Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del Bilag 173
Offentligt
Fremsat den dato/måned/årstal af beskæftigelsesministeren (Troels Lund Poulsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats og lov om social pension
(Præcisering af regler om ressourceforløb og dokumentationskrav for tilkendelse af førtidspension)
§1
I lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, jf. lovbekendtgørelse nr. 1342 af 11. november 2016, foretages
følgende ændring:
1.
§ 68 a, stk. 2,
affattes således:
»Stk.
2.
Ressourceforløb er relevant, når der er et udviklingsperspektiv i forhold til arbejdsevnen. Hvis det er
dokumenteret eller det på grund af særlige forhold er helt åbenbart, at arbejdsevnen ikke kan forbedres ved
deltagelse i et ressourceforløb, skal et ressourceforløb ikke iværksættes.«
§2
I lov om social pension, jf. lovbekendtgørelse nr. 1208 af 17. november 2017, foretages følgende ændringer:
1.
§ 16, stk. 2,
affattes således:
»Stk.
2.
Personer i alderen fra 18 til 39 år kan tilkendes førtidspension, hvis det er dokumenteret eller det på
grund af særlige forhold er helt åbenbart, at arbejdsevnen ikke kan forbedres ved deltagelse i relevante
jobafklaringsforløb, ressourceforløb eller aktiverings-, revaliderings-, behandlingsmæssige eller andre
foranstaltninger.«
2.
I
§ 18, stk. 1,
indsættes efter »ved deltagelse i«: »relevante«.
§3
Loven træder i kraft den 1. juni 2018.
§4
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 173: Orientering om den fremrykkede delevaluering og løsning af reformen førtidspension og fleksjob, fra beskæftigelsesministeren
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
...................................................................................................................................................... 3
1.1.
1.2.
Baggrunden for lovforslaget
.............................................................................................................. 3
Konklusion på den fremrykkede delevaluering og behovet for præcisering
..................................... 3
2. Lovforslagets indhold
.................................................................................................................................... 5
2.1. Ressourceforløb
...................................................................................................................................... 5
2.1.1. Gældende ret
................................................................................................................................... 5
2.1.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
....................................................................... 6
2.2. Dokumentationskrav i sager om førtidspension
..................................................................................... 7
2.2.1. Gældende ret
................................................................................................................................... 7
2.2.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
....................................................................... 8
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige...................................................................
10
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
........................................................... 10
5. Administrative konsekvenser for borgere
.................................................................................................... 10
6. Miljømæssige konsekvenser
......................................................................................................................... 10
7. Forholdet til EU-retten
................................................................................................................................ 11
8. Hørte myndigheder og organisationer
........................................................................................................ 11
9. Sammenfattende skema
................................................................................................................................ 11
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 173: Orientering om den fremrykkede delevaluering og løsning af reformen førtidspension og fleksjob, fra beskæftigelsesministeren
1. Indledning
Ved lov nr. 1380 af 23. december 2012 om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om aktiv
socialpolitik, lov om social pension og forskellige andre love blev der med virkning fra 1. januar 2013
indført nye regler for tilkendelse af førtidspension. Lovforslaget udmøntede aftale af 30. juni 2012 om en
reform af førtidspension og fleksjob, og der blev i den forbindelse indført ressourceforløb,
rehabiliteringsteam, fleksløntilskud m.v.
Reformens overordnede mål er, at flest muligt skal i arbejde og forsørge sig selv. En af de centrale
intentioner var at reducere antallet af tilkendelser af førtidspension ved hjælp af en styrket forebyggende
indsats, herunder deltagelse i ressourceforløb.
Ressourceforløb blev indført for at udvikle borgerens arbejdsevne og dermed, hvis det er muligt, forebygge
førtidspension. Deltagelse i et ressourceforløb skal sikre, at alle relevante muligheder for at udvikle
arbejdsevnen har været forsøgt, inden der tilkendes førtidspension.
Forligskredsen bag reformen af førtidspension og fleksjob er i februar 2018 blevet enige om at foretage en
præcisering af reglerne om ressourceforløb og reglerne om kravet til dokumentation i forbindelse med
tilkendelse af førtidspension.
1.1. Baggrunden for lovforslaget
Ved aftalen af 30. juni 2012 om en reform af førtidspension og fleksjob blev det bestemt, at hele reformen
skulle evalueres. Forligskredsen bag reformen bestemte i efteråret 2017 at intensivere og fremrykke en del af
evalueringen af reformen.
Baggrunden for den fremrykkede delevaluering var, at en række af landets kommuner rejste en kritik af dele
af lovgivningen – særligt rettet mod reglerne for dokumentation i sager om tilkendelse af førtidspension. Den
fremrykkede evaluering skulle undersøge, om den praksis, der har udviklet sig i takt med implementeringen
af reformen, stemmer overens med de politiske intentioner.
Den fremrykkede delevaluering består dels af en gennemgang af 78 konkrete sager fra de seks største
kommuner, en kvantitativ analyse af omfanget af og udviklingen i den kommunale variation i tilkendelser af
førtidspension samt en redegørelse fra Ankestyrelsen.
1.2. Konklusion på den fremrykkede delevaluering og behovet for præcisering
Det er overordnet set vurderingen, at det ikke er lovgivningen eller reglerne som sådan, men fortolkningen
heraf, der er baggrunden for behovet for en præcisering af reglerne.
Loven indeholder i dag to spor for, hvordan en sag om førtidspension kan dokumenteres. Der skal enten være
tale om en situation, hvor det 1) på grund af særlige forhold (helbredsmæssige) er helt åbenbart, at den
pågældendes arbejdsevne ikke kan forbedres, eller hvor det 2) er dokumenteret, at det er helt åbenbart, at den
pågældendes arbejdsevne ikke kan forbedres.
En stringent sondring mellem de to typer af sager er vigtig, når kommunerne skal tage stilling til, om der
foreligger tilstrækkelig dokumentation for tilkendelse af førtidspension.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 173: Orientering om den fremrykkede delevaluering og løsning af reformen førtidspension og fleksjob, fra beskæftigelsesministeren
Det er intentionen med reglerne, at der skal iværksættes ressourceforløb, når der kan peges på indsatser, hvor
der er en realistisk forventning om, at borgeren kan drage nytte af indsatsen og kan udvikle sin arbejdsevne.
Det fremgår også af skrivelse nr. 9248 af 14. marts 2017 om ressourceforløb.
Gennemgangen af de 78 sager peger på, at der i praksis er forskellige forståelser af, hvordan kravet til
dokumentation i de gældende bestemmelser i lov om social pension fortolkes, og at der i nogle tilfælde
anlægges en fortolkning af reglerne, som stiller større krav til dokumentationen, end det var tilsigtet med
reformen.
Det ser i nogle sager ud som om, at kommunerne fortolker loven således, at kravet om dokumentation kun
kan opfyldes, hvis borgeren har deltaget i et ressourceforløb.
Ankestyrelsen har udarbejdet en redegørelse om afgørelser i 40 udvalgte sager om ressourceforløb – hvor
borgeren har klaget over, at der ikke er tilkendt førtidspension.
I 20 af sagerne er Ankestyrelsen enig med kommunerne i, at borgeren er i målgruppen for ressourceforløb,
mens Ankestyrelsen har ændret 20 afgørelser til førtidspension. I alle de sager, hvor der er tilkendt
førtidspension, har det været afgørende, at der ikke er flere relevante behandlingsmuligheder, at diagnoser og
helbredsforhold er tilstrækkelig afklaret, og at nedsættelsen af funktionsevnen som følge af
helbredsforholdene er afklaret. Det vil sige, at arbejdsevnen er varigt nedsat. Kun i én af disse 20 sager havde
borgeren allerede deltaget i et ressourceforløb forud for kommunens afgørelse om afslag på førtidspension.
På trods af reformens målsætning om, at det som udgangspunkt er en forudsætning for tilkendelse af
førtidspension, at borgeren har deltaget i ressourceforløb, var det i 2016 kun 20 pct. af de borgere, der blev
tilkendt førtidspension, der havde deltaget i et ressourceforløb forud for tilkendelsen.
Samlet set peger den fremrykkede evaluering på, at der er behov for at præcisere reglerne for at skabe
klarhed om sammenhængen mellem iværksættelse af ressourceforløb og dokumentationskravet i forbindelse
med tilkendelse af førtidspension, herunder
at dokumentationskravet for tilkendelse af førtidspension i visse tilfælde kan være opfyldt, uden at
borgeren har deltaget i et ressourceforløb, og
at det er en forudsætning for at iværksætte ressourceforløb, at der kan peges på indsatser, hvor der er
en realistisk forventning om, at borgeren kan drage nytte af indsatsen og kan udvikle sin
arbejdsevne.
I forligskredsen er der enighed om, at skrivelsen om ressourceforløb beskriver intentionerne med reformen.
Forligskredsen ønsker med lovændringen at præcisere reglerne, så de understøtter intentionen i reformen og
orienteringsskrivelsen.
Regelændringen skal således sikre, at der ikke er tvivl om, at der kan ske tilkendelse af førtidspension uden
forudgående ressourceforløb i sager, hvor det 1) på grund af særlige forhold (helbredsmæssige) er helt
åbenbart, at den pågældendes arbejdsevne ikke kan forbedres, men også i sager, hvor det 2) er dokumenteret,
at det er helt åbenbart, at den pågældendes arbejdsevne ikke kan forbedres.
Formålet med lovforslaget er at præcisere reglerne, således at der ikke iværksættes ressourceforløb
udelukkende for at opfylde dokumentationskravet, og således at borgere ikke kommer i klemme som følge af
uklarhed om dokumentationskravet.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 173: Orientering om den fremrykkede delevaluering og løsning af reformen førtidspension og fleksjob, fra beskæftigelsesministeren
Intentionen om, at en borger som udgangspunkt skal have deltaget i mindst ét ressourceforløb, før der kan
tilkendes førtidspension, fastholdes.
Kommunerne skal således både have fokus på at iværksætte ressourceforløb forud for tilkendelse af
førtidspension, når dette er relevant, og på at dokumentationskravet ved tilkendelse af førtidspension i visse
sager kan være opfyldt, uden at borgeren har deltaget i et ressourceforløb.
Som følge af de præciseringer, der gennemføres med dette lovforslag, vil der ske præciseringer i tilhørende
vejledninger og skrivelser, således at der er en helt stringent beskrivelse af dokumentationskravet.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Ressourceforløb
2.1.1. Gældende ret
Der blev med reformen af førtidspension og fleksjob indført et helt nyt tilbud – ressourceforløb.
Det følger af § 68 a, stk. 1, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, at personer under 40 år, der har
komplekse problemer ud over ledighed, der ikke har kunnet løses gennem en indsats efter denne lov eller
efter lov om aktiv socialpolitik, og som kræver et helhedsorienteret forløb med en kombination af indsats
efter denne lov og sociale eller sundhedsmæssige indsatser, skal tilbydes et ressourceforløb, jf. dog stk. 2.
Det er endvidere en betingelse, at personen
1) har modtaget længerevarende offentlig forsørgelse,
2) har deltaget i tilbud efter denne lov eller revalidering efter kapitel 6 i lov om aktiv socialpolitik uden at
have øget tilknytningen til arbejdsmarkedet, eller
3) at kommunen vurderer, at der er behov for en længerevarende indsats, før der kan fastsættes et konkret
beskæftigelsesmål.
Det følger af § 68 a, stk. 9, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, at for personer over 40 år gælder § 68 a,
stk. 1-7 tilsvarende.
Af de almindelige bemærkninger, pkt. 2.1.5.2 til lovforslag nr. L 53 af 1. november 2012, fremgår det, at det
som udgangspunkt ikke skal være muligt at tilkende førtidspension til personer under 40 år med mindre,
arbejdsevnen er væsentligt og varigt nedsat samtidig med, at det er åbenbart formålsløst at forsøge at udvikle
arbejdsevnen. Det skal være klart dokumenteret, at alle muligheder på arbejdsmarkedet er udtømte.
Det fremgår videre, at personer, hvor det er overvejende sandsynligt, at de i fravær af en særlig indsats vil
ende på førtidspension, skal have et individuelt tilrettelagt ressourceforløb, der kan vare fra et til fem år ad
gangen. Det er en forudsætning for, at en person kan blive tilkendt et ressourceforløb, at kommunen
dokumenterer, at de hidtidige indsatser og tilbud ikke har bragt personen i uddannelse eller job, og at alle
relevante muligheder i beskæftigelseslovgivningen vurderes som værende udtømte.
Det fremgår desuden, at fokus for ressourceforløbet er, at arbejdsevnen skal udvikles gennem en konkret
aktiv indsats, hvor borgerens mål i forhold til arbejde og uddannelse er styrende for, hvilke aktiviteter der
sættes i gang. Ressourceforløbet handler med andre ord om at udvikle arbejdsevnen med henblik på at finde
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 173: Orientering om den fremrykkede delevaluering og løsning af reformen førtidspension og fleksjob, fra beskæftigelsesministeren
det rette job med opgaver, der passer til den enkelte. Derfor skal der altid opstilles konkrete og realiserbare
beskæftigelsesmål for personen – også selvom beskæftigelse eller uddannelse ligger langt ude i fremtiden.
Beskæftigelsesmålet skal sikre fokus i indsatsen, så både personen, personens netværk og kommunen har et
pejlemærke i forhold til arbejdsmarkedet.
Endelig fremgår det, at personer under 40 år altid skal tilbydes et ressourceforløb. Som følge af, at der
dermed altid er mulighed for en beskæftigelsesrettet indsats, vil tilkendelse af en førtidspension som
udgangspunkt ikke være mulig. Hvis forløbet ikke fører til en øget tilknytning til arbejdsmarkedet og dermed
muliggør andre beskæftigelsesrettede foranstaltninger som fx revalidering eller fleksjob, skal personen
tilbydes endnu et ressourceforløb. Personer over 40 år skal tilbydes et ressourceforløb, inden der kan tages
stilling til en eventuel førtidspension.
Det følger også af § 68 a, stk. 2, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, at personer, hvor det som følge af
svær sygdom eller på grund af betydelige funktionsnedsættelser er åbenbart formålsløst at forsøge at udvikle
deres arbejdsevne i et ressourceforløb, er undtaget fra § 68 a, stk. 1.
Af de specielle bemærkninger til § 68 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats (Til § 1, nr. 34 i lovforslag
nr. L 53 af 1. november 2012) fremgår det, at personer, der er så syge eller har så betydelige
funktionsnedsættelser, at det er åbenbart formålsløst at forsøge at udvikle arbejdsevnen, er undtaget fra
ressourceforløb og stadig skal kunne tilkendes førtidspension. Det kan fx være personer med en betydelig
nedsat funktionsevne som følge af udviklingshæmning, personer med en alvorlig hjerneskade eller en person
med alvorlige lidelser, hvor de medicinske behandlingsmuligheder er udtømte eller udsigtsløse, og hvor
prognosen er kort levetid, eller sygdommen er hastigt accelererende.
2.1.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Som beskrevet under pkt. 1.1.3 har forligskredsen bag reformen bestemt at intensivere og fremrykke en del
af evalueringen af reformen af førtidspension og fleksjob.
Evalueringen har vist, at der i praksis har udviklet sig forskellige forståelser af, om reglernes krav til
dokumentation i sager om førtidspension betyder, at kommunerne altid skal iværksætte et ressourceforløb,
hvis det ikke kan udelukkes, at arbejdsevnen kan udvikles gennem et ressourceforløb. Det har herunder vist
sig uklart om borgere under 40 år altid skal visiteres til ét eller flere ressourceforløb inden tilkendelse af
førtidspension.
Når der er tale om borgere med komplekse problemer og en meget lille arbejdsevne, kan det være vanskeligt
at afgøre, om førtidspension eller ressourceforløb er den rigtige løsning. Der er tale om en konkret vurdering
af borgerens funktionsevne sammenholdt med en vurdering af, om der er tale om en varig eller midlertidig
tilstand.
Det er ikke eksplicit anført i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, hvornår et ressourceforløb er relevant.
Det foreslås derfor, at det præciseres i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, at ressourceforløb er relevant,
når der er et udviklingsperspektiv i forhold til arbejdsevnen, og at det samtidig tydeliggøres, at et
ressourceforløb ikke er relevant, hvis det allerede er dokumenteret eller det på grund af særlige forhold er
helt åbenbart, at arbejdsevnen ikke kan forbedres ved deltagelse i et ressourceforløb.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 173: Orientering om den fremrykkede delevaluering og løsning af reformen førtidspension og fleksjob, fra beskæftigelsesministeren
Med den foreslåede ordning er det således en forudsætning for at iværksætte et ressourceforløb, at der kan
peges på indsatser, hvor der er en realistisk forventning om, at borgeren kan drage nytte af indsatsen, og på
sigt forbedre sin situation og blive i stand til at deltage på arbejdsmarkedet, fx i et fleksjob.
Inden der visiteres til et ressourceforløb, skal kommunen vurdere, om det kan forventes, at borgeren vil
kunne udvikle sin arbejdsevne i et ressourceforløb. Der skal visiteres til ressourceforløb, hvis der på sigt er
en mulighed for, at borgerens arbejdsevne kan udvikles i en sådan grad, at borgeren vil kunne blive i stand til
at have indtægtsgivende arbejde i form af ordinære timer eller i et fleksjob ˗ eventuelt efter gennemførelse af
en uddannelse. Er dette ikke tilfældet, skal kommunen vurdere, om der i stedet skal indledes en sag om
førtidspension.
Der skal således ikke iværksættes ressourceforløb, hvis det enten er dokumenteret eller det på grund af
særlige forhold er helt åbenbart, at arbejdsevnen ikke kan forbedres ved deltagelse i et sådant forløb.
Præciseringen i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats skal ses i sammenhæng med præciseringen om
dokumentationskravet i lov om social pension, jf. pkt. 2.2.2.
2.2. Dokumentationskrav i sager om førtidspension
2.2.1. Gældende ret
Førtidspension kan tilkendes personer i alderen fra 40 år til folkepensionsalderen, jf. § 16, stk. 1, i lov om
social pension. Personer i alderen 18 til 39 år kan tilkendes førtidspension, hvis det er dokumenteret eller det
på grund af særlige forhold er helt åbenbart, at arbejdsevnen ikke kan forbedres, jf. § 16, stk. 2, i lov om
social pension.
Det er en betingelse for at få tilkendt førtidspension efter stk. 1 eller 2, at personens arbejdsevne er varigt
nedsat, og at nedsættelsen er af et sådant omfang, at pågældende uanset mulighederne for støtte efter den
sociale eller anden lovgivning, herunder beskæftigelse i fleksjob, ikke vil være i stand til at blive
selvforsørgende ved indtægtsgivende arbejde, jf. § 16, stk. 3, i lov om social pension
Det følger af § 18, stk. 1, i lov om social pension, at kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om, at sagen
overgår til behandling efter reglerne om førtidspension, når det er dokumenteret eller det på grund af særlige
forhold er helt åbenbart, at den pågældendes arbejdsevne ikke kan forbedres ved deltagelse i
jobafklaringsforløb, ressourceforløb eller aktiverings-, revaliderings-, behandlingsmæssige eller andre
foranstaltninger, jf. dog § 17, stk. 2 og 3, og § 18 a.
Dokumentationskravet skal overordnet set administreres i overensstemmelse med almindelige
forvaltningsretlige principper for sagsoplysning (officialmaksimen). Efter disse principper skal en sag
oplyses og undersøges så langt, som det er nødvendigt i det enkelte tilfælde for at træffe en materielt lovlig
og rigtig afgørelse. Omvendt skal der ikke indhentes oplysninger eller gennemføres undersøgelser, som ikke
er relevante for afgørelsen.
Dokumentationskravet i forhold til sager om tilkendelse af førtidspension er nærmere udmøntet i
forarbejderne til lov nr. 1380 af 23. december 2012 om ændring af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, lov
om aktiv socialpolitik, lov om social pension og forskellige andre love (reformen).
I de almindelige bemærkninger, pkt. 1.2.8 til lovforslag nr. L 53 af 1. november 2012, er det således anført,
at det er en forudsætning for tilkendelse af førtidspension, at kommunen kan fremlægge konkret
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 173: Orientering om den fremrykkede delevaluering og løsning af reformen førtidspension og fleksjob, fra beskæftigelsesministeren
dokumentation for, at der er gennemført en relevant og individuelt tilrettelagt indsats i form af et
ressourceforløb. Det skal dokumenteres, at aktiviteter i forløbet har været skræddersyet til den enkelte
borger, at der er foretaget den nødvendige opfølgning, og at forløbet i nødvendigt omfang er blevet tilpasset
og justeret undervejs. Kun i de situationer, hvor det er dokumenteret, at borgeren på trods af en systematisk
aktiv indsats ikke kan finde fodfæste på arbejdsmarkedet, kan der tilkendes førtidspension. Kommunen skal
på baggrund af rehabiliteringsplanens forberedende del og rehabiliteringsteamets indstilling, inden der
træffes afgørelse om tilkendelse af førtidspension, som hidtil gennemføre en selvstændig vurdering af
dokumentationen i forhold til afgørelse om førtidspension. Det skal sikres, at der alene tilkendes
førtidspension, hvis der er en tilstrækkelig og objektivt sammenhængende dokumentation for, at
nedsættelsen af arbejdsevnen er varig og af et sådant omfang, at der kan tilkendes førtidspension.
Det fremgår samme sted i bemærkningerne, at det i sager, hvor det er helt åbenlyst, at en aktiv indsats ikke
kan forbedre tilknytningen til arbejdsmarkedet, ikke er en forudsætning, at borgeren har deltaget i et
ressourceforløb.
I de specielle bemærkninger til § 16 i lov om social pension (Til § 11, nr. 2, i lovforslag nr. L 53), fremgår
det, at personer, der er så syge eller har så betydelige funktionsnedsættelser, at det er helt åbenbart
formålsløst at forsøge at udvikle arbejdsevnen, stadig skal kunne tilkendes førtidspension. Det kan fx være
borgere med en betydelig nedsat funktionsevne som følge af udviklingshæmning, personer med en alvorlig
hjerneskade eller en person med alvorlige lidelser, hvor de medicinske behandlingsmuligheder er udtømte
eller udsigtsløse, og hvor prognosen er kort levetid, eller at sygdommen er hastigt accelererende.
Det fremgår endvidere af de specielle bemærkninger til § 18 i lov om social pension (Til lovforslagets § 11,
nr. 2), at det er en betingelse, at pågældendes arbejdsevne ikke kan forbedres ved aktiverings-, revaliderings-
og behandlingsmæssige samt andre foranstaltninger, og det forudsættes, at borgeren har deltaget i
ressourceforløb.
Det fremgår samme sted i bemærkningerne, at det vil være muligt at behandle en sag efter reglerne om
førtidspension, uden at den pågældende forud har deltaget i et ressourceforløb, hvis det på grund af særlige
forhold er helt åbenbart, at pågældendes arbejdsevne ikke kan forbedres.
Kravet om dokumentation i § 16, stk. 2, og § 18, stk. 3, i lov om social pension skal ses i sammenhæng med
§ 68 a i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, som regulerer ressourceforløb. Gældende ret for
ressourceforløb er beskrevet under punkt 2.1.1.
2.2.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede ordning
Som beskrevet under pkt. 1.1.3 har forligskredsen bag reformen bestemt at intensivere og fremrykke en del
af evalueringen af reformen af førtidspension og fleksjob.
Evalueringen har vist, at der i praksis er forskellige forståelser af, hvordan kravet til dokumentation i de
gældende bestemmelser i § 16, stk. 2, og § 18, stk. 3, i lov om social pension, skal fortolkes, og at der i nogle
tilfælde anlægges en fortolkning af reglerne, som stiller større krav til dokumentationen, end det var tilsigtet
med reformen.
Det har således vist sig, at der i praksis er forskellige forståelser af, om det er en forudsætning for tilkendelse
af førtidspension, at kommunen kan fremlægge konkret dokumentation for, at der er gennemført en indsats i
form af et ressourceforløb, medmindre der er tale om, at det på grund af særlige forhold er helt åbenbart, at
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 173: Orientering om den fremrykkede delevaluering og løsning af reformen førtidspension og fleksjob, fra beskæftigelsesministeren
pågældendes arbejdsevne ikke kan forbedres. I sammenhæng hermed ses der forskellige forståelser af,
hvorvidt reglernes krav til dokumentation i sager om førtidspension betyder, at kommunerne altid skal
iværksætte et ressourceforløb, hvis det ikke kan udelukkes, at arbejdsevnen kan udvikles gennem et
ressourceforløb, jf. pkt. 2.1.1 og 2.1.2.
Det er ikke eksplicit anført i lov om social pension, at kravet om dokumentation ikke må føre til, at der
iværksættes beskæftigelsesrettede tiltag, herunder ressourceforløb, som ikke er relevante i forhold til at
udvikle borgerens arbejdsevne, eller som alene igangsættes med henblik på at opfylde dokumentationskravet.
Det foreslås derfor, at det præciseres i lov om social pension, at kravet om dokumentation indebærer, at alle
relevante
indsatser herunder ressourceforløb skal gennemføres, hvormed det tydeliggøres, at lovens krav om
dokumentation ikke må føre til, at der iværksættes indsatser, herunder ressourceforløb, som ikke er relevante
i forhold til udvikling af borgerens arbejdsevne.
Det ønskes samtidig tydeliggjort, at kravet om dokumentation ikke betyder, at kommunen skal have afprøvet
alle indsatser – herunder ressourceforløb – i praksis. Kommunen skal i hver enkelt sag vurdere – om og i
givet fald – hvilke indsatser, det er relevante at afprøve i forhold til udvikling af borgerens arbejdsevne.
Det foreslås således præciseret, at der kan ske tilkendelse af førtidspension uden forudgående
ressourceforløb i både sager, hvor det 1) på grund af særlige forhold (helbredsmæssige) er helt åbenbart, at
den pågældendes arbejdsevne ikke kan forbedres, men også i sager, hvor det 2) er dokumenteret, at det er
helt åbenbart, at den pågældendes arbejdsevne ikke kan forbedres.
Sager, hvor det på grund af særlige forhold er helt åbenbart, at arbejdsevnen ikke kan udvikles, er
kendetegnet ved, at det ud fra eksisterende faglig viden om betydelige funktionsnedsættelser eller visse
alvorlige sygdomstilstande og deres prognoser er klart, at den pågældendes arbejdsevne ikke kan forbedres.
Som eksempel kan nævnes personer med betydelig nedsat psykisk funktionsevne som følge af alvorlig
udviklingshæmning, personer med alvorlig hjerneskade eller en alvorlig sindslidelse samt personer med
alvorlige lidelser, hvor de medicinske behandlingsmuligheder er udtømte og prognosen er, at sygdommen er
fremadskridende og/eller kun giver kort restlevetid.
Sagerne vil oftest være kendetegnet ved, at det uden forudgående afklaring af arbejdsevnen i praksis på
grund af særlige forhold (helbredsmæssige) er helt åbenbart, at borgeren opfylder lovens betingelser for at
tilkende førtidspension.
Sager, hvor det er dokumenteret, at det er helt åbenbart, at arbejdsevnen ikke kan udvikles, er kendetegnet
ved, at helbredsoplysninger sammen med øvrige oplysninger dokumenterer, at borgeren opfylder lovens
betingelser for at tilkende førtidspension.
Sådanne sager vil være kendetegnet ved at indeholde både dokumentation om borgerens helbredforhold og
borgerens ressourcer, personlige og faglige kompetencer, samt oplysninger om resultatet af indsatser, som
borgeren har modtaget for at udvikle arbejdsevnen.
Uanset hvilken sagstype, der er tale om, skal det efter den foreslåede ordning fortsat være sådan, at sager om
tilkendelse af førtidspension skal administreres i overensstemmelse med officialmaksimen. Det indebærer
bl.a., at en sag om tilkendelse af førtidspension skal oplyses og undersøges så langt, som det er nødvendigt i
det enkelte tilfælde for at træffe en materielt lovlig og rigtig afgørelse, dvs. at det er dokumenteret, at
borgeren opfylder betingelserne for at få tilkendt førtidspension. Det indebærer omvendt, at der ikke
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 173: Orientering om den fremrykkede delevaluering og løsning af reformen førtidspension og fleksjob, fra beskæftigelsesministeren
indhentes oplysninger eller gennemføres undersøgelser, som ikke er relevante for afgørelsen. Kommunen
skal kun indhente de oplysninger og den dokumentation om borgeren, som er nødvendig for at kunne
begrunde og træffe afgørelse om førtidspension.
Kravet om dokumentation betyder på den ene side, at kommunerne skal sikre, at ressourceforløb rent faktisk
iværksættes i de sager, hvor det er relevant, og på den anden side, at kommunerne skal tilkende
førtidspension, selvom der ikke er gennemført et ressourceforløb, hvis der er dokumentation for, at det er helt
åbenbart, at arbejdsevnen ikke kan udvikles. Det er fortsat en betingelse for tilkendelse af førtidspension, at
der er en tilstrækkelig og objektivt sammenhængende dokumentation for, at nedsættelsen af arbejdsevnen er
varig og af et sådant omfang, at der kan tilkendes førtidspension
Efter den foreslåede ordning skal det fortsat være udgangspunktet, at det er en forudsætning for, at der kan
tilkendes førtidspension, at kommunen kan fremlægge konkret dokumentation for, at der er gennemført en
relevant og individuelt tilrettelagt indsats for at udvikle arbejdsevnen i form af et ressourceforløb.
Præciseringen i lov om social pension skal ses i sammenhæng med præciseringen om ressourceforløb i lov
om en aktiv beskæftigelsesindsats.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for det offentlige
Præciseringerne forventes at ville medføre reel praksisændring, hvor en mindre andel førtidspensionister vil
få en tidligere tilkendelse i tråd med intentionerne i reformen. Den tidligere tilkendelse ventes at føre til et
tilsvarende lavere antal personer i ressourceforløb.
Isoleret set i forhold til den nuværende aktivitet vil præciseringen evt. kunne medføre begrænsede
merudgifter til førtidspension og mindreudgifter til ressourceforløb. Præciseringen indebærer ikke
merudgifter til førtidspension i forhold til det forventede med reformøkonomien, og vurderes finansieret
indenfor den samlede budgettering. Lovforslaget skønnes således ikke at have økonomiske konsekvenser af
betydning.
De økonomiske og administrative konsekvenser af lovforslaget skal forhandles med de kommunale parter.
Lovforslaget har ingen konsekvenser for regionerne.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget medfører ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgere
Lovforslaget medfører ingen administrative konsekvenser for borgere.
6. Miljømæssige konsekvenser
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 173: Orientering om den fremrykkede delevaluering og løsning af reformen førtidspension og fleksjob, fra beskæftigelsesministeren
1853562_0011.png
Lovforslaget medfører ingen miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 6. februar 2018 til den 21. februar 2018 været sendt i høring
hos følgende myndigheder og organisationer mv.: Advokatrådet, Ankestyrelsen, Arbejdsløshedskassen for
Selvstændige (ASE), Arbejdsmarkedets Tillægspension, Arbejdsskadeforeningen AVS, Bedre Psykiatri,
Beskæftigelsesrådet, Beskæftigelsesrådets Ydelsesudvalg, Business Danmark, Danmarks Frie Fagforening,
Dansk Socialrådgiverforening, Danske Handicaporganisationer, Danske Patienter, Danske Regioner, Danske
Seniorer, Datatilsynet, Den Uvildige Konsulentordning på Handicapområdet, Det Centrale Handicapråd,
Erhvervsstyrelsen, Finansrådet, Finanstilsynet, Finanssektorens Arbejdsgiverforening, Foreningen af Social-,
Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i Danmark, Foreningen af Statsforvaltningsdirektører, Foreningen af
Statsforvaltningsjurister, Foreningen af Statsautoriserede Revisorer, Forsikring & Pension, Frie
Funktionærer, Frivilligrådet, Institut for Menneskerettigheder, Jobrådgivernes Brancheforening, KL, KMD,
Kommunernes revision, Kommunale Tjenestemænd og Overenskomstansatte, Kooperationen, Kristelig
Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagbevægelse, Landsforeningen af førtidspensionister, LAFS-
Landsforeningen af Fleks- og Skånejobbere, LAP - Landsforeningen af nuværende og tidligere
Psykiatribrugere, Lægeforeningen, Pension Danmark, Psykiatrifonden, Retssikkerhedsfonden,
Rigsrevisionen, Rådet for Socialt Udsatte, SAND - De hjemløses organisation, SIND, Facebook-gruppen
Stop fleksjobreformen, Sundhedskartellet og Ældre Sagen.
Positive konsekvenser/
Mindreudgifter
(hvis ja, angiv omfang)
Økonomiske
konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Administrative
konsekvenser for stat,
kommuner og regioner
Økonomiske
konsekvenser for
erhvervslivet
Administrative
konsekvenser for
Nej
Negative konsekvenser/
Merudgifter
(hvis ja, angiv omfang)
Nej
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 173: Orientering om den fremrykkede delevaluering og løsning af reformen førtidspension og fleksjob, fra beskæftigelsesministeren
1853562_0012.png
erhvervslivet
Administrative
konsekvenser for
borgerne
Miljømæssige
konsekvenser
Forholdet til EU-retten
Er i strid med de fem
principper for
implementering af
erhvervsrettet EU-
regulering / Går videre
end minimumskrav i EU-
regulering
Ingen
Ingen
Ingen
Ingen
Forslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter
Ja
Nej
X
X
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 173: Orientering om den fremrykkede delevaluering og løsning af reformen førtidspension og fleksjob, fra beskæftigelsesministeren
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1
Det følger af § 68 a, stk. 1, i lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, at personer under 40 år, der har
komplekse problemer ud over ledighed, der ikke har kunnet løses gennem en indsats efter denne lov eller
efter lov om aktiv socialpolitik, og som kræver et helhedsorienteret forløb med en kombination af indsats
efter denne lov og sociale eller sundhedsmæssige indsatser, skal tilbydes et ressourceforløb, jf. dog stk. 2.
Det er endvidere en betingelse, at personen
1) har modtaget længerevarende offentlig forsørgelse,
2) har deltaget i tilbud efter denne lov eller revalidering efter kapitel 6 i lov om aktiv socialpolitik uden at
have øget tilknytningen til arbejdsmarkedet, eller
3) at kommunen vurderer, at der er behov for en længerevarende indsats, før der kan fastsættes et konkret
beskæftigelsesmål.
Det følger af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats § 68 a, stk. 9, at for personer over 40 år gælder § 68 a,
stk. 1-7 tilsvarende.
Det følger også af lov om en aktiv beskæftigelsesindsats § 68 a, stk. 2, at personer, hvor det som følge af
svær sygdom eller på grund af betydelige funktionsnedsættelser er åbenbart formålsløst at forsøge at udvikle
deres arbejdsevne i et ressourceforløb, er undtaget herfra.
I de specielle bemærkninger til reformen (lovforslagets § 1, nr. 34, vedr. § 68 a i lov om en aktiv
beskæftigelsespolitik), fremgår det, at personer, der er så syge eller har så betydelige funktionsnedsættelser,
at det er åbenbart formålsløst at forsøge at udvikle arbejdsevnen, er undtaget fra ressourceforløb og stadig
skal kunne tilkendes førtidspension. Det kan fx være personer med en betydelig nedsat funktionsevne som
følge af udviklingshæmning, personer med en alvorlig hjerneskade eller en person med alvorlige lidelser,
hvor de medicinske behandlingsmuligheder er udtømte eller udsigtsløse, og hvor prognosen er kort levetid,
eller at sygdommen er hastigt accelererende.
Det har vist sig, at der i praksis har udviklet sig forskellige forståelser af, om reglernes krav til
dokumentation betyder, at kommunerne altid skal iværksætte et ressourceforløb, hvis det ikke kan udelukkes,
at arbejdsevnen kan udvikles gennem et ressourceforløb.
Det foreslås derfor, at det præciseres, at ressourceforløb er relevant, når der er et udviklingsperspektiv i
forhold til arbejdsevnen.
Det foreslås endvidere, at det præciseres, at et ressourceforløb ikke iværksættes, hvis det er dokumenteret
eller det på grund af særlige forhold er helt åbenbart, at arbejdsevnen ikke kan forbedres ved deltagelse i et
ressourceforløb.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 173: Orientering om den fremrykkede delevaluering og løsning af reformen førtidspension og fleksjob, fra beskæftigelsesministeren
Med den foreslåede ordning er det således en forudsætning for at iværksætte et ressourceforløb, at der kan
peges på indsatser, hvor der er en realistisk forventning om, at borgeren kan drage nytte af indsatsen, og på
sigt forbedre sin situation og blive i stand til at deltage på arbejdsmarkedet, fx i et fleksjob.
Det betyder, at kommunen skal vurdere, om det kan forventes, at borgeren vil kunne udvikle sin arbejdsevne
i et ressourceforløb, inden der visiteres til forløbet. Der skal visiteres til ressourceforløb, hvis der på sigt er
en mulighed for, at borgerens arbejdsevne kan udvikles i en sådan grad, at borgeren vil kunne blive i stand til
at have indtægtsgivende arbejde i form af ordinære timer eller i et fleksjob - eventuelt efter gennemførelse af
en uddannelse.
Det betyder endvidere, at hvis det er dokumenteret eller på grund af særlige forhold er helt åbenbart, at
borgerens arbejdsevne ikke kan forbedres ved deltagelse i et ressourceforløb, så er borgeren undtaget herfra.
Hvis det er helt åbenbart, at arbejdsevnen ikke kan udvikles, skal kommunen vurdere, om nedsættelsen af
arbejdsevnen er varig og har et sådant omfang, at betingelserne for at tilkende førtidspension er tilstede.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger under pkt. 2.1.2.
Til § 2
Til nr. 1 og 2
Førtidspension kan tilkendes personer i alderen fra 40 år til folkepensionsalderen, jf. lov om social pension §
16, stk. 1. Personer i alderen 18 til 39 år kan tilkendes førtidspension, hvis det er dokumenteret eller det på
grund af særlige forhold er helt åbenbart, at arbejdsevnen ikke kan forbedres, jf. lov om social pension § 16,
stk. 2.
Det er en betingelse for at få tilkendt førtidspension efter stk. 1 eller 2, at personens arbejdsevne er varigt
nedsat, og at nedsættelsen er af et sådant omfang, at pågældende uanset mulighederne for støtte efter den
sociale eller anden lovgivning, herunder beskæftigelse i fleksjob, ikke vil være i stand til at blive
selvforsørgende ved indtægtsgivende arbejde, jf. lov om social pension § 16, stk. 3.
Det følger af § 18, stk. 1, i lov om social pension, at kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om, at sagen
overgår til behandling efter reglerne om førtidspension, når det er dokumenteret eller det på grund af særlige
forhold er helt åbenbart, at den pågældendes arbejdsevne ikke kan forbedres ved deltagelse i
jobafklaringsforløb, ressourceforløb eller aktiverings-, revaliderings-, behandlingsmæssige eller andre
foranstaltninger, jf. dog § 17, stk. 2 og 3, og § 18 a.
Det har vist sig, at der i praksis er forskellige forståelser af, om det er en forudsætning for tilkendelse af
førtidspension, at kommunen kan fremlægge konkret dokumentation for, at der er gennemført en indsats i
form af et ressourceforløb.
Det foreslås, at § 16, stk. 2, affattes således: ”Personer i alderen fra 18 til 39 år kan tilkendes førtidspension,
hvis det er dokumenteret eller det på grund af særlige forhold er helt åbenbart, at arbejdsevnen ikke kan
forbedres ved deltagelse i relevante jobafklaringsforløb, ressourceforløb eller aktivering- revaliderings-,
behandlingsmæssige eller andre foranstaltninger.”
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 173: Orientering om den fremrykkede delevaluering og løsning af reformen førtidspension og fleksjob, fra beskæftigelsesministeren
Det foreslås endvidere, at der i § 18, stk. 1, indsættes ordet ”relevant”, således at bestemmelsen fremover
affattes: ”Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse om, at sagen overgår til behandling efter reglerne om
førtidspension, når det er dokumenteret eller det på grund af særlige forhold er helt åbenbart, at den
pågældendes arbejdsevne ikke kan forbedres ved deltagelse i relevante jobafklaringsforløb, ressourceforløb
eller aktiverings-, revaliderings-, behandlingsmæssige eller andre foranstaltninger, jf. dog § 17, stk. 2 og 3,
og § 18 a.”
Med de nye formuleringer bliver det tydeliggjort, at kravet om dokumentation ikke indebærer, at kommunen
skal have afprøvet alle indsatser – herunder ressourceforløb – i praksis. Kommunen skal i hver enkelt sag
vurdere – om og i givet fald – hvilke indsatser, det er relevante at afprøve i forhold til udvikling af borgerens
arbejdsevne.
Kravet til dokumentation anses som opfyldt, når
-
-
helbredsoplysninger i sig selv dokumenterer, at der er ret til førtidspension (helt åbenbart på grund af
særlige forhold),
helbredsoplysninger sammen med øvrige oplysninger om borgerens ressourcer, personlige og faglige
kompetencer, samt oplysninger om resultatet af indsatser borgeren har modtaget for at udvikle
arbejdsevnen, uden at borgeren har deltaget i ressourceforløb, dokumenterer, at der er ret til
førtidspension (helt åbenbart på grund af dokumentation), eller
helbredsoplysninger sammen med øvrige oplysninger om borgerens ressourcer, personlige og faglige
kompetencer, samt oplysninger om resultatet af indsatser, herunder ressourceforløb, som borgeren
har modtaget for at udvikle arbejdsevnen, dokumenterer, at der er ret til førtidspension (helt åbenbart
på grund af dokumentation).
-
Kravet om dokumentation betyder på den ene side, at kommunerne skal sikre, at ressourceforløb rent faktisk
iværksættes i de sager, hvor det er relevant, og på den anden side, at kommunerne skal tilkende
førtidspension, selvom der ikke er gennemført et ressourceforløb, hvis der er dokumentation for, at det er helt
åbenbart, at arbejdsevnen ikke kan udvikles. Det er fortsat en betingelse for tilkendelse af førtidspension, at
nedsættelsen af arbejdsevnen er varig og af et sådant omfang, at den pågældende uanset mulighederne for
støtte efter den sociale eller anden lovgivning, herunder beskæftigelse i fleksjob, ikke vil være i stand til at
blive selvforsørgende ved indtægtsgivende arbejde.
Endelig er der tale om en præcisering, som sikrer overensstemmelse mellem ordlyden i § 16, stk. 2, og § 18,
stk. 1, således at der ikke er tvivl om, at der for alle aldersgrupper gælder en forudsætning om, at de tiltag,
der iværksættes skal være relevante, forstået som, at der skal være et udviklingsperspektiv i forhold til
arbejdsevnen.
Der henvises i øvrigt til de almindelige bemærkninger under pkt. 2.2.2.
Til § 3
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juni 2018.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 173: Orientering om den fremrykkede delevaluering og løsning af reformen førtidspension og fleksjob, fra beskæftigelsesministeren
1853562_0016.png
Lovforslaget sammenholdt med gældende lov
Gældende formulering
Lovforslag
I lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1342 af 11. november 2016,
foretages følgende ændring:
§ 68 a.….
Stk. 2.
Personer, hvor det som følge af svær
sygdom eller på grund af betydelige
funktionsnedsættelser er åbenbart formålsløst at
forsøge at udvikle deres arbejdsevne i et
ressourceforløb, er undtaget fra stk. 1.
Stk. 3-9…
1.
§ 68 a, stk. 2,
affattes således:
»Stk.
2.
Ressourceforløb er relevant, når der er et
udviklingsperspektiv i forhold til arbejdsevnen.
Hvis det er dokumenteret eller det på grund af
særlige forhold er helt åbenbart, at arbejdsevnen
ikke kan forbedres ved deltagelse i et
ressourceforløb, skal et ressourceforløb ikke
iværksættes.«
I lov om social pension, jf. lovbekendtgørelse nr.
1208 af 17. november 2017, foretages følgende
ændringer:
1.
§ 16, stk. 2,
affattes således:
»Stk.
2.
Personer i alderen fra 18 til 39 år kan
tilkendes førtidspension, hvis det er dokumenteret
eller det på grund af særlige forhold er helt
åbenbart, at arbejdsevnen ikke kan forbedres ved
deltagelse i relevante jobafklaringsforløb,
ressourceforløb eller aktiverings-, revaliderings-,
behandlingsmæssige eller andre foranstaltninger.«
2.
I
§ 18, stk. 1,
indsættes efter »ved deltagelse i«:
»relevante«.
§ 16....
Stk. 2.
Personer i alderen fra 18 til 39 år kan
tilkendes førtidspension, hvis det er
dokumenteret eller det på grund af særlige
forhold er helt åbenbart, at arbejdsevnen ikke
kan forbedres.
Stk. 2-3
§ 18.
Kommunalbestyrelsen træffer afgørelse
om, at sagen overgår til behandling efter
reglerne om førtidspension, når det er
dokumenteret eller det på grund af særlige
forhold er helt åbenbart, at den pågældendes
arbejdsevne ikke kan forbedres ved deltagelse i
jobafklaringsforløb, ressourceforløb eller
aktiverings-, revaliderings-,
behandlingsmæssige eller andre
foranstaltninger, jf. dog § 17, stk. 2 og 3, og §
18 a.
Stk. 2…
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 173: Orientering om den fremrykkede delevaluering og løsning af reformen førtidspension og fleksjob, fra beskæftigelsesministeren
1853562_0017.png
§3
Loven træder i kraft den 1. juni 2018.
§ 18
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.
§4
Loven gælder ikke for Færøerne og Grønland.