Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del Bilag 121
Offentligt
1840626_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Beskæftigelsesministeren
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
22. december 2017
Orientering om efterregulering af boligstøtte mv.
J.nr. 17/08704 / 2017-8614
Jeg skriver til Beskæftigelsesudvalget for at orientere om den sidste efterregule-
ringskørsel af boligstøtte. Samtidigt vil jeg benytte lejligheden til at orientere om
udskiftning af et it-system i Udbetaling Danmark på opkrævningsområdet og en
systemændring, der medfører, at kommunerne nu automatisk modtager oplysninger
fra Udbetaling Danmark om tilbagebetalingskrav vedrørende særlig støtte.
Efterregulering af boligstøtte
Som jeg oplyste i brev af 27. juni 2017, så foretager Udbetaling Danmark i 2017
efterregulering af boligstøtte, der er udbetalt i 2016 efter de nye regler om ind-
tægtsregulering på grundlag af oplysninger i Indkomstregistret.
De ændrede regler om anvendelse af indkomstregistret på boligstøtteområdet trådte
i kraft 1. januar 2016 og medfører blandt andet, at efterregulering af boligstøtte
sker på en ny måde. Udbetaling Danmark gennemfører i år for første gang efterre-
gulering af boligstøtten efter de nye regler, hvilket omfatter i alt 670.000 boligstøt-
tesager.
Det er ikke nyt, at boligstøtte efterreguleres, men den foregår efter nye regler. Efter
de nye regler udbetales den månedlige boligstøtte på grundlag af de månedlige ind-
komster ifølge Indkomstregistret. Forventningen er derfor, at den løbende udbeta-
ling er mere præcis, og at omfanget af tilbagebetalinger er mindre. I modsætning til
de tidligere gældende regler, vil boligstøttemodtagere, der har modtaget for lidt i
løbet af året, nu få efterbetalt boligstøtte som led i efterreguleringen.
Efterreguleringen foretages for alle, der har modtaget boligstøtte i 2016, men ved
forskellige datakørsler for forskellige målgrupper. I brev af 14. september 2017
blev Beskæftigelsesudvalget orienteret om resultatet af de to første efterregule-
ringskørsler. Jeg kan nu oplyse, at Udbetaling Danmark har gennemført den sidste
efterreguleringskørsel af den boligstøtte, der er udbetalt i 2016.
Den sidste kørsel omfattede blandt andet de mere komplicerede boligstøttesager, fx
pensionister med udvidet selvangivelse eller udenlandsk indkomst, husstande, hvor
der har været dødsfald eller ændringer i husstanden, boligstøtte til andelshavere
mv. samt personer omfattet af kontanthjælpsloftet.
Hvis efterreguleringen viser, at boligstøtten afviger med mindre end 250 kr. fra den
udbetalte boligstøtte, så foretages der hverken efterbetaling eller tilbagebetaling.
Bagatelgrænsen gælder ikke for kontanthjælpsloftsager.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 121: Orientering om efterregulering af boligstøtte mv.
1840626_0002.png
Udbetaling Danmark har i alt behandlet ca. 208.000 sager i den sidste efterregule-
ring af boligstøtten og heraf truffet afgørelse om efterregulering i godt 167.000 bo-
ligstøttesager. Ud af de ca. 208.000 sager er der ca. 41.500 sager, hvor det ikke har
været muligt at efterregulere, da der mangler en årsopgørelse, hovedsageligt fordi
borgeren er afgået ved døden. Når/hvis der kommer en årsopgørelse for disse bor-
gere foretages en efterregulering.
I de sager, hvor der er truffet afgørelse, vil ca. 31.000 (18,5 pct.) boligstøttemodta-
gere modtage et krav om tilbagebetaling, mens knap 28.000 (16,5 pct.) boligstøt-
temodtagere vil modtage en efterbetaling. For godt 108.000 (65 pct.) af boligstøt-
temodtagerne har den udbetalte boligstøtte i løbet af 2016 været korrekt.
Nedenfor ses et samlet overblik over de tre kørsler, jf. tabel 1.
Tabel 1: Resultatet af efterreguleringen af boligstøtte for 2016
1. kørsel
Type
Antal
krav
24.055
135.075
12.925
172.055
Andel
2. kørsel
Antal
krav
56.603
167.377
73.992
297.972
Andel
3. kørsel*
Antal
krav
31.374
108.157
27.705
167.236
Andel
14 %
19 %
18,5 %
Krav
78,5 %
56 %
65 %
Neutral
7,5 %
25 %
16,5 %
Efterbetaling
100 %
100 %
100 %
I alt
*
Opgørelsen dækker over de mere komplicerede sager, der har følgende karakteristika: ændringer i husstanden i
løbet af 2016, borgere med bopæl i flere kommuner i løbet af 2016, eller som er overgået
fra boligsikring til boligydelse i 2016
såkaldte samlesager, kontanthjælpsloftssager, sager med udvidet selvangi-
velse og andre mindre restgrupper. For så vidt angår borgere, der er omfattet af kontanthjælpsloftet gøres der op-
mærksom på, at tallene dækker over borgere, der var omfattet af kontanthjælpsloftet fra den 1. oktober 2016, hvor
kontanthjælpsloftet trådte i kraft. Borgerne er således ikke nødvendigvis omfattet af loftet i 2017.
Udbetaling Danmark har for sager, der er omfattet af den sidste efterregulerings-
kørsel, opgjort fordelingen af krav og efterbetaling inklusiv beløbsintervaller, jf.
tabel 2.
2
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 121: Orientering om efterregulering af boligstøtte mv.
1840626_0003.png
Tabel 2: Fordeling af krav og efterbetalinger i 3. efterreguleringskørsel fordelt
på beløbsintervaller
Krav
Antal sager
Procent af alle
Procent af
sager
samlet krav
1-249 kr.
436
0,26 %
1,39 %
250-500 kr.
8.732
5,22 %
27,83 %
501-1.000 kr.
8.909
5,33 %
28,40 %
1.001-2.000 kr.
6.273
3,75 %
19,99 %
2.001-3.000 kr.
2.641
1,58 %
8,42 %
> 3.001 kr.
4.383
2,62 %
13,97 %
I alt
31.374
18,76 %
100 %
Efterbetaling
1-249
250-500 kr.
501-1.000 kr.
1.001-2.000 kr.
2.001-3.000 kr.
> 3.001 kr.
I alt
420
7.433
8.191
5.599
2.185
3.877
27.705
0,25 %
4,44 %
4,90 %
3,35 %
1,31 %
2,32
16,57 %
1,52 %
26,83 %
29,57 %
20,21 %
7,89 %
13,99 %
100 %
Knap 85.000 ud af de i alt 167.000 sager i den sidste kørsel var omfattet af kon-
tanthjælpsloftet i 2016. For så vidt angår disse sager kan det oplyses, at knap 90
procent af sagerne hverken medførte en tilbagebetaling eller et krav, jf. tabel 3.
Tabel 3: Resultatet af efterreguleringen af boligstøtte (kontanthjælpsloftet)
3.
kørsel (loft sager)
Type
Antal
Procent
4.094
4,81 %
Krav
75.855
89,04 %
Neutrale
5.241
6,15 %
Efterbetaling
85.190
100 %
I alt
For disse sager har Udbetaling Danmark opgjort fordelingen inklusiv beløbsinter-
valler for sager omfattet af kontanthjælpsloftet i 2016. Beløb for krav og efterbeta-
ling fordeler sig på følgende måde, jf. tabel 4.
3
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 121: Orientering om efterregulering af boligstøtte mv.
1840626_0004.png
Tabel 4: Fordeling af krav og efterbetalinger for sager omfattet af kontant-
hjælpsloftet i 2016 fordelt på beløbsintervaller
Krav
Antal sager
Procent af alle
Procent af
sager
samlet krav
1-249 kr.
436
0,51 %
10,65 %
250-500 kr.
899
1,06 %
21,96 %
501-1.000 kr.
996
1,17 %
24,33 %
1.001-2.000 kr.
908
1,07 %
22,18 %
2.001-3.000 kr.
393
0,46 %
9,60 %
> 3.001 kr.
462
0,54 %
11,28 %
I alt
4.094
4,81 %
100 %
Efterbetaling
1-249
250-500 kr.
501-1.000 kr.
1.001-2.000 kr.
2.001-3.000 kr.
> 3.001 kr.
I alt
420
1.531
1.747
779
275
489
5.241
0,49 %
1,80 %
2,05 %
0,91 %
0,32 %
0,57 %
6,15 %
8,01 %
29,21 %
33,33 %
14,86 %
5,25 %
9,33 %
100 %
Borgerne får oplysning om resultatet af efterreguleringen i uge 51 og 52, men vil
først skulle betale fra primo februar 2018. Efterbetalinger fra Udbetaling Danmark
til borgerne vil ske den 27. december 2017.
Der kan være borgere med i denne sidste efterreguleringskørsel, som først er blevet
omfattet af kontanthjælpsloftet i 2017. Disse borgere kan opleve at få et krav om
for meget udbetalt boligstøtte i 2016, samtidig med at deres aktuelle boligstøtte er
reduceret pga. kontanthjælpsloftet. Hvis borgerne ikke har mulighed for at betale
kravet med det samme, kan der afhængig af den aktuelle indkomst indgås en aftale
om en afdragsordning eller ydes henstand med betalingen.
Udbetaling Danmark vejleder på borger.dk om baggrunden for efterreguleringen,
hvornår man får penge tilbage, og hvad der skal ske, hvis man har modtaget et til-
bagebetalingskrav, herunder hvordan man kan bede om en afdragsordning.
Nyt system for UDK Debitor
Udskiftning af UDK Debitor system er en del af konkurrenceudsættelsesprogram-
met i Udbetaling Danmark og kommunerne. Udbetaling Danmark overgik den 20.
november 2017 til et nyt IT-system for opkrævning kaldet UDK Debitor. I første
omgang er det kun opkrævning af underholdsbidrag (forskudsvist udbetalte og ikke
forskudsvist udbetalte), der er blevet koblet til det nye opkrævningssystem, mens
de resterende ydelsesområder gradvist kobles til i løbet af de kommende to år. Ud-
betaling Danmark oplyser, at overgangen til det nye system er forløbet godt.
Som følge af det nye system vil knap 7.000 borgere, der betaler underholdsbidrag,
blive berørt af en ændret opkrævningsprocedure i januar 2018. Indtil nu har bor-
gerne, grundet Udbetaling Danmarks systemmæssige begrænsning, været en måned
bagud med bidragsbetalingen. Ved overgangen til det nye system rettes der op på
dette, så borgerne fremover betaler bidrag for den måned, der netop er gået. Som
følge af opdateringen vil bidragsbetaleren i januar 2018 blive opkrævet to bidrag
4
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 121: Orientering om efterregulering af boligstøtte mv.
et for den foregående måned og et for den måned, der skal indhentes. Alle berørte
borgere har modtaget et varslingsbrev med en forklaring på den kommende beta-
ling.
Opkrævning af særlig støtte
I forbindelse med overflytningen af særlig støtte fra kommunerne til Udbetaling
Danmark har en række af tilretningerne i it-systernem måtte udskydes. Der har fx
derfor været aftalt en særlig procedure for opkrævning af særlig støtte, hvor kom-
munerne manuelt har anmodet om at få sendt oplysninger fra Udbetaling Danmark
om opkrævningerne. Kommunerne har ikke anvendt denne særlige procedure og
kommunerne har ikke sendt krav på særlig støtte siden 1. oktober 2016.
Tilretningerne i it-systemer er nu gennemført og betyder, at kommunerne nu auto-
matisk får oplysninger fra Udbetaling Danmark om krav vedr. tilbagebetaling af
særlig støtte. Kommunerne vil derfor nu systematisk kunne sende krav om tilbage-
betaling af tilbagebetalingspligtig særlig støtte både fremadrettet og for en periode
tilbage i tid (den 1. oktober 2016 til 5. november 2017). Udbetaling Danmark har
oversendt et samlet fordringsgrundlag for de 97 kommuner på 14.520.161 kr. for-
delt på 3.966 borgere.
Kommunen skal opkræve kravene eller yde henstand efter de gældende regler om
opkrævning. Borgere, der stadig er på kontanthjælp, vil som hovedregel først mod-
tage et tilbagebetalingskrav, når de stopper på ydelsen og igen vurderes at have en
betalingsevne.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
5