Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del Bilag 137
Offentligt
1842977_0001.png
Bilag 1
6. april 2017
Indsatsmodel i 'Flere skal med'
Arbejdsmarkedsfastholdelse
Projektets indsatsmodel bygger på eksisterende viden om hvilke indsatser, der vir-
ker i forhold at hjælpe målgruppen af udsatte borgere ind på arbejdsmarkedet.
Modellen er opbygget i tre trin, der hver især består af en række kerneelementer.
Alle de kommuner der deltager i projektet er forpligtiget til at gennemføre en ind-
sats i overensstemmelse med projektets indsatsmodel og kerneelementer. Indsatsen
illustreres i figur 1 og udfoldes i det følgende afsnit.
Figur 1
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 137: Orientering om status på satspuljeprojektet "Flere skal med", fra beskæftigelsesministeren
Trin 1: Startafklaring
Formålet
med det første trin er 1) at afklare hvilke borgere, der skal visiteres til
projektet og 2) at de borgere, der visiteres til projektindsatsen får indkredset deres
eget jobmål/jobområde, der kan sætte retning for borgerens videre forløb.
Trinnet
starter,
når den koordinerende sagsbehandler afholder den første samtale
med borgeren i forbindelse med visitation til projektet. Det kan ske som et led i det
det almindelige kontaktforløb.
Visitation til projektet
I løbet af det første trin skal sagsbehandler og borger afklare om borgeren:
1) Skal visiteres til projektindsatsen: Dvs. tilknyttes en personlig jobformidler og
matches med et job evt. med supplerende understøttende indsatser
2) Er i målgruppen for ressourceforløb, fleksjob eller førtidspension.
3) Er ude af stand til at deltage i en beskæftigelsesrettet indsats pga. meget alvor-
lige sociale eller helbredsmæssige udfordringer. Det kan fx være borgere, der
er ukontaktbare fx pga. massivt ubehandlet misbrug eller ubehandlet psykisk
lidelse.
Hvis borgeren tilhører
gruppe 1,
fortsætter vedkommende i projektindsatsen.
Hvis borgeren vurderes at tilhøre
gruppe 2,
skal borgeren have sin sag forelagt
kommunens tværfaglige rehabiliteringsteam og ikke visiteres til projektindsatsen.
Borgerens sagsbehandler skal derfor sikre at arbejdet med rehabiliteringsplanens
forberedende del hurtigst muligt i gangsættes, hvis det ikke allerede er sket. Heref-
ter skal borgerens sag forelægges og behandles i rehabiliteringsteamet. På bag-
grund af rehabiliteringsteamets indstilling træffer kommunen afgørelse om, hvor-
vidt borgeren skal have et ressourceforløb, bevilges et fleksjob eller tilkendes før-
tidspension.
Vurderes borgeren at tilhøre
gruppe 3,
skal sagsbehandleren sende en underretning
til socialforvaltningen med henblik på at sikre, at socialforvaltningen og evt. andre
forvaltninger er opmærksom på borgeren og har iværksat tilstrækkelig relevante
indsatser. Der kan fx være tale om misbrugsbehandling eller støtteordninger i form
af bo-støtte eller støttekontaktperson. Derudover skal sagsbehandleren i jobcentret
fortsat sikre, at borgeren tilbydes en indsats overensstemmelse med de gældende
regler på beskæftigelsesområdet. Borgeren visiteres således ikke til projektet, men
skal fortsat tilbydes en indsats efter gældende regler på beskæftigelsesområdet.
Det første trin består af to kerneelementer.
Kerneelement 1: Borgerens eget jobmål skal sætte retning
I det første trin skal borgeren have lagt en plan for det videre forløb. Planen skal
både tage afsæt i borgerens egne ressourcer og jobmål (stilling, funktioner eller
beskæftigelsesområde) samt eventuelle barrierer for job, som borgeren selv define-
rer. Den koordinerende sagsbehandler skal sikre, at der gennemgående er et stærkt
fokus på borgerens ressourcer og kompetencer. ”Min Plan” kan anvendes som
redskab.
2
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 137: Orientering om status på satspuljeprojektet "Flere skal med", fra beskæftigelsesministeren
Som et led i processen med at indkredse borgerens egne jobmål (stilling, funktioner
eller beskæftigelsesområde) skal borgeren udarbejde sit CV. CV’et kan bidrage til
at synliggøre de kompetencer og ressourcer, som udsatte borgere har. CV på jobnet
kan anvendes som redskab, men kommunerne må også gerne lave deres eget CV.
Hvis borgeren ikke på forhånd har klare ønsker til jobmål, skal sagsbehandleren
hjælpe borgeren med at indkredse dette. Det kan ske ved at tage afsæt i borgerens
arbejdserfaringer og uddannelse, fritidsinteresser eller opgaver i hjemmet (madlav-
ning, indkøb, rengøring, praktiske gøremål, aktiviteter med børnene mv.).
Der vil være en gruppe af borgere, som ikke kan identificere jobmål, ønsker eller
drømme i forhold arbejdsmarkedet. Her skal sagsbehandleren motivere og hjælpe
borgeren til at opstille et relevant jobområde, som han/hun kan prøve kræfter med
og derved få erfaringer og succesoplevelser på arbejdsmarkedet. Det kan gradvist
være med til at styrke borgerens motivation for job.
Sagsbehandler og borger skal samtidig drøfte, hvorvidt borgeren selv oplever bar-
rierer for at komme i job. Er borgeren bekymret for særlige forhold, skal den per-
sonlige jobformidler hjælpe borgeren på vej. I nogle tilfælde kan der samtidig være
behov for at iværksætte indsatser parallelt med den virksomhedsrettede indsats (fx
familietilbud, gældsrådgivning, helbredsafklaring mv.). Det kan både være indsat-
ser efter Lov om en aktiv beskæftigelsesindsats, men også indsatser efter Service-
loven eller Sundhedsloven, der iværksættes i samarbejde med social- eller sund-
hedsforvaltningen.
Umiddelbart efter planen er lagt, skal den koordinerende sagsbehandler sikre, at
den planlagte indsats sættes i værk, og borgeren påbegynder indsatsen. Alle pro-
jektdeltagere skal i trin 1 tilbydes en personlig jobformidler, der er den daglige
tovholder i indsatsen sammen med borgeren.
Til at støtte sagsbehandlerens dialog med borgeren i trin 1 om såvel job-
mål/jobområde og barrierer for job, stiller STAR en samtaleguide til rådighed.
Umiddelbart efter planen er lagt, skal den koordinerende sagsbehandler sikre, at
den planlagte indsats sættes i værk og borgeren påbegynder indsatsen. Derudover
kan de som nævnt tilbydes social- og sundhedsindsatser parallelt ved behov.
Kerneelement 2: Borger får en personlig jobformidler med kendskab til arbejds-
markedet
Jobformidleren skal opbygge en tillidsbaseret relation til borgeren som led i en
systematisk indsats med at sikre borgeren fodfæste på arbejdsmarkedet.
Evalueringen af Empowermentprojektet peger på, at der er flere forhold, der er
betydningsfulde for at skabe en tillidsbaseret relation til borgeren: 1) at der er kon-
tinuitet i forløbet, dvs. at borgeren har den samme jobformidler over tid, 2) at bor-
geren oplever, at jobformidleren er tilgængelig, 3) passende responstid på henven-
delser, dvs. at jobformidleren reagerer på borgerens information inden for en pas-
sende tid og 4) koordinering og inddragelse, dvs. at jobformidleren handler koordi-
3
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 137: Orientering om status på satspuljeprojektet "Flere skal med", fra beskæftigelsesministeren
nerende og inddragende i forhold til andre aktører omkring borgeren fx virksom-
hed, behandlere mv.
Kommunen skal sikre, at rollen som personlig jobformidler varetages af en medar-
bejder, der har viden om jobmulighederne på det lokale arbejdsmarked, har adgang
til et veludbygget netværk af virksomheder og viden om målgruppen for initiativet.
Det er op til de enkelte kommuner at afgøre, hvem der lokalt skal varetage rollen
som personlig jobformidler. Det kan fx være en mentor, virksomhedskonsulent
eller sagsbehandler – idet det forudsættes at den samlede arbejdsmængde for den
enkelte medarbejder tilpasses hertil. Kommunerne har ligeledes frihed til at beslut-
te, hvorvidt den personlige formidler skal varetage flere funktioner samtidig, fx
myndighedsansvar samtidig med jobformidleropgaven.
Det første trin afsluttes, når visitationen er foretaget, borgeren har udarbejdet et
CV, sat retning på sit jobmål/-område og fået tilknyttet en personlig jobformidler.
Trinnet vil typisk være afsluttet i løbet af 1-2 samtaler mellem sagsbehandler og
borgeren samt eventuelt et CV-forløb.
Trin 2: På vej mod job
Formålet
med det andet trin er, at borgeren kommer ud på en virksomhed. Enten i
ordinære timer evt. kombineret med praktik eller i et virksomhedsforløb, der peger
frem mod ordinære timer.
Trin 2 består af tre kerneelementer.
Kerneelement 3: Borger finder et individuelt jobmatch med kolleger og arbejdsop-
gaver ”der kan vokse”
Det er afgørende for et succesfuldt virksomhedsforløb, at forløbet tager afsæt i
borgerens jobmål/-område, ønsker og ressourcer. Arbejdet med at finde det rette
jobmatch starter derfor her. Med støtte fra jobformidleren skal borgeren arbejde
med at konkretisere sit jobmål, herunder konkrete arbejdspladser, arbejdsopgaver
og funktioner og synliggøre ønsker, kompetencer og ressourcer. For den del af
målgruppen, som ikke har identificeret sit eget jobmål, arbejdes der videre med den
jobretning, som borgeren har valgt sammen med sagsbehandleren.
Jobformidleren skal hjælpe borgeren til at opsøge og tage kontakt til relevante ar-
bejdspladser med henblik på at finde et jobmatch. Konkret kan det rette match fin-
des ved virksomhedsbesøg og snuseaktiviteter, hvor borgeren får mulighed for at
afprøve forskellige arbejdsfunktioner og arbejdspladser.
Kerneelement 4: Borger og virksomhed indgår klar aftale om timer, opgaver, op-
følgning og ordinære timer
Når jobmatchet er fundet, skal jobformidleren hjælpe borger og virksomhed med at
indgå en konkret aftale om ansættelsen. I aftalen fastlægges borgerens arbejdsop-
gaver, arbejdstid, delmål for progression under forløbet samt eventuelle hensyn til
borgerens helbred. Der sigtes som udgangspunkt mod ordinære timer fra start even-
tuelt i kombination med virksomhedspraktik. Hvis ordinære timer ikke er muligt
fra start, skal der etableres en virksomhedspraktik, og det skal drøftes hvorvidt og
hvornår, der er mulighed for at få ordinære timer.
4
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 137: Orientering om status på satspuljeprojektet "Flere skal med", fra beskæftigelsesministeren
Jobformidler, borger og virksomhed skal dernæst udarbejde en klar plan for op-
følgning under ansættelsen. Opfølgningen varetages af den personlige jobformidler
og tilrettelægges med udgangspunkt i den enkelte borgers behov, men der skal
minimum være kontakt mellem jobformidler og borger en gang i måneden i det
første år. Der vil typisk være et intensivt støttebehov i starten af forløbet hvorefter
støtten kan aftrappes over tid. Efter det første år kan opfølgningen ske som led i det
ordinære kontaktforløb.
Endelig skal borgeren tildeles en fast kontaktperson på virksomheden, der kan un-
derstøtte progression i opgavevaretagelsen og hjælpe med at opbygge relationer til
kolleger. STAR stiller materiale til rådighed for kommunerne til brug for aftalerne
om ansættelse og opfølgning.
Kerneelement 5: Borger støttes gennem en ressourcefokuseret tilgang
Jobformidleren skal først og fremmest have fokus på borgerens ressourcer, men
borgeren skal samtidig støttes i at mestre de eventuelle barrierer borgeren vurderer,
at der står i vejen for et job.
Borgeren har ofte selv en klar idé om hvilke barrierer, der står i vejen for job og
som han har behov for hjælp til at overvinde. Det er ikke altid borgerens primære
udfordringer, fx fysisk eller psykisk sygdom, som borgeren har brug for hjælp til at
håndtere, men i stedet barrierer, der er afledt af de primære udfordringer.
Støtten varetages som udgangspunkt af jobformidleren. Der kan fx være tale om
hjælp til transport, økonomisk rådgivning eller støtte til at deltage i parallelle soci-
al-/sundhedstilbud. I de tilfælde hvor borgeren peger på helbredsmæssige hindrin-
ger for job, kan der også være behov for at inddrage sundhedsfaglig bistand (fx
sundhedskoordinator eller lægekonsulent) med det formål at rådgive borgeren om,
hvorledes helbredsudfordringer kan mestres på arbejdsmarkedet.
Trin 2 afsluttes og trin 3 påbegyndes, når der er indgået en ansættelses- og/eller
praktikaftale mellem borger og virksomhed, udarbejdet en opfølgningsplan samt
udpeget en fast kontaktperson for borger såvel som jobformidler i virksomheden.
Varigheden af trin 2 vil variere fra borger til borger, men der skal altid arbejdes på,
at borgeren hurtigst muligt matches med en virksomhed.
Trin 3: Virksomhedsforløb med fokus på ordinære timer
Formålet
med det tredje trin er at fastholde borgeren i virksomheden og understøtte
borgerens progression mod (flere) ordinære timer.
Trin 3 består af et kerneelement.
Kerneelement 6: Borger får løbende opfølgning med fokus på fastholdelse og pro-
gression mod ordinære timer
En ny tid på en virksomhed kan være svær, nye kolleger, nye opgaver og nye ruti-
ner giver risiko for frafald, hvorfor tæt opfølgning under virksomhedsforløbet er
5
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 137: Orientering om status på satspuljeprojektet "Flere skal med", fra beskæftigelsesministeren
derfor afgørende for et succesfuldt forløb. Dette forudsætter et tæt samarbejde mel-
lem borger, jobformidler og borgerens kontaktperson i virksomheden.
Jobformidleren skal derfor følge borgeren tæt efter opstart i virksomheden.
Opfølgningen skal ske med udgangspunkt i den aftalte opfølgningsplan for løbende
at kunne foretage nødvendige justeringer i opgaver og timetal samt understøtte
borgerens progression i ordinære timer.
Derudover skal jobformidleren stå til rådighed for såvel borger som virksomhed og
træde til i tilfælde af akut opståede behov. Jobformidleren skal samtidig være virk-
somhedens faste samarbejdspartner og indgang til jobcentret under hele forløbet.
Det tredje trin afsluttes, når borgeren har opnået ordinære timer på et omfang af
mindst 30 timer månedligt svarende til ca. 5-6 timer ugentligt eller selvforsørgelse i
form af job eller uddannelse.
Kommunerne opfordres endvidere til at indarbejde efterværn i deres indsats over
for de borgere, der opnår selvforsørgelse.
I de tilfælde hvor borgeren afbryder virksomhedsforløbet undervejs, skal borgeren
påbegynde trin 2 igen med henblik på hurtigst muligt at finde et nyt match med en
virksomhed. Med mindre den koordinerende sagsbehandler vurderer, at borgeren er
i målgruppen for ressourceforløb, fleksjob eller førtidspension. I det tilfælde afbry-
des forløbet, og borgerens sag skal forberedes til rehabiliteringsteamet.
6