Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del Bilag 164
Offentligt
1850096_0001.png
Beskæftigelses- og
Socialforvaltningen
Odense Kommunes opfølgende redegørelse vedr. aktivitetsparate
uddannelses- og kontanthjælpsmodtagere
Ledelsessekretariatet
Politik, Jura og Strategi
Tolderlundsvej 2, 9. sal
5000 Odense C
www.odense.dk
Baggrund
Som opfølgning på henvendelsen d. 18. august 2017 har Beskæftigelsesminister
Troels Lund Poulsen d. 18. november 2017 anmodet Borgmester Peter Rahbæk
Juel om en status for den manglende indsats over for Odense Kommunes
aktivitetsparate uddannelseshjælps- og kontanthjælpsmodtagere.
Beskæftigelsesministeren har konkret bedt om svar på følgende spørgsmål:
Hvornår forventer kommunen at have rettet op på den manglende
overholdelse af ret og pligt-reglerne for aktivitetsparate?
Hvor mange aktivitetsparate har ifølge kommunens egne tal pr. 1.
december 2017 ikke modtaget en indsats i ét år – og hvilke årsager kan
ifølge kommunens vurdering konkret begrunde, at de pågældende ikke har
modtaget indsats?
Hvad er status for de igangsatte initiativer beskrevet i kommunens
indsendte redegørelse?
DATO
15. december 2017
JOURNALNUMMER
00.00.00-G01-1369-17
Beskæftigelses- og Socialforvaltningen giver nedenfor en opfølgende redegørelse
for udviklingen med svar på Beskæftigelsesministerens rejste spørgsmål.
Odense Kommunes overholdelse af lovgivningsmæssige krav
Det er Beskæftigelses- og Socialforvaltningens forventning, at Odense Kommune
efterlever de lovgivningsmæssige krav på området (ret og pligt regler) for gruppen
af aktivitetsparate uddannelseshjælps- og kontanthjælpsmodtagere med mere end
1. års anciennitet fordelt på om borgerne har modtaget aktiv indsats eller
mentorstøtte indenfor det seneste år på følgende tidspunkter.
Målgruppe
Aktivitetsparate
uddannelseshjælpsmodtagere
Aktivitetsparate
kontanthjælpsmodtagere
Efterlevelse af lovgivningsmæssige krav
100 pct.
*
(fuld lovmedholdighed)
100 pct.
*
(fuld lovmedholdighed)
Med udgangen af 1.kvartal
2018
Med udgangen af 1.kvartal
2018
*
Der vil altid være borgere med særlige forhold, der bevirker at de ikke kan komme i et tilbud. Men
under alle omstændigheder vil der være tale om en relativ lille andel.
I forhold til gruppen af aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere skal det imidlertid
bemærkes, at ambitionen om fuld lovmedholdighed med udgangen af 1. kvartal
2018 er et meget ambitiøst mål. Et mål som ingen andre kommuner pt. er lykkedes
med.
1/4
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 164: Orientering vedr. opfølgende redegørelser fra fem kommuner om manglende indsats, fra beskæftigelsesministeren
1850096_0002.png
Det er dog den absolutte ambition at nå dette mål. Sekundært at Odense
Kommune som minimum skal befinde sig blandt de af landets kommuner, der har
fleste aktivitetsparate borgere i en aktiv indsats eller mentorstøtte med udgangen
af 1. kvartal 2018.
Status på manglende indsats over for aktivitetsparate uddannelseshjælps-
og kontanthjælpsmodtagere
1
Beskæftigelses- og Socialforvaltningens
”Indsatsomlægning”
fra foråret 2017 med
omlægning af indsatser, investeringer og genopretning af beskæftigelsesindsatsen
i Odense er løbende blevet implementeret i forvaltningen.
Denne implementering har medført en række organisatoriske tilpasninger og
omfordeling af ressourcer i forvaltningen, hvorfor omlægningens gevinster endnu
ikke afspejles fuldt ud i Odenses beskæftigelsesindsats. Det er imidlertid
forventningen, at
”Indsatsomlægningen”
snart er fuldt implementeret i
Beskæftigelses- og Socialforvaltningen.
Til trods for at ”Indsatsomlægningen” ikke er fuldt ud implementeret illustrerer
tallene for gruppen af aktivitetsparate uddannelseshjælps- og kontanthjælps-
modtagere i indsats dog positive tendenser, og at Odense er på den rette vej.
Figur 1. Aktivitetsparate uddannelseshjælps- og kontanthjælpsmodtagere med mere end 1.
års anciennitet fordelt på om borgerne har modtaget aktiv indsats eller mentorstøtte indenfor
det seneste år
Figur 1. illustrerer, at der i løbet af efteråret 2017 sket en stigning på 5,6
procentpoint i andelen af aktivitetsparate uddannelseshjælps- og
kontanthjælpsmodtagere, der har modtaget en aktiv indsats eller mentorstøtte i det
seneste år har været stigende. Konkret er andelen således steget fra 53,9 pct. i
uge 36 til 59,5 pct. i uge 49 2017.
1
Opgørelsen er baseret på baggrund af Beskæftigelses- og Socialforvaltningens tal i Fasit – og er
dermed ikke baseret på DREAM-tal, som STAR bygger sine opgørelser på.
2/4
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 164: Orientering vedr. opfølgende redegørelser fra fem kommuner om manglende indsats, fra beskæftigelsesministeren
1850096_0003.png
Gruppen af aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere er meget broget og
karakteren af deres sociale problemstillinger er typisk meget varierende alt efter,
om borgeren er under eller over 30 år. Det giver således god mening at opdele
gruppen i henholdsvis uddannelseshjælpsmodtagere og kontanthjælpsmodtagere
for at få et mere retvisende billede af omfanget og problemstillingen med den
manglende indsats.
Figur 2. Aktivitetsparate uddannelseshjælpsmodtagere med mere end 1. års anciennitet
fordelt på om borgerne har modtaget aktiv indsats eller mentorstøtte indenfor det seneste år
Det fremgår figur 2., at 85 pct. af alle aktivitetsparate uddannelseshjælps-
modtagere har modtaget en aktiv indsats eller fået mentorstøtte i løbet af det
seneste år, når tallet opgøres i uge 49 2017. Der er således alene 15 pct. af denne
målgruppe, der ikke har modtaget en indsats. Dette kan primært forklares ved
implementeringen af
”Indsatsomlægningen”,
der har betydet en række
organisatoriske tilpasninger i Beskæftigeles- og Socialforvaltningen.
Figur 3. Aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere med mere end 1. års anciennitet fordelt på
om borgerne har modtaget aktiv indsats eller mentorstøtte indenfor det seneste år
3/4
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 164: Orientering vedr. opfølgende redegørelser fra fem kommuner om manglende indsats, fra beskæftigelsesministeren
1850096_0004.png
Af figur 3. kan det ses, at 55 pct. af alle aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere er
i en aktivitet eller har modtaget mentorstøtte indenfor det seneste år målt i uge 49
2017. Dette betyder omvendt, at 45 pct. endnu ikke modtager en aktiv indsats.
Forklaringen på at en relativt stor andel af disse borgere endnu ikke er i en aktivitet
skal, som ovenfor nævnt, forklares ved Beskæftigelses- og Socialforvaltningens
igangværende implementering af ”Indsatsomlægningen”. Denne implementering er
imidlertid ved at være på plads. Derudover er der tilført yderligere ressourcer og
implementeringskræfter til dette område.
4/4