Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del Bilag 122
Offentligt
1841017_0001.png
Til medlemmerne af Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Kære medlemmer af Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Lige nu forhandler flere af jer med regeringen om en forenkling af be-
skæftigelsesindsatsen. KL mener, at det er hårdt tiltrængt med en gen-
nemgribende forenkling. Vi deler også beskæftigelsesministerens opfat-
telse af, at der lige nu er "en historisk chance" for at forbedre beskæfti-
gelsesområdet ved hjælp af en ambitiøs forenkling. Dén chance skal ikke
gå til spilde.
Hvert år afholder jobcentrene 2,6 millioner samtaler med ledige borgere
og sætter ca. 750.000 aktive tilbud i gang. Det er en meget stor opgave,
som kommunerne varetager. Men vi oplever, at jobcentermedarbejderne
bruger alt for meget tid på administrative gøremål, som tager tid fra ker-
neopgaven, nemlig en målrettet og sammenhængende indsats over for
den enkelte borger. Det er derfor ikke mindst af hensyn til borgerne afgø-
rende at fastholde ambitionen om en gennemgribende forenkling.
Forudsætningen for et reelt løft af indsatsen for den enkelte borger er, at
forenklingen slår igennem i jobcentermedarbejdernes daglige arbejde. El-
lers er vi lige vidt. Det kan kun lykkes, hvis en ny lov om aktiv beskæfti-
gelsesindsats (LAB) fra starten konsekvent udformes med henblik på
snild digitalisering, som gør anvendelsen af loven nem for borgere, virk-
somheder og medarbejdere i jobcentrene. Det er en ambition, som rege-
ringen ser ud til at dele i sit udspil, der netop peger på potentialet i en
større grad af digitalisering. Her er det helt centralt, at vi frigør os fra de
alt for detaljerede bindinger i det nuværende regelsæt, herunder ikke
mindst den gældende databekendtgørelse for beskæftigelsesområdet.
Regeringen vurderer i sit udspil, at forenklingen af beskæftigelsesindsat-
sen kan aflaste kommunerne for administrative opgaver for ca. 500 mio.
kr. årligt. KL deler regeringens vurdering af, at en gennemgribende for-
enkling vil kunne frigøre ressourcer i kommunerne, men det må bero på
en nærmere vurdering, om potentialet i regeringens udspil er så stort,
som regeringen angiver
det kan der efter KL's opfattelse være grund til
at forholde sig kritisk til.
En styrke ved det enstrengede, kommunale beskæftigelsessystem, som
vi har i dag, er, at indsats og økonomisk incitament hænger sammen. Det
kan med andre ord mærkes i kommunernes budgetter, hvis kommunerne
ikke hjælper de ledige i arbejde. Derfor har jobcenteret god grund til gribe
efter de redskaber i værktøjskassen, som der er evidens for bringer de
ledige i arbejde. Refusionsreformen har styrket denne sammenhæng.
Dato: 2. januar 2018
Sags ID: SAG-2017-06086
Dok. ID: 2456223
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 1 af 2
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 122: Henvendelse af 2/1-18 fra KL om en forenkling af beskæftigelsesindsatsen
1841017_0002.png
Dato: 2. januar 2018
Derfor finder vi det også stærkt bekymrende, at der er flere i den politiske
debat, som argumenterer for at bryde med denne sammenhæng, sådan
at a-kasserne
eller nogle af dem
i en periode alene skal stå for opga-
ven med at få de forsikrede ledige i arbejde. En sådan model vil ikke give
den forenkling, som alle er enige om er så tiltrængt. Den vil også betyde,
at indsatsen
også på tværs af beskæftigelsesområdet og social- og
sundhedsområdet
bliver mindre enkel og sammenhængende for den le-
dige og i højere grad risikerer at fastlåse den ledige i et for snævert bran-
chevalg.
KL ser frem til at følge de videre politiske forhandlinger og er naturligvis
til rådighed for en nærmere drøftelse af de synspunkter, der er skitseret i
dette brev, som ligeledes er sendt til beskæftigelsesministeren.
Sags ID: SAG-2017-06086
Dok. ID: 2456223
Weidekampsgade 10
Postboks 3370
2300 København S
www.kl.dk
Side 2 af 2
Med venlig hilsen
Martin Damm
Kristian Wendelboe