SÅDAN GØR DE I RESTAURANTERNE
Al rengøringspersonale er registreret i et ringbind, som forefindes i hver
enkelt restaurant
De restauranter, der benytter et rengøringsselskab, har et ringbind med
registrering af de medarbejdere, der gør rent for rengøringsselskabet på den
pågælde de M Do ald’s, deres av , illede, eve tuelt kopi af pas og
opholdstilladelse/arbejdstilladelse. Ringbindet ligger på kontoret i
restauranten, og det fremgår af kontrakten med rengøringsselskabet, at det
alene er medarbejdere fra rengøringsselskabet, der er registreret i mappen, der
må befinde sig på restauranten. Dermed kan restaurantens medarbejdere ved
ansigtsgenkendelse tjekke, at de medarbejdere, der kommer for at gøre rent,
faktisk har de krævede tilladelser.
Aftale om, at alle medarbejdere til enhver tid skal have deres
opholdstilladelse på sig
I de tilfælde, hvor en eksternt ansat rengøringsmedarbejder ikke er EU-borger,
skal medarbejderen altid bære sin opholdstilladelse på sig. Det fremgår af
opholdstilladelsen, om den pågældende også har arbejdstilladelse.
Opholdstilladelsen skal altid på forespørgsel fremvises til restaurantchefen eller
anden ledende medarbejder.
Uanmeldte natlige tjek
–
mindst 12 gange årligt
For at sikre, at ovenstående procedurer bliver overholdt, afholder hver
restaurant uanmeldte kontroller, som minimum 12 gange årligt. Kontrollen
fortages af franchisetageren, supervisoren, restaurantchefen eller 1.
assistenten. Rengøringspersonale bliver tjekket, herunder med billede og
opholds-/arbejdstilladelse.
SÅDAN FØLGER RESTAURANTEN OP
McDo ald’s har eksplicit i dskrevet i ko trakte
elle fra chisetagere og
rengøringsselskaber, at brug af illegal arbejdskraft er forbudt
M Do ald’s skriver ekspli it i alle ko trakter ed re gøri gsselska er,
at de
skal sørge for, at alle deres medarbejdere har gyldig opholds-/arbejdstilladelse
samt dokumentation herfor.
Overtrædelse af reglerne betyder, at samarbejdet ophører med det samme
Alle rengøringsselskaber ved, at de bliver fyret med det samme, hvis de
overtræder reglerne. Det har en væsentlig opdragende effekt, eftersom
M Do ald’s ofte er e stor ku de for et re gøri gsselska .
Ingen underleverandører til rengøringsselskaber
Det er vores erfaring, at problemer sjældent opstår i første led, fordi
restaurantchefen eller franchisetageren har den direkte kontakt til et givent
rengøringsfirma. Hvis der opstår problemer, er det ofte i andet led, altså hvis
re gøri gsfir aet a ve der e u derlevera dør. Derfor kræver M Do ald’s, at