Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del Bilag 173
Offentligt
1853559_0001.png
Kommunal variation i tilkendelser af førtidspension
Indledning og sammenfatning
Den følgende analyse af kommunal variation i tilkendelser af førtidspension er opdelt i to
dele. I første del af analysen sættes fokus på at beskrive variationen kommunerne imellem. I
anden del af analysen opsættes en række mulige forklaringer på variationen og hypoteserne
analyseres.
a.
Kommunal variation
Fra analysens første del fremgår, at der er en vis variation i kommunernes tilkendelse af
førtidspension opgjort som andelen af tilkendelser ud af det samlede antal borgere på over-
førselsindkomster i den enkelte kommune i årene 2014-2016.
Overordnet viser analysen, at
kommunerne i gennemsnit tilkender 1,1 procent af alle ydelsesmodtagere en før-
tidspension.
den tredjedel af kommunerne der tilkender flest en førtidspension, i gennemsnit har
en tilkendelsesandel på 1,4 procent.
den tredjedel af kommunerne der tilkender færrest en førtidspension i gennemsnit
har en tilkendelsesandel på 0,7 procent.
For ydelsesmodtagere under 40 år viser analysen, at
kommunerne i gennemsnit tilkender 0,7 procent af alle ydelsesmodtagere under 40
år en førtidspension.
den tredjedel af kommunerne der har de højeste tilkendelsesandele af førtidspen-
sion blandt de under 40-årige i gennemsnit har tilkendt 1,0 procent førtidspension.
den tredjedel af kommunerne der har de laveste tilkendelsesandele af førtidspensi-
on blandt de under 40-årige ydelsesmodtagere i gennemsnit har en tilkendelse-
sandel på 0,4 procent
For ydelsesmodtagere over 40 år viser analysen, at
kommunerne i gennemsnit tilkender 3,6 procent af alle ydelsesmodtagere over 40
år en førtidspension.
den tredjedel af kommunerne, der tilkender flest en førtidspension, har i gennem-
snit en tilkendelsesandel på 4,8 procent af ydelsesmodtagere over 40år.
den tredjedel af kommunerne der tilkender færrest en førtidspension har i gennem-
snit en tilkendelsesandel på 2,5 procent af ydelsesmodtagere over 40 år.
1
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 173: Orientering om den fremrykkede delevaluering og løsning af reformen førtidspension og fleksjob, fra beskæftigelsesministeren
1853559_0002.png
Analysen viser følgende om spredningen kommunerne i mellem:
Inden reformen er spredningen blandt alle kommuner i årene 2004 til 2012 på 4,0
procentpoint, mens den efter reformen i årene 2013 til 2016 er 2,0 procentpoint.
Det vil sige spredningen er halveret.
Den gennemsnitlige tilkendelsesandel inden reformen er 2,0 procent, mens den ef-
ter reformen er 1,0 procent. Det vil sige, den gennemsnitlige tilkendelsesandel er
halveret efter reformen.
Mulige forklaringer på den kommunale variation
b.
I anden del af analysen undersøges 6 hypoteser om objektive forskelle kommunerne i mel-
lem, der kunne forklare forskellige tilkendelsespraksisser. De seks hypoteser er
1.
2.
3.
4.
5.
6.
Forskelle i sundhedsvæsenet
Forskelle i tilbøjelighed til at tilkende ressourceforløb og fleksjob
Forskelle i bestanden af offentligt forsørgede over og under 40 år
Forskelle i bestanden af førtidspensionister
Forskelle i bestanden af aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere
Forskelle i kommunernes rammevilkår
Der findes i analysen ikke en sammenhæng mellem ovenstående hypoteser og variationen
mellem kommunerne. Hermed kan det imidlertid ikke udelukkes, at andre forhold, som ikke
er undersøgt i denne analyse, eller ikke kan undersøges med registerdata, kan medvirke til
at forklare variationen.
Boks 1. Data og population
I analysen er anvendt data fra Ankestyrelsen, der opgør nytilkendte førtidspensioner. Det
er også muligt at anvende data fra jobindsats.dk, der er mindre afvigelser, men det æn-
drer ikke på hovedkonklusionerne.
Til opgørelsen af nytilgangen til fleksjobordningen, påbegyndte ressourceforløb, bestan-
den af aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere og alle ydelsesmodtagere opgjort i fuld-
tidspersoner bruges Jobindsats.dk.
Alle ydelsesmodtagere er personer der modtager A-dagpenge, kontantydelse, arbejds-
markedsydelse, særlig uddannelsesydelse, kontanthjælp, uddannelseshjælp, revalide-
ring, forrevalidering, integrationsydelse, sygedagpenge, jobafklaringsforløb, ressourcefor-
løb, ledighedsydelse, fleksjob, førtidspension eller efterløn.
Ydelsesmodtagerne opgjort i fuldtidspersoner udgør i hele analysen sammenlignings-
grundlaget/nævneren ved beregning af andelene. Det skyldes, at de personer der tilken-
des en førtidspension stort set alle sammen vil være ydelsesmodtagere i forvejen, hvor-
for hver kommunes antal af ydelsesmodtagere giver et godt grundlag for, hvem der er i
målgruppen for at få tilkendt en førtidspension.
I analysen indgår årene 2012 og 2013 kun i få af de indeholdte opgørelser for at tage
højde for den ekstraordinære udvikling, der kan være op til og efter en reform. Desuden
gås der kun tilbage til 2004, så der udelukkende anvendes data fra efter reformen af
Del 1. Kommunal variation i tilkendelser af førtidspension
førtidspension i 2003.
I det følgende afsnit afdækkes den
tælle h er per on om
tilkendelser af førtidspension. I
Fuldtid personer opgøre ved at
kommunale variation i
den andel af året en per on har
første afsnit
en offentlig ydel e.
modtaget
belyses den kommunale variation, og variationen vises for landets kommuner
fordelt på borgere over og under 40 år, der tilgår førtidspension.
2
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 173: Orientering om den fremrykkede delevaluering og løsning af reformen førtidspension og fleksjob, fra beskæftigelsesministeren
1853559_0003.png
I det efterfølgende afsnit belyses, hvorvidt der før og efter reformen i 2013 er forskel på,
hvilke kommuner der gentagne gange ligger lavest i landet i forhold til tilkendelserne af
førtidspension.
I det sidste afsnit undersøges, hvordan spredningen i kommunernes tilkendelsesandele har
udviklet sig over tid.
1.1 Kommunal variation
I figur 1 fremgår variationen i tilkendelser af førtidspension fordelt på kommuner, hvor 6-
byerne er markeret med orange. Populationen er alle nytilkendelser af førtidspension i årene
2014-2016
1
set i forhold til alle ydelsesmodtagere i de samme år. Det betyder, at alle andele
er beregnet som summen af nytilkendelser af førtidspension i årene 2014-2016 divideret
med summen af alle ydelsesmodtagere opgjort som fuldtidspersoner i de samme år
2
.
Det fremgår, at Faaborg-Midtfyn, Vejen, Thisted og København er de kommuner, der har de
laveste gennemsnitlige tilkendelsesandele for årene 2014-2016. Samsø
3
, Norddjurs, Silke-
borg og Ærø har derimod de højeste gennemsnitlige tilkendelsesandele. Af figuren fremgår
også, at tilkendelsesandelene fordeler sig jævnt ud over kommunerne, det vil sige det er
ikke enkelte
’outliers’,
der medfører variationen i tilkendelsesandelene over kommunerne.
For at beskrive spredningen kommunerne imellem, er kommunerne opdelt i tre grupper, der
hver består af cirka en tredjedel af alle kommunerne i hver gruppe. De gennemsnitlige til-
kendelsesandele for disse tre grupper er markeret med de lilla stiplede linjer. Den første
gruppe består af de 33 kommuner med de mindste tilkendelsesandele, hvilket giver en gen-
nemsnitlig tilkendelsesandel på 0,7 procent. Gruppe to består af 32 kommuner, der hverken
har de største eller mindste tilkendelsesandele, denne gruppe af kommuner har en gen-
nemsnitlig tilkendelsesandel på 1,1 procent. Gruppe tre består af de 33 kommuner, der har
de største gennemsnitlige tilkendelsesandele der i gennemsnit er 1,4 pct.
Forskellen mellem kommunerne med de største og mindste tilkendelsesandele er dermed
0,7 procentpoint. Det betyder at andelen der tilkendes førtidspension, er dobbelt så høj for
gruppen med de høje tilkendelsesandele som for gruppen med de lave tilkendelsesandele.
I figur 2 er den kommunale variation fordelt på ydelsesmodtagere under 40 år, der er tilkendt
en førtidspension. Tilkendelsesandelene for de under 40-årige er beregnet som summen af
alle tilkendelser af førtidspensioner for de under 40-årige i årene 2014-2016 divideret med
summen af alle ydelsesmodtagere opgjort i fuldtidspersoner under 40 år. Ud af alle nytil-
kendte førtidspensioner i årene 2014-2016 udgør de under 40-årige cirka 30 procent. For de
under 40-årige er den gennemsnitlige tilkendelsesandel for de 33 kommuner med de laveste
tilkendelsesandele 0,4 procent, mens kommunerne med de højeste tilkendelsesandele i
gennemsnit har en tilkendelsesandel på 1 procent. Det vil sige, spredningen er i gennemsnit
i årene 2014-2016 på 0,6 procentpoint. Kommuner, der ligger i midten, har i gennemsnit en
tilkendelsesandel på 0,7 pct.
1
Året 2013 indgår ikke, da det er første år efter reformen er trådt i kraft, og det kan tage noget tid før reformen er
fuldt implementeret.
Når andelen af førtidspensioner opgøres som andel af befolkningen, 16-65 år, i stedet for ydelsesmodtagerne,
ændres hovedkonklusionerne ikke.
Man skal være opmærksom på, at ø-kommunerne har et lille befolkningstal og dermed også naturligt et mindre
antal ydelsesmodtagere, hvorfor disse kommuner kan fremstå med en høj andel tilkendelser, selv ved et meget
lavt antal nytilkendelser af førtidspensioner.
3
2
3
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 173: Orientering om den fremrykkede delevaluering og løsning af reformen førtidspension og fleksjob, fra beskæftigelsesministeren
I figur 3 er den kommunale variation fordelt på personer over 40 år, der har fået førtidspen-
sion. Tilkendelsesandelene for de over 40-årige er beregnet som summen af alle tilkendel-
ser af førtidspensioner for de over 40- årige i årene 2014-2016, divideret med summen af
alle ydelsesmodtagere opgjort i fuldtidspersoner over 40 år. Ud af alle nytilkendte førtids-
pensioner udgør de over 40-årige omkring 70 procent. For de over 40-årige har de 33 kom-
muner med de største tilkendelsesandele en gennemsnitlig tilkendelsesandel på 4,8 procent
i årene 2014-2016, mens de 33 kommuner med de mindste tilkendelsesandele har en gen-
nemsnitlig tilkendelsesandel på 2,5 procent. Det vil sige en spredning på 2,3 procentpoint.
Kommunerne der ligger i midten i forhold til størrelsen af tilkendelsesandelene, har en gen-
nemsnitlig tilkendelsesandel på 3,6 procent.
Da de over 40-årige udgør cirka 70 procent af alle nytilkendelserne af førtidspension, og
tilkendelsesandelenes størrelse varierer mere for de over 40-årige, viser det, at det i særlig
grad er tilkendelser af førtidspension til over 40-årige, der er årsag til variationen mellem
kommunerne.
4
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 173: Orientering om den fremrykkede delevaluering og løsning af reformen førtidspension og fleksjob, fra beskæftigelsesministeren
1853559_0005.png
Figur 1: Andel af alle ydelsesmodtagere opgjort i fuldtidspersoner der er tilkendt førtidspension fordelt på kommuner, 2014-2016
Kilde: Ankestyrelsen og Jobindsats.dk.
Anm.: Antallet der fremgår ved kommunen, er det gennemsnitlige antal tilkendte førtidspensioner fra 2014-2016.
Anm.: De lilla stiplede linjer angiver henholdsvis gennemsnittet for den tredjedel af kommunerne med de mindste tilkendelsesandele, gennemsnittet for den tredjedel af kommuner som ligger i midten og gen-
nemsnittet for de kommuner der har de største tilkendelsesandele, mens 6-byerne er markeret med orange.
Anm.: Man skal være opmærksom på, at ø-kommunerne har et lille befolkningstal og dermed også naturligt et mindre antal ydelsesmodtagere, hvorfor disse kommuner kan fremstå med en høj andel tilkendel-
ser, selv ved et meget lavt antal nytilkendelser af førtidspensioner.
5
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 173: Orientering om den fremrykkede delevaluering og løsning af reformen førtidspension og fleksjob, fra beskæftigelsesministeren
1853559_0006.png
Figur 2. Andelen af alle ydelsesmodtagere under 40 år der er tilkendt førtidspension fordelt på kommuner, 2014-2016
Kilde: Ankestyrelsen og Jobindsats.dk.
Anm.: De lilla stiplede linjer angiver henholdsvis gennemsnittet for den tredjedel af kommunerne med de mindste tilkendelsesandele, gennemsnittet for den tredjedel af kommuner som ligger i midten, og gennemsnittet for de kommuner der har
de største tilkendelsesandele, mens 6-byerne er markeret med orange.
Anm.: Antallet der fremgår ved kommunen, er det gennemsnitlige antal tilkendte førtidspensioner til personer under 40 år fra 2014-2016.
Anm.: Man skal være opmærksom på, at ø-kommunerne har et lille befolkningstal og dermed også naturligt et mindre antal ydelsesmodtagere, hvorfor disse kommuner kan fremstå med en høj andel tilkendelser, selv ved et meget lavt antal
nytilkendelser af førtidspensioner.
6
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 173: Orientering om den fremrykkede delevaluering og løsning af reformen førtidspension og fleksjob, fra beskæftigelsesministeren
1853559_0007.png
Figur 3. Andelen af alle ydelsesmodtagere over 40 år der er tilkendt en førtidspension mellem 2014-2016 fordelt på kommuner
Samsø(N=10)
Silkeborg(N=149)
Ærø(N=13)
Helsingør(N=96)
Albertslund(N=45)
Ikast-Brande(N=70)
Viborg(N=154)
Hørsholm(N=21)
Kerteminde(N=43)
Lejre(N=32)
Norddjurs(N=68)
Skive(N=76)
Varde(N=72)
Køge(N=78)
Billund(N=37)
Gentofte(N=52)
Greve(N=56)
Odder(N=31)
Glostrup(N=27)
Randers(N=152)
Herning(N=120)
Ishøj(N=32)
Horsens(N=124)
Bornholm(N=73)
Holbæk(N=96)
Tårnby(N=47)
Dragør(N=11)
Sønderborg(N=110)
Herlev(N=33)
Ringkøbing-Skjern(N=76)
Sorø(N=38)
Favrskov(N=50)
Solrød(N=18)
Lemvig(N=27)
Hillerød(N=44)
Frederikshavn(N=90)
Frederiksberg(N=77)
Furesø(N=30)
Vallensbæk(N=10)
Ballerup(N=53)
Kalundborg(N=69)
Aarhus(N=356)
Stevns(N=25)
Vejle(N=116)
Brønderslev(N=43)
Gladsaxe(N=59)
Lyngby-Taarbæk(N=35)
Fredensborg(N=36)
Haderslev(N=72)
Guldborgsund(N=87)
Roskilde(N=69)
Aalborg(N=201)
Slagelse(N=90)
Lolland(N=72)
Rebild(N=26)
Langeland(N=19)
Tønder(N=44)
Rudersdal(N=30)
Odense(N=220)
Nyborg(N=40)
Rødovre(N=34)
Gribskov(N=36)
Esbjerg(N=123)
Svendborg(N=65)
Halsnæs(N=31)
Egedal(N=26)
Høje-Taastrup(N=43)
Morsø(N=24)
Holstebro(N=52)
Hedensted(N=38)
Læsø(N=2)
Ringsted(N=30)
Syddjurs(N=41)
Nordfyns(N=30)
Faxe(N=31)
Kolding(N=76)
Fredericia(N=46)
Odsherred(N=36)
Allerød(N=11)
Aabenraa(N=57)
Fanø(N=3)
Hjørring(N=59)
Frederikssund(N=31)
Struer(N=19)
Middelfart(N=30)
Hvidovre(N=35)
Skanderborg(N=38)
Brøndby(N=30)
Jammerbugt(N=32)
Assens(N=33)
Vesthimmerlands(N=27)
Næstved(N=53)
København(N=255)
Mariagerfjord(N=26)
Vordingborg(N=25)
Thisted(N=19)
Vejen(N=13)
Faaborg-Midtfyn(N=11)
2,00%
7,00%
6,00%
5,00%
4,00%
3,00%
1,00%
0,00%
Kilde: Ankestyrelsen og Jobindsats.dk.
Anm.: De lilla stiplede linjer angiver henholdsvis gennemsnittet for den tredjedel af kommunerne med de mindste tilkendelsesandele, gennemsnittet for den tredjedel af kommuner som ligger i midten og gen-
nemsnittet for de kommuner der har de største tilkendelsesandele, mens 6-byerne er markeret med orange.
Anm.: Antallet der fremgår ved kommunen, er det gennemsnitlige antal tilkendte førtidspensioner til personer over 40 år fra 2014-2016
Anm.: Man skal være opmærksom på, at ø-kommunerne har et lille befolkningstal og dermed også naturligt et mindre antal ydelsesmodtagere, hvorfor disse kommuner kan fremstå med en høj andel tilkendel-
ser, selv ved et meget lavt antal nytilkendelser af førtidspensioner.
7
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 173: Orientering om den fremrykkede delevaluering og løsning af reformen førtidspension og fleksjob, fra beskæftigelsesministeren
1853559_0008.png
1.2 Kommuner der systematisk har de mindste tilkendelsesandele
I tabel 1 fremgår de kommuner, der i mindst halvdelen af årene i tidsintervallerne før og efter
reformen har været blandt de 10 kommuner, der har de laveste andele af tilkendelser i lan-
det. Det fremgår, at Frederikssund, Furesø og København kommuner både før og efter
reformen systematisk er blandt de kommuner, der har de laveste tilkendelsesandele.
Tabel 1. Kommuner, der i mindst halvdelen af årene i tidsintervallet har ligget blandt de 10 kom-
muner med de laveste tilkendelsesandele.
Før reformen
Kommuner der i mindst halvdelen af årene i
tidsintervallet 2004-2011 har ligget blandt de
10 kommuner med de laveste
tilkendelsesandele
Frederikssund
Læsø
Furesø
København
Haderslev
Dragør
Efter reformen
Kommuner der i mindst halvdelen af
årene i tidsintervallet 2014-2016 har ligget
blandt de 10 kommuner med de laveste
tilkendelsesandele
Antal år
Furesø
Thisted
København
Vejen
Mariagerfjord
Brøndby
Vordingborg
Frederikssund
3
3
3
3
2
2
2
2
Antal år
5
5
4
4
4
4
Kilde: Ankestyrelsen og Jobindsats.dk
Anm.: I ovenstående tabel skal man være opmærksom på, at hver kommunes tilkendelsesandele er beregnet for hvert
enkelt år. I figur 1 er det derimod et gennemsnit over årene 2014-2016, hvorfor resultaterne i figur 1 og tabel 1 ikke kan
sammenlignes direkte
.
8
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 173: Orientering om den fremrykkede delevaluering og løsning af reformen førtidspension og fleksjob, fra beskæftigelsesministeren
1.3 Spredningen i tilkendelsesandelene
I figur 4 er fremstillet alle kommuners tilkendelsesandele årligt fra 2004 til 2016., det vil sige
nytilkendelser af førtidspension ud af fuldtidspersoner, der modtager offentlig forsørgelse.
Inden reformen i årene 2004-2012 er spredningen i gennemsnit på 4,0 procentpoint, mens
den efter reformen er 2 procentpoint. Dette mål for spredningen er følsomt overfor
’outliers’,
hvorfor den gennemsnitlige tilkendelsesandel før og efter reformen er et godt supplement til
beskrivelsen. Før reformen var den gennemsnitlige tilkendelsesandel 2,0 procent., mens
den efter reformen er 1,0 procent. Det vil sige, den gennemsnitlige andel tilkendelser er
halveret efter reformen, hvilket også gælder for spredningen.
9
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 173: Orientering om den fremrykkede delevaluering og løsning af reformen førtidspension og fleksjob, fra beskæftigelsesministeren
1853559_0010.png
Figur 4. Udviklingen i andel tilkendelser af førtidspension ud af fultidspersoner, der modtager en offentlig ydelse, 2004- 2016
6,00%
5,00%
4,00%
3,00%
2,00%
1,00%
0,00%
2004
2005
2006
2007
Randers
2008
Odense
2009
Esbjerg
2010
Aalborg
2011
København
2012
Århus
2013
2014
2015
2016
Kilde: Ankestyrelsen og jobindsats.
Anm.: Offentlige ydelser er A-dagpenge, kontantydelse, arbejdsmarkedsydelse, særlig uddannelsesydelse, kontanthjælp, uddannelseshjælp, revalidering, forrevalidering, integrationsydelse, sygedagpenge,
jobafklaringsforløb, ressourceforløb, ledighedsydelse, fleksjob, førtidspension og efterløn.
10
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 173: Orientering om den fremrykkede delevaluering og løsning af reformen førtidspension og fleksjob, fra beskæftigelsesministeren
Del 2. Hypoteser om mulige forklaringer på variation i tilkendelsespraksis
I anden del af analysen opstilles seks hypoteser, som potentielt kan forklare den kommunale variation, der ses
i analysens første del.
Hypotese 1: Forskelle i sundhedsvæsenet
En mulig forklaring på den kommunale variation i tilkendelser af førtidspension kunne være, at kommunerne
ligger i forskellige regioner med forskellige sundhedsmæssige rammevilkår, hvilket f.eks. giver sig udslag i
varierende ventetider og forskellige vilkår i forhold til adgang til speciallæger, udredning m.v..
Hvis der for eksempel er forskelle på ventetider og behandlingstilbud, kan det have betydning for, hvor mange
der tilkendes en førtidspension, eftersom der først kan tilkendes førtidspension, når borgeren er tilstrækkeligt
udredt, og der ikke er flere behandlingsmuligheder, der kan løfte borgerens arbejdsevne.
I figur 5 fremgår andelen af personer, der er tilkendt en førtidspension ud af offentligt forsørgede fuldtidsper-
soner fordelt på kommuner og grupperet efter sygehusregioner.
Hvis sundhedsvæsenet repræsenteret ved regionerne skulle forklare variationen i tilkendelsesandelen af
førtidspensioner ud af alle ydelsesmodtagere, ville tilkendelsesandelene indenfor hver region være nogenlun-
de lige store. Det vil sige, variationen inden for hver region ville være lille.
Fra figur 5 fremgår det, at tilkendelsesandelene indenfor hver region ikke er nogenlunde lige store, der er
fortsat en betydelig variation indenfor hver region.
I figur 6 fremgår spredningen fra den mindste til den største tilkendelsesandel i hver klynge og for hele landet.
11
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 173: Orientering om den fremrykkede delevaluering og løsning af reformen førtidspension og fleksjob, fra beskæftigelsesministeren
1853559_0012.png
Figur 5. Andel, der har fået tilkendt førtidspension ud af offentligt forsørgede fuldtidspersoner i 2014-2016 gruppe-
ret efter sygehusregioner
0,00%
København (N=313)
Brøndby (N=33)
Hvidovre (N=45)
Allerød (N=13)
Frederikssund (N=39)
Halsnæs (N=36)
Gribskov (N=40)
Rødovre (N=41)
Høje-Tåstrup (N=58)
Frederiksberg (N=90)
Rudersdal (N=37)
Egedal (N=34)
Lyngby-Taarbæk (N=43)
Hillerød (N=51)
Furesø (N=35)
Gladsaxe (N=78)
Ballerup (N=67)
Herlev (N=38)
Vallensbæk (N=14)
Fredensborg (N=47)
Tårnby (N=56)
Glostrup (N=32)
Ishøj (N=40)
Gentofte (N=61)
Dragør (N=13)
Bornholm (N=87)
Albertslund (N=53)
Helsingør (N=111)
Hørsholm (N=26)
Vordingborg (N=38)
Næstved (N=69)
Faxe (N=36)
Ringsted (N=36)
Odsherred (N=46)
Roskilde (N=83)
Slagelse (N=114)
Stevns (N=30)
Guldborgsund (N=110)
Kalundborg (N=87)
Solrød (N=23)
Holbæk (N=116)
Lolland (N=107)
Sorø (N=49)
Køge (N=94)
Greve (N=70)
Lejre (N=39)
Faaborg-Midtfyn (N=14)
Vejen (N=18)
Assens (N=44)
Fanø (N=3)
Kolding (N=95)
Fredericia (N=61)
Aabenraa (N=74)
Middelfart (N=43)
Nordfyns (N=38)
Nyborg (N=45)
Esbjerg (N=150)
Odense (N=276)
Tønder (N=53)
Vejle (N=133)
Svendborg (N=85)
Langeland (N=25)
Haderslev (N=95)
Varde (N=85)
Sønderborg (N=141)
Billund (N=44)
Kerteminde (N=53)
Ærø (N=13)
Skanderborg (N=47)
Struer (N=25)
Holstebro (N=62)
Syddjurs (N=49)
Hedensted (N=46)
Aarhus (N=444)
Favrskov (N=61)
Horsens (N=148)
Herning (N=141)
Randers (N=181)
Lemvig (N=33)
Odder (N=36)
Ikast-Brande (N=80)
Skive (N=97)
Viborg (N=192)
Silkeborg (N=175)
Norddjurs (N=92)
Thisted (N=24)
Mariagerfjord (N=34)
Vesthimmerland (N=33)
Jammerbugt (N=42)
Aalborg (N=239)
Rebild (N=30)
Hjørring (N=89)
Morsø (N=32)
Læsø (N=3)
Brønderslev (N=56)
Frederikshavn (N=111)
Ringkøbing-Skjern (N=93)
Samsø (N=10)
0,20%
0,40%
0,60%
0,80%
1,00%
1,20%
1,40%
1,60%
1,80%
2,00%
Kilde: Ankestyrelsen og jobindsats.dk.
Anm.: Antallet der fremgår ved kommunen, er det gennemsnitlige antal tilkendte førtidspensioner fra 2014-2016. 6-byerne er markeret med
orange.
Anm.: Man skal være opmærksom på, at ø-kommunerne har et lille befolkningstal og dermed også naturligt et mindre antal ydelsesmodtage-
re, hvorfor disse kommuner kan fremstå med en høj andel tilkendelser, selv ved et meget lavt antal nytilkendelser af førtidspensioner.
Region Nordjylland
Region Midtjylland
Region Syddanmark
Region Sjælland
Region Hovedstaden
Region Hovedstaden
12
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 173: Orientering om den fremrykkede delevaluering og løsning af reformen førtidspension og fleksjob, fra beskæftigelsesministeren
1853559_0013.png
Figur 6. Spredningen mellem hver regions kommuner der tilkender færrest og flest førtidspensioner som andel af
alle ydelsesmodtagere, 2014-2016, pct.point
1,80%
1,60%
1,40%
1,20%
1,00%
0,80%
0,60%
0,40%
0,20%
0,00%
Kilde: Ankestyrelsen og Jobindsats.dk
Anm.: Man skal være opmærksom på, at ø-kommunerne har et lille befolkningstal og dermed også naturligt et mindre antal ydelsesmodtage-
re, hvorfor disse kommuner kan fremstå med en høj andel tilkendelser, selv ved et meget lavt antal nytilkendelser af førtidspensioner..
Hele landet
Midtjylland
Sjælland
Hovedstaden
Syddanmark
Nordjylland
13
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 173: Orientering om den fremrykkede delevaluering og løsning af reformen førtidspension og fleksjob, fra beskæftigelsesministeren
Hypotese 2. Forskelle i brugen af ressourceforløb og fleksjob
En anden hypotese kunne være, at kommuner, der tilkender relativt få førtidspensioner, i stedet i højere grad
benytter sig af enten ressourceforløb eller fleksjob.
I figur 7 fremgår for hver kommune to søjler. Den mørkegrønne søjle repræsenterer andelen af personer, der
er tilkendt en førtidspension i 2014-2016 ud af offentligt forsørgede fuldtidspersoner i samme periode. Den
anden søjle, den lysegrønne, er summen af påbegyndte ressourceforløb og tilgangen til fleksjobordningen i
2014-2016 som andel af offentligt forsørgede fuldtidspersoner 2014-2016.
Hvis ovenstående hypotese, om at kommuner, der tilkender relativt få førtidspensioner, i stedet anvender
fleksjob eller ressourceforløb, skulle bekræftes, ville det fremgå i figuren ved, at kommuner med en lav tilken-
delsesandel af førtidspensioner skulle have en høj andel borgere, der er tilgået fleksjobordningen eller har
påbegyndt et ressourceforløb. Dette er den røde hypoteselinje i figuren et udtryk for. Hypoteselinjen viser, at
når kommunen har en lav tilkendelsesandel af førtidspensioner, skulle kommunen til gengæld have en høj
andel borgere, der har påbegyndt et ressourceforløb eller er tilgået fleksjobordningen. Det vil sige, der skal
være en negativ sammenhæng, for at hypotesen kan bekræftes.
I figur 7 fremgår, at hypotesen tilsyneladende ikke kan bekræftes. Der ses ikke en systematisk sammenhæng i
form af, at kommuner, der har en lav tilkendelsesandel af førtidspensioner, har en høj andel af borgere, der
enten har påbegyndt et ressourceforløb eller er tilgået fleksjobordningen.
14
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 173: Orientering om den fremrykkede delevaluering og løsning af reformen førtidspension og fleksjob, fra beskæftigelsesministeren
1853559_0015.png
Figur 7. Andel af offentligt forsørgede, der er tilgået førtidspension og andelen af offentligt forsørgede der enten har påbegyndt et ressourceforløb eller er tilgået fleks-
jobordningen fordelt på kommuner, 2014-2016
Kilde: Ankestyrelsen og Jobindsats.dk.
Anm.: Antallet der fremgår ved kommunen, er det gennemsnitlige antal tilkendte førtidspensioner fra 2014-2016. 6-byerne er markeret med orange.
Samsø (N=10)
Norddjurs (N=92)
Silkeborg (N=175)
Ærø (N=13)
Hørsholm (N=26)
Kerteminde (N=53)
Viborg (N=192)
Helsingør (N=111)
Skive (N=97)
Lejre (N=39)
Ikast-Brande (N=80)
Greve (N=70)
Albertslund (N=53)
Billund (N=44)
Sønderborg (N=141)
Varde (N=85)
Bornholm (N=87)
Dragør (N=13)
Køge (N=94)
Odder (N=36)
Gentofte (N=61)
Sorø (N=49)
Lolland (N=107)
Holbæk (N=116)
Lemvig (N=33)
Ringkøbing-Skjern (N=93)
Randers (N=181)
Herning (N=141)
Ishøj (N=40)
Glostrup (N=32)
Horsens (N=148)
Tårnby (N=56)
Solrød (N=23)
Frederikshavn (N=111)
Favrskov (N=61)
Fredensborg (N=47)
Haderslev (N=95)
Vallensbæk (N=14)
Herlev (N=38)
Kalundborg (N=87)
Langeland (N=25)
Ballerup (N=67)
Gladsaxe (N=78)
Brønderslev (N=56)
Guldborgsund (N=110)
Furesø (N=35)
Hillerød (N=51)
Stevns (N=30)
Lyngby-Taarbæk (N=43)
Egedal (N=34)
Rudersdal (N=37)
Slagelse (N=114)
Læsø (N=3)
Aarhus (N=444)
Frederiksberg (N=90)
Svendborg (N=85)
Roskilde (N=83)
Morsø (N=32)
Vejle (N=133)
Hedensted (N=46)
Tønder (N=53)
Høje-Tåstrup (N=58)
Hjørring (N=89)
Rebild (N=30)
Odense (N=276)
Esbjerg (N=150)
Aalborg (N=239)
Rødovre (N=41)
Nyborg (N=45)
Nordfyns (N=38)
Gribskov (N=40)
Middelfart (N=43)
Halsnæs (N=36)
Aabenraa (N=74)
Hedensted (N=46)
Syddjurs (N=49)
Odsherred (N=46)
Fredericia (N=61)
Holstebro (N=62)
Kolding (N=95)
Ringsted (N=36)
Struer (N=25)
Fanø (N=3)
Frederikssund (N=39)
Faxe (N=36)
Allerød (N=13)
Skanderborg (N=47)
Jammerbugt (N=42)
Assens (N=44)
Hvidovre (N=45)
Brøndby (N=33)
Vesthimmerland (N=33)
Næstved (N=69)
Mariagerfjord (N=34)
Vordingborg (N=38)
København (N=313)
Thisted (N=24)
Vejen (N=18)
Faaborg-Midtfyn (N=14)
3,50%
1,00%
4,50%
4,00%
3,00%
2,50%
2,00%
1,50%
0,50%
0,00%
Gennemsnitlige andel offentligt forsørgede der enten er påbegyndt et ressourceforløb eller tilgået fleksjobordningen
Andel af offentligt forsørgede der enten er påbegyndt et ressourceforløb eller tilgået fleksjobordningen, 2014-2016
Hypoteselinje. Hypotesen ville være opfyldt, hvis den lysegrønne serie fulgte den røde hypoteselinjes retning
Andel af offentligt forsørgede der er tilgået førtidspension 2014-2016
15
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 173: Orientering om den fremrykkede delevaluering og løsning af reformen førtidspension og fleksjob, fra beskæftigelsesministeren
Hypotese 3. Forskelle i andelen af offentligt forsørgede over/under 40 år
I hypotese 3 undersøges kommunernes fordeling af offentligt forsørgede på under og over 40 år. Hypotesen
ville være, at hvis en kommune har en høj andel af offentligt forsørgede, der er over 40 år, kunne det bidrage
til, at kommunen havde en større andel, der tilkendes førtidspension. Dette både set i lyset af, at ældre gene-
relt har en højere risiko for at blive syge og uarbejdsdygtige, dels at over 40-årige har en mere lempelig ad-
gang til førtidspension end personer under 40 år.
I figur 8 fremgår to søjler. Den mørkegrønne søjle repræsenterer andelen af offentligt forsørgede fuldtidsper-
soner, der er tilkendt en førtidspension og aflæses på den venstre akse. Den lysegrønne søjle repræsenterer
andelen af personer over 40 år ud af offentligt forsørgede opgjort i fuldtidspersoner og aflæses på den højre
akse. Hvis hypotesen om, at kommuner der har en høj andel offentligt forsørgede, også har større tilkendel-
sesandele af førtidspensioner, skulle bekræftes, ville det fremgå i figur 8 ved, at de to søjlers størrelser ville
følge hinanden. Det vil sige, når en kommune har en lav tilkendelsesandel af førtidspensioner, ville den sam-
me kommune også have en lav andel af offentligt forsørgede, der er over 40 år. Denne hypotetiske sammen-
hæng er udtrykt i figur 8 ved den røde hypoteselinje.
Fra figur 8 fremgår imidlertid, at størrelsen på andelen af offentligt forsørgede fuldtidspersoner over 40 år ikke
følger størrelsen på tilkendelsesandelen af førtidspensioner. Andelen af offentligt forsørgede over 40 år udgør
i gennemsnit 73 procent, hvilket er markeret med den lyseblå stiplede linje, og det fremgår at andelene ligger
og svinger omkring gennemsnittet uden nogen form for sammenhæng til størrelsen af tilkendelsesandelene af
førtidspension.
16
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 173: Orientering om den fremrykkede delevaluering og løsning af reformen førtidspension og fleksjob, fra beskæftigelsesministeren
1853559_0017.png
100,00%
90,00%
80,00%
70,00%
60,00%
50,00%
40,00%
30,00%
20,00%
10,00%
0,00%
Figur 8. Andel af offentligt forsørgede fuldtidspersoner der er tilkendt en førtidspension og andelen af alle offentligt forsørgede fuldtidspersoner der er over 40 år fordelt
Kilde: Ankestyrelsen og Jobindsats.dk.
Anm.: Antallet der fremgår ved kommunen, er det gennemsnitlige antal tilkendte førtidspensioner fra 2014-2016. 6-byerne er markeret med orange.
på kommuner, 2014-2016
Samsø (N=10)
Norddjurs (N=92)
Silkeborg (N=175)
Ærø (N=13)
Hørsholm (N=26)
Kerteminde (N=53)
Viborg (N=192)
Helsingør (N=111)
Skive (N=97)
Lejre (N=39)
Ikast-Brande (N=80)
Greve (N=70)
Albertslund (N=53)
Billund (N=44)
Sønderborg (N=141)
Varde (N=85)
Bornholm (N=87)
Dragør (N=13)
Køge (N=94)
Odder (N=36)
Gentofte (N=61)
Sorø (N=49)
Lolland (N=107)
Holbæk (N=116)
Lemvig (N=33)
Ringkøbing-Skjern (N=93)
Randers (N=181)
Herning (N=141)
Ishøj (N=40)
Glostrup (N=32)
Horsens (N=148)
Tårnby (N=56)
Solrød (N=23)
Frederikshavn (N=111)
Favrskov (N=61)
Fredensborg (N=47)
Haderslev (N=95)
Vallensbæk (N=14)
Herlev (N=38)
Kalundborg (N=87)
Langeland (N=25)
Ballerup (N=67)
Gladsaxe (N=78)
Brønderslev (N=56)
Guldborgsund (N=110)
Furesø (N=35)
Hillerød (N=51)
Stevns (N=30)
Lyngby-Taarbæk (N=43)
Egedal (N=34)
Rudersdal (N=37)
Slagelse (N=114)
Læsø (N=3)
Aarhus (N=444)
Frederiksberg (N=90)
Svendborg (N=85)
Roskilde (N=83)
Morsø (N=32)
Vejle (N=133)
Tønder (N=53)
Høje-Tåstrup (N=58)
Hjørring (N=89)
Rebild (N=30)
Odense (N=276)
Esbjerg (N=150)
Aalborg (N=239)
Rødovre (N=41)
Nyborg (N=45)
Nordfyns (N=38)
Gribskov (N=40)
Middelfart (N=43)
Halsnæs (N=36)
Aabenraa (N=74)
Hedensted (N=46)
Syddjurs (N=49)
Odsherred (N=46)
Fredericia (N=61)
Holstebro (N=62)
Kolding (N=95)
Ringsted (N=36)
Struer (N=25)
Fanø (N=3)
Frederikssund (N=39)
Faxe (N=36)
Allerød (N=13)
Skanderborg (N=47)
Jammerbugt (N=42)
Assens (N=44)
Hvidovre (N=45)
Brøndby (N=33)
Vesthimmerland (N=33)
Næstved (N=69)
Mariagerfjord (N=34)
Vordingborg (N=38)
København (N=313)
Thisted (N=24)
Vejen (N=18)
Faaborg-Midtfyn (N=14)
2,00%
1,80%
1,60%
1,40%
1,20%
1,00%
0,80%
0,60%
0,40%
0,20%
0,00%
Andel af offentligt forsørgede der er over 40 år, 2014-2016 (Sekundær akse) Gennemsnitlige andel offentligt forsørgede over 40 år
Hypoteselinje. Hypotesen ville være opfyldt, hvis den lysegrønne serie fulgte den røde hypoteselinjes retning.
Andel af offentligt forsørgede der er tilkendt en førtidspension, 2014-2016 (Primær akse)
Gennemsnitlige andel offentligt forsørgede over 40 år
17
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 173: Orientering om den fremrykkede delevaluering og løsning af reformen førtidspension og fleksjob, fra beskæftigelsesministeren
1853559_0018.png
Hypotese 4. Forskelle i bestanden af førtidspensionister
Den fjerde hypotese undersøger, om der er en sammenhæng mellem nytilkendelser af førtidspension og den
nuværende bestand af førtidspensionister. Sammenhængen kunne følge af, at en kommune, der allerede har
en stor bestand af førtidspensionister, ville have færre tilbage af de offentligt forsørgede personer i kommu-
nen, der var i målgruppen for førtidspension.
4
I figur 9 fremgår andelen af offentligt forsørgede fuldtidspersoner, der er tilkendt en førtidspension, repræsen-
teret ved den mørkegrønne søjle, som aflæses på den venstre akse. Herudover fremgår bestanden af førtids-
pensionister ud af alle offentligt forsørgede fuldtidspersoner fra 2014-2016 repræsenteret ved den lysegrønne
søjle, som aflæses på den højre akse. Hvis hypotesen skulle bekræftes, ville det komme til udtryk i figuren
ved, at kommuner, der har en lav andel af førtidspensionister ud af alle offentligt forsørgede, samtidig skulle
have en bestand, der udgjorde en relativt stor andel af alle offentligt forsørgede. Det vil sige, at den lysegrøn-
ne søjle, der repræsenterer bestanden af førtidspensionister ud af offentligt forsørgede fuldtidspersoner, skulle
følge den røde hypoteselinjes retning.
Det fremgår af figur 9, at bestanden af førtidspensionister ud af offentligt forsørgede fuldtidspersoner ikke
følger den røde hypoteselinje. Det peger på, at der umiddelbart ikke er en systematisk sammenhæng mellem
andelen af nytilkendelser af førtidspensioner ud af offentligt forsørgede og bestanden af førtidspensionister ud
af offentligt forsørgede.
Omvendt kan der ligeledes opsættes en hypotese der siger, at kommuner med en stor bestand af førtidspensionister, har en større tilbø-
jelighed til at tilkende førtidspension. Hermed ville den røde hypoteselinje være modsat den, der ses i figur 9. Men i figuren findes ikke
en systematisk sammenhæng mellem andelen af nytilkendelser af førtidspension ud af offentlige forsørgede og bestanden af førtidspen-
sionister ud af offentligt forsørgede, hvorfor der heller ikke er noget der umiddelbart taler for denne hypotese.
4
18
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 173: Orientering om den fremrykkede delevaluering og løsning af reformen førtidspension og fleksjob, fra beskæftigelsesministeren
1853559_0019.png
20,00%
45,00%
40,00%
35,00%
30,00%
25,00%
15,00%
10,00%
5,00%
0,00%
Samsø (N=10)
Norddjurs (N=92)
Silkeborg (N=175)
Ærø (N=13)
Hørsholm (N=26)
Kerteminde (N=53)
Viborg (N=192)
Helsingør (N=111)
Skive (N=97)
Lejre (N=39)
Ikast-Brande (N=80)
Greve (N=70)
Albertslund (N=53)
Billund (N=44)
Sønderborg (N=141)
Varde (N=85)
Bornholm (N=87)
Dragør (N=13)
Køge (N=94)
Odder (N=36)
Gentofte (N=61)
Sorø (N=49)
Lolland (N=107)
Holbæk (N=116)
Lemvig (N=33)
Ringkøbing-Skjern (N=93)
Randers (N=181)
Herning (N=141)
Ishøj (N=40)
Glostrup (N=32)
Horsens (N=148)
Tårnby (N=56)
Solrød (N=23)
Frederikshavn (N=111)
Favrskov (N=61)
Fredensborg (N=47)
Haderslev (N=95)
Vallensbæk (N=14)
Herlev (N=38)
Kalundborg (N=87)
Langeland (N=25)
Ballerup (N=67)
Gladsaxe (N=78)
Brønderslev (N=56)
Guldborgsund (N=110)
Furesø (N=35)
Hillerød (N=51)
Stevns (N=30)
Lyngby-Taarbæk (N=43)
Egedal (N=34)
Rudersdal (N=37)
Slagelse (N=114)
Læsø (N=3)
Aarhus (N=444)
Frederiksberg (N=90)
Svendborg (N=85)
Roskilde (N=83)
Morsø (N=32)
Vejle (N=133)
Tønder (N=53)
Høje-Tåstrup (N=58)
Hjørring (N=89)
Rebild (N=30)
Odense (N=276)
Esbjerg (N=150)
Aalborg (N=239)
Rødovre (N=41)
Nyborg (N=45)
Nordfyns (N=38)
Gribskov (N=40)
Middelfart (N=43)
Halsnæs (N=36)
Aabenraa (N=74)
Hedensted (N=46)
Syddjurs (N=49)
Odsherred (N=46)
Fredericia (N=61)
Holstebro (N=62)
Kolding (N=95)
Ringsted (N=36)
Struer (N=25)
Fanø (N=3)
Frederikssund (N=39)
Faxe (N=36)
Allerød (N=13)
Skanderborg (N=47)
Jammerbugt (N=42)
Assens (N=44)
Hvidovre (N=45)
Brøndby (N=33)
Vesthimmerland (N=33)
Næstved (N=69)
Mariagerfjord (N=34)
Vordingborg (N=38)
København (N=313)
Thisted (N=24)
Vejen (N=18)
Faaborg-Midtfyn (N=14)
Figur 9. Forskelle mellem bestanden af førtidspensionister og nytilkendelser fordelt på kommuner 2014- 2016, pct.
Kilde: Ankestyrelsen og jobindsats.dk.
Anm.: Antallet der fremgår ved kommunen, er det gennemsnitlige antal tilkendte førtidspensioner fra 2014-2016. 6-byerne er markeret med orange.
1,40%
2,00%
1,80%
1,60%
1,20%
1,00%
0,80%
0,60%
0,40%
0,20%
0,00%
Hypoteselinje. Hypotesen ville være opfyldt, hvis den lysegrønne søjle fulgte den røde hypoteselinjes retning.
Andel af offentligt forsørgede fuldtidspersoner der er tilkendt en førtidspension i 2014-
2016 (Primær akse)
Bestanden af førtidspensionister ud af alle offentligt forsørgede fuldtidspersoner, 2014-
2016 (Sekundær akse) Gennemsnitlige andel bestanden af førtidspensionister udgør
Gennemsnitlige andel bestanden af førtidspensionister udgør
19
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 173: Orientering om den fremrykkede delevaluering og løsning af reformen førtidspension og fleksjob, fra beskæftigelsesministeren
Hypotese 5. Forskelle i bestanden af aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere
Den femte hypotese undersøger, hvorvidt der kunne være en sammenhæng mellem bestanden af aktivitets-
parate kontanthjælpsmodtagere og nytilkendelser af førtidspension som andel af offentligt forsørgede i 2014-
2016. De aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere udgør den svageste gruppe af kontanthjælpsmodtagerne,
hvormed gruppen består af kontanthjælpsmodtagerne længst fra arbejdsmarkedet. Hypotesen skulle være, at
nogle kommuner har en stor andel af aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere, mens denne gruppe i andre
kommuner i stedet ville være blevet tilkendt en førtidspension.
I figur 10 fremgår andelen af offentligt forsørgede, der er tilkendt en førtidspension, repræsenteret ved de
mørkegrønne søjler, som aflæses på den venstre akse. De lysegrønne søjler repræsenterer bestanden af
aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere som andel af offentligt forsørgede og aflæses på den højre akse.
Hvis hypotesen skulle bekræftes, ville det i figuren fremgå ved en lav andel af offentligt forsørgede, der er
tilkendt en førtidspension, samtidig med at bestanden af de aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere som
andel af de offentligt forsørgede er høj. Dette er udtrykt ved den røde hypoteselinje, der angiver den hypoteti-
ske negative sammenhæng.
I figur 10 fremgår, at hypotesen umiddelbart ikke kan bekræftes, da bestanden af aktivitetsparate kontant-
hjælpsmodtagere ud af alle offentligt forsørgede ikke følger den røde hypoteselinje.
20
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 173: Orientering om den fremrykkede delevaluering og løsning af reformen førtidspension og fleksjob, fra beskæftigelsesministeren
1853559_0021.png
Figur 10. Forskelle mellem bestanden af aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere og nytilkendelser af førtidspension ud af offentligt forsørgede fuldtidspersoner fordelt
på kommuner, 2014-2016
25,00%
2,00%
20,00%
15,00%
10,00%
5,00%
0,00%
Kilde: Ankestyrelsen og Jobindsats.dk.
Anm.: Antallet der fremgår ved kommunen, er det gennemsnitlige antal tilkendte førtidspensioner fra 2014-2016. 6-byerne er markeret med orange.
Samsø (N=10)
Norddjurs (N=92)
Silkeborg (N=175)
Ærø (N=13)
Hørsholm (N=26)
Kerteminde (N=53)
Viborg (N=192)
Helsingør (N=111)
Skive (N=97)
Lejre (N=39)
Ikast-Brande (N=80)
Greve (N=70)
Albertslund (N=53)
Billund (N=44)
Sønderborg (N=141)
Varde (N=85)
Bornholm (N=87)
Dragør (N=13)
Køge (N=94)
Odder (N=36)
Gentofte (N=61)
Sorø (N=49)
Lolland (N=107)
Holbæk (N=116)
Lemvig (N=33)
Ringkøbing-Skjern (N=93)
Randers (N=181)
Herning (N=141)
Ishøj (N=40)
Glostrup (N=32)
Horsens (N=148)
Tårnby (N=56)
Solrød (N=23)
Frederikshavn (N=111)
Favrskov (N=61)
Fredensborg (N=47)
Haderslev (N=95)
Vallensbæk (N=14)
Herlev (N=38)
Kalundborg (N=87)
Langeland (N=25)
Ballerup (N=67)
Gladsaxe (N=78)
Brønderslev (N=56)
Guldborgsund (N=110)
Furesø (N=35)
Hillerød (N=51)
Stevns (N=30)
Lyngby-Taarbæk (N=43)
Egedal (N=34)
Rudersdal (N=37)
Slagelse (N=114)
Læsø (N=3)
Aarhus (N=444)
Frederiksberg (N=90)
Svendborg (N=85)
Roskilde (N=83)
Morsø (N=32)
Vejle (N=133)
Tønder (N=53)
Høje-Tåstrup (N=58)
Hjørring (N=89)
Rebild (N=30)
Odense (N=276)
Esbjerg (N=150)
Aalborg (N=239)
Rødovre (N=41)
Nyborg (N=45)
Nordfyns (N=38)
Gribskov (N=40)
Middelfart (N=43)
Halsnæs (N=36)
Aabenraa (N=74)
Hedensted (N=46)
Syddjurs (N=49)
Odsherred (N=46)
Fredericia (N=61)
Holstebro (N=62)
Kolding (N=95)
Ringsted (N=36)
Struer (N=25)
Fanø (N=3)
Frederikssund (N=39)
Faxe (N=36)
Allerød (N=13)
Skanderborg (N=47)
Jammerbugt (N=42)
Assens (N=44)
Hvidovre (N=45)
Brøndby (N=33)
Vesthimmerland (N=33)
Næstved (N=69)
Mariagerfjord (N=34)
Vordingborg (N=38)
København (N=313)
Thisted (N=24)
Vejen (N=18)
Faaborg-Midtfyn (N=14)
Hele landet (N=7069)
1,80%
1,60%
1,40%
1,20%
1,00%
0,80%
0,60%
0,40%
0,20%
0,00%
Hypoteselinje. Hypotesen ville være opfyldt, hvis den lysegrønne serie fulgte den røde hypoteselinjes retning.
Andel af offentligt forsørgede fuldtidspersoner der er tilgået førtidspension (Primær akse)
Bestanden af aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere(fuldtidspersoner) ud af alle offentligt forsørgede fuldtidspersoner (Sekundær akse)
Gennemsnitlige andel som bestanden af aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere udgør
21
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 173: Orientering om den fremrykkede delevaluering og løsning af reformen førtidspension og fleksjob, fra beskæftigelsesministeren
1853559_0022.png
Hypotese 6. Forskelle i kommunernes rammevilkår
Kommunernes rammevilkår kan have betydning for, hvor mange der tilkendes førtidspension i den enkelte
kommune.
I det følgende fordeles kommunerne på klyngeinddelingen fra Jobindsats.dk. Dermed undersøges, hvorvidt
kommunernes forskellige udgangspunkter i forhold til befolkningssammensætning og arbejdsmarkedsforhold
kan forklare de identificerede forskelle i tilkendelserne af førtidspension. Her er hypotesen, at jo mere kommu-
nerne ligner hinanden inden for klyngerne, jo mere vil andelen af tilkendelser være overensstemmende.
Boks 2: Rammevilkår og klynger
Nogle kommuner har gunstige rammevilkår, som gør det relativt let at holde antallet af borgere i den
erhvervsaktive alder, der modtager offentlige forsørgelsesydelser, på et lavt niveau, mens andre kom-
muner er vanskeligere stillet. Kommunernes rammevilkår er blandt andet alderssammensætningen,
uddannelsesniveauet, beskæftigelsesmulighederne på det regionale arbejdsmarked, sociale og økono-
miske faktorer.
Kommunerne grupperes derfor med andre kommuner, der har nogenlunde ens rammevilkår, det vil sige
kommunerne opdeles i klynger. Når der er tale om kommunernes rammevilkår for det forventede antal
på førtidspension, det vil sige på en permanent ydelse, fordeles kommunerne på 10 klynger, hvilket
fremgår i figur 5.
Klyngeinddelingen er baseret på data fra 2011.
I figur 11 ses andelen, der har fået tilkendt en førtidspension ud af alle ydelsesmodtagere opgjort i fuldtidsper-
soner 2014-2016 fordelt på klynger fra Jobindsats.dk.
Hvis rammevilkårene skulle forklare variationen i tilkendelsesandelen af førtidspension ud af alle ydelsesmod-
tagere, skulle tilkendelsesandelene indenfor hver klynge være nogenlunde lige store. Det vil sige, variationen
inden for hver klynge ville være meget lille.
I figur 11 ses, at kommunernes rammevilkår, der er opgjort på Jobindsats.dk, tilsyneladende ikke kan forklare
meget af variationen i tilkendelsen af førtidspensioner, da der fortsat er en betydelig variation indenfor hver
klynge.
I figur 12 fremgår spredningen fra den mindste tilkendelsesandel til den største tilkendelsesandel i hver klynge
og for hele landet.
22
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 173: Orientering om den fremrykkede delevaluering og løsning af reformen førtidspension og fleksjob, fra beskæftigelsesministeren
1853559_0023.png
Figur 11: Andel, der er tilkendt førtidspension ud af antallet af fultidspersoner, der er offentligt forsørgede fordelt
på klynger fra jobindsats 2014 - 2016
0,00%
0,20%
0,40%
0,60%
0,80%
1,00%
1,20%
1,40%
1,60%
1,80%
2,00%
Morsø (N=32)
Læsø (N=3)
Langeland (N=25)
Lolland (N=107)
Bornholm (N=87)
Odsherred (N=46)
Guldborgsund (N=110)
Frederikshavn (N=111)
Samsø (N=10)
Thisted (N=24)
Vordingborg (N=38)
Nyborg (N=45)
Esbjerg (N=150)
Tønder (N=53)
Slagelse (N=114)
Kalundborg (N=87)
Randers (N=181)
Ærø (N=13)
Norddjurs (N=92)
Mariagerfjord (N=34)
Næstved (N=69)
Vesthimmerland (N=33)
Fredericia (N=61)
Hjørring (N=89)
Svendborg (N=85)
Haderslev (N=95)
Lemvig (N=33)
Sønderborg (N=141)
Skive (N=97)
Helsingør (N=111)
Faaborg-Midtfyn (N=14)
Assens (N=44)
Jammerbugt (N=42)
Faxe (N=36)
Struer (N=25)
Holstebro (N=62)
Aabenraa (N=74)
Halsnæs (N=36)
Middelfart (N=43)
Nordfyns (N=38)
Aalborg (N=239)
Odense (N=276)
Brønderslev (N=56)
Holbæk (N=116)
Sorø (N=49)
Varde (N=85)
Viborg (N=192)
Kerteminde (N=53)
Silkeborg (N=175)
Vejen (N=18)
Brøndby (N=33)
Frederikssund (N=39)
Fanø (N=3)
Kolding (N=95)
Syddjurs (N=49)
Gribskov (N=40)
Rødovre (N=41)
Vejle (N=133)
Stevns (N=30)
Ballerup (N=67)
Herlev (N=38)
Horsens (N=148)
Herning (N=141)
Ringkøbing-Skjern (N=93)
Køge (N=94)
Billund (N=44)
Ikast-Brande (N=80)
Hvidovre (N=45)
Skanderborg (N=47)
Ringsted (N=36)
Hedensted (N=46)
Rebild (N=30)
Aarhus (N=444)
Gladsaxe (N=78)
Fredensborg (N=47)
Tårnby (N=56)
Odder (N=36)
Høje-Tåstrup (N=58)
Roskilde (N=83)
Favrskov (N=61)
Glostrup (N=32)
Ishøj (N=40)
Albertslund (N=53)
Greve (N=70)
Lejre (N=39)
København (N=313)
Hillerød (N=51)
Furesø (N=35)
Solrød (N=23)
Dragør (N=13)
Allerød (N=13)
Frederiksberg (N=90)
Rudersdal (N=37)
Egedal (N=34)
Lyngby-Taarbæk (N=43)
Vallensbæk (N=14)
Gentofte (N=61)
Hørsholm (N=26)
Klynge 1
Klynge 2
Klynge 3
Klynge 4
Klynge 5
Klynge 6
Klynge 7
Klynge 8
Klynge 9
Klynge 10
Kilde: Ankestyrelsen og jobindsats.dk.
Anm
.:
Antallet der fremgår ved kommunen, er det gennemsnitlige antal tilkendte førtidspensioner fra 2014-2016. 6-byerne er markeret med
orange.
Anm.: Man skal være opmærksom på, at ø-kommunerne har et lille befolkningstal og dermed også naturligt et mindre antal ydelsesmodtage-
re, hvorfor et lavt antal nytilkendelser af førtidspensioner, kan medføre høje andele tilkendelser af førtidspension.
23
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 173: Orientering om den fremrykkede delevaluering og løsning af reformen førtidspension og fleksjob, fra beskæftigelsesministeren
1853559_0024.png
Figur 12: Spredningen mellem hver klynges kommune der tilkender færrest og flest førtidspensioner som andel af
alle ydelsesmodtagere, 2014-2016, pct. point.
1,80%
1,60%
1,40%
1,20%
1,00%
0,80%
0,60%
0,40%
0,20%
0,00%
Hele landet
Klynge 1
Klynge 2
Klynge 3
Klynge 4
Klynge 5
Klynge 6
Klynge7
Klynge 8
Klynge 9
Klynge 10
24
Kilde: Ankestyrelsen og Jobindsats.dk.
Anm.: Man skal være opmærksom på, at ø-kommunerne har et lille befolkningstal og dermed også naturligt et mindre antal ydelsesmodtage-
re, hvorfor disse kommuner kan fremstå med en høj andel tilkendelser, selv ved et meget lavt antal nytilkendelser af førtidspensioner.