Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del Bilag 111
Offentligt
1837119_0001.png
Notat
14-09-2017
Delanalyse 1 – Kommunernes anvendelse af forlæn-
gelsesregler
J. Nr.
VOA
SEBP
Indhold
Delanalysen skal afdække, hvordan forlængelsesreglerne anvendes i forbindelse
med revurderingstidspunktet, herunder om forlængelsesreglerne anvendes konsi-
stent på tværs af kommuner.
Herunder ses der på andelen af sygedagpengemodtagere, som når til revurderings-
tidspunktet, og som derefter overgår til et jobafklaringsforløb.
Der er i sygedagpengereformen ikke gjort forudsætninger om hvor mange syge-
dagpengemodtagere, som skal overgå til jobafklaringsforløb specifikt ved revurde-
ringstidspunktet, men blot forudsætninger om hvor mange sygedagpengemodtage-
re, som overgår til jobafklaringsforløb over hele forløbet, f.eks. efter en forlængel-
se af deres sygedagpengeforløb. Andelen af sygedagpengeforløb som overgår til
jobafklaringsforløb i denne analyse skal blot derfor ses som en beskrivelse af for-
skellig kommunal praksis.
Analysens første del
belyser kommunernes brug af forlængelsesreglerne og deres
andel af sygedagpengemodtagere som overgår til jobafklaringsforløb, herunder:
Andelen af sygemeldte borgere, som fortsat er i sygedagpengesystemet ved
revurderingstidspunktet, og andelen som er i jobafklaringsforløb, beskæftiget,
eller andet.
Fordelingen i anvendelsen af de 7 forlængelsesregler, herunder især forlængel-
sesreglerne vedrørende ”afklaring” og ”forventes rask”.
Hvor længe sygemeldte personer forbliver på sygedagpenge efter de er blevet
forlænget.
Hvad forlængede sygedagpengemodtagere hyppigst afgår til, fordelt på forlæn-
gelse.
Analysens anden del
belyser specifikt andelen, som overgår til jobafklaringsforløb
i forbindelse med revurdering, og undersøger i den forbindelse, om variationen
mellem kommunerne kan forklares ved andre kommunale karakteristika, såsom:
Region
Kommunale rammevilkår
Brugen af forlængelsesreglen vedrørende ”Afklaring”
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 111: Orientering om evalueringer på sygedagpengeområdet, fra beskæftigelsesministeren
Sammenfatning
Analysens første del
viser følgende hovedresultater:
Anvendelsen af forlængelserne ændrede sig relativt set ikke med reformen
De forlængelsesregler der er træffet afgørelse om mest, både før og efter
sygedagpengereformens ikrafttræden, er reglerne vedrørende ”Afklaring”
og ”Forventes Rask”. Tilsammen udgør de i størrelsesordenen tre fjerdede-
le af alle forlængelser.
Selvom et større antal sygedagpengemodtagere forlænges efter reformen,
har de andele, der forlænges på grundlag af de enkelte forlængelsesregler
ikke ændret sig synderligt.
Sygedagpengeforløb afsluttes før udløbet af deres forlængelser
For samtlige forlængelsesregler gælder det, at forlængede sygedagpenge-
forløb i gennemsnit afsluttes langt tid inden udløbet af forlængelsen.
Sygedagpengemodtagere, som forlænges grundet at de ventes rask eller på
baggrund af en anmeldt arbejdsskade afgår hyppigst til beskæftigelse.
Sygedagpengemodtagere, som forlænges efter forlængelsesreglerne vedr.
afklaring, afklaring til førtidspension, fleksjob eller ressourceforløb, eller
fordi de har fået rejst en pensionssag, afgår hyppigst til førtidspension.
Der er kommunal variation i andelen, som overgår til jobafklaringsforløb.
Andelen af sygedagpengemodtagere, som er i jobafklaringsforløb inden
den 35. uge efter de påbegyndte deres forløb, spænder fra omkring 0,9 pct.
i gennemsnit, i de ti kommuner, der benytter jobafklaringsforløb mindst, til
4,8 pct. i gennemsnit, i de ti kommuner, som benytter jobafklaringsforløb
mest.
Analysens anden del
viser følgende hovedresultater:
Kommunernes brug af jobafklaringsforløb hænger sammen med deres brug af
forlængelsesreglen ”Afklaring”, men kan derudover ikke forklares ved forskelle i
kommunale karakteristika
Kommunernes andel som overgår til jobafklaringsforløb er stærkt negativt
korreleret med deres andel som forlænges efter reglen ”Afklaring”, hvilket
tyder på, at de to forlængelsesmuligheder anvendes som substitutter.
Forskellen i andelen, som overgår til jobafklaringsforløb i forbindelse med
revurdering, kan ikke forklares af hverken regionsforskelle, kommunale
rammevilkår, eller afgangen fra sygedagpenge til beskæftigelse inden re-
vurderingstidspunktet.
2
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 111: Orientering om evalueringer på sygedagpengeområdet, fra beskæftigelsesministeren
Del 1. Kommunernes brug af forlængelsesregler og jobafklaringsforløb
Analysens første del belyser kommunernes brug af forlængelsesregler og jobafkla-
ringsforløb. Analysen er baseret på de knap 225.000 personer, der blev ny indpla-
ceret i sygedagpengesystemet på et tidspunkt som betød, at de ville nå revurde-
ringstidspunktet i 2016. Ved at fokusere på de personer, der blev revurderet i 2016,
tages således højde for det skift i brugen af forlængelsesregler, som er sket fra 2015
til 2016 (jf. tabel 1 nedenfor). De personer, som forlod sygedagpengesystemet in-
den revurderingstidspunktet indgår også i analysen.
Hvor mange er tilbage i sygedagpengesystemet ved revurderingstidspunktet?
Med udgangspunkt i den valgte population illustrerer figur 1 for hvert jobcenter,
hvor stor en andel af de sygemeldte borgere, der fortsat er i sygedagpengesystemet
ved revurderingstidspunktet. Figuren er sorteret efter andelen af borgere, der over-
går til jobafklaringsforløb i forbindelse med revurdering.
Der er en relativt stor spredning mellem jobcentrene i andelen af påbegyndte syge-
dagpengeforløb, hvor borgeren inden 35 uger overgår til et jobafklaringsforløb.
Denne andel spænder fra 0,9 pct. i de ti kommuner, som benytter jobafklaringsfor-
løb mindst, til 4,8 pct. i de ti jobcentre, som benytter jobafklaringsforløb mest.
I figur 1 ses det, at andelen af sygemeldte borgere, som forlænges efter sygedag-
pengelovens § 27 stk. 1 nr. 2 om afklaring, også varierer på tværs af jobcentrene.
Det ligner umiddelbart, at jobcentre, som benytter jobafklaringsforløb meget, be-
nytter forlængelsesreglen om afklaring mindre, og omvendt. De ti jobcentre, som
benytter jobafklaringsforløb mest, forlængede kun 1,3 pct. af deres påbegyndte
sygedagpengeforløb med reglen om afklaring, inden 35. uge af deres sygedagpen-
geforløb. De ti jobcentre, som benytter jobafklaringsforløb mindst, havde forlænget
3,3 pct. af deres påbegyndte sygedagpengeforløb med reglen om afklaring inden
35. uge af deres forløb.
Figuren viser, at der på tværs af jobcentre er flest sygedagpengeforløb, som er i
beskæftigelse efter 35 uger. Andelen af sygedagpengemodtagere i et jobcenter, som
afgår til beskæftigelse, ser ikke ud til at afhænge af andelen som overgår til jobaf-
klaringsforløb. I de ti jobcentre som benytter jobafklaringsforløb mest, er 60,5 pct.
af sygedagpengemodtagere i beskæftigelse 35 uger efter deres forløb start, i mod-
sætning til i de ti jobcentre, som benytter jobafklaringsforløb mindst, hvor 61,2 pct.
af sygedagpengeforløb er i beskæftigelse 35 uger deres forløb start.
3
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 111: Orientering om evalueringer på sygedagpengeområdet, fra beskæftigelsesministeren
1837119_0004.png
Figur 1. Påbegyndt sygedagpengeforløb, fordelt på om borgeren, inden 35. uge fra deres forløbsstart, er påbegyndt i jobafklarings-
forløb, fortsat er på sygedagpenge (herunder forlængede), eller i 35. uge er i beskæftigelse eller på anden ydelse. Fordelt på jobcen-
ter. Der ses på påbegyndte forløb, hvor 35. uge falder i år 2016.
Anm: Der ses på påbegyndte sygedagpengeforløb fra uge 17 i 2015 til uge 17 i 2016. I figuren ses om den pågældende borger er i jobafklaringsforløb eller forlænget indtil og med 35. uge efter deres
påbegyndte sygedagpengeforløb. Den 35. uge ligger derved fra uge 1 i 2016 til uge 52. Der ses kun på ny indplacerede sygedagpengeforløb, som derved ikke har modtaget sygedagpenge i de
forudgående 36 uger. Dette svarer til i alt 224.244 forløb. Kategorien "Andet" kan indeholde selvstændige, dagpengemodtagere, SU-modtagere, borgere på andre ydelser mv. Kategorien ”Jobafkla-
ringsforløb” dækker over borgere som overgår fra sygedagpenge til jobafklaringsforløb til og med deres 35. forløbs uge. Forlængede sygedagpengemodtagere indeholder borgere som forlænges
4
inden 35. uge af deres sygedagpengeforløb. Da revurderingstidspunktet er rullende, har alle sygedagpengemodtagere ikke nødvendigvis modtaget en forlængelse i uge 35 af deres forløb, dette
afspejler sig i kategorien ”Sygedagpenge (ej forlænget)”.
Kilde: DREAM samt KMD’s sygedagpengeregister.
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 111: Orientering om evalueringer på sygedagpengeområdet, fra beskæftigelsesministeren
Hvordan bruges forlængelsesregler omkring revurderingstidspunktet på landsplan?
De to mest benyttede forlængelsesregler er § 27, stk. 1 nr. 2, ”Afklaring” og § 27,
stk. 1 nr. 3, ”Forventes Rask”. Det gælder både før og efter sygedagpengerefor-
mens ikrafttræden, jf. tabel 1. De to forlængelsesregler udgør tilsammen tre fjerde-
dele af de samlede forlængelser i 2016, jf. tabel 2.
Der er flere sygedagpengemodtagere som forlænges efter sygedagpengereformens
ikrafttræden i juli 2014. Dette skal ses i sammenhæng med, at flere sygedagpenge-
modtagere når frem til det nye revurderingstidspunkt ved 22 uger, end det var til-
fældet med den tidligere varighedsbegrænsning ved 52 uger. Den indbyrdes forde-
ling mellem de forskelige forlængelsesregler, har ikke ændret sig markant efter
sygedagpengereformens ikrafttræden i juli 2014, jf. Tabel 2. Andelen af forlængel-
ser efter reglen om afklaring er dog faldet de seneste år i forlængelse af en praksis-
undersøgelse på området, hvilket lader til at have medført en stigning i andelen, der
forlænges efter reglen om ”forventes rask”.
Ændringerne i anvendelsen af forlængelsesreglerne skal endvidere ses i lyset af, at
der ved reformen blev lagt 30 uger til tidsfristen i reglen om ”Afklaring” og i reg-
len om ”Forventet rask”. Desuden skete der andre tilpasninger i forlængelsesreg-
lerne ved reformen. Først og fremmest blev reglen om livstruende, alvorlig sygdom
udvidet, idet den tidligere kun omfattede sager om livstruende sygdom, hvor de
lægelige behandlingsmuligheder var anset for udtømte. Der er også ændret i nr. 4
og nr. 7, således at nogle af de sager, der før blev forlænget efter nr. 7, efter refor-
men er omfattet af forlængelsesreglen i nr. 4
5
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 111: Orientering om evalueringer på sygedagpengeområdet, fra beskæftigelsesministeren
1837119_0006.png
Tabel 1. Antal forlængelsesregler benyttet pr. år omkring revurderingstidspunktet, fra 2013 til 2016.
Sygedagpengeloven § 27 Stk. 1
Nr. 1. Revalidering overvejende sandsynligt
Nr. 2. Afklaring
Nr. 3. Forventet rask
Nr. 4. Rehabiliteringsteam mhp. fleksjob/FØP/ressourceforløb
Nr. 5. Livstruende, alvorlig sygdom
Nr. 6. Arbejdsskade anmeldt
Nr. 7. Pensionssag rejst
I alt
mellem uge 20 og uge 40.
* Antallet af borgere forlænge grundet revalidering i 2016 er baseret på et skøn, pba. af tallene fra forrige år. Der findes
ikke valideret data på brugen af denne forlængelse fra 2016 og frem.
Kilde: Sygedagpengeregisteret.
2013
1.014
5.846
2.827
604
314
1.337
578
12.520
2014
1.279
12.246
8.246
1.537
1.370
2.291
486
27.455
2015
1.137
13.426
15.530
1.478
2.404
3.368
212
37.555
2016
1.175*
7.790
17.849
1.189
2.545
3.856
133
34.537
Anm: I 2013 ses der på forlængelser mellem 50. og 70. sygefraværsuge. Fra 2014 og frem ses der på forlængelser
Tabel 2. Andel forlængelsesregler benyttet pr. år omkring revurderingstidspunktet, 2013 til 2016 (pct.)
Sygedagpengeloven § 27 Stk. 1
Nr. 1. Revalidering overvejende sandsynligt
Nr. 2. Afklaring
Nr. 3. Forventet rask
Nr. 4. Rehabiliteringsteam mhp. fleksjob/FØP/ressourceforløb
Nr. 5. Livstruende, alvorlig sygdom
Nr. 6. Arbejdsskade anmeldt
Nr. 7. Pensionssag rejst
I alt
2013
8
47
23
5
3
11
5
100
2014
5
45
30
6
5
8
2
100
2015
3
36
41
4
6
9
1
100
2016
3*
23
52
3
7
11
0
100
Anm: I 2013 ses der på forlængelser mellem 50. og 70. sygefraværsuge. Fra 2014 og frem ses der på forlængelser
mellem uge 20 og uge 40.
* Antallet af borgere forlænge grundet revalidering i 2016 er baseret på et skøn, pba. forrige år. Der findes ikke valide-
ret data på brugen af denne forlængelse fra 2016 og frem.
Kilde: Sygedagpengeregisteret.
6
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 111: Orientering om evalueringer på sygedagpengeområdet, fra beskæftigelsesministeren
1837119_0007.png
Hvor længe forbliver sygemeldte på forlængelsesreglerne?
Forlængede sygedagpengeforløb afsluttes i gennemsnit længe inden udløbet af den
forlængelsesregel forløbet er forlænget efter. Sygedagpengeforløb forlænget efter §
27 stk. 1 nr. 2 grundet afklaring, afsluttes i gennemsnit efter 23 uger, hvilket er 46
uger før forlængelsen udløber.
Sygedagpengeforløb, som forlænges efter § 27 stk. 1 nr. 3 fordi de ventes raske
afslutter i gennemsnit efter 13 uger, hvilket er mere end 2 år før forlængelsen udlø-
ber, jf. Tabel 3.
Tabel 3. Gennemsnitlig varighed af sygedagpengeforløb efter modtaget forlængelse, for syge-
dagpengemodtagere påbegyndt og afsluttet fra 2015 til april 2017, som har modtaget første
forlængelse i samme periode, samt hvor længe forlængelsen giver ret til.
Gns. tid på
Sygedagpengeloven § 27 Stk.1
SDP efter
forlængelse
Nr. 1. Revalidering overvejende sandsynligt
Nr. 2. Afklaring
Nr. 3. Forventet rask
Nr. 4. Rehabiliteringsteam mhp. fleksjob/FØP/ressourceforløb
Nr. 5. Livstruende, alvorlig sygdom
Nr. 6. Arbejdsskade anmeldt
Nr. 7. Pensionssag rejst
-
23 uger
13 uger
14 uger
19 uger
16 uger
15 uger
Hvor mange uger SDP har
borger ret til efter
forlængelse
Indtil påbegyndt revalidering*
69 uger
134 uger
Indtil påbegyndt FØP/Fleks*
Ingen tidsbegrænsning*
Indtil afgørelse er truffet*
Indtil sagen er afklaret*
Anm: Der ses kun på borgere, der har modtaget en enkelt forlængelse. Der findes ikke data på brugen af forlængelsen grundet
revalidering.
*Forudsætter at borgeren fortsat er uarbejdsdygtig, og at hendes tilstand ikke vurderes at være stationer.
Kilde: KMD’s sygedagpengeregister.
Sygedagpengeforløb forlænget grundet, forventet raskmelding eller på baggrund af
en anmeldt arbejdsskade afsluttes hyppigst til beskæftigelse efter endt sygedagpen-
geforløb. I sager forlænget efter forlængelsesreglerne vedr. en rejst pensionssag,
afklaring genereltog afklaring til førtidspension, fleksjob eller ressourceforløb af-
sluttes hyppigst til førtidspension, jf. Tabel 4.
Tabel 4. Afgang fra første forlængelse, for sygedagpengemodtagere påbegyndt fra 2015 til april
2017, som har modtaget første forlængelse i samme periode.
Sygedagpengelovens § 27 Stk. 1
Nr. 1. Revalidering overvejende sandsynligt
Nr. 2. Afklaring
Nr. 3. Forventet rask
Nr. 4. Rehabiliteringsteam mhp. fleks-job/FØP/ressourceforløb
Nr. 5. Livstruende, alvorlig sygdom
Nr. 6 Arbejdsskade anmeldt
Nr. 7. Pensionssag rejst
Besk.
-
17%
45%
2%
22%
27%
3%
DGP
-
11%
15%
1%
2%
13%
1%
JAF
-
13%
8%
7%
3%
24%
31%
SDP
-
11%
21%
1%
15%
16%
2%
Føp/fleks/ress.
-
40%
4%
88%
16%
11%
56%
Andet
-
9%
7%
2%
41%
9%
6%
Anm: Anm: Borgere forlængede i 2016. Afgangen er defineret som status 4 uger efter afsluttet sygedagpengeforløb,
bortset fra for sygedagpengemodtagere som modtager en ny forlængelse, hvor afgangen sættes til sygedagpenge.
Der findes ikke data på brugen af forlængelsen grundet revalidering.
Kilde: Forløbsdatabasen DREAM og KMD’s sygedagpengeregister.
7
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 111: Orientering om evalueringer på sygedagpengeområdet, fra beskæftigelsesministeren
Del 2. Kommunal variation i brugen af jobafklaringsforløb
Analysens første del viste blandt andet, at der er en betydelig variation mellem
kommunerne i andelen af sygemeldte borgere, som overgår til jobafklaringsforløb i
forbindelse med revurdering.
I analysens anden del undersøges denne variation i brugen af jobafklaringsforløb
nærmere. Der ses i den forbindelse på, om der er en sammenhæng mellem jobcen-
trenes brug af jobafklaringsforløb og hhv. deres region, kommunale rammevilkår
og andelen af sager som forlænges rundet ”Afklaring”.
Den eneste tydlige sammenhæng findes mellem kommunernes brug af jobafkla-
ringsforløb og kommunernes brug af forlængelsesreglen afklaring. Sammenhængen
indikerer, at nogle jobcentre systematisk bruger forlængelsesreglen ”Afklaring”,
hvor andre kommuner systematisk bruger et jobafklaringsforløb.
Er der en sammenhæng mellem regionernes kapacitet på sundhedsområdet og
andelen af sygemeldte, der overgår til jobafklaring?
En mulig forklaring på den kommunale variation i andelen af sygemeldte borgere,
der overgår til jobafklaringsforløb i forbindelse med revurdering, kunne være, at
kommunerne ligger i forskellige regioner. Forskelle i sundhedsvæsenet mellem
regioner kunne således betyde, at sygemeldte borgere udredes forskelligt, hvilket
kunne have betydning for, hvor mange der overgår til jobafklaring i forbindelse
med revurdering.
For at undersøge, om der skulle være nogen sammenhæng mellem, hvilken region
en kommune er placeret i og andelen af sygemeldte borgere, der overgår til jobaf-
klaringsforløb i forbindelse med revurdering, er kommunerne sorteret efter regio-
ner i figur 3.
Det ses ingen tegn på, at forskelle mellem regioner kan forklare variationen i
kommunernes brug af jobafklaringsforløb. For samtlige regioner spænder andelen
af sygedagpengeforløb, som inden 35 uger efter påbegyndelsen af deres forløb var i
jobafklaringsforløb, fra omkring 1 pct. til over 4 pct. jf. figur 3.
8
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 111: Orientering om evalueringer på sygedagpengeområdet, fra beskæftigelsesministeren
1837119_0009.png
Figur 3. Andel borgere som inden 35 uger efter påbegyndt sygedagpengeforløb, er i jobafklaringsforløb, fordelt på
jobcenter og sygehusregion. Der ses på påbegyndte forløb, hvor 35. uge falder i år 2016.
Anm: Der ses på påbegyndte sygedagpengeforløb fra uge 17 i 2015 til uge 17 i 2016. I figuren ses hvad pågældende borger laver 35 uger efter deres påbegyndte sygedagpengefor-
9
løb. Den 35. uge ligger derved fra uge 1 i 2016 til uge 52. Der ses kun på ny indplacerede sygedagpengeforløb, som derved ikke har modtaget sygedagpenge i de forudgående 36
uger. Dette svarer til i alt 224.244 forløb.
Kilde: DREAM
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 111: Orientering om evalueringer på sygedagpengeområdet, fra beskæftigelsesministeren
Er der en sammenhæng mellem kommunernes rammevilkår og deres andel i job-
afklaringsforløb?
En mulig forklaring på variationen i andelen af personer, der overgår til jobafkla-
ring i forbindelse med revurdering, kunne være forskelle i kommunernes ramme-
vilkår, herunder særligt deres befolkningssammensætning.
For at tage højde for forskelle i rammevilkår kan kommuner sammenlignes inden-
for såkaldte klynger af kommuner med ensartede baggrundskarakteristika. Syge-
dagpengeklyngerne på jobindsats.dk er baseret på en række karakteristika ved
kommunerne, blandt andet befolkningens køn, alder, andel af indvandrere, uddan-
nelsesniveau og andel af beskæftigede i jobs som kræver et lavt færdighedsniveau.
Der ses ikke umiddelbart en sammenhæng mellem jobcentrenes rammevilkår, og
deres andel i jobafklaringsforløb. Samtlige klynger har således en stor spredning
mellem kommunerne i andelen af borgere, som overgår til et jobafklaringsforløb i
forbindelse med revurdering, jf. Figur 4.
10
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 111: Orientering om evalueringer på sygedagpengeområdet, fra beskæftigelsesministeren
1837119_0011.png
Figur 4. Andel borgere som inden 35 uger efter påbegyndt sygedagpengeforløb, er i jobafklaringsforløb, fordelt på jobcenter
og klynge. Der ses på påbegyndte forløb, hvor 35. uge falder i år 2016.
Anm: Der ses på påbegyndte sygedagpengeforløb fra uge 17 i 2015 til uge 17 i 2016. I figuren ses hvad pågældende borger laver 35 uger efter deres påbegyndte sygedagpengefor-
løb. Den 35. uge ligger derved fra uge 1 i 2016 til uge 52. Der ses kun på ny indplacerede sygedagpengeforløb, som derved ikke har modtaget sygedagpenge i de forudgående 36
uger. Dette svarer til i alt 224.244 forløb.
Kilde: DREAM
11
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 111: Orientering om evalueringer på sygedagpengeområdet, fra beskæftigelsesministeren
1837119_0012.png
Er der en sammenhæng mellem jobcentrenes andel i jobafklaringsforløb og deres
andvendelse af forlængelsesreglen vedrørende ”Afklaring”?
En mulig forklaring på variationen i andelen af borgere, der afgår til jobafklarings-
forløb ved revurderingstidspunktet kunne være, at nogle kommuner systematisk
anvender forlængelsesreglen vedrørende afklaring i stedet for jobafklaringsforløb,
jf. figur 2.
Ved at sammenholde andelen af borgere, der overgår til jobafklaringsforløb direkte
med andelen, der forlænges efter reglen vedrørende afklaring ses en negativ sam-
menhæng mellem jobcentrets brug af de to forlængelsesmuligheder. Dette tyder på,
at nogle kommuner systematisk bruger jobafklaringsforløb, hvor andre kommuner
systematisk benytter forlængelsesreglen vedrørende ”Afklaring”.
Der er en negativ sammenhæng mellem jobcentrenes andel af revurderede syge-
dagpengemodtagere, som overgår til jobafklaringsforløb i 2016 og andel revurde-
rede sygedagpengemodtagere, som forlænges ved § 27 stk. 1 nr. 2 ”Afklaring”,
således at kommuner med en høj andel i jobafklaring typisk vil have en lav andel
der er forlænget med de to forlængelsesregler, jf. Figur 5.
Figur 5. Andelen af revurderede sygedagpengemodtagere i jobcentreret, som hhv. er over-
gået til jobafklaringsforløb inden 35. uge, eller er blevet forlænget ved § 27 stk. 1 nr. 2 ”Afkla-
ring”. Der ses på påbegyndte sygedagpengeforløb, hvor 35. uge efter ligger i 2016.
Anm: Der ses på sygedagpengeforløb påbegyndt fra uge 17 2015 til uge 17 2016, som inden 35 uger efter deres
første sygedagpengeuge, er blevet forlænget eller har påbegyndt et jobafklaringsforløb. Der ses kun på nyindplacere-
de sygedagpengemodtagere, som derved ikke har været på sygedagpenge i de forudgående 36 uger.
Kilde: Forløbsdatabasen DREAM, KMD’s sygedagpengeregister samt egne beregninger.
12