivl om, at det er arbejdsgiveren, som har det økonomiske an-
svar for arbejdsskader, både erstatningerne og godtgørelserne og selve administra-
tionsomkostningerne, ligesom arbejdsgiverne i øvrigt også har fordelen af et sundt
og sikkert arbejdsmiljø, hvor medarbejdere ikke kommer til skade og dermed ikke
har fravær.
Jeg kan oplyse, at der ikke i reglerne på arbejdsskade- og arbejdsmiljøområdet er
fastsat bonusordninger til arbejdsgivere, der kun har få eller ingen anmeldelser af
arbejdsulykker. Jeg kan dog ikke afvise, at der kan være arbejdspladser, hvor man i
henhold til overenskomst eller lokalaftale etablerer bonusordninger eller incita-
mentsordninger til at fremme et sundt arbejdsmiljø på arbejdspladsen. Det ændrer
dog ikke ved, at arbejdsgiver har pligt til at anmelde arbejdsulykker, når de opstår,
og anmeldelsespligten kan ikke fraviges ved aftale.
Undlader en virksomhed at anmelde en anmeldepligtig arbejdsulykke, kan Ar-
bejdsmarkedets Erhvervssikring (AES) udstede et administrativt bødeforelæg. Hvis
Arbejdstilsynet bliver opmærksom på, at en virksomhed ikke har anmeldt en ar-
bejdsulykke, kan tilsynet give et påbud om anmeldelse. Hvis virksomheden ikke
efterkommer dette påbud, kan Arbejdstilsynet indstille til politiet, at der udstedes
en bøde.
Som jeg også tilkendegav på samrådet, synes jeg, at det vil være relevant at drøfte,
om vi f.eks. gennem bøder kan sikre, at flere arbejdsgivere anmelder arbejdsulyk-
ker. Det vil være oplagt at gøre i sammenhæng med, at vi skal drøfte den kommen-
de modernisering af arbejdsskadesystem og anbefalingerne fra ekspertudvalget om
arbejdsmiljøindsatsen. Jeg kan i øvrigt oplyse, at antallet af bøder og påbud, herun-
der bødeniveau, fremgår af min besvarelse af 8. november 2017 af spørgsmål nr.
J.nr. 20185200026
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 201: Opfølgende oplysninger efter samrådet om anmeldelse af arbejdsulykker den 13/12-17, fra beskæftigelsesministeren
24 (alm. del) fra udvalget, der vedlægges. Det kan herudover oplyses, at AES i
2017 udstedte 35 bøder, mens AT udstedte 13 påbud i 2017.
Jeg vil også kort gøre opmærksom på, at Arbejdstilsynet løbende har fokus på at
sikre, at arbejdsgiverne anmelder alle relevante arbejdsulykker, og at der netop er
skudt en kampagne i gang, som skal skærpe arbejdsgivernes opmærksomhed på at
få anmeldt arbejdsulykker. Derudover er der lanceret en mere brugervenlig version
af det elektroniske anmeldesystem (EASY), der blandt andet skal gøre det nemme-
re for arbejdsgiverne at anmelde en arbejdsulykke. Jeg mener, at vi med disse tiltag
har taget nogle gode skridt til at understøtte, at flere arbejdsgivere overholder deres
anmeldepligt.
Endelig kan jeg oplyse, at tilskadekomne altid selv har mulighed for at anmelde en
ulykke og rejse krav om erstatning efter arbejdsskadesikringsloven, hvis arbejdsgi-
veren ikke har anmeldt ulykken. En arbejdsulykke kan altid anmeldes af tilskade-
komne selv, fagforeninger, læger, familie m.fl.
Hvis anmeldelsen sker efter udløbet af den absolutte frist for anmeldelse i arbejds-
skadesikringsloven på et år, kan der ifølge loven ses bort fra fristen, når tilskade-
komne har været udsat for en arbejdsulykke og tilskadekomne, som følge af ar-
bejdsskaden, har ret til erstatning mv. efter loven. AES kan således behandle sagen
på trods af for sen anmeldelse, og tilskadekomne kan derved få den godtgørelse og
erstatning, som de har ret til.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
2