Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del Bilag 167
Offentligt
1851274_0001.png
HØRING OM
REFORMEN AF FLEKSJOB OG
FØRTIDSPENSION
O NS DAG DEN 3 1 . JA NUA R 2 0 1 8
ER BORGERENS RETSSIKKERHED SIKRET MED
NUVÆRENDE LOVGIVNING?
J O H N K L AU S E N L E K TO R , P H . D.
J U R I D I S K I N S T I T U T, A A L B O RG U N I V E RS I T E T
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 167: Materiale fra høringen om reformen af fleksjob og førtidspension onsdag den 31/1-18
1851274_0002.png
Retssikkerhed er at sikre, at borgerne
får de rettigheder og ydelser, som de
har krav på efter lovgivningen, og ikke
pålægges andre pligter end dem, der
er hjemlede i lovgivningen
2
JOHN KLAUSEN
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 167: Materiale fra høringen om reformen af fleksjob og førtidspension onsdag den 31/1-18
1851274_0003.png
Behandlingen af en sag om førtidspension
Kommunen træffer afgørelse om tilkendelse af førtidspension,
når det efter en samlet faglig vurdering af de foreliggende
oplysninger må anses for dokumenteret, at en person ikke kan
blive selvforsørgende.
Kommunen træffer afgørelse om afslag på førtidspension, når
det efter en samlet faglig vurdering af de foreliggende
oplysninger må anses for dokumenteret, at en person ved
konkret angivne arbejdsfunktioner enten umiddelbart eller
ved en nærmere angivet indsats kan blive selvforsørgende.
Pensionslovens § 20
3
JOHN KLAUSEN
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 167: Materiale fra høringen om reformen af fleksjob og førtidspension onsdag den 31/1-18
1851274_0004.png
Førtidspension
Anmodning om førtidspension på det foreliggende
dokumentationsgrundlag.
Pensionslovens § 17, stk. 2
Kravet til beskrivelse af konkrete arbejdsfunktioner ved afslag
på pension svækkes, når sagen behandles på det foreliggende
dokumentationsgrundlag.
Ankestyrelsens principafgørelse P-7-04
Sagen overgår til behandling efter reglerne om førtidspension, når
det er dokumenteret eller det på grund af særlige forhold er helt
åbenbart, at den pågældendes arbejdsevne ikke kan forbedres ved
deltagelse i ressourceforløb eller andre foranstaltninger.
Pensionslovens § 18
4
JOHN KLAUSEN
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 167: Materiale fra høringen om reformen af fleksjob og førtidspension onsdag den 31/1-18
1851274_0005.png
2013-reformen – Ressourceforløb
Personer, hvor det som følge af svær sygdom eller på grund af
betydelige funktionsnedsættelser er åbenbart formålsløst at
forsøge at udvikle deres arbejdsevne i et ressourceforløb, er
undtaget.
Beskæftigelsesindsatslovens § 68 a, stk. 2.
L 53 2012-13: ”I sager, hvor det er
helt åbenbart,
at
arbejdsevnen er varigt nedsat og ikke kan forbedres ved
deltagelse i et ressourceforløb eller andre foranstaltninger,
kan der dog påbegyndes en sag om førtidspension uden, at
muligheden for at forbedre arbejdsevnen har været afprøvet
via et ressourceforløb.”
5
JOHN KLAUSEN
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 167: Materiale fra høringen om reformen af fleksjob og førtidspension onsdag den 31/1-18
1851274_0006.png
Ressourceforløb
Hvornår skal der tilbydes et ressourceforløb (i stedet for
førtidspension)?
I.
Det ikke er udelukket at udvikle arbejdsevnen i et
ressourceforløb.
Der ikke er grundlag for at antage, at gennemførelse af ressourceforløb
vil kunne indebære risiko for forværring.
II. Det er sandsynligt at udvikle arbejdsevnen i et ressourceforløb
og blive i stand til at deltage på arbejdsmarkedet.
6
JOHN KLAUSEN
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 167: Materiale fra høringen om reformen af fleksjob og førtidspension onsdag den 31/1-18
1851274_0007.png
10,0
20,0
30,0
50,0
60,0
70,0
80,0
40,0
0,0
Førtidspension 3 mdr. efter afsluttet ressourceforløb, pct., 2016.
JOHN KLAUSEN
Vordingborg
Jammerbugt
Fredericia
Hedensted
Langeland
Aarhus
Vejen
Mariagerfjord
Gentofte
Faxe
Billund
Hele landet
Kerteminde
Hørsholm
Aabenraa
Middelfart
Horsens
Frederiksberg
Høje-Tåstrup
Tårnby
Assens
Syddjurs
Varde
Odense
Kilde: Jobindsats.dk.
7
Ressourceforløb
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 167: Materiale fra høringen om reformen af fleksjob og førtidspension onsdag den 31/1-18
1851274_0008.png
Retssikkerhed
Hvorfor disse forskelle?
Forskellig vurdering af retten til førtidspension?
Klagesager
Omgjorte sager i procent
Ret til pension - på det foreliggende
2013
3
2014
2
2015
2
2016
4
Er der forskelle i den forudgående sagsbehandling og i tilbud
til udvikling af arbejdsevnen?
Eks. revalidering
(0,0 – 0,6 pct. af arbejdsstyrken)
L 230 1996-97: ”pligt til at tilbyde revalidering, hvis tildelingsbetingelserne er opfyldt.”
Hvem bærer risikoen for, at kommunens sagsbehandling ikke
har været optimal (har været mangelfuld)?
8
JOHN KLAUSEN
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 167: Materiale fra høringen om reformen af fleksjob og førtidspension onsdag den 31/1-18
1851274_0009.png
Eksempel:
Kontanthjælpsmodtager
Kommunen skal for en person, der er er
helt eller delvist
sygemeldt,
løbende vurdere, om der er behov for en særlig
indsats i form af sygdomsafklaring, behandling, optræning og
andre beskæftigelsesfremmende foranstaltninger, for at sikre,
at personen får den nødvendige hjælp til at opnå eller
genvinde tilknytning til arbejdsmarkedet.
Bekg. nr. 1297 af 9/11 2016, § 35, stk. 2.
Skal der tilbydes ressourceforløb, hvis borgeren har været
sygemeldt og helbredstilstanden har været stationær i en
længere årrække, men kommunen har ikke foretaget
relevante undersøgelser vedrørende borgerens arbejdsevne i
form af revalidering, arbejdsprøvning eller lignende?
9
JOHN KLAUSEN
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 167: Materiale fra høringen om reformen af fleksjob og førtidspension onsdag den 31/1-18
1851274_0010.png
Ressourceforløb ?
I.
Det er ikke udelukket at udvikle arbejdsevnen i et
ressourceforløb.
Der er ikke grundlag for at antage, at gennemførelse af ressourceforløb
vil kunne indebære risiko for forværring.
II. Det er sandsynligt at udvikle arbejdsevnen i et ressourceforløb
og blive i stand til at deltage på arbejdsmarkedet.
Er det sandsynligt, hvis det gennem en længere årrække ikke har været
muligt?
Retssikkerheden
Den kommunale
beskæftigelsesindsats
10
JOHN KLAUSEN