Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del Bilag 111
Offentligt
1837123_0001.png
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 111: Orientering om evalueringer på sygedagpengeområdet, fra beskæftigelsesministeren
Indledning
Delanalyse 4: Analyse af kommunernes vurdering af uarbejdsdygtighed efter § 7
Baggrund og formål
Det er intentionen med fremrykningen af revurderingstidspunktet
at sikre fokus på en tidlig indsats og en hurtigere tilbagevenden til
arbejdsmarkedet.
Samtidig er det et væsentligt element i reformen, at
sygedagpengemodtagere, der ved revurderingstidspunktet ikke kan
få deres sygedagpenge forlænget, men fortsat er uarbejdsdygtige,
får ret til et jobafklaringsforløb med ressourceforløbsydelse.
Delanalyse 4 har derfor til formål at belyse, om der er udfordringer
med kommunernes anvendelse af § 7.
Datagrundlag for delanalyse 4
Datagrundlaget for delanalyse 4 består af:
Ankestyrelsens praksisundersøgelse om sygedagpengelovens § 7
om uarbejdsdygtighed fra april 2016.
Opdateret oversigt over Ankestyrelsen omgørelsesprocent i
relation til § 7. Data er hentet fra Ankestyrelsens statistikbank
og baserer sig på resultatet af Ankestyrelsens afgørelser i
kommunale sager, der er påklaget til Ankestyrelsen.
Delanalysens struktur
Denne afrapportering indeholder en opdateret oversigt over
omgørelsesprocenten i relation til § 7 på landsplan.
Den opdaterede oversigt perspektiveres til resultaterne fra
Ankestyrelsens praksisundersøgelse fra april 2016.
Afrapporteringen er struktureret med følgende indhold:
Overblik over udviklingen i omgørelsesprocenten s. 3-4.
Perspektivering fra praksisundersøgelsen s. 5
Baggrund om § 7 s. 6
2
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 111: Orientering om evalueringer på sygedagpengeområdet, fra beskæftigelsesministeren
1837123_0003.png
Overblik: Udviklingen i omgørelsesprocenten
Delanalyse 4: Analyse af kommunernes vurdering af uarbejdsdygtighed efter § 7
Hovedresultater
Generelt er andelen af korrekte afgørelser i forhold til
uarbejdsdygtighed efter § 7 steget i landets kommuner
siden reformen trådte i kraft.
I 2016 omgjorde Ankestyrelsen 25 procent af alle
klager vedr. uarbejdsdygtighed efter § 7. Dermed er
der sket et fald i andelen af omgjorte klager på 12
procentpoint fra 37 procent i 2014, hvor reformen
trådte i kraft, jf. figur 1.
Udviklingen fra 2015 til 2016 viser, at på trods af en
mindre stigning i antallet af afgjorte sager, er der sket
et mindre fald i omgørelsesprocenten i samme periode,
jf. figur 1.
Faldet i omgørelsesprocenten afspejler, at der er færre
fejl i de sager, som påklages til Ankestyrelsen.
Den faldende tendens i omgørelsesprocenten siden
2014 kan således indikere, at kommunernes har færre
udfordringer i forhold til at vurdere uarbejdsdygtig er
faldet siden den reformens ikrafttrædelse.
Figur 1.
Udvikling i andelen af omgjorte klager vedr.
uarbejdsdygtighed efter § 7 på landsplan.
100%
1.600
1.400
1.200
60%
1.000
800
600
400
2013
2014
2015
2016
Afgjorte sager i alt (venstre akse)
50%
40%
30%
20%
10%
Omgjorte sager i procent (højre akse)
90%
80%
70%
Kilde:
Ankestyrelsens statistikbank.
Note:
Bemærk at 2013 kun omhandler afgørelser truffet i 2. halvår 2013.
På landsplan var sagsbehandlingstiden 130 dage i 2016.
Note:
Andelen af afgjorte sager i 2014 er afledt af, at Ankestyrelsen gennemførte
en ekstraordinær indsats for at afvikle en pukkel af sager. Afgørelserne i 2014 er alle
truffet efter den lovgivning, der var gældende inden reformens ikrafttræden. Det
skyldes sagsbehandlingstiden på daværende tidspunkt.
3
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 111: Orientering om evalueringer på sygedagpengeområdet, fra beskæftigelsesministeren
1837123_0004.png
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 111: Orientering om evalueringer på sygedagpengeområdet, fra beskæftigelsesministeren
1837123_0005.png
Perspektivering fra praksisundersøgelsen
Delanalyse 4: Analyse af kommunernes vurdering af uarbejdsdygtighed efter § 7
Tabel 1.
Ankestyrelsens vurdering af afgørelsernes korrekthed
Viden fra praksisundersøgelsen
Praksisundersøgelsen fra april 2016 viser, at kommunerne har
vurderet i overensstemmelse med gældende regler og praksis i 85
procent af de 115 gennemgåede sager, jf. tabel 1.
Konkret i forhold til afgørelse ved revurderingstidspunktet
Ankestyrelsens sagsgennemgang omfatter 16 sager, hvor
kommunerne har standset udbetalingen af sygedagpenge ved
revurderingstidspunktet, jf. tabel 2.
I 14 ud af de 16 sager vurderer Ankestyrelsen, at kommunerne
har truffet en korrekt afgørelse.
I 2 ud af de 16 sager, svarende til ca. 13 procent, ville
Ankestyrelsen enten have hjemvist eller ændret kommunens
afgørelse, hvis der var tale om en klagesag, jf. tabel 2. Årsagen
var, at kommunerne mangler at indhente væsentlige oplysninger
til at kunne afgøre om sygemeldtes uarbejdsdygtighed efter § 7.
Selvom datagrundlaget i praksisundersøgelsen i forhold til
revurderingstidspunktet er begrænset, så tyder gennemgangen af
de 16 sager ikke på, at det fremrykkede revurderingstidspunkt har
betydning for kommunernes afgørelser.
Antal
98
17
115
Andel
85%
15%
100%
Ja, afgørelsen er i overensstemmelse med regler og
praksis
Nej, afgørelsen ville blive ændret eller sagen
hjemvist, hvis det havde været en klagesag
I alt
Kilde:
Ankestyrelsens praksisundersøgelse om sygedagpengelovens § 7 om
uarbejdsdygtighed
Tabel 2.
Standsningstidspunkt i Ankestyrelsens gennemgåede sager
Antal
Standsning før revurderingstidspunkt
Standsning på revurderingstidspunkt
Standsning efter revurderingstidspunkt
I alt
62
16
20
98
Hjemvisning/Ændring
9
2
0
11
Andel
15%
13%
0%
11%
Kilde:
Ankestyrelsens praksisundersøgelse om sygedagpengelovens § 7 om
uarbejdsdygtighed
*Ved en hjemvisning bliver sagen sendt tilbage til kommunen, der skal behandle sagen og træffe afgørelse en gang til. Det kan være
fordi, Ankestyrelsen mener, at der mangler yderligere oplysninger, eller der er tale om alvorlige sagsbehandlingsfejl, som ikke
umiddelbart kan rettes op i klagesagsbehandlingen
5
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 111: Orientering om evalueringer på sygedagpengeområdet, fra beskæftigelsesministeren
Baggrund om § 7
Delanalyse 4: Analyse af kommunernes vurdering af uarbejdsdygtighed efter § 7
Sygedagpengelovens § 7 om uarbejdsdygtighed
Formålet med praksisundersøgelsen er at belyse kommunernes
anvendelse af § 7 i praksis, og om sagerne er tilstrækkeligt oplyste
på afgørelsestidspunktet. Undersøgelsen har fokuseret på følgende
sagskategorier:
Sager, hvor kommunen giver afslag på sygedagpenge fra første
fraværsdag efter et af stykkerne i sygedagpengelovens § 7.
Sager, hvor kommunen efter sygedagpengelovens § 7, stk. 3,
standser udbetalingen af sygedagpenge til en lønmodtager, der er
i beskæftigelse, fordi kommunen vurderer, at borgeren kan stå til
rådighed på det brede arbejdsmarked.
Sager, hvor kommunen standser udbetalingen af sygedagpenge til
en ledig efter sygedagpengelovens § 7, stk. 4, fordi kommunen
vurderer, at borgeren kan varetage arbejde inden for det
arbejdsområde, vedkommende står til rådighed for.
Sager, hvor kommunen standser udbetalingen af sygedagpenge
efter sygedagpengelovens § 7, stk. 5, fordi kommunen vurderer,
at borgerens helbredsmæssige tilstand er stationær, og
pågældende ikke er berettiget til revalidering, ressourceforløb,
fleksjob eller førtidspension
6