Sagsnummer: 20175000107
30. november 2017
Bekendtgørelse om Produktregistret
I medfør af § 49 a, stk. 4, § 80 og § 84 i lov i lov om arbejdsmiljø, jf. lovbekendtgørelse nr. 1084 af 19.
september 2017, fastsættes efter bemyndigelse i henhold til § 73 i lov om arbejdsmiljø:
Formål og indhold
§ 1.
Arbejdstilsynet og Miljøstyrelsen fører et digitalt register for stoffer og materialer.
stk. 2.
Registret bliver administreret af Arbejdstilsynet, som er ansvarlig for at vedligeholde og udvikle
registret.
§ 2.
Registret har til formål at samle oplysninger om stoffer og materialer, herunder oplysninger om deres
forekomst og brug. Oplysningerne i registret danner grundlag for vurdering af og forebyggelse mod
skadelige virkninger af stoffer og materialer.
§ 3.
Registret indeholder oplysninger og vurderinger af betydning for varetagelsen af de opgaver, der efter
miljølovgivningen og arbejdsmiljølovgivningen er pålagt Arbejdstilsynet og Miljøstyrelsen. Desuden tilgår
der registret oplysninger og vurderinger, der er af betydning for de personer m.v., der skal udøve
funktioner efter denne lovgivning.
Indhentning af oplysninger
§ 4.
Oplysningerne indhentes efter nærmere fastsatte regler, herunder regler fastsat i bekendtgørelsen om
særlige pligter for fremstillere, leverandører og importører m.v. af stoffer og materialer efter lov om
arbejdsmiljø og bekendtgørelsen om bekæmpelsesmidler.
Stk. 2.
Registreringen skal foretages sådan, at de anmeldte stoffer og materialer kan identificeres ved
registreringsnummer (PR-nr.), handelsnavn, synonymnavne o.a.
Registrering og opbevaring af oplysninger
§ 5.
Arbejdstilsynet forestår behandling af registrets oplysninger.
Stk. 2.
Enhver, der har pligt til at anmelde stoffer og materialer, jf. § 4, stk. 1, skal selv indtaste alle
anmeldepligtige oplysninger direkte i Produktregistret.
Stk. 3.
Arbejdstilsynet fører stikprøvevis kontrol med, at de indtastede oplysninger er i overensstemmelse
med de af § 4, stk. 1, omhandlede regler.
§ 6.
Direktøren for Arbejdstilsynet skal efter forhandling med direktøren for Miljøstyrelsen udarbejde et
internt sikkerhedsreglement for fællesregistret samt et sikkerhedsreglement for brugere, jf. § 7, stk. 1.
Reglementet er ikke offentligt tilgængeligt.
Stk. 2.
Det interne reglement skal omfatte organisatoriske forhold samt fysisk og elektronisk sikring,
herunder brugeradministration og retningslinjer for tilsynet med overholdelsen af de
sikkerhedsforanstaltninger, der er fastsat for fællesregistret. Reglementet skal desuden fastsætte, at kun de
af Arbejdstilsynets medarbejdere, som er beskæftigede i registret, og som direktøren for Arbejdstilsynet
udpeger hertil, må have adgang til at indberette og ændre i registret.
1