Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del Bilag 172
Offentligt
1853267_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Beskæftigelsesministeren
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
Ikrafttræden af Ydelsesrefusion (Plan A) udsat
6. februar 2018
Ved indgåelsen af aftale om reformen af refusionssystemet blev det besluttet, at
opgaven med at opgøre kommunernes finansieringsbeløb for visse offentlige ydel-
ser udbetalt af kommunerne, Udbetaling Danmark og arbejdsløshedskasserne skul-
le forankres i selskabet Ydelsesrefusion ejet af KL og kommunerne.
Imidlertid kunne it-understøttelsen til Ydelsesrefusion ikke være klar ved refusi-
onslovens ikrafttrædelse. Derfor udvikledes en midlertidig statslig it-løsning (Plan
B), hvor Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering opgør og afregner statens re-
fusion og kommunernes medfinansiering frem til den permanente kommunale it-
løsning ”Ydelsesrefusion” træder
i kraft og dermed overtager beregningen af
kommunernes finansieringsbeløb per januar 2018. Det var forventningen, at Ydel-
sesrefusion ville træde i kraft ultimo januar 2018 med virkning fra 1. januar 2018.
Jeg skriver på denne baggrund til jer for at orientere om, at ikrafttrædelsen af Ydel-
sesrefusion (Plan A) er udskudt. Det er i den forbindelse vigtigt at understrege, at
Ydelsesrefusion fortsat vil have virkning fra 1. januar 2018 til trods for at ikraft-
trædelse forsinkes.
Der skal desuden ikke herske tvivl om, at den statslige refusion og kommunernes
medfinansiering fortsat opgøres til trods for forsinkelsen af Ydelsesrefusion. Indtil
Ydelsesrefusion sættes i kraft, beregnes kommunernes finansieringsbeløb i over-
ensstemmelse med refusionsloven fortsat efter Plan B i Styrelsen for Arbejdsmar-
ked og Rekruttering, som har fungeret upåklageligt siden reformens ikrafttrædelse i
januar 2016.
Baggrunden for udsættelsen er, at der ikke er overensstemmelse med reglerne om,
hvad revisorerklæringen skulle indeholde, som er, at Ydelsesrefusion beregner
kommunernes finansieringsbeløb korrekt i forhold til lovgrundlaget og den tilsend-
te revisorerklæring. Den foreliggende revisorerklæring har ved en fejl således
ikke
forholdt sig til, om Ydelsesrefusion regner i overensstemmelse med lovgrundlaget.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har løbende siden oktober rykket KL
og KOMBIT for fremsendelse af revisorerklæringen, men modtog først erklærin-
gen 26. januar 2018. KL og KOMBIT - som henholdsvis ejer og forestår udviklin-
gen af Ydelsesrefusion - har efterfølgende overfor Styrelsen for Arbejdsmarked og
Rekruttering bekræftet, at de er enige i, at revisionserklæringen ikke lever op til
kravene i reglerne.
Ikrafttrædelsen af Ydelsesrefusion udsættes frem til det tidspunkt, hvor der ligger
en revisorerklæring, som viser, at Ydelsesrefusion beregner kommunernes finansie-
J.nr. 17/15168
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 172: Orientering om ikrafttræden af Ydelsesrefusion (Plan A) udsat, fra beskæftigelsesministeren
ringsbeløb korrekt på baggrund af lov om kommunernes finansiering af visse of-
fentlige ydelser udbetalt af kommunerne, Udbetaling Danmark og arbejdsløsheds-
kasserne (refusionsloven) og bekendtgørelser udstedt i medfør af denne lov.
Forsinkelsen ændrer ikke ved, at finansieringsbeløb for hele 2018 vil blive beregnet
på grundlag af Ydelsesrefusion. Det fremgår af refusionsloven, at Ydelsesrefusion
beregner finansieringsbeløbet for hele 2018, når Ydelsesrefusion træder i kraft. Af-
regning
på baggrund af Plan B’s
opgørelse for måneder i 2018 skal således betrag-
tes som foreløbige afregninger, som vil blive efterreguleret, når Ydelsesrefusion
træder i kraft.
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har sammen med KL orienteret
kommunerne om den udsatte ikrafttrædelse. Når Ydelsesrefusion træder i kraft, vil
KL og styrelsen endvidere udsende en fælles orientering til kommunerne om be-
regningen af finansieringsbeløb i henholdsvis Ydelsesrefusion og Plan B. Når
Ydelsesrefusion er klar til at træde i kraft, vil I blive orienteret om dette.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
2