Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del Bilag 141
Offentligt
1843586_0001.png
NOTAT
December 2017
J.nr. 20175200323
Orientering om initiativer på arbejdsmiljøområdet og
status for Arbejdstilsynet
I løbet af 2017 er der igangsat en række initiativer på arbejdsmiljøområdet, som
skal sikre, at danskerne trygt kan gå på arbejde, og at der bliver taget hånd om de
mennesker, som får en arbejdsskade. Det er arbejdsgivernes ansvar at sikre et godt
arbejdsmiljø, og det arbejdes der med hver dag på den enkelte virksomhed. Ar-
bejdstilsynet kontrollerer, om virksomhederne lever op til reglerne i arbejdsmiljø-
loven, og understøtter virksomhedernes indsats. Arbejdstilsynet gennemfører der-
for tilsyn med virksomhedernes arbejdsmiljø, som primært er rettet mod de virk-
somheder, der forventes at have de største problemer. Derudover arbejder tilsynet
målrettet med en forebyggende indsats gennem både tilsyn og forskellige kommu-
nikative virkemidler.
Initiativer på arbejdsmiljøområdet
Ekspertudvalg
Den seneste måling af, hvordan det går med 2020-målene, viste, at det går den
forkerte vej med arbejdsmiljøet for to af de tre mål. Derfor nedsatte beskæftigel-
sesministeren i juli 2017 med opbakning fra arbejdsmiljøforligskredsen et ekspert-
udvalg om udredning af arbejdsmiljøindsatsen, der skal komme med anbefalinger
til en ny og forbedret arbejdsmiljøindsats. Udvalget skal bl.a. drøfte arbejdsmiljø-
områdets udfordringer, virkemidler, organisering og regulering. Pia Gjellerup er
formand for udvalget, der herudover består af fire eksperter og fire repræsentanter
udpeget af arbejdsmarkedets parter (DA, LO, KL og FTF). Ekspertudvalget har
indtil videre afholdt to møder og forventes at afrapportere til beskæftigelsesmini-
steren medio 2018.
Modernisering af arbejdsskadesystemet
Arbejdsskadesystemet er ikke grundlæggende reformeret siden
1970’erne, og det er
præget af en række udfordringer. Regeringen ønsker derfor at modernisere området
og forenkle arbejdsskadesystemet. Samtidig ønsker regeringen, at systemet skal
sikre en bedre fastholdelse af tilskadekomne og gøre det mere attraktivt for de til-
skadekomne at bevare tilknytningen til arbejdsmarkedet. Med udgangspunkt i an-
befalingerne til et moderne arbejdsskadesystem, som et ekspertudvalg fremlagde i
2014, vil regeringen i foråret 2018 indlede drøftelser med arbejdsmarkedets parter
om en modernisering af arbejdsskadesystemet.
Tryg og sikker sagsbehandling for veteraner i arbejdsskadesystemet
Beskæftigelsesministeren offentliggjorde den 4. september 2017 fire initiativer,
som skal sikre, at veteraner kan være trygge ved, at de får den arbejdsskadeerstat-
ning, som de har krav på. Initiativpakken indebærer;
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 141: Orientering om initiativer på arbejdsmiljøområdet og status for Arbejdstilsynet, fra beskæftigelsesministeren
1. En forsøgsperiode (2018-2021) med ret til en ekstra speciallægeundersøgelse
en second opinion. Den ekstra speciallægeundersøgelse skal sikre, at veteraner
kan være trygge ved afgørelsen i deres arbejdsskadesag;
2. En praksisundersøgelse (2018) af området, udført af Ankestyrelsen. Undersø-
gelsen skal bl.a. belyse, om de afgørelser, hvor AES har afvist at anerkende en
veterans PTSD som en arbejdsskade, er korrekte og i overensstemmelse med
regler og praksis;
3. Nedbringelse af sagsbehandlingstiden for veteraner i AES. Regeringen vil
øremærke midler fra satspuljen;
4. Lægeerklæringer skal forbedres. Der vil blive i gangsat et arbejde, som skal
hæve kvaliteten af de lægeerklæringer, som bruges i veteransagerne.
Epoxy
Arbejdsmiljøforligskredsen har tiltrådt en række anbefalinger fra Arbejdsmiljørådet
på epoxy-området, som skal medvirke til forebyggelse af sygdomme relateret til
arbejde med epoxy og isocyanater. Der er god fremdrift i implementeringen af
anbefalingerne, der har som formål at gøre det mere sikkert for ansatte at arbejde
med epoxy og isocyanater.
Indsatsen i landbruget
Beskæftigelsesministeren iværksatte i foråret 2017 sammen med formanden for
Landbrug & Fødevarer en målrettet landbrugsindsats, der har som formål at fore-
bygge de mange dødsulykker og alvorlige arbejdsulykker, der er i branchen. Ind-
satsen bygger på partssamarbejdet mellem Branchefællesskabet for Arbejdsmiljø
for Transport, Service, Turisme og Jord til Bord og Arbejdstilsynet. Indsatsen har
fokus på styrket tilsyn og øget dialog, systematisk videndeling samt målrettet og
letforståelig kommunikation. Det betyder fx, at der på tilsynsbesøg i landbruget er
særlig fokus på de områder, hvor de alvorlige arbejdsulykker typisk sker. Derud-
over er der udarbejdet en række forskellige kommunikationsværktøjer, som skal
gøre landmændene mere opmærksomme på de hyppigste årsager til alvorlige ulyk-
ker og hvordan ulykkerne forebygges, fx korte film om, hvordan man håndterer
kvæg og svin.
Indsatsen i byggeriet
Beskæftigelsesministeren har i september 2017 med opbakning fra arbejdsmiljøfor-
ligskredsen, Dansk Byggeri og BAT-Kartellet iværksat en indsats i byggeriet, som
skal medvirke til at få antallet af arbejdsulykker til at falde og reducere den fysiske
overbelastning i branchen. Indsatsen indebærer, at tilsynsmetoden i byggeriet den
1. november 2017 blev ændret og nu i højere grad er tilpasset byggeriets særlige
kompleksitet med mange skiftende arbejdssteder og flere forskellige aktører på
byggepladsen. Arbejdstilsynet kommer uanmeldt på byggepladserne og afdækker
arbejdsmiljøproblemer på hele byggepladsen
og ikke kun på den enkelte virk-
somhed. Det vil sige, at der både er fokus på de rammer, der er sat af byggeledel-
sen, projekterende og bygherrer, og på arbejdsmiljøproblemer i den enkelte virk-
somhed. Derudover går Arbejdstilsynet i højere grad i dialog med virksomhederne,
byggeledelsen, projekterende og bygherren om planlægning og samarbejde for at
forebygge ulykker og nedslidning. Hvis Arbejdstilsynet fx konstaterer, at der på
byggepladsen er en direkte risiko for de ansattes sikkerhed og sundhed, skal der
2
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 141: Orientering om initiativer på arbejdsmiljøområdet og status for Arbejdstilsynet, fra beskæftigelsesministeren
afholdes et dialogmøde hos den ansvarlige virksomhed. Den nye tilsynsmetode er i
første omgang et forsøg, som kører i seks måneder.
Smiley-eftersyn
Beskæftigelsesministeren har sammen med arbejdsmiljøforligskredsen besluttet at
justere smileyordningen på arbejdsmiljøområdet. Arbejdstilsynets eftersyn af ord-
ningen har vist, at ordningen grundlæggende fungerer efter hensigten og giver en
overordnet indikation på, hvordan arbejdsmiljøet er på en virksomhed, men der er
også plads til forbedringer. Ordningen vil derfor blive justeret således, at:
1. Varigheden at den grønne smiley forkortes fra 5 år til 3 år.
2. Virksomheder med en grøn smiley kan udtages til et nyt risikobaseret tilsyn,
hvis Arbejdstilsynet har en konkret indikation på, at der er arbejdsmiljøpro-
blemer på virksomheden, fx ved en klage eller ulykke.
3. Virksomheder, der har fået en gul eller rød smiley på et risikobaseret tilsyn,
kan kun få en grøn smiley efter et nyt risikobaseret tilsyn.
4. Gul smiley, der er udløst af formelle afgørelser om arbejdspladsvurdering
(APV) og arbejdsmiljøorganisation (AMO) lyser som min. i 3 måneder i stedet
for nuværende 6 måneder. Arbejdstilsynet vil undersøge, om der er tilsvarende
grundlag for også at forkorte lysningstiden for formelle påbud om brugsanvis-
ninger.
5. Rådgivningspåbud medfører en gul smiley i stedet for en rød. Forslaget skal
ses i sammenhæng med næste forslag.
6. Når der er tilvejebragt en tilstrækkelig kvalitet i Arbejdstilsynets registrering af
de forskellige kategorier af strakspåbud, vil strakspåbud, hvor der er en betyde-
lig fare, medfører en rød smiley i stedet for en gul.
Justeringerne kræver, at de gældende regler bliver ændret, og forventes derfor at
træde i kraft i juli 2018.
Digitale forbedringer
I april 2017 lanceredes et nyt, digitalt anmeldesystem for farlige produkter (Pro-
duktregisteret). Den nye digitale løsning betyder, at virksomhederne selv kan an-
melde deres produkter i Produktregisteret og ikke skal afvente en sagsbehandling i
Arbejdstilsynet
for at få et såkaldt ”P-nummer” til deres produkt.
I juni 2017 lanceredes et forbedret digitalt system til anmeldelse af arbejdsulyk-
ker/arbejdsskader. Det nye EASY er blevet mere brugervenligt og flere af funktio-
nerne er blevet forenklet.
Initiativer internt i Arbejdstilsynet
Arbejdstilsynets trivselsmåling fra oktober 2016 viste,
at der manglede tillid til øverste ledelse
at der var behov for, at der blev sat en klarere retning for arbejdet generelt
at ledelsen ikke havde været god til at gennemføre forandringer
Søren Kryhlmand blev i slutningen af april 2017 udnævnt som ny direktør for Ar-
bejdstilsynet.
3
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 141: Orientering om initiativer på arbejdsmiljøområdet og status for Arbejdstilsynet, fra beskæftigelsesministeren
Direktionen og ledelsesgruppen har som opfølgning på trivselsmålingen iværksat
en række initiativer, herunder gennemført et kompetenceudviklingsforløb i forhold
til forandringsledelse og -kommunikation med det formål at opnå en mere sam-
menhængende tilgang til at gennemføre og kommunikere de forandringer, som
Arbejdstilsynet står og kommer til at stå over for. Direktionen har ligeledes styrket
den interne kommunikation i organisationen. Som jeg også har orienteret Folketin-
gets Beskæftigelsesudvalg om den 18. december 2017, har Arbejdstilsynet på for-
anledning af tilsynets nye direktør gennemført en ny statusmåling. Målingen viser,
at det går den rigtige vej med trivslen i Arbejdstilsynet, og at der navnlig er sket en
markant fremgang i tilliden til tilsynets øverste ledelse.
Direktionen har endvidere igangsat et udviklingsprojekt under temaet Retning og
Forenkling. Målet er at forenkle nogle af de mange interne procedurer og krav, der
stilles til Arbejdstilsynets medarbejdere, så hverdagen for den tilsynsførende smi-
diggøres, så der bliver større rum til medarbejdernes egen faglighed, og så der på
sigt kan frigøres tid til brug på virksomhederne. Udviklingsprojektet indeholder
endvidere et mål om at udvikle et nyt værdi- og ledelsesgrundlag med det formål,
at medarbejdere og ledelse har en fælles og klar retning for arbejdet.
Direktionen har endvidere konstateret, at økonomi- og produktionsstyringen i Ar-
bejdstilsynet ikke har været tilstrækkeligt sammenhængende og præcis. På den
baggrund er der gennemført en bedre central styring af økonomiområdet og en
mere sammenhængende styring af Arbejdstilsynet. Som led heri er et nyt kontor for
Økonomi og Styring etableret medio august 2017, ligesom der er etableret et drifts-
forum, hvor den ene af de to vicedirektører og tilsynsdirektørerne på månedlige
møder drøfter en ensartet driftsstyring af tilsynssystemet og bedre implementering.
Direktionen og ledelsesgruppen følger realiseringen af målene aftalt i Arbejdstilsy-
nets effektiviseringsplan nøje. Der er udviklet detaljeret ledelsesinformation, som
sikrer overblik over fremdriften i tilsynsproduktionen og i de enkelte projekter i
effektiviseringshandleplanen. Endelig er status på økonomi og driften i tilsynssy-
stemet fast på dagsordenen for direktionsmøder.
4