Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del Bilag 155
Offentligt
1847939_0001.png
NOTAT
Regeringens udspil om forenklet beskæftigelsesind-
sats må suppleres
Regeringen fremlagde i november sit udspil "Mere frihed. Mindre bureau-
krati. Alle skal med" om forenkling af beskæftigelsesindsatsen.
Dette notat peger på
forskelle
mellem KL’s indspil og regeringens udspil, se
side 2 foroven.
Notatet peger desuden på
yderligere forslag til forenkling
som grundlag for
at frigøre administrative ressourcer:
tanken om fælles regler for alle skal slå stærkere igennem,
alle proceskrav om tilrettelæggelse af samtaler fjernes,
undgå for mange undtagelser i lovgivningen,
offensiv brug af Min Plan, så der skabes én helhedsorienteret plan for bor-
gere og familier med behov for sammenhængende indsats.
Regeringens udspil består af 5 grundelementer:
1. Færre og mere enkle proceskrav
2. Ens regler på tværs af målgrupper
3. Flere digitale løsninger
4. Forenkling af den økonomiske styring
5. Fokus på kommunernes resultater.
KL har drøftet regeringens udspil under punkt 1 til 3 med en række kommu-
ner. Kommunerne vurderer gennemgående, at regeringens udspil indehol-
der
gode forslag, som bør fremmes.
Men det er kommunernes umiddelbare vurdering, at regeringens udspil – så-
dan som det nu er skåret til med anderledes forudsætninger, jf. nærmere ne-
denfor - kun i beskedent omfang vil kunne danne grundlag for at frigøre ad-
ministrative ressourcer.
Med afsæt i kommunernes vurderinger indeholder dette notat nogle forslag
til, hvordan tiltag under punkt 1 til 3 i regeringens udspil må suppleres for at
skabe et bedre grundlag for at realisere den ”historiske chance" for at for-
bedre beskæftigelsesområdet gennem en ambitiøs forenkling. Og samtidig
et grundlag for i højere grad at kunne frigøre administrative ressourcer.
Dato: 18. januar 2018
Sags ID: SAG-2017-06086
Dok. ID: 2471893
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3452
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 6
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 155: Henvendelse af 19/1-18 fra KL om forenklinger af beskæftigelseslovgivningen
1847939_0002.png
NOTAT
Regeringen vurderer, at forenklingen af beskæftigelsesindsatsen efter ud-
spillet fra november 2017 vil kunne aflaste kommunernes administrative op-
gaver med i omegnen af 500 mio. kr. eller knap 1.000 fuldtidsansatte
1
.
KL har ikke fået indsigt i forudsætninger og beregninger vedr. regeringens
skøn på de 500 mio. kr. KL har derfor ikke grundlag for at vurdere beregnin-
gen. Tallet kan ikke sammenlignes med KL’s eget skøn i samme størrelses-
orden over forenklingspotentialet i KL’s indspil om en forenklet beskæftigel-
sesindsats fra april 2017, som delvist bygger på andre forudsætninger med
et væsentligt potentiale:
KL’s indspil bygger på et helt grundlæggende udgangspunkt om fælles
regler for alle målgrupper og dermed færre målgruppeskift,
der er forudsat færre ressourcer som følge af forenklede kontaktforløb,
der er forudsat besparelser gennem en mere hensigtsmæssig anvendelse
af rehabiliteringsteam (forslaget indgår ikke i regeringens udspil).
Kommunerne vurderer, at det er nødvendigt at indfri disse forudsætninger
for at realisere en mere gennemgribende forenkling, som kan give grundlag
for at frigøre administrative ressourcer.
Det er desuden helt afgørende, at en ny lov om aktiv beskæftigelsesindsats
(LAB-lov) fra først af gennemarbejdes og følges op med henblik på at reali-
sere et moderniseret administrativt set-up. Der er brug for en tilgang, hvor di-
gitale muligheder anvendes til at skabe en langt mere fremkommelig admini-
strativ praksis, i stedet for at være en klods om benet på alle involverede
parter, jf. nærmere nedenfor.
Et konsekvent borgerperspektiv
Kommunerne peger på, at gennemskrivningen af en ny lov om aktiv beskæf-
tigelsesindsats (LAB-lov) og ikke mindst implementeringen gennem admini-
strative regler og digitale løsninger må tage afsæt i et konsekvent borgerper-
spektiv. I KL’s indspil er borgerens perspektiv bl.a. beskrevet med disse ele-
menter:
at et nyt regelsæt sætter fokus på den enkelte borgers behov for en ind-
sats, der gennem sammenhængende forløb skaber progression og resul-
tater,
at borgerne fastholder eller genvinder styringen og initiativet i eget liv;
at beskæftigelsesindsatsen gør så lidt indgreb i borgerens liv som muligt;
at borgerne kan opleve indsatsen som meningsfuld og sammenhæn-
gende;
at dette sker ved klare mål og delmål i Min Plan,, hvor borgeren altid kan
se, hvad der er aftalt til næste opfølgning.
Dato: 18. januar 2018
Sags ID: SAG-2017-06086
Dok. ID: 2471893
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3452
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 2 af 6
1
Der er tale om en frigørelse af serviceudgifter, som i dag anvendes på administra-
tion. De frigjorte ressourcer vil indgå i regeringen og KL's målsætning om at frigøre 1
mia. kr. årligt som led i det fælles moderniserings- og effektiviseringsprogram (MEP).
Regelforenklinger giver i denne sammenhæng ikke anledning til en negativ DUT-re-
gulering.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 155: Henvendelse af 19/1-18 fra KL om forenklinger af beskæftigelseslovgivningen
1847939_0003.png
NOTAT
Et konsekvent borgerperspektiv betyder også at tage afsæt i dokumenterede
erfaringerne om betydning af den rette timing af samtaler og tilbud, som gi-
ver mening og gør en forskel.
Når denne tilgang kan bidrage til, at borgerne fastholder eller genvinder sty-
ringen og initiativet i eget liv – og i egen sag – vil det give grundlag for at an-
vende færre medarbejderressourcer, herunder til gøremål og kontakter, som
ikke gør tilstrækkelig forskel.
Fælles regler for alle – hensigtsmæssigt administrativt set-up
Et konsekvent borgerperspektiv forudsætter, at der som det gennemgående
udgangspunkt bliver tale om fælles regler for alle med kun de mest nødven-
dige undtagelser for særlige målgrupper, herunder især forsikrede ledige.
Det bliver helt afgørende, at dette udgangspunkt også bliver styrende for ud-
formningen af de administrative regler (bekendtgørelser, som bør begræn-
ses mest muligt) og i særdeleshed udviklingen af den digitale understøttelse
af beskæftigelsesindsatsen. Men forenklingen får ikke fuldt udbytte, hvis de
alt for detaljerede bindinger i den gældende databekendtgørelse for beskæf-
tigelsesområdet, herunder de alt for mange kontaktgrupper fastholdes.
Det er helt nødvendig, at gentænke strukturen med de nuværende alt for
mange undermålgrupper (kontaktgrupper), som er meget styrende for det
administrative ressourceforbrug.
Uundgåelige skift i ydelsesgrupper ved ændring af forsørgelsesgrundlaget
bør som udgangspunkt ikke medføre målgruppeskift i den aktive beskæfti-
gelsesindsats. Regelsæt og det administrative set-up må udformes, så
uundgåelige skift bliver uden betydning eller med så begrænset virkning som
muligt.
Der er brug for, at gentænke alle dokumentationskrav, så de dels begræn-
ses til det væsentlige, dels i størst mulig omfang kan opfyldes ved hjælp af
data, som er til rådighed i registre og forretningssystemer. Det gælder f.eks.
tilvejebringelsen af grundlaget for CV’et og opfølgningen på det eller doku-
mentationen af indholdet af gennemførte samtaler.
Forudsætningen for et løft af indsatsen for den enkelte borger er, at forenk-
lingen slår igennem i jobcentermedarbejdernes daglige arbejde. Det kan kun
lykkes, hvis en ny lov om aktiv beskæftigelsesindsats (LAB) fra starten kon-
sekvent udformes med henblik på snild digitalisering, som gør anvendelsen
af loven nem for både borgere, virksomheder og medarbejdere.
Denne ambition stemmer i øvrigt fint med udspillet fra innovationsministeren
om lovgivning i en digital virkelighed. Udspillet peger netop på forenklingen
af LAB-loven som en mulighed for at udforme en lov, som er skabt til at blive
omsat til digitale løsninger.
Min Plan
Kommunerne peger på betydningen af Min Plan på linje med den vurdering,
som fremgår af KL’s indspil, hvoraf fremgår:
Dato: 18. januar 2018
Sags ID: SAG-2017-06086
Dok. ID: 2471893
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3452
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 3 af 6
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 155: Henvendelse af 19/1-18 fra KL om forenklinger af beskæftigelseslovgivningen
1847939_0004.png
NOTAT
”En revideret udgave af Min Plan skal være omdrejningspunkt for at reali-
sere intentionerne med en ny LAB-lov, som sætter rammerne for en indsats,
som i borgerens perspektiv skaber mening, sammenhæng og fremdrift og
dermed resultater.
Borgerens Min Plan skal være et enkelt og overskueligt digitalt redskab, som
til enhver tid giver borgeren mulighed for at have klarhed over, hvad der er
næste step i indsatsen. Det er afgørende, at værktøjet Min Plan indrettes så
fleksibelt, at det er lige anvendeligt både for borgere, der umiddelbart er pa-
rate til job, og dem, der endnu ikke er det”.
Der er brug for en effektiv digital understøttelse, så man undgår dobbelt bog-
holderi med forskellige planer og journaler.
Min Plan skal ikke alene være et velfungerende digitalt redskab. Den må
ledsages af nødvendige regelændringer – også ud over LAB-loven – så der
kan skabes én helhedsorienteret plan for borgere og familier med behov for
sammenhængende indsats på tværs af flere sektorområder. Lovgivningen
bør fastsætte uddannelse og kontakt til arbejdsmarkedet som det styrende
mål for indsats på tværs af social-, sundhed- og beskæftigelse.
Undgå for mange undtagelser og brede vurderinger
Regeringens udspil opererer med mange undtagelser og brede vurderinger.
Kommunerne peger på, at alle regler, som forudsætter, at der kan blive tale
om undtagelser, typisk genererer et betydeligt administrativt ressourcefor-
brug med detaljeret sagsbehandling, dokumentation og evt. klagesager.
Nødvendige undtagelser og vurderinger bør udformes, således at de er en-
kelt at administrere og evt. kan understøttes digitalt.
Særligt om samtaler
Kommunerne deler grundlæggende den vurdering, at samtaler udgør et væ-
sentligt element i beskæftigelsesindsatsen. Kommunerne ser derfor ikke no-
get perspektiv i en reduktion i antallet af samtaler i kontaktforløbet. Tværti-
mod satser flere på yderligere at styrke kontakten. Kommunerne vurderer
således ikke, at der er grundlag for at forvente, at der kan frigøres ressour-
cer som følge af nedgang i
antallet
af samtaler i kontaktforløbet.
Der vurderes at være muligheder for at frigøre ressourcer, hvis alle proces-
krav om
tilrettelæggelse
af samtaler fjernes, så man bl.a. frit kan vælge kon-
taktform, herunder afholde fællessamtaler for flere ledige eller videomøde.
Ved opgørelse af perioder i kontaktforløbet bør det overvejes, også for andre
målgrupper end forsikrede ledige, at regne med
sammenlagte
perioder, så
ikke enhver afbrydelse (på 1 måned eller derover) betyder, at man tæller for-
fra. Antallet af uger på offentlig forsørgelse indenfor relevante perioder vil
eventuelt kunne hentes fra opgørelsen af kommunernes refusion og medfi-
nansiering i ”Ydelsesrefusion”.
Der er brug for redskaber til at reducere udeblivelser (sms påmindelse).
Dato: 18. januar 2018
Sags ID: SAG-2017-06086
Dok. ID: 2471893
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3452
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 4 af 6
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 155: Henvendelse af 19/1-18 fra KL om forenklinger af beskæftigelseslovgivningen
1847939_0005.png
NOTAT
Elementer, der vurderes som ressourceneutrale
Kommunerne vurderer de fleste elementer i regeringens udspil til at være
ressourceneutrale. Det skyldes i flere tilfælde, at der vurderes at være tale
om modsat rettede virkninger, hvor den ressourcebesparelse, der kunne
være tale om, opvejes af elementer, som betyder et øget ressourceforbrug.
Det gælder f.eks.
som følge af behov for (flere) individuelle vurderinger som led i en mere
enkel og logisk løntilskudsordning, hvor det forudsættes, at man kan fort-
sætte i løntilskud ved målgruppeskift, (udspil s. 19)
at ophævelsen af varighedsbegrænsning for vejledning og opkvalificering
giver pres for længere forløb og dermed ekstra sagsbehandling i flere sa-
ger (udspil s. 25) eller
behov for vejledning af borgere og virksomheder i forbindelse med nye di-
gitale løsninger (VITAS, digitalt ansøgningssystem for virksomheder og
selvbooking, udspil s. 30).
Elementer, der vurderes at indebære besparelser
Kommunerne vurderer, at følgende tiltag vil indebære administrative bespa-
relser:
mentorstøtte afskaffes som ret og pligt tilbud (udspil s. 16),
reglen om mindre intensiv indsats udvides til at gælde alle målgrupper
(udspil s. 16),
forenkling af voksenlærlinge ordningen (udspil s. 22) og
på sigt udviklingen og obligatorisk brug af Min plan (udspil s. 33)
Fælles for de tre første er, at der er tale om et relativt begrænset volumen,
hvorfor der kun frigøres relativt få ressourcer.
Elementer, der vurderes at indebære merudgifter
Kommunerne vurderer, at følgende tiltag vil indebære administrative merud-
gifter:
ens regler for tilbud til unge under 18 år uden ydelse kan betyde merudgift
til sagsbehandling, fordi der bliver bedre mulighed for at give (flere) tilbud
til målgruppen (udspil s. 25),
øget administrativt tidsforbrug vedr. læse-, skrive- og regnekurser samt
test som følge af flere sager. Og i øvrigt øgede udgifter til kurser og test.
(udspil s. 25),
de nye målgrupper, der skal have et CV, vil have behov for hjælp; der skal
være fleksible rammer for indholdet i CV – et CV light for visse målgrup-
per (udspil s. 33)
Dato: 18. januar 2018
Sags ID: SAG-2017-06086
Dok. ID: 2471893
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3452
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 5 af 6
Yderligere forenklingsforslag
Der er brug for yderligere forenklingsforslag, f.eks. i forhold til krav om be-
handling i rehabiliteringsteam, som dels trækker mange ressourcer, dels er
ensbetydende med belastende samspil med regionerne.
Reglerne om befordringsgodtgørelse bør forenkles.
Effektiv implementering kræver dialog
For at sikre en effektiv implementering er der under alle omstændigheder
brug for en tæt dialog mellem Beskæftigelsesministeriet og KL – så hurtigt
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 155: Henvendelse af 19/1-18 fra KL om forenklinger af beskæftigelseslovgivningen
1847939_0006.png
NOTAT
som muligt efter at der er indgået en politisk aftale – om udformningen af det
fremtidige administrative set-up og den digitale understøttelse.
Dato: 18. januar 2018
Sags ID: SAG-2017-06086
Dok. ID: 2471893
E-mail: [email protected]
Direkte: 3370 3452
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 6 af 6