Beskæftigelsesudvalget 2017-18
BEU Alm.del Bilag 111
Offentligt
1837118_0001.png
Evaluering af det fremrykkede revurderingstidspunkt
Evaluering af det fremrykkede
revurderingstidspunkt
6. oktober 2017
1
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 111: Orientering om evalueringer på sygedagpengeområdet, fra beskæftigelsesministeren
Evaluering af det fremrykkede revurderingstidspunkt
Indhold
1
1.1
1.2
1.3
Indledning
Fem evalueringsspørgsmål
Fem selvstændige delanalyser
Læsevejledning
3
3
4
5
2
2.1
2.2
2.3
Resumé
Kommunernes praksis
Effekten af fremrykningen af tidspunktet for revurdering
Helbredsmæssig afklaring og ventetid
6
7
8
9
3
Kommunernes praksis
10
11
12
14
17
18
19
3.1
Sygedagpengeforløb med varighed frem til
revurderingstidspunktet
3.2
Anvendelse af forlængelsesreglerne
3.3
Forskelle i den kommunale praksis ved revurderingstidspunktet
3.4
Mulige årsager til kommunal variation i andelen af
jobafklaringsforløb
3.5
Tilstrækkeligt grundlag i sagerne ved revurderingspunktet
3.6
Opsummering
4
4.1
4.2
4.3
4.4
Effekten af fremrykningen af tidspunktet
for revurdering
22
Afgang fra sygedagpenge til beskæftigelse og uddannelse
Beskæftigelse efter fremrykning af revurderingstidspunktet
Varig beskæftigelse efter fremrykningen
Opsummering
22
24
25
25
5
Helbredsmæssig afklaring og ventetid
27
28
29
30
31
32
34
5.1
Kendetegn ved målgruppen der overgår til jobafklaring ved
revurderingstidspunktet
5.2
Helbredsmæssig afklaring ved revurderingstidspunktet
5.3
Ventetiders betydning som årsag til overgang til jobafklaring
5.4
Vurdering af tilbagevenden inden for 134 uger
5.5
Grundlag for indsats og tidshorisont for tilbagevenden
5.6
Opsummering
2
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 111: Orientering om evalueringer på sygedagpengeområdet, fra beskæftigelsesministeren
Evaluering af det fremrykkede revurderingstidspunkt
1 Indledning
Et centralt element i sygedagpengereformen er
en fremrykning af det tidspunkt, hvor den
sygemeldtes ret til sygedagpenge revurderes
det såkaldte revurderingstidspunkt. Tidligere
blev revurderingen foretaget, når den
sygemeldte havde modtaget sygedagpenge i 52
uger. Nu revurderes der efter 22 ugers
sygedagpenge.
Intentionen med fremrykning af revurderingstidspunktet er at sikre fokus
på en tidlig indsats og en hurtigere tilbagevenden til arbejdsmarkedet.
Samtidig er et andet væsentligt element i reformen, at
sygedagpengemodtagere, der ved revurderingstidspunktet ikke kan få
deres sygedagpenge forlænget, men fortsat er uarbejdsdygtige, får ret til et
jobafklaringsforløb med ressourceforløbsydelse. Dermed sikres det, at ingen
mister deres forsørgelse, hvis de fortsat er uarbejdsdygtige.
Da aftalen om sygedagpengereformen blev indgået i december 2013, var
aftalepartierne bag reformen enige om, at der efter 2 år skulle gennemføres
en evaluering af, om det nye revurderingstidspunkt er hensigtsmæssigt i
forhold til samspillet med sundhedsvæsenet, herunder om ventetider er en
udfordring for at sygemeldte kan blive helbredsmæssigt afklaret inden
revurderingen.
På den baggrund har Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering
gennemført en evaluering af revurderingstidspunktet.
1.1
Fem evalueringsspørgsmål
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har opstillet fem spørgsmål,
som evalueringen af revurderingstidspunktet skal besvare. De fem
evalueringsspørgsmål er følgende:
1. Hvordan anvendes forlængelsesreglerne på tværs af kommunerne i
forbindelse med revurderingen?
2. Anvendes forlængelsesreglerne i sygedagpengeloven generelt
korrekt i kommunerne?
3. Vurderes uarbejdsdygtigheden, jf. § 7 i sygedagpengeloven,
generelt korrekt i kommunerne?
4. Hvilke beskæftigelseseffekter har det fremrykkede
revurderingstidspunkt?
5. Er der en uhensigtsmæssig stor andel af målgruppen, der er
helbredsmæssigt uafklaret ved revurderingstidspunktet?
De tre første spørgsmål fokuserer på, hvordan kommunerne anvender
forlængelsesreglerne efter fremrykningen af revurderingstidspunktet, og om
kommunerne generelt anvender reglerne korrekt.
3
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 111: Orientering om evalueringer på sygedagpengeområdet, fra beskæftigelsesministeren
1837118_0004.png
Evaluering af det fremrykkede revurderingstidspunkt
Spørgsmål 4 fokuserer på, om fremrykningen af revurderingstidspunktet
har haft betydning for, hvor mange og hvor tidligt sygemeldte vender
tilbage til arbejdsmarkedet.
Spørgsmål 5 fokuserer på, om fremrykningen af revurderingstidspunktet
har betydet, at uhensigtsmæssigt mange personer overgår til
jobafklaringsforløb på ressourceforløbsydelse samtidig med, at de er
helbredsmæssigt uaklarede fx fordi de afventer udredning i
sundhedsvæsenet.
1.2
Fem selvstændige delanalyser
Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering har tilrettelagt en evaluering
bestående af fem selvstændige delanalyser, der samlet set sikrer en
grundig evaluering af det fremrykkede revurderingstidspunktet, herunder
besvarelse af de fem evalueringsspørgsmål.
Resultatet af delanalyserne er opsamlet i denne rapport. De fem
delanalyser ses i oversigten nedenfor.
Tabel 1. Oversigt over de fem delanalyser
Indhold
Delanalyse 1:
Deskriptiv analyse af
kommunernes anvendelse af
forlængelsesreglerne.
Formål
Formålet er at belyse, hvordan kommunerne
anvender forlængelsesreglerne i forbindelse
med revurderingen.
Delanalyse 1 giver svar på
eavlueringsspørgsmål 1.
Datagrundlag og kilde
STAR’s kvantitative
analyse af
forlængelsesregler,
september 2017.
Delanalyse 2:
Ankestyrelsens
omgørelsesprocent vedr.
varighedsbegrænsning/revurderin
g og forlængelse efter §§ 24-29 i
sygedagpengeloven.
Ankestyrelsens
praksisundersøgelse om
revurdering og forlængelse af
sygedagpengeperioden.
Formålet er at belyse, om kommunerne
generelt anvender forlængelsesreglerne
korrekt.
Delanalyse 2 giver svar på
evalueringsspørgsmål 2.
Ankestyrelsens
statistikbank.
Ankestyrelsens
praksisundersøgelse om
revurdering og forlængelse
af sygedagpengeperioden,
november 2015.
Delanalyse 3:
Analyse af konsekvenserne af den
nye sygedagpengereform med et
særligt fokus på det nye,
fremrykkede
revurderingstidspunkt.
Formålet er at afdække om det fremrykkede
revurderingstidspunkt understøtter hurtigere
tilbagevenden til arbejdsmarkedet.
Delanalyse 3 giver svar på
evalueringsspørgsmål 4.
Formålet er at belyse, om kommunerne
generelt anvender reglerne om
uarbejdsdygtighed (§ 7) i sygedagpengeloven
rigtigt.
Delanalyse 4 giver svar på
evalueringsspørgsmål 3.
STAR’s analyse af
sygedagpengereform, april
2017.
Effektevaluering af syge-
dagpengereform, oktober
2016. Rosholm et. al.
Ankestyrelsens
statistikbank.
Ankestyrelsens
praksisundersøgelse om
om sygedagpengelovens §
7, april 2016.
Delanalyse 4:
Ankestyrelsens
omgørelsesprocent af klager over
kommunernes afgørelser om
uarbejdsdygtighed efter § 7 i
sygedagpengeloven.
Ankestyrelsens
praksisundersøgelse om
sygedagpengelovens § 7 om
uarbejdsdygtighed.
Delanalyse 5:
Sagsgennemgang af 350 sager
overgået til jobafklaringsforløb
ved revurderingstidspunktet.
Formålet er at belyse helbredsmæssig
afklaring og årsag til overgang til jobafklaring
ved revurderingstidspunktet.
Delanalyse 5 giver svar på
evalueringsspørgsmål 5.
Gennemgang af 350 sager
fra 30 kommuner, hvor
borgere i 2016 er overgået
til jobafklaring efter 22
ugers sygedagpenge,
Deloitte september 2017.
4
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 111: Orientering om evalueringer på sygedagpengeområdet, fra beskæftigelsesministeren
Evaluering af det fremrykkede revurderingstidspunkt
1.3
Læsevejledning
Nærværende rapport er strukturet med følgende indhold:
I kapitel 2 gives et kort resume af evalueringsresultaterne.
I kapitel 3 belyses kommunernes praksis i forhold til anvendelse af
forlængelsesreglerne og vurderingen af uarbejdsdygtighed.
I kapitel 4 belyses beskæftigelseseffekterne ved det fremrykkede
revurderingstidspunkt.
I kapitel 5 ses der på den helbredsmæssige afklaring ved
revurderingstidspunkt og baggrunden for overgangen til
jobafklaringsforløb.
5
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 111: Orientering om evalueringer på sygedagpengeområdet, fra beskæftigelsesministeren
Evaluering af det fremrykkede revurderingstidspunkt
2 Resumé
Fremrykningen af revurderingstidspunktet blev
indført i 2014 som en del af en bred politisk
aftale om en reform af sygedagpengeområdet,
hvor der var fokus på at give sygemeldte
økonomisk sikkerhed samt en tidligere og bedre
indsats. Der er nu foretaget en grundig
evaluering af det fremrykkede
revurderingstidspunkt, der viser, at samspillet
med sundhedsvæsenet, herunder ventetid i
sundhedsvæsenet, meget sjældent er årsag til,
at borgere overgår til jobafklaringsforløb ved
revurderingstidspunktet. Der er dog forskelle i
den kommunale praksis vedrørende anvendelsen
af forlængelsesreglerne og andelen, der overgår
til jobafklaring. Endelig er der samlet set en
positiv beskæftigelseseffekt af fremrykningen af
revurderingstidspunktet.
Revurderingstidspunktet er det tidspunkt, hvor kommunen revurderer, om
den sygemeldte fortsat har ret til at modtage sygedagpenge. Tidligere blev
revurderingen foretaget efter 52 ugers sygedagpenge. Efter reformen
revurderes der efter 22 ugers sygedagpenge. Intentionen med fremrykning
af revurderingstidspunktet er at sikre fokus på en tidlig indsats og en
hurtigere tilbagevenden til arbejdsmarkedet.
Samtidig med fremrykningen af revurderingstidspunktet blev
jobafklaringsforløb med ressourceforløbsydelse indført. Jobafklaringforløb
er for sygedagpengemodtagere, der ved revurderingstidspunktet ikke kan
få deres sygedagpenge forlænget, men fortsat er uarbejdsdygtige. På den
måde sikres det, at ingen mister deres forsørgelse, hvis de ved
revurderingstidspunktet fortsat er uarbejdsdygtige.
Nu omkring 3 år efter det fremrykkede revurderingstidspunkt blev indført,
foreligger en række analyser, som afdækker konsekvenserne af det
fremrykkede revurderingstidspunkt:
For det første er der foretaget analyser af, hvilke konsekvenser
fremrykningen af revurderingstidspunktet har haft i forhold til
kommunernes anvendelse af forlængelsesreglerne, om
kommunerne generelt træffer korekte afgørelser og kan nå at sikre
et tilstrækkeligt oplysningsgrundlag i sagerne.
6
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 111: Orientering om evalueringer på sygedagpengeområdet, fra beskæftigelsesministeren
Evaluering af det fremrykkede revurderingstidspunkt
For det andet er der foretaget analyser af, om fremrykningen af
revurderingstidspunktet har betydet, at sygemeldte borgere i højere
grad overgår til beskæftigelse eller uddannelse end før reformen.
Endelig er der foretaget en analyse af, om det nye
revurderingstidspunkt er hensigtsmæssigt i forhold til samspillet
med sundhedsvæsenet, herunder om ventetider er en udfordring for
at sygemeldte kan blive helbredsmæssigt afklaret inden
revurderingen.
2.1
Kommunernes praksis
På baggrund af de gennemførte analyser af kommunernes anvendelse af
forlængelsesreglerne, herunder om kommunerne generelt træffer korekte
afgørelser og kan nå at sikre et tilstrækkeligt oplysningsgrundlag i sagerne,
vurderer Deloitte følgende:
I 2016 var der i alt ca. 225.000 sygedagpengeforløb, der potentielt
set ville kunne nå revurderingstidspunktet. I 82 procent af
tilfældene er sygedagpengeforløbet afsluttet inden
revurderingstidspunkt, i 15 procent af tilfældene modtager borgeren
stadig sygedagpenge, og i 3 procent af tilfældene overgik borgeren
til jobafklaring. Det er således knap hver femte sag, som når til
revurderingstidspunktet, og godt hver 40. sag, som ikke forlænges.
Da det nye revurderingtidspunkt er placeret tidligere i
sygedagpengeforløbet, vil et større antal sygedagpengesager nå
revurderingstidspunktet efter reformen. Derfor er det også
forventeligt, at der efter reformen er sket en stigning i antallet af
sager, hvor borgerens ret til sygedagpenge er blevet forlænget. Ca.
34.500 sager blev forlænget ved revurderingstidspunktet i 2016,
mens der før reformen i 2013 var ca. 12.500 sager, der blev
forlænget.
Selvom der revurderes et større antal sager efter reformen end før
reformen, ser det fremrykkede revurderingstidspunkt ikke ud til at
have medført væsentlige ændringer i anvendelsen af de konkrete
forlængelsesregler. Forlængelserne om ”Forventet rask” og
”Afklaring”
er fortsat de to mest anvendte forlængelsesregler, og de
to tegner sig til sammen for omkring tre fjerdedele af alle
forlængelser.
På tværs af kommunerne er ca. 60 procent afsluttet til
beskæftigelse, ca. 22 procent har forladt sygedagpengesystemet og
er overgået til andre forsørgelsesydelser og 18 procent forsætter på
enten på sygedagpenge eller overgår til jobafklaring ved
revurderingstidspunktet
Derimod er der tilsyneladende en negativ sammenhæng mellem
kommunernes anvendelse af forlængelsesreglen ”Afklaring” og
andelen som overgår til jobafklaringsforløb. Den gennemsnitlige
andel af jobafklaringsforløb varierer fra 0,9 procent i de ti
kommuner, hvor jobafklaring fylder mindst, til 4,8 procent i de ti
kommuner, hvor jobafklaring fylder mest. På landsplan udgør
andelen af jobafklaringsforløb ved revurderingstidspunktet 3
procent.
Forskelle i andelen, som overgår til jobafklaringsforløb ved
revurderingstidspunktet, kan
ikke
forklares med forskelle i
regionernes kapacitet på sundhedsområdet, kommunale
7
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 111: Orientering om evalueringer på sygedagpengeområdet, fra beskæftigelsesministeren
Evaluering af det fremrykkede revurderingstidspunkt
rammevilkår eller afgangen fra sygedagpenge inden
revurderingstidspunktet.
Forskelle i andelen af sygedagpengemodtagere, der overgår til
jobafklaringsforløb ved revurderingstidspunktet, ser derimod ud til
at skulle forklares af forskelle i den kommunale praksis for brugen
af forlængelsesreglen om ”Afklaring”.
Ankestyrelsens praksisundersøgelse af kommunernes praksis ved
revurdering og forlængelse af sygedagpengeperioden indikerer
derudover, at kommunerne efter fremrykningen i størstedelen af
sagerne har været i stand til at belyse sagerne tilstrækkeligt inden
der træffes afgørelse om forlængelse af retten til sygedagpenge (79
procent af de 125 gennemgåede sager ifølge Ankestyrelsens rapport
fra 2015), samt at der træffes korrekte afgørelse i 69 procent af de
125 gennemgåede sager.
Ankestyrelsens praksisundersøgelse af kommunernes vurdering af
uarbejdsdygtighed indikerer yderligere, at kommunerne i
afgørelserne om uarbejdsdygtighed generelt afgør og vurderer i
overensstemmelse med gældende regler og praksis (85 procent af
de 115 gennemgåede sagerne om uarbejdsdygtighed i ifølge
Ankestyrelsens rapport fra 2016).
Det understøttes desuden af tal for Ankestyrelsens
omgørelsesprocent, der indikerer, at der er færre fejl end tidligere i
de sager, der ankes til Ankestyrelsen. Det tyder derfor også på, at
det tidsmæssigt er muligt for kommunerne at nå at indhente viden
og belyse sagerne tilstrækkeligt, således der kan træffes gyldige og
korrekte afgørelser ved revurderingstidspunktet ved de 22 uger.
2.2
Effekten af fremrykningen af tidspunktet for revurdering
På baggrund af hovedresultatet af analyserne af, om fremrykningen af
revurderingstidspunktet har betydet, at sygemeldte borgere i højere grad
overgår til beskæftigelse eller uddannelse end før reformen, vurderer
Deloitte følgende:
Andelen af borgere på sygedagpenge, der overgår til beskæftigelse
eller uddannelse, er større ved det fremrykkede tidspunkt for
revurdering end på tilsvarende tidspunkt i sygedagpengeforløbet før
reformen. Denne andel er efter reformen 44 procent højere i
sygefraværsugerne 26-30, hvor revurderingstidspunktet nu
indtræffer end i samme tidsperiode før reformen.
Der er flere borgere, der overgår til beskæftigelse i perioden for det
nye revurderingstidspunkt, og efterfølgende forbliver i
beskæftigelse end før reformen. Andelen, der forbliver i
beskæftigelse, er på henholdsvis 87 procent før reformen og 86
procent efter reformen. Det betyder således samlet set, at flere er i
varig beskæftigelse efter fremrykningen af revurderingstidspunktet.
Samlet set viser analysen dermed, at der er en positiv
beskæftigelseseffekt af fremrykningen af revurderingstidspunktet.
Der er flere personer, der forlader sygedagpenge til fordel for
beskæftigelse og uddannelse ved revurderingstidspunktet, og der er
efter reformen samlet set flere, der opnår varig beskæftigelse. Der
er således ikke noget der tyder på, at fremrykningen af
revurderingstidspunktet medfører, at borgere i øget omfang
8
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 111: Orientering om evalueringer på sygedagpengeområdet, fra beskæftigelsesministeren
Evaluering af det fremrykkede revurderingstidspunkt
raskmeldes til beskæftigelse, men efter kort tid vender tilbage til
sygedagpengesystemet.
2.3
Helbredsmæssig afklaring og ventetid
På baggrund af en analyse gennemført af to læger, om det nye
revurderingstidspunkt er hensigtsmæssigt i forhold til samspillet med
sundhedsvæsenet, herunder om ventetider er en udfordring, for at
sygemeldte kan blive helbredsmæssigt afklaret inden revurderingen,
vurderer Deloitte følgende:
Ventetid i sundhedsvæsenet er isoleret set stort set aldrig vurderet
at være årsag til borgerens overgang til jobafklaringsforløb. Dette
er alene tilfældet i 2 procent af sagerne. I 4 procent af sagerne
vurderes årsagen at være ventetid i sundhedsvæsenet kombineret
med uklar udsigt for tilbagevenden til det ordinære arbejdsmarked.
I de resterende 94 procent af sagerne er det lægernes vurdering, at
uklar udsigt i forhold til borgerens tilbagevenden til det ordinære
arbejdsmarked er årsagen til jobafklaringsforløbet. Samlet set er
der derfor få borgere, der overgår til jobafklaringsforløb grundet
ventetid i sundhedsvæsenet.
17 procent af de borgere, der er overgået til jobafklaringsforløb ved
revurderingstidspunktet, afventer undersøgelse i sundhedsvæsenet.
Dermed er de 17 procent ikke fuldstændigt helbredsmæssigt
afklaret på revurderingstidspunktet. I disse sager foreligger der
typisk allerede en vis grad af diagnostisk afklaring, men en definitiv
diagnose er ikke fastlagt, og derfor kan spørgsmål om fx mulighed
for operativ behandling ikke besvares.
Analysen viser, at en læge i ca. 12 procent af sagerne har anført, at
borgeren skønnes at kunne genoptage arbejdet inden for 134 uger.
Dette er ikke i sig selv ensbetydende med, at borgeren skulle have
haft forlænget udbetalingen af sygedagpenge. Dette skyldes, at der
ved revurderingen udover de helbredsmæssige forhold også indgår
den sygemeldtes sociale forhold, og om den sygemeldte inden
sygemeldingen har haft en stabil tilknytning til arbejdsmarkedet.
Men resultatet indikerer ifølge de sagsundersøgende læger dog et
behov for at være opmærksom på området.
Analysen viser afslutningsvist, at stort set samtlige borgere er så
tilstrækkeligt helbredsmæssigt afklarede, at der kan iværksættes en
rehabiliterende indsats (98 procent), og tidshorisont for borgerens
tilbagevenden til arbejdsmarkedet med et omfang på 10 timer kan
vurderes (96 procent). I 49 procentpoint af sagerne vurderer de
sagsundersøgende læger således, at borgeren kan vende tilbage til
10 timers ordinær beskæftigelse inkl. fleksjob inden for seks
måneder fra revurderingstidspunktet, mens tidshorisonten i 47
procentpoint af sagerne vurderes af være længere end seks
måneder.
9
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 111: Orientering om evalueringer på sygedagpengeområdet, fra beskæftigelsesministeren
Evaluering af det fremrykkede revurderingstidspunkt
3 Kommunernes
praksis
Der blev med sygedagpengereformen mulighed
for, at sygemeldte, der ikke kunne få deres
sygedagpenge forlænget, men fortsat var
uarbejdsdygtige, kunne overgå til
jobafklaringsforløb med ressourceforløbsydelse.
Der kan efter reformen konstateres en
kommunal variation i den andel, der overgår til
jobafklaringsforløb, samt at variationen ser ud til
at skyldes forskelle i kommunal praksis.
Fremrykningen af revurderingstidspunktet indebærer, at der på et tidligere
tidspunkt i sygedagpengeforløbet træffes afgørelse om, hvorvidt den
sygemeldte fortsat har ret til sygedagpenge. Det er kommunens opgave at
sikre, at der på revurderingstidspunktet foreligger et tilstrækkeligt grundlag
i sagen til, at en sådan afgørelse kan træffes.
Sygemeldte, som ikke kan få sygedagpengene forlænget ved
revurderingstidspunktet, men stadig er uarbejdsdygtige grundet egen
sygdom, har ret til at overgå til jobafklaringsforløb med
ressourceforløbsydelse, som er en ydelse på et lavere niveau end
sygedagpenge.
På den måde indebærer reformen, at alle borgere, der er uarbejdsdygtige
efter revurderingstidspunktet, fortsat er økonomisk sikret via enten
sygedagpenge eller ressourceforløbsydelse.
I forlængelse af fremrykningen af revurderingstidspunktet fra 52 uger til 22
uger har der været fokus på særligt to mulige konsekvenser af denne
ændring:
Om fremrykningen af revurderingstidspunktet har haft
konsekvenser i forhold til kommunernes anvendelse af
forlængelsesreglerne.
Om fremrykningen af revurderingstidspunktet har haft
konsekvenser i forhold til, om kommunerne generelt træffer
korrekte afgørelser, og om kommunerne kan nå at sikre et
tilstrækkeligt oplysningsgrundlag i sagen til at træffe korrekte
afgørelser. Hvis der ikke er et tilstrækkeligt oplysningsgrundlag på
revurderingstidspunktet er der risiko for, at udbetalingen af
sygedagpenge til borgere ikke bliver forlænget, men at borgeren i
stedet overgår til jobafklaringsforløb med ressourceforløbsydelse.
10
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 111: Orientering om evalueringer på sygedagpengeområdet, fra beskæftigelsesministeren
1837118_0011.png
Evaluering af det fremrykkede revurderingstidspunkt
I dette afsnit belyses derfor anvendelsen af forlængelsesreglerne ved
revurderingstidspunktet, herunder den kommunale variation i anvendelsen
af forlængelsesreglerne. Dernæst ses der på, hvorvidt kommunerne kan nå
at belyse sagerne tilstrækkeligt, således at der kan træffes korrekte
afgørelser ved revurderingstidspunktet.
3.1
Sygedagpengeforløb med varighed frem til
revurderingstidspunktet
Selvom fremrykningen har betydet, at flere sager
1
skal revurderes, så er
det fortsat langt størstedelen af alle sygedagpengeforløb, der afsluttes
inden revurderingstidspunktet.
I 2016 var der i alt ca. 225.000 sygedagpengeforløb, der blev ny
indplaceret i sygedagpengesystemet på et tidspunkt, som betød, at de
potentielt set ville nå revurderingstidspunktet i 2016. I 82 procent af
tilfældene blev disse sygedagpengeforløb afsluttet, inden
revurderingstidspunktet blev nået, jf. figur 1.
I de resterende 18 procent af sygedagpengeforløbene nås
revurderingstidspunktet, hvor borgeren enten fortsætter på sygedagpenge
eller overgår til jobafklaring:
I 15 procent af tilfældene (svarende til 34.500 sygedagpengesager)
modtager borgeren stadig på sygedagpenge efter
revurderingstidspunktet.
I 3 procent af tilfældene (svarende til 7.500 sygedagpengesager) er
borgeren overgået til jobafklaringsforløb
2
.
Figur 1. Andel sygedagpengeforløb, der i 2016 enten blev afsluttet før
revurderingstidspunktet, modtager sygedagpenge eller er overgået til
jobafklaringsforløb.
Afsluttet inden
revurderingstidspunktet
Modtager sygedagpenge
Overgået til
jobafklaringsforløb
Kilde:
STARs analyse af kommunernes brug af forlængelsesregler ved revurderingstidspunktet,
2017.
I 2013 blev ca. 12.500 sager forlænget
i 2016 blev ca. 34.500 sager forlænget.
Der er i sygedagpengereformen ikke gjort forudsætninger om hvor mange
sygedagpengemodtagere, som forventedes at overgå til jobafklaringsforløb specifikt
ved
revurderingstidspunktet.
1
2
11
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 111: Orientering om evalueringer på sygedagpengeområdet, fra beskæftigelsesministeren
1837118_0012.png
Evaluering af det fremrykkede revurderingstidspunkt
3.2
Anvendelse af forlængelsesreglerne
Da revurderingen efter reformen sker tidligere i sygedagpengeforløbet, vil
et større antal borgere i sygedagpengeforløb nå revurderingstidspunktet.
Derfor er det også forventeligt, at der efter reformen er sket en stigning i
antallet af sager, hvor borgerens ret til sygedagpenge er blevet forlænget.
Cirka 34.500 sager blev forlænget ved revurderingstidspunktet i 2016,
mens der før reformen i 2013 var ca. 12.500 sager, der blev forlænget, jf.
tabel 2.
Tabel 2. Oversigt over det samlede antal forlængelser ved
revurderingstidspunktet i 2013-2016.
2013
Antal sager, der er blevet forlænget efter
sygedagpengeloven
12.520
2014
27.455
2015
37.555
2016
34.537
Kilde:
STARs analyse af kommunernes brug af forlængelsesregler ved revurderingstidspunktet,
2017.
Der er syv forlængelsesregler i sygedagpengeloven, som giver mulighed for
forlængelse af retten til sygedagpenge. De syv regler fremgår af
tekstboksen nedenfor.
De syv forlængelsesregler
§ 27, stk. 1, nr 1. Revalidering overvejende sandsynligt.
Hvis det er
overvejende sandsynligt, at der kan iværksættes en revalidering, der kan
føre til, at borger kan vende tilbage til det ordinære arbejdsmarked.
§ 27, stk. 1, nr. 2. Afklaring.
Hvis det anses for nødvendigt at
gennemføre virksomhedspraktik eller andre afklarende foranstaltninger med
henblik på at klarlægge den sygemeldtes arbejdsevne, og dette vurderes at
kunne ske inden for 69 uger.
§ 27, stk. 1, nr. 3. Forventet rask.
Hvis borger er under eller venter på
lægebehandling og borgeren efter en lægelig vurdering skønnes at ville
kunne genoptage erhvervsmæssig beskæftigelse inden for 134 uger regnet
fra revurderingstidspunktet. Ventetid på behandling på sygehuse tæller ikke
med i de 134 uger.
§ 27, stk. 1, nr. 4. Rehabiliteringsteam mhp.
fleksjob/førtidspension/ressourceforløb.
Hvis kommunen vurderer, at
sagen skal behandles i rehabiliteringsteamet med henblik på, at kommunen
hurtigst muligt kan træffe afgørelse om ressourceforløb, fleksjob eller
førtidspension.
§ 27, stk. 1, nr. 5. Livstruende, alvorlig sygdom.
Hvis en læge
vurderer, at borgeren har en livstruende, alvorlig sygdom.
§ 27, stk. 1, nr. 6. Arbejdsskade anmeldt.
Hvis der er rejst sag om en
arbejdsskadeerstatning.
§ 27, stk. 1, nr. 7. Pensionssag rejst.
Hvis kommunen har modtaget en
ansøgning om førtidspension på det foreliggende grundlag (efter
pensionslovens § 17, stk. 2) eller hvis kommunen har vurderet, at det er
helt åbenbart, at en persons arbejdsevne ikke kan forbedres og sagen
derfor ikke skal forelægges rehabiliteringsteamet (efter pensionslovens §
18, stk. 2, 2. pkt.) .
12
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 111: Orientering om evalueringer på sygedagpengeområdet, fra beskæftigelsesministeren
1837118_0013.png
Evaluering af det fremrykkede revurderingstidspunkt
De to mest benyttede forlængelsesregler er
reglen om ”Afklaring” (§
27,
stk. 1, nr. 2) og
reglen om ” Forventes rask” (§
27, stk. 1, nr. 3). Tre ud af
fire forlængelser sker efter de to regler, og i 2016 betyder det, at ca.
25.600 sager (7.790 + 17.849) er forlænget efter de to regler, jf. tabel 3.
Tabel 3. Oversigt over antal forlængelser ved revurderingstidspunktet fordelt på
forlængelsesregler i 2013-2016.
2013
Stk. 1, nr 1. Revalidering overvejende sandsynligt
Stk. 1, nr. 2. Afklaring
Stk. 1, nr. 3. Forventet rask
Stk. 1, nr. 4. Rehabiliteringsteam mhp.
fleksjob/førtidspension/ressourceforløb
Stk. 1, nr. 5. Livstruende, alvorlig sygdom
Stk 1, nr. 6. Arbejdsskade anmeldt
Stk 1, nr. 7. Pensionssag rejst.
Forlængelser i alt
1.014
5.846
2.827
604
314
1.337
578
12.520
2014
1.279
12.246
8.246
1.537
1.370
2.291
486
27.455
2015
1.137
13.426
15.530
1.478
2.404
3.368
212
37.555
2016
1.175
7.790
17.849
1.189
2.545
3.856
133
34.537
Kilde:
STARs analyse af kommunernes brug af forlængelsesregler ved revurderingstidspunktet,
2017.
Disse to forlængelsesregler
– reglen om ”Afklaring” og reglen om ”Forventet
rask” –
har samlet set været de mest anvendte forlængelseregler både før
og efter sygedagpengereformen, men den indbyrdes fordeling imellem dem
har ændret sig, idet andelen af forlængelser efter reglen
”Forventet
rask” er
steget (fra 23 til 52 procent) og andelen af forlængelser efter reglen
”Afklaring”
er faldet (fra 47 til 23 procent) fra 2013 til 2016, jf. tabel 4.
Den faldende tendens i brugen af reglen om
”Afklaring”
(§ 27, stk. 1, nr. 2)
skal ses i lyset af, at der er gennemført en praksisundersøgelse
3
området. STAR vurderer, at denne praksisundersøgelse har medført en
stigning i andelen, der forlænges efter
reglen om ”Forventet
rask” (§ 27,
stk. 1, nr. 3).
Ændringerne i anvendelsen af forlængelsesreglerne skal endvidere ses i
lyset af, at der ved reformen blev lagt 30 uger til tidsfristen i reglen om
”Afklaring” og i reglen om ”Forventet rask”.
Desuden skete der andre
tilpasninger i forlængelsesreglerne ved reformen. Først og fremmest blev
reglen om livstruende, alvorlig sygdom udvidet, idet den tidligere kun
omfattede sager om livstruende sygdom, hvor de lægelige
behandlingsmuligheder var anset for udtømte. Der er også ændret i nr. 4
og nr. 7, således at nogle af de sager, der før blev forlænget efter nr. 7,
efter reformen er omfattet af forlængelsesreglen i nr. 4.
Derudover er den indbyrdes fordeling mellem anvendelsen af de øvrige
forskelige forlængelsesregler stort set den samme efter
sygedagpengereformens ikrafttræden i 2014. Det vil sige, at selvom et
større antal sygedagpengeforløb forlænges efter reformen, har andelene af
de forløb, der forlænges på grundlag af de enkelte forlængelsesregler ikke
ændret sig synderligt. Det fremrykkede revurderingstidspunkt ser således
Ankestyrelsens praksisundersøgelse om revurdering og forlængelse af
sygedagpengeperioden (November 2015).
3
13
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 111: Orientering om evalueringer på sygedagpengeområdet, fra beskæftigelsesministeren
1837118_0014.png
Evaluering af det fremrykkede revurderingstidspunkt
ikke ud til at have medført væsentlige ændringer i anvendelsen af de
konkrete forlængelsesregler.
Tabel 4. Oversigt over andele forlængelser ved revurderingstidspunktet fordelt
på forlængelsesregler i 2013-2016
2013
Stk. 1, nr 1. Revalidering overvejende sandsynligt
Stk 1, nr. 2. Afklaring
Stk. 1, nr. 3. Forventet rask
Stk. 1, nr. 4. Rehabiliteringsteam mhp.
fleksjob/førtidspension/ressourceforløb
Stk. 1, nr. 5. Livstruende, alvorlig sygdom
Stk 1, nr. 6. Arbejdsskade anmeldt
Stk 1, nr. 7. Pensionssag rejst.
8%
47%
23%
5%
3%
11%
5%
2014
5%
45%
30%
6%
5%
8%
2%
2015
3%
36%
41%
4%
6%
9%
1%
2016
3%
23%
52%
3%
7%
11%
0%
Kilde:
STARs analyse af kommunernes brug af forlængelsesregler ved revurderingstidspunktet, 2017.
Forskelle i den kommunale praksis ved
revurderingstidspunktet
Ses der nærmere på de sygemeldtes situation ved revurderingstidspunktet
4
på tværs af kommunerne kan følgende udledes:
60 procent af borgerne er i beskæftigelse ved
revurderingstidspunktet, jf. figur 2.
22 procent af borgerne har forladt sygedagpengesystemet og er
overgået til andre forsørgelsesydelser (A-dagpenge, SU mv.), jf.
figur 2.
Samlet set er der 18 procent af borgerne, der ved
revurderingstidspunktet enten forlænges på sygedagpenge eller
overgår til jobafklaringsforløb. Denne andel er relativt ens på tværs
af kommuner. Det vil sige, at der ikke er stor kommunal variation i
forhold til omfanget af sygemeldte, som fortsætter i
sygedagpengesystemet på enten sygedagpenge eller i et
jobafklaringsforløb.
3.3
Der kan konstateres en negativ sammenhæng mellem kommunernes
anvendelse af
forlængelsesreglen ”Afklaring” og
andelen som overgår til
jobafklaringsforløb:
I forhold til jobafklaringsforløb spænder den gennemsnitlige andel
af jobafklaringsforløb fra 0,9 procent i de ti kommuner, hvor
jobafklaringsforløb fylder mindst, til 4,8 procent i de ti kommuner,
hvor jobafklaringsforløb fylder mest. På landsplan udgør andelen af
jobafklaringsforløb 3 procent.
I forhold til brug af
forlængelsesreglen om ”Afklaring”
spænder den
gennemsnitlige andel fra 0,6 procent i de ti kommuner, hvor reglen
er mindst anvendt, til 5,6 procent i de ti kommuner, hvor reglen er
mest anvendt. På landsplan udgør andelen af forløb forlænget efter
reglen om ”Afklaring”
2 procent.
Samtidig viser analysen, at kommuner, som anvender forlængelsesreglen
om afklaring meget, har en lavere andel på jobafklaringsforløb og omvendt.
4
Data er opgjort ved den 35. uge efter sygemeldingens start.
14
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 111: Orientering om evalueringer på sygedagpengeområdet, fra beskæftigelsesministeren
Evaluering af det fremrykkede revurderingstidspunkt
Dette ses ved, at i de ti jobcentre, der har den største andel borgere i
jobafklaringsforløb, forlænges 1,3 procent af sygedagpengeforløbene på
baggrund af reglen om afklaring, mens de ti jobcentre, der har den laveste
andel borgere i jobafklaringsforløb, havde forlænget 3,3 procent af de
påbegyndte sygedagpengeforløb på baggrund af reglen om afklaring.
Der ses tilsyneladende ikke en væsentlig sammenhæng mellem, hvor
mange sygedagpengeforløb, der på tværs kommunerne afsluttes til
beskæftigelse, og kommunens andel af borgere i jobafklaringsforløb.
Forskelle i andelen af sygedagpengemodtagere, der overgår til
jobafklaringsforløb ved revurderingstidspunktet, ser derimod ud til at skulle
forklares af forskelle i den kommunale praksis for brugen af
forlængelsesreglen om ”Afklaring”.
15
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 111: Orientering om evalueringer på sygedagpengeområdet, fra beskæftigelsesministeren
1837118_0016.png
Evaluering af det fremrykkede revurderingstidspunkt
Figur 2. Påbegyndt sygedagpengeforløb fordelt på om borgeren, inden 35. uge
fra sin forløbsstart, er påbegyndt i jobafklaringsforløb, fortsat er på
sygedagpenge (herunder forlængede), eller i 35. uge er i beskæftigelse eller på
anden ydelse.
Greve (N=1863)
Morsø (N=854)
Allerød (N=785)
Lejre (N=1032)
København (N=19823)
Halsnæs (N=1407)
Lolland (N=1649)
Langeland (N=531)
Mariagerfjord (N=1777)
Hørsholm (N=626)
Sønderborg (N=2896)
Solrød (N=750)
Egedal (N=1571)
Lemvig (N=891)
Frederiksberg (N=2891)
Vordingborg (N=1914)
Aalborg (N=8203)
Varde (N=2205)
Hillerød (N=1860)
Billund (N=1101)
Albertslund (N=1157)
Rudersdal (N=1249)
Hjørring (N=3077)
Odder (N=889)
Viborg (N=4098)
Skanderborg (N=2380)
Middelfart (N=1575)
Hedensted (N=2063)
Frederikshavn (N=2866)
Vejen (N=1983)
Nordfyns (N=1407)
Holbæk (N=3021)
Ballerup (N=1888)
Slagelse (N=3463)
Nyborg (N=1360)
Hvidovre (N=2199)
Gentofte (N=1585)
Brøndby (N=1470)
Norddjurs (N=1891)
Frederikssund (N=1926)
Favrskov (N=2022)
Skive (N=1911)
Svendborg (N=2517)
Sorø (N=1257)
Esbjerg (N=4937)
Aarhus (N=11529)
Kerteminde (N=1030)
Fredericia (N=2199)
Herning (N=3469)
Kalundborg (N=1952)
Thisted (N=1972)
Guldborgsund (N=2640)
Tårnby (N=2260)
Tønder (N=1635)
Assens (N=1760)
Lyngby-Taarbæk (N=1460)
Odense (N=7753)
Faxe (N=1665)
Vejle (N=4487)
Glostrup (N=1023)
Rødovre (N=1580)
Aabenraa (N=2527)
Struer (N=897)
Stevns (N=953)
Fredensborg (N=1289)
Vallensbæk (N=1566)
Furesø (N=1169)
Randers (N=4288)
Ringsted (N=1525)
Jammerbugt (N=1671)
Gribskov (N=1695)
Høje-Taastrup (N=2011)
Vesthimmerlands (N=1713)
Bornholm (N=1703)
Ikast-Brande (N=1796)
Næstved (N=3586)
Køge (N=2552)
Helsingør (N=2300)
Holstebro (N=2482)
Horsens (N=3912)
Odsherred (N=1432)
Haderslev (N=2390)
Kolding (N=3722)
Silkeborg (N=3773)
Roskilde (N=3016)
Faaborg-Midtfyn (N=2225)
Brønderslev (N=1576)
Gladsaxe (N=2328)
Syddjurs (N=1872)
Ringkøbing-Skjern (N=2288)
Herlev (N=1172)
Rebild (N=1254)
0%
10%
20%
30%
Jobafklaringsforløb
Forlænget - Afklaring
40%
Forlænget - Ventes Rask
50%
Forlænget - Anden regel
60%
Sygedagpenge (ej forlænget)
70%
Andre ydelser
Beskæftigelse
80%
90%
100%
16
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 111: Orientering om evalueringer på sygedagpengeområdet, fra beskæftigelsesministeren
1837118_0017.png
Evaluering af det fremrykkede revurderingstidspunkt
Kilde:
STARs analyse af kommunernes brug af forlængelsesregler ved revurderingstidspunktet,
2017.
Note:
Der ses på påbegyndte sygedagpengeforløb fra uge 17 i 2015 til uge 17 i 2016. I
figuren ses om den pågældende borger er i jobafklaringsforløb eller forlænget indtil og med 35.
uge efter sit påbegyndte sygedagpengeforløb. Den 35. uge ligger derved fra uge 1 i 2016 til uge
52. Der ses kun på ny indplacerede sygedagpengeforløb vedrørende borgere, som derved ikke
har modtaget sygedagpenge i de forudgående 36 uger. Dette svarer til i alt 224.244 forløb.
Kategorien "Andet" kan indeholde selvstændige, dagpengemodtagere, SU-modtagere, borgere på
andre ydelser mv. Kategorien ”Jobafklaringsforløb” dækker over borgere som overgår fra
sygedagpenge til jobafklaringsforløb til og med deres 35. forløbs uge. Forlængede
sygedagpengemodtagere indeholder borgere som forlænges inden 35. uge af deres
sygedagpengeforløb. Da revurderingstidspunktet er rullende, har alle sygedagpengemodtagere
ikke nødvendigvis modtaget en forlængelse i uge 35 af deres forløb, dette afspejler sig i
kategorien ”Sygedagpenge (ej forlænget)”.
Mulige årsager til kommunal variation i andelen af
jobafklaringsforløb
I STARs analyse af kommunernes brug af forlængelsesregler er der
foretaget en uddybende analyse af variationen i andelen af
jobafklaringsforløb på tværs af kommunerne. Den uddybende analyse
belyser, om den kommunale variation i andelen af jobafklaringsforløb kan
skyldes andre årsager end kommunal praksis, som er illustreret i
ovenstående afsnit.
Derfor er det undersøgt om den kommunale spredning i andelen af
jobafklaringsforløb hænger sammen med:
Regionernes kapacitet på sundhedsområdet.
Kommunernes rammevilkår.
Andelen af forløb der afsluttes inden revurderingstidspunktet.
Anvendelse af forlængelsesreglen vedrørende ”Afklaring”.
Resultaterne af denne analyse ses i oversigten nedenfor.
Tabel 5. Oversigt over STARs analyser af kommunal spredning i brugen af
jobafklaringsforløb
3.4
Mulig
Konklusion
årsagsforklaringer
Regionernes
kapacitet på
sundhedsområdet
Kommunernes
rammevilkår
Andelen af forløb i
kommunen, som
afsluttes inden
revurderingstidspunk
tet
Anvendelse af
forlængelsesreglen
vedrørende
”Afklaring”
2017.
Forklaringskraft
Det ses ingen tegn på, at forskelle mellem
kommunernes regionale placering og deres andel i
jobafklaringsforløb.
Der ses ikke en sammenhæng mellem
jobcentrenes rammevilkår og andelen i
jobafklaringsforløb i kommunerne.
Der ses ikke en sammenhæng mellem andelen af
borgere, der forlader sygedagpengesystemet inden
revurderingstidspunktet og og andelen i
jobafklaringsforløb i kommunerne.
Der ses en sammenhæng mellem andelen, der
forlænges efter reglen om
”Afklaring”
og andelen
af borgere, der overgår til jobafklaringsforløb ved
revurderingstidspunktet.
Kilde:
STARs analyse af kommunernes brug af forlængelsesregler ved revurderingstidspunktet,
17
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 111: Orientering om evalueringer på sygedagpengeområdet, fra beskæftigelsesministeren
1837118_0018.png
Evaluering af det fremrykkede revurderingstidspunkt
Det fremgår af analysen, at de kommunale forskelle i andelen, som overgår
til jobafklaringsforløb i forbindelse med revurdering,
ikke
umiddelbart kan
forklares af hverken forskelle i regionernes kapacitet på sundhedsområdet,
kommunale rammevilkår, eller afgangen fra sygedagpenge inden
revurderingstidspunktet.
Derimod identificeres en sammenhæng mellem kommunernes brug af
forlængelsesreglen i § 27, stk. 1,
nr. 2 ”Afklaring”
og andelen i
jobafklaringsforløb. Kommunernes andel i jobafklaringsforløb er dermed
negativt korreleret med anvendelsen
af forlængelsesreglen ”Afklaring”.
Dette underbygger således yderligere, at det er forskelle i kommunal
praksis i forhold til brug af forlængelsesreglerne, der er den primære årsag
til, at der er forskel på andelen af borgere, der overgår til jobafklaring ved
revurderingstidspunktet på tværs af kommunerne.
3.5
Tilstrækkeligt grundlag i sagerne ved revurderingspunktet
Som nævnt indledningsvist er det afgørende for at kunne foretage en
korrekt afgørelse ved revurderingstidspunktet om forlængelse af retten til
sygedagpenge, at der er et tilstrækkeligt oplyst grundlag herfor.
Kommunerne skal inden afgørelse om en borgers ret til sygedagpenge sikre
at sagen er oplyst, og herunder at der er oplysninger, der beskriver den
sygemeldtes tilstand, som den er på revurderingstidspunktet.
I forbindelse med reformen har det været et opmærksomhedspunkt, om
kommunerne kunne nå at oplyse sagerne tilstrækkeligt indenfor det
fremrykkede revurderingstidspunkt. Det er derfor undersøget, hvad
praksisundersøgelser har konkluderet om oplysningsgrundlaget.
I november 2015 gennemførte Ankestyrelsen en praksisundersøgelse om
kommunernes praksis ved revurderingstidspunktet og anvendelse af 2 af
forlængelsesreglerne (§ 27, stk. 1, nr. 2 og 3) efter lovændringerne pr. 1.
juli 2014.
5
I undersøgelsen indgik endvidere sager om afslag på forlængelse
og henvisning til jobafklaringsforløb. I praksisundersøgelsen indgik, om
kommunerne havde haft et tilstrækkeligt grundlag til at kunne træffe
kvalificerede afgørelser på revurderingstidspunktet.
På daværende tidspunkt viste praksisundersøgelsen, at i 69 procent af de
125 gennemgåede sager, var kommunens afgørelse i overensstemmelse
med regler og praksis. Der var således truffet korrekte afgørelser om
forlængelse eller overgang til jobafklaringsforløb på et tilstrækkeligt oplyst
grundlag i syv ud af ti sager.
I de resterende 31 procent af de 125 sager vurderede Ankestyrelsen, at
afgørelserne ville blive ændret eller sagen hjemvist
6
- i halvdelen af
tilfældene med begrundelsen at sagen ikke var tilstrækkeligt oplyst. Det
betyder, at kommunerne i 99 ud af de 125 sager (79 procent af de
5
§ 27, stk 1, nr. 2, Når det anses for nødvendigt at gennemføre virksomhedspraktik
eller andre afklarende foranstaltninger med henblik på at klarlægge den sygemeldtes
arbejdsevne, således at sygedagpengeperioden forlænges i op til 69 uger.
§ 27, stk 1, nr. 3, Når den sygemeldte er under eller venter på lægebehandling og
den pågældende efter en lægelig vurdering skønnes at ville kunne genoptage
erhvervsmæssig beskæftigelse inden for 134 uger regnet fra revurderingstidspunktet.
6
Ved en hjemvisning bliver sagen sendt tilbage til kommunen, der skal behandle
sagen og træffe afgørelse en gang til. Det kan være fordi, Ankestyrelsen mener, at
der mangler yderligere oplysninger, eller der er tale om alvorlige sagsbehandlingsfejl,
som ikke umiddelbart kan rettes op i klagesagsbehandlingen
18
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 111: Orientering om evalueringer på sygedagpengeområdet, fra beskæftigelsesministeren
Evaluering af det fremrykkede revurderingstidspunkt
gennemgåede sager) har haft et tilstrækkeligt oplysningsgrundlag at træffe
deres afgørelse på.
Sagerne i praksisundersøgelsen blev udtrukket, så der alene indgik sager,
hvor afgørelsen var truffet inden 1. marts 2015, hvilket er inden for de
første 9 måneder af reformen. Der er ikke siden gennemført
praksisundersøgelser af kommunernes anvendelse af forlængelsesreglerne ,
og det er derfor ikke muligt at afdække, om der på daværende tidspunkt
var tale om startvanskeligheder i forhold til at etablere tilstrækkeligt
oplysningsgrundlag i sagerne, eller om det utilstrækkelige
oplysningsgrundlag i hver femte sag var udtryk for et problem af en mere
blivende karakter.
I april 2016 gennemførte Ankestyrelsen en praksisundersøgelse af
kommunernes afgørelser om vurdering af uarbejdsdygtighed efter
sygedagpengelovens § 7, herunder om sagerne er tilstrækkeligt oplyste på
afgørelsestidspunktet. Vurderingen af uarbejdsdygtighed efter § 7 er ikke
ændret efter reformen.
Gennemgangen af 115 sager viste, at kommunerne afgør og vurderer i
overensstemmelse med gældende regler og praksis i 85 procent af de
gennemgåede sager.
I praksisundersøgelsen er det desuden specifikt undersøgt, hvorvidt
kommunerne har truffet korrekte afgørelser om uarbejdsdygtighed ved
revurderingstidspunktet. Ankestyrelsen finder her, at der i 14 ud af 16
sager i praksisundersøgelsen er truffet korrekte afgørelser, hvilket svarer til
87 procent af de sager, hvor vurderingen er truffet ved
revurderingstidspunktet.
Samlet set indikerer de to praksisundersøgelser, at kommunerne i
størstedelen af sagerne har været i stand til at belyse sagerne tilstrækkeligt
inden der træffes afgørelse, herunder at afgørelserne generelt er korrekte i
kommunerne. Det tyder derfor også på, at det generelt er muligt for
kommunerne at nå at indhente viden og belyse sagerne tilstrækkeligt,
således der kan træffes korrekte afgørelser ved revurderingstidspunktet ved
de 22 uger .
Udover praksisundersøgelserne, hvor Ankestyrelsen har set på kommunale
afgørelser som ikke var påklaget til Ankestyrelsen, kan der ses på
omgørelsesprocenterne fra Ankestyrelsens statistikbank. Tallene baserer sig
på resultatet af Ankestyrelsens afgørelser i kommunale sager, der er
påklaget til Ankestyrelsen. Omgørelsesprocenten for sager om § 7
(arbejdsdygtighed) er i 2016 på 25 pct (mod 37 pct. i 2014) og for sager
om ophør og forlængelse på 9 pct. (mod 18 pct. i 2014).
3.6
Opsummering
På baggrund af analyserne af kommunernes praksis i forhold til brug af
forlængelsesreglerne vurderer Deloitte følgende:
I 2016 var der i alt ca. 225.000 sygedagpengeforløb, der blev ny
indplaceret i sygedagpengesystemet på et tidspunkt som betød, at
de potentielt set ville kunne nå revurderingstidspunktet i 2016. I 82
procent af tilfældene blev sygedagpengeforløbet afsluttet inden
revurderingstidspunkt. I 15 procent af tilfældene forlængedes
borgeren på sygedagpenge og i 3 procent af tilfældene overgik
borgeren til jobafklaring.
19
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 111: Orientering om evalueringer på sygedagpengeområdet, fra beskæftigelsesministeren
Evaluering af det fremrykkede revurderingstidspunkt
Da revurderingen sker tidligere i sygedagpengeforløbet, vil et større
antal sygedagpengesager nå revurderingstidspunktet. Derfor er det
også forventeligt, at der efter reformen er sket en stigning i antallet
af sager, hvor borgerens ret til sygedagpenge er blevet forlænget.
Ca. 34.500 sager blev forlænget ved revurderingstidspunktet i
2016, mens der før reformen i 2013 var ca. 12.500 sager, der blev
forlænget.
Det fremrykkede revurderingstidspunkt ser ikke ud til at have
medført væsentlige ændringer i anvendelsen af de konkrete
forlængelsesregler.
Forlængelserne om ”Forventet rask” og
”Afklaring”
er fortsat de to mest anvendte forlængelsesregler og de
to tegner sig tilsammen for omkring tre fjerdedele af alle
forlængelser.
På tværs af kommunerne er ca. 60 procent afsluttet til
beskæftigelse, ca. 22 procent har forladt sygedagpengesystemet og
er overgået til andre forsørgelsesydelser (22 procent) og 18 procent
forsætter på enten på sygedagpenge eller overgår til jobafklaring
ved revurderingstidspunktet.
Derimod er der konstateret en negativ sammenhæng i
kommunernes brug af forlængelsesreglen ”Afklaring” og
andelen
som overgår til jobafklaringsforløb. Den gennemsnitlige andel af
jobafklaringsforløb varierer fra 0,9 procent i de ti kommuner, hvor
jobafklaringsforløb fylder mindst, til 4,8 procent i de ti kommuner,
hvor jobafklaringsforløb fylder mest. På landsplan udgør andelen af
jobafklaringsforløb 3 procent.
Forskelle i andelen af sygedagpengemodtagere, som overgår til
jobafklaringsforløb ved revurderingstidspunktet, kan
ikke
forklares
med forskelle i regionernes kapacitet på sundhedsområdet,
kommunale rammevilkår, afgangen fra sygedagpenge inden
revurderingstidspunktet.
Forskelle i andelen af sygedagpengemodtagere, der overgår til
jobafklaringsforløb for de 18 procent af sygedagpengeforløbene, der
revurderes, ser derimod ud til at skulle forklares af forskelle i den
kommunale praksis for brugen af forlængelsesreglen om
”Afklaring”.
Ankestyrelsens praksisundersøgelse af kommunernes praksis ved
revurdering og forlængelse af sygedagpengeperioden indikerer
derudover, at kommunerne efter fremrykningen i størstedelen af
sagerne har været i stand til at belyse sagerne tilstrækkeligt inden
der træffes afgørelse om forlængelse af retten til sygedagpenge (79
procent af de 125 gennemgåede sager ifølge Ankestyrelsens rapport
fra 2015), samt at der træffes korrekte afgørelse i 69 procent af de
125 gennemgåede sager.
Ankestyrelsens praksisundersøgelse af kommunernes vurdering af
uarbejdsdygtighed indikerer yderligere, at kommunerne i
afgørelserne om uarbejdsdygtighed generelt afgør og vurderer i
overensstemmelse med gældende regler og praksis (85 procent af
de 115 gennemgåede sagerne om uarbejdsdygtighed i ifølge
Ankestyrelsens rapport fra 2016).
Det understøttes desuden af tal for Ankestyrelsens
omgørelsesprocent, der indikerer, at der er færre fejl end tidligere i
de sager, der ankes til Ankestyrelsen. Det tyder derfor også på, at
det tidsmæssigt er muligt for kommunerne at nå at indhente viden
20
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 111: Orientering om evalueringer på sygedagpengeområdet, fra beskæftigelsesministeren
Evaluering af det fremrykkede revurderingstidspunkt
og belyse sagerne tilstrækkeligt, således der kan træffes gyldige og
korrekte afgørelser ved revurderingstidspunktet ved de 22 uger.
21
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 111: Orientering om evalueringer på sygedagpengeområdet, fra beskæftigelsesministeren
1837118_0022.png
Evaluering af det fremrykkede revurderingstidspunkt
4 Effekten af
fremrykningen af
tidspunktet for
revurdering
Reformen skal understøtte, at sygemeldte
borgere hurtigere vender tilbage til
arbejdsmarkedet eller påbegynder en
uddannelse. Et fremrykket revurderingstidspunkt
har til hensigt at sikre tidlig afklaring og styrke
sandsynligheden for varig beskæftigelse.
Analysen viser, at fremrykningen af
revurderingstidspunktet har betydet, at flere
overgår til og bliver i beskæftigelse efter
reformen end før.
Intentionen med at fremrykke revurderingstidspunktet er at understøtte, at
flere på et tidligere tidspunkt er i stand til at vende tilbage til det ordinære
arbejdsmarked. Det er således centralt at få belyst, hvorvidt fremrykningen
af revurderingstidspunkt har medført, at sygemeldte borgere i højere grad
overgår til beskæftigelse eller uddannelse end før reformen.
Det er samtidig afgørende, at fremrykningen af revurderingstidspunkt ikke
medfører, at borgere raskmeldes, og herefter sygemeldes kort tid efter. Det
er derfor centralt at få belyst, om de borgere, der vender tilbage til det
ordinære arbejdsmarked, fastholdes eller om de efter kort tid vender tilbage
til sygedagpengesystemet.
For at belyse ovenstående er der gennemført to separate kvantitative
analyser
7
af, i hvor høj grad personer på sygedagpenge overgår til
beskæftigelse. Det er herunder specifikt belyst, hvordan afgangsraten fra
sygedagpenge til beskæftigelse påvirkes ved det nye revurderingstidspunkt.
4.1
Afgang fra sygedagpenge til beskæftigelse og uddannelse
En afgangsrate for sygedagpenge udtrykker hvor stor en andel af
sygemeldte, der forlader sygedagpengesystemet hver uge. STARs
kvantitative analyse viser, at afgangsraten fra sygedagpenge til
beskæftigelse eller uddannelse er høj i starten af sygedagpengeforløb både
’Sygedagpengereformen og det nye revurderingstidspunkt’, STAR (2017) og
’Effektevaluering af sygedagpengereformen’, Rosholm et al. (2016)
7
22
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 111: Orientering om evalueringer på sygedagpengeområdet, fra beskæftigelsesministeren
1837118_0023.png
Evaluering af det fremrykkede revurderingstidspunkt
før og efter reformen. En høj afgangsrate betyder i denne analyse, at en
stor andel af de igangværende sygedagpengeforløb afsluttes.
Analysen viser, at de fleste sygedagpengeforløb afsluttes inden for de første
3 måneder. Altså er der en stor andel af de sygedagpengeforløb, der varer
mere 4 uger, som også afsluttes relativt hurtigt herefter. Fra en varighed på
3 måneder og frem til ca. 5 måneder inde i sygedagpengeforløbet er
afgangen støt faldende. Dette gælder både før og efter reformen.
Efter ca. 6 måneders varighed ses der dog en øget afgang for forløb, der er
omfattet af reformen. Den øgede afgang begynder lidt tidligere end 26.
uge, som er det tidligst mulige tidspunkt for revurderingen, og topper lige
før 30. uge, jf. nedenstående figur.
Figur 3. Afgangsraten fra sygedagpenge til beskæftigelse og uddannelse før og
efter reformen.
7
6
5
4
pct
3
2
1
0
83 uger
81 uger
79 uger
77 uger
75 uger
73 uger
71 uger
69 uger
67 uger
65 uger
63 uger
61 uger
59 uger
57 uger
55 uger
53 uger
51 uger
49 uger
47 uger
45 uger
43 uger
41 uger
39 uger
37 uger
35 uger
33 uger
31 uger
29 uger
27 uger
25 uger
23 uger
21 uger
19 uger
17 uger
15 uger
13 uger
11 uger
9 uger
7 uger
5 uger
Forløb påbegyndt før 1. juli 2014
Forløb påbegyndt efter 1. juli 2014
Kilde:
STARs ” Sygedagpengereformen og det nye revurderingstidspunkt”, 2017.
Note:
Afgang er defineret ved afgang til beskæftigelse eller SU, hvor beskæftigelse er
selvforsørgelse ved afgang kombineret med en brancheudbetaling i indeværende eller
efterfølgende måned. Jobafklaringsforløb er inkluderet, hvis det ligger i forlængelse af
sygedagpenge. Både afsluttede og uafsluttede forløb er inkluderet.
Afgangsraten fra sygedagpenge til beskæftigelse eller uddannelse for forløb
omfattet af reformen stiger til ca. 3,5 pct. ved 30. uge (hvor afgangsraten
topper), hvor den før reformen var på 2,4 pct i de tilsvarende
sygefraværsuger.
For forløb påbegyndt før reformen sker der først en øget afgang efter ca. 58
ugers sygefravær. På daværende tidspunkt skete revurderingen omkring 56
ugers sygedagpengeforløb. Fra uge 56 til uge 60 uge skete en stigning i
afgangsraten fra 0,9 til 1,6 pct. for forløb før reformen.
Analysen viser således samlet set, at der er sket en positiv udvikling i
afgangsraten fra sygedagpenge til beskæftigelse og uddannelse. Samlet set
har reformen betydet en øget nettoafgang til beskæftigelse og uddannelse
23
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 111: Orientering om evalueringer på sygedagpengeområdet, fra beskæftigelsesministeren
1837118_0024.png
Evaluering af det fremrykkede revurderingstidspunkt
ved det fremrykkede revurderingstidspunkt. Der er således en større andel
af sygedagpengeforløb, der afsluttes til beskæftigelse eller uddannelse ved
22 ugers sygefravær efter reformen end før reformen, mens en mindre
andel overgår til beskæftigelse ved det tidligere revurderingstidspunkt efter
52 uger.
Resultaterne i STARs kvantitative analyse underbygges af en
effektevaluering af sygedagpengereformen foretaget af Rosholm et al
8
. I
denne analyse identificeres en sammenhæng mellem fremrykningen af
revurderingstidspunktet og den positive beskæftigelseseffekt. Rosholm et
al. konkluderer, at det er fremrykningen af tidspunktet for revurderingen,
som er årsagen til, at en større andel overgår fra sygedagpenge til
beskæftigelse.
Det kan således konstateres, at fremrykningen af revurderingstidspunktet
har medført, at en større andel af sygemeldte overgår til beskæftigelse og
uddannelse ved det tidligere revurderingstidspunkt. En afledt konsekvens af
dette er, at den gennemsnitlig varighed af et sygedagpengeforløb forkortes.
4.2
Beskæftigelse efter fremrykning af revurderingstidspunktet
Den højere afgangsrate omkring det nye revurderingstidspunkt betyder, at
flere forløb afsluttes ved revurderingstidspunktet. Det medfører en højere
andel af personer i beskæftigelse blandt de, der blev sygemeldt efter
reformen. Figur 4 nedenfor viser, at for personer omfattet af reformen og
med sygefravær over 22 ugers varighed er 39 procent således i
beskæftigelse to måneder efter det nye revurderingstidspunkt.
Figur 4. Status i 35. uge efter forløbsstart, sygedagpengeforløb med varigheder
over 22 uger
100
90
80
70
60
pct.
50
40
30
20
10
0
Før
Efter
Sygedagpenge
Jobafklaring
Selvforsørgende
Dagpenge
SU
Beskæftigelse
Andet
Kilde:
STARs ” Sygedagpengereformen og det nye revurderingstidspunkt”, 2017.
Note:
Efter-kategorien indeholder kun forløb, hvor det er muligt at se 35 uger frem fra
starttidspunktet.
Figur 4 viser desuden, at 33 procent er på sygedagpenge, mens 6 procent
er i jobafklaringsforløb to måneder efter det nye revurderingstidspunkt. Det
8
Effektevaluering af sygedagpengereformen. Michael Rosholm, Lars Skipper og
Kenneth Lykke Sørensen (Oktober 2016).
24
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 111: Orientering om evalueringer på sygedagpengeområdet, fra beskæftigelsesministeren
1837118_0025.png
Evaluering af det fremrykkede revurderingstidspunkt
svarer samlet set til 39 procent af de borgere, der er i
sygedagpengesystemet. Før reformen var andelen i sygedagpengesystemet
i den tilsvarende periode på 60 procent.
For sygedagpengemodtagere før reformen har omkring tre procent status af
at være selvforsørgede
9
, hvor andelen i selvforsøgelse efter reformen er
fem procent.
Disse resultater indikerer samlet set, at der efter fremrykningen af
revurderingstidspunktet er en større andel, der har forladt
sygedagpengesystemet
enten til beskæftigelse, selvforsørgelse eller
andre ydelser.
4.3
Varig beskæftigelse efter fremrykningen
Det er centralt, at de borgere, der ved revurderingstidspunktet overgår til
beskæftigelse, bliver ved med at være i beskæftigelse.
STARs kvantitative analyse viser, at 86 procent af de borgere, som efter
reformen afgår op mod revurderingstidspunktet, stadig er i beskæftigelse
tre måneder efter overgangen. Dermed er andelen efter reformen, der 3
måneder efter overgangen er i varig beskæftigelse, på niveau med andelen
før reformen (87 procent).
Analysen viser desuden, at kun 4 procent af de borgere, der er tilbage i
beskæftigelse op mod revurderingstidspunktet, er vendt tilbage til enten
sygedagpenge eller jobafklaringsforløb tre måneder efter overgangen til
beskæftigelse. Det er identisk med andelen af borgere, der før reformen
vendte tilbage til sygedagpenge i den tilsvarende tidsperiode.
Der er således ikke noget der tyder på, at fremrykningen af
revurderingstidspunktet medfører, at borgere i øget omfang raskmeldes til
beskæftigelse, hvor de efterfølgende har været nødt til at vende tilbage til
sygedagpengesystemet efter kort tid i beskæftigelse.
Disse resultater underbygges af effektevalueringen af Rosholm et al.
(2016), der konkluderer, at sandsynligheden for at vende tilbage til
sygedagpengesystemet efter overgang til beskæftigelse er lavere allerede,
når en borger har været tilbage på arbejdsmarkedet i ca. 6 uger.
Effektevalueringen konkluderer desuden, at den lavere sandsynlighed er
statistisk signifikant efter 20 ugers beskæftigelse. Det vil sige, at efter 20
uger er der en egentlig effekt på varig beskæftigelse af fremrykningen af
revurderingstidspunktet efter reformen sammenlignet med den tilsvarende
periode før reformen.
De samlede resultater af analyserne betyder, at fremrykningen af
revurderingstidspunktet har haft den konsekvens, at færre af de borgere,
der vender tilbage til arbejdsmarkedet, sygemeldes eller overgår til
ledighed efter deres tilbagevenden til arbejdsmarkedet.
4.4
Opsummering
På baggrund af analyserne af effekten af fremrykningen af tidspunktet for
revurdering, vurderer Deloitte følgende:
9
Selvforsørgede er en sammensat gruppe af personer, som ikke er lønmodtagere og
ikke er offentligt forsørgede. I gruppen indgår bl.a. personer, som ikke har ret til
offentlig forsørgelse, men også selvstændige, der ikke udbetaler til løn til sig selv.
25
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 111: Orientering om evalueringer på sygedagpengeområdet, fra beskæftigelsesministeren
Evaluering af det fremrykkede revurderingstidspunkt
Afgangsraten til beskæftigelse eller uddannelse, der udtrykker hvor
stor en andel personer, der overgår til beskæftigelse eller
uddannelse, er større ved det fremrykkede tidspunkt for
revurdering end på tilsvarende tidspunkt i sygedagpengeforløbet før
reformen. Afgangsraten til beskæftigelse og uddannelse er i
sygefraværsugerne 26-30, hvor revurderingstidspunktet indtræffer,
44 procent højere end i samme tidsperiode før reformen.
Der er flere borgere, der overgår til beskæftigelse i perioden for det
nye revurderingstidspunkt. Andelen, der forbliver i beskæftigelse, er
på henholdsvis 87 procent før reformen og 86 procent efter
reformen. Selv om andelene, der forbliver i beskæftigelse, er på
samme niveau før og efter reformen, betyder det samlet set, at
flere er i varig beskæftigelse efter fremrykningen af
revurderingstidspunktet, fordi flere efter reformen er overgået til
beskæftigelse i perioden for det nye revurderingstidspunkt.
Kun 4 procent af de borgere, der er tilbage i beskæftigelse op mod
revurderingstidspunktet, er vendt tilbage til enten sygedagpenge
eller jobafklaringsforløb tre måneder efter overgangen til
beskæftigelse. Det er identisk med tilsvarende andel før reformen.
Der er således ikke noget der tyder på, at fremrykningen af
revurderingstidspunktet medfører, at borgere i øget omfang
raskmeldes til beskæftigelse og efterfølgende har været nødt til at
vende tilbage til sygedagpengesystemet efter kort tid i
beskæftigelse.
26
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 111: Orientering om evalueringer på sygedagpengeområdet, fra beskæftigelsesministeren
Evaluering af det fremrykkede revurderingstidspunkt
5 Helbredsmæssig
afklaring og
ventetid
Hvis den sygemeldte ved det fremrykkede
revurderingstidspunkt ikke har ret til
sygedagpenge, men fortsat er uarbejdsdygtig
grundet egen sygdom, har pågældende ret til
jobafklaringsforløb med ressourceforløbsydelse.
Analysen viser, at ved revurderingstidspunktet
afventer 17 procent i jobafklaringsforløb
undersøgelser i sundhedsvæsenet. Denne
gruppe er ikke fuldstændigt helbredsmæssigt
afklaret ved revurderingstidspunktet, men
ventetid i sundhedsvæsenet er ikke grunden til,
at de er overgået til jobafklaringsforløb.
For at kunne træffe en korrekt afgørelse på revurderingstidspunktet kræves
et tilstrækkeligt oplysningsgrundlag i sagen. Oplysningerne i sagen skal
beskrive den sygemeldtes tilstand ved revurderingstidspunktet, men det er
muligt, at den sygemeldtes helbredstilstand er uafklaret på dette tidspunkt.
I så fald vil dette fremgå af oplysningerne i sagen. Det er således ikke et
krav, at den sygemeldte er helbredsmæssigt afklaret for, at kommunen kan
træffe om, hvorvidt den sygemeldte opfylder en af de syv
forlængelsesregler, men grundlaget i sagen skal være tilstrækkeligt.
Ved indgåelse af aftalen om fremrykningen af revurderingstidspunktet var
det et opmærksomhedspunkt, at fremrykningen ikke skulle få den
utilsigtede konsekvens, at en uhensigtsmæssig stor andel af de sygemeldte
ville være helbredsmæssigt uafklarede ved revurderingstidspunktet,
herunder fordi de sygemeldte afventede udredning i sundhedssystemet.
Det var særligt et opmærksomhedspunkt, at ventetid på udredning i
sundhedsvæsenet ikke måtte forårsage, at uhensigtsmæssigt mange
sygemeldte ikke ville være helbredsmæssigt afklarede på
revurderingstidspunktet, og derfor ville overgå til jobafklaringsforløb på den
lavere ressourceforløbsydelse.
Derfor er det centralt at undersøge, om der kan siges at være en
uhensigtsmæssig stor andel af målgruppen, der er helbredsmæssigt
uafklaret ved revurderingstidspunktet på grund af ventetid i
sundhedsvæsenet.
27
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 111: Orientering om evalueringer på sygedagpengeområdet, fra beskæftigelsesministeren
Evaluering af det fremrykkede revurderingstidspunkt
I dette afsnit belyses det derfor, hvorvidt der er borgere, der er overgået til
jobafklaringsforløb, som endnu ikke er fuldt helbredmæssigt afklarede. Det
sker via en analyse af, hvor mange der ved revurderingstidspunktet
afventer undersøgelse og/eller behandling i sundhedssystemet. Samtidig
belyses det, om ventetid i sygehusvæsenet vurderes at være årsag til
overgangen til jobafklaringsforløb
altså om de borgere, der ved
revurderingstidspunktet overgår til jobafklaringsforløb og endnu ikke er
fuldt afklarede, ikke kan få forlænget udbetalingen af sygedagpenge pga.
ventetid i sundhedsvæsenet.
Det er ikke i sygedagpengeloven et krav, at alle borgere er fuldstændigt
afklarede ved revurderingstidspunktet. Det belyses derfor afslutningsvist i
kapitlet, hvorvidt borgernes helbredsmæssige situation er så tilstrækkeligt
afklaret
uafhængigt af om borgeren er fuldt afklaret eller ej - at der
vurderes at kunne blive en iværksat en rehabiliterende indsats, samt om
der kan angives en tidshorisont for, hvornår borgeren vurderes at kunne
vende tilbage til ordinær beskæftigelse i 10 timer inkl fleksjob, fx ved en
delvis genoptagelse af arbejdet i jobafklaringsforløbet, og med modtagelse
af ressourceforløbsydelse.
Analysen om helbredsmæssig afklaring på revurderingstidspunktet i
jobafklaringssager bygger på en sagsgennemgang af 350 jobafklaringssager
fra 30 kommuner. Sagsgennemgangen er foretaget af to overlæger med
baggrund i klinisk funktion.
5.1
Kendetegn ved målgruppen der overgår til jobafklaring ved
revurderingstidspunktet
Sygedagpengemodtagere, der ved revurderingstidspunktet ikke får
forlænget udbetalingen af sygedagpenge, og som fortsat er
uarbejdsdygtige, har ret til at overgå til et jobafklaringsforløb. Som nævnt i
kapitel 3 var det i 2016 ca. 3 procent af alle af de nyindplacerede
sygedagengeforløb, hvor borgeren overgik til jobafklaring. Det svarer til, at
ca. 7.500 personer påbegyndte et jobfklaringsforløb efter at have modtaget
sygedagpenge i 22 uger i 2016.
Det er kendetegnende for de borgere, der overgår til jobafklaringsforløb ved
revurderingstidspunktet, at:
Størstedelen er kvinder (64 procent). Kvinder udgør dermed en
større andel i jobafklaringsforløbssagerne end blandt de, der
forlænges på sygedagpenge. Her udgør kvinderne 56 procent.
Fire ud af fem kommer fra beskæftigelse (80 procent). De, der
kommer fra beskæftigelse, udgør dermed en lidt mindre andel i
jobafklaringsforløbssagerne end de, der forlænges på
sygedagpenge. Her kommer 90 procent fra beskæftigelse.
Mere offentlig forsørgelse. I løbet af de seneste to år før
sygemeldingen har de, der er overgået til jobafklaringsforløb, i langt
højere grad modtaget offentlig forsørgelse end de, hvis
sygedagpengeudbetaling er forlænget.
I forhold til sygdomsbilledet er det kendetegnede, at de fleste er
diagnosticeret med én lidelse (64 procent), mens omkring en tredjedel (36
procent) har flere lidelser. Somatiske og psykiske lidelser fylder stort set
lige meget, og knap hver femte (17 procent) er diagnosticeret med begge
både somatiske og psykiske lidelser.
Udover de helbredsmæssige problemer har de sagsundersøgende læger i 34
procent af sagerne identificeret sociale problemstillinger, som vurderes at
28
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 111: Orientering om evalueringer på sygedagpengeområdet, fra beskæftigelsesministeren
1837118_0029.png
Evaluering af det fremrykkede revurderingstidspunkt
have betydning for pågældendes situation. Problemstillingerne drejer sig
primært om familierelaterede problemer. Endvidere har otte procent
livsstilsproblemer, hvilket især er alkoholrelaterede problemer.
5.2
Helbredsmæssig afklaring ved revurderingstidspunktet
Næsten tre ud fire borgere (73 procent) afventer ved
revurderingstidspunktet hverken påbegyndelse af behandling eller
undersøgelse. Disse borgere er ved revurderingstidspunktet således
allerede helbredsmæssigt udredt og/eller er i gang med et
behandlingsforløb, der skal sikre, at borgerens helbredssituation forbedres,
jf. figur 5.
Andre 10 procent af borgerne i jobafklaringsforløb er helbredsmæssigt
udredt ved revurderingstidspunktet, men afventer at påbegynde et
behandlingsforløb. Der kan ifølge de sagsundersøgende læger typisk være
tale om, at de afventer et behandlingsforløb i psykiatrien eller behandling af
somatiske lidelser i form af operationer, fx en rygoperation.
I forhold til de resterende 17 procent (12 + 5 procent) af borgerne i
jobafklaringsforløb afventer disse ved revurderingstidspunktet
undersøgelser i sundhedsvæsenet, jf. figur 5. Denne gruppe af borgere er
således ikke fuldstændigt helbredsmæssigt afklarede ved
revurderingspunktet, hvilket dog ikke er ensbetydende med, at de ikke kan
være afklarede i forhold til deres muligheder for tilbagevenden til
arbejdsmarkedet.
I disse sager kan der ifølge de sagsundersøgende læger være tale om, at
borgeren afventer yderligere undersøgelser fx i psykiatrien, undersøgelser
på en rygklinik eller lignende med henblik på specifik diagnosticering.
Typisk afventes disse undersøgelser for, at der kan tegnes et helt og
fyldestgørende sygdomsbillede af patienten, og ofte vil der være tale om
situationer, hvor der allerede foreligger en vis grad af diagnostisk afklaring,
men der er brug for en mere præcis afklaring.
Figur 5. Har en læge anført, at borgeren afventer undersøgelse og/eller
behandling ved revurderingstidspunket?
Sager i alt (n=339)
Afventer ikke behandling/undersøgelse
Afventer behandling
10
12
5
0
10
20
30
40
50
60
70
80
90
100 pct.
73 pct.
Afventer undersøgelser
Afventer behandling og undersøgelse
100
Kilde:
Data fra sagsgennemgang.
Note:
For 339 borgere har de sagsundersøgende læger foretaget en lægefaglig vurdering af,
hvorvidt sagen er uafklaret. De 93 sager, hvor der afventes undersøgelse eller behandling,
knytter sig ikke særligt til enkelte kommuner eller regioner.
I casebeskrivelsen nedenfor ses et eksempel på en sag, hvor borgeren
afventer undersøgelse inden for ét område (skulderen), men hvor der i
29
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 111: Orientering om evalueringer på sygedagpengeområdet, fra beskæftigelsesministeren
1837118_0030.png
Evaluering af det fremrykkede revurderingstidspunkt
sygedagpengeforløbet har været iværksat indledende undersøgelse og
behandling, der dog ikke har medvirket til endelig afklaring af borgerens
helbredssituation.
Borgerens karakteristika
38-årig tømrer med normal tilknytning til
arbejdsmarkedet blev sygemeldt for højresidige
skulder- og armsmerter, forværret ved
aktivitet.
Egen læge fandt normale forhold ved almindelig
røntgenundersøgelse og henviste til
optræningsforløb hos fysioterapeut. Da der ikke
var effekt heraf, blev han henvist til og
undersøgt i ortopædkirurgisk ambulatorium.
Her fik lægen ved klinisk undersøgelse
mistanke om alvorlig skade i skulderens
muskelmanchet og henviste til MR-skanning
særligt for at vurdere, om operativ behandling
kunne komme på tale.
Årsag til uafklaret helbredssituation
På revurderingstidspunktet kunne det derfor
konstateres, at den sygemeldte havde en
aktivitetsforværret skulderskade, mens
skadens nøjagtige art ikke var fastslået.
En endelig diagnose, behandlingsmuligheder
og prognose kunne således ikke fastsættes,
men det kunne med sikkerhed fastslås, at
rehabiliterende foranstaltninger kunne
iværksættes, fx ergonomisk vejledning,
vejledning i smertehåndtering og evt.
erhvervsvejledning. Helbredssituationen ved
revurderingstidspunktet var således ikke
endeligt afklaret
5.3
Ventetiders betydning som årsag til overgang til
jobafklaring
Som det fremgår ovenfor afventes der i 17 procent af sagerne yderligere
undersøgelser i sundhedsvæsenet ved overgangen til jobafklaring. Som
nævnt er det dog ikke nødvendigvis ventetiden i sundhedsvæsenet, der er
årsag til overgangen til jobafklaring, idet der kan være en afklaring af
borgerens pespektiv for tilbagevenden til det ordinære arbejdsmarked
samtidig med, at borgeren fortsat har behov for yderligere udredning i
sundhedssystemet.
På baggrund af de samlede oplysninger i sagen, har de sagsundersøgende
læger i forbindelse med gennemgangen af hver sag derfor vurderet årsagen
til, at personen ikke kunne blive forlænget efter sygedagpengeloven og
derfor overgik til jobafklaringsforløb.
Lægerne har foretaget en vurdering af om årsagen til overgangen til
jobafklaring skyldes:
a) Ventetid på behandling eller udredning i sundhedsvæsenet
b) Uklar udsigt for tilbagevenden til det ordinære arbejdsmarked
Resultatet af sagsgennemgang er, at ventetid i sundhedsvæsenet isoleret
set stort set aldrig vurderes at være årsag til borgerens overgang til
jobafklaringsforløb. Dette er alene tilfældet i 2 procent af sagerne. I 4
procent af sagerne vurderes årsagen at være ventetid i sundhedsvæsenet
kombineret med uklar udsigt for tilbagevenden til det ordinære
arbejdsmarked.
De sagsundersøgende læger vurderer således, at ventetid i
sundhedsvæsenet er årsag til overgangen til jobafklaringsforløbet i 6
procent af sagerne.
I de resterende 94 procent af sagerne er det lægernes vurdering, at
uklar udsigt i forhold til borgerens tilbagevenden til det ordinære
arbejdsmarked er årsagen til overgangen til jobafklaringsforløbet, jf. figur
6.
30
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 111: Orientering om evalueringer på sygedagpengeområdet, fra beskæftigelsesministeren
1837118_0031.png
Evaluering af det fremrykkede revurderingstidspunkt
Figur 6. De sagsundersøgende lægers vurdering af årsagen til overgang til
jobafklaring
Kilde:
Analyse af sagsgennemgang, Deloitte 2017
Note:
I 327 sager har de sagsundersøgende læger foretaget en lægefaglig vurdering af årsagen
til borgerens overgang til jobafklaring. Det skal bemærkes, at der i 13 sager har været et
utilstrækkeligt grundlag for en lægefaglig vurdering af årsagen til borgerens overgang til
jobafklaring. Det kan bl.a. skyldes, at de fornødne informationer ikke fremgår af det
sagsmateriale, der er indhentet i forbindelse med sagsgennemgangen
Det samlede resultat af sagsgennemgangen er således, at årsagen til
jobafklaringsforløbet i stort set alle sager (94 procent) er uklar udsigt for
borgerens tilbagevenden til det ordinære arbejdsmarked. Ventetid i
sundhedsvæsenet er således ikke en væsentlig årsag til jobafklaringsforløb.
Samlet set er der derfor få borgere, der overgår til jobafklaringsforløb
grundet ventetid i sundhedsvæsenet.
5.4
Vurdering af tilbagevenden inden for 134 uger
I forbindelse med sagsgennemgangen har de sagsundersøgende læger også
registreret, hvis en læge har anført, at borgeren vurderes at kunne vende
tilbage til samme eller lignende arbejde inden for 134 uger
10
fra
revurderingstidspunktet.
Baggrunden for at se på dette i sagsgennemgangen er, at udbetalingen af
sygedagpenge kan forlænges, når den sygemeldte er under eller venter på
lægebehandling,
og
pågældende efter en lægelig vurdering skønnes at
kunne genoptage beskæftigelse inden for 134 uger regnet fra
revurderingstidspunktet. Beskæftigelsen skal være på samme vilkår som
inden sygemeldingen. En sygemeldt fra fuldtidsbeskæftigelse skal således
vurderes i forhold til fuldtidsbeskæftigelse, mens en sygemeldt fra fleksjob
skal vurderes i forhold til fleksjob.
De sagsundersøgende lægers gennemgang af sagerne viser, at en læge i
ca. 12 procent af sagerne har anført, at borgeren skønnes at kunne
genoptage arbejdet inden for 134 uger, jf. figur 7.
10
Jf. muligheden for forlængelse på sygedagpenge efter forlængelsesregel § 27, stk.
1, nr. 3.
31
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 111: Orientering om evalueringer på sygedagpengeområdet, fra beskæftigelsesministeren
1837118_0032.png
Evaluering af det fremrykkede revurderingstidspunkt
Figur 7. De sagsundersøgende lægers registreringer af, om en læge har anført,
at borgeren skønnes at kunne genoptage arbejde inden for 134 uger
Sager i alt (n=339)
Skønnes ikke at kunne genoptage
Skønnes at kunne genoptage
12 pct.
88 pct.
100 pct.
0
Kilde:
Data fra sagsgennemgang.
10
20
30
40
50
60
70
80
90
100
Note:
Der er i 339 sager foretaget en lægefaglig vurdering af, hvorvidt borgeren kan genoptage
arbejde inden for 134 uger. De 42 sager, hvor en læge har anført, at borgeren skønnes at kunne
genoptage arbejdet inden for 134 uger, knytter sig hverken særlig til enkelte kommuner eller
regioner.
At der i 12 procent sagerne er anført fra en læge, at borgeren kan vende
tilbage til beskæftigelse indenfor 134 uger, er ikke i sig selv ensbetydende
med, at udbetalingen af sygedagpenge skulle have været forlænget. Dette
skyldes, at der ved revurderingen udover de helbredsmæssige forhold også
indgår den sygemeldtes sociale forhold, og om den sygemeldte inden
sygemeldingen har haft en stabil tilknytning til arbejdsmarkedet. Men
resultatet indikerer ifølge de sagsundersøgende læger dog alligevel et
behov for, at praksis på området tillægges yderligere opmærksomhed.
5.5
Grundlag for indsats og tidshorisont for tilbagevenden
Som led i sagsgennemgangen har de sagsundersøgende læger foretaget en
vurdering dels af om den sygemeldte kan modtage en rehabiliterende
indsats og dels af tidshorisonten for tilbagevenden til arbejdsmarkedet.
Formålet er at belyse, hvorvidt borgerens helbredssituation ved
revurderingstidspunkt er tilstrækkeligt helbredsmæssigt afklaret til, at der
kan iværksættes rehabiliterende indsatser, ligesom det er søgt vurderet,
hvornår den sygemeldte igen kan vende tilbage til arbejdsmarkedet, f.eks.
gennem gradvis tilbagevenden med modtagelse af ressourceforløbsydelse
under jobafklaringsforløb. Ved helbredsmæssig afklaring forstås her en
tilstand, hvor der er tilstrækkelige helbredsoplysninger til at forstå, hvilke
skånehensyn og støttebehov, der er i borgerens situation. Der kan således
foreligge helbredsmæssig afklaring, uden at der er gennemført en endelig
diagnostik. Der kan fx allerede være klarhed over, at der er tale om en
kronisk eller i det mindste langvarig lidelse.
5.5.1
Grundlag for rehabiliterende indsats
I stort set alle sager (98 procent) er det de sagsundersøgende lægers
vurdering, at borgeren er helbredsmæssigt afklaret i en sådan grad, at
pågældende ved revurderingstidspunktet er i stand til at kunne deltage i en
rehabiliterende indsats herunder virksomhedsrettede indsatser, jf. figur 8.
En rehabiliterende indsats kan defineres som en aktiv indsats bestående af
fx sociale, virksomhedsrettede eller sundhedsfaglige indsatser, der har til
formål at understøtte borgerens tilbagevenden til arbejdsmarkedet.
32
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 111: Orientering om evalueringer på sygedagpengeområdet, fra beskæftigelsesministeren
1837118_0033.png
Evaluering af det fremrykkede revurderingstidspunkt
Figur 8. Er borgeren helbredsmæssigt afklaret i en sådan grad, så
rehabiliterende indsatser, herunder beskæftigelsesrettede, kan iværksættes?
Kilde:
Analyse af sagsgennemgang, Deloitte 2017
Note:
I 340 sager har de sagsundersøgende læger foretaget en lægefaglig vurdering af, hvorvidt
borgeren kan modtage en rehabiliterende indsats, herunder en beskæftigelsesrettet indsats.
Figur 8 viser således, at det kun er 2 procent af borgerne, der ikke vurderes
at være i stand til at kunne modtage en indsats. Det betyder således, at
selvom der er 17 procent af sagerne, hvor borgeren afventer undersøgelse i
sundhedsvæsenet, så vurderer lægerne, at stort set alle borgere er
tilstrækkeligt helbredsmæssigt afklarede til at kunne modtage en
rehabliterende indsats, selvom de afventer undersøgelser.
5.5.2
Tidshorisont for tilbagevenden til arbejdsmarkedet
Sagsgennemgangen viser endvidere, at de sagsundersøgende læger i stort
set alle sager (96 procent) har vurderet, at borgerens helbredssituation er
beskrevet i en sådan grad, at det har været muligt for lægerne at foretage
en vurdering af, hvornår borgeren kan komme i 10 timers ordinær
beskæftigelse, herunder fleksjob, jf. figur 9. I 4 procent af sagerne, har de
sagsundersøgende læger ikke kunnet foretage en konkret vurdering af
tidshorisonten for tilbagevenden.
Figur 9. De sagsundersøgende lægers vurdering af tidshorisonten for
sygemeldtes tilbagevenden til 10 timers ordinær beskæftigelse inkl fleksjob?
Sager i alt (n=341)
Sager uden tidshorisont (n=15)
Sager med tidshorisont (n=326)
Før seks måneder
Efter seks måneder
0
10
20
30
40
100 pct.
4 pct.
96 pct.
49 pct.
47 pct.
50
60
70
80
90
100
Kilde:
Analyse af sagsgennemgang, Deloitte 2017
Note:
I 326 sager har de sagsundersøgende læger foretaget en lægefaglig vurdering af hvornår
borgeren forventes at kunne vende tilbage til 10 timers ordinær beskæftigelse.
Sagsgennemgangen viser, at det er de sagsundersøgende lægers
vurdering, at lige omkring halvdelen af de sygemeldte (49 procent)
forventes at kunne vende tilbage til mindst 10 timers ordinær beskæftigelse
eller fleksjob, f.eks. gennem en gradvis tilbagevenden med modtagelse af
ressourceforløbsydelse under jobafklaringsforløb inden for de første seks
måneder efter revurderingstidspunktet. I de resterende 47 procent af
sagerne vurderer de sagsundersøgende læger således, at tidshorisonten for
33
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 111: Orientering om evalueringer på sygedagpengeområdet, fra beskæftigelsesministeren
Evaluering af det fremrykkede revurderingstidspunkt
tilbagevenden til 10 timers ordinær beskæftigelse inkl. fleksjob er længere
end seks måneder.
5.6
Opsummering
På baggrund af analyserne af de sagsundersøgende lægers gennemgang af
350 sager, hvor borgeren ved revurderingstidspunktet er overgået til
jobafklaringsforløb, vurderer Deloitte følgende:
Ventetid i sundhedsvæsenet er stort set aldrig årsagen til borgerens
overgang til jobafklaringsforløb. Dette er alene tilfældet i 2 procent
af sagerne. I de resterende sager er det enten ventetid i
sundhedsvæsenet sammenholdt med en uklar udsigt i forhold til
borgerens tilbagevenden til det ordinære arbejdsmarked (4
procent), mens det langt de fleste sager (94 procent) udelukkende
er en uklar udsigt for borgerens tilbagevenden til det ordinære
arbejdsmarked, der er årsag til overgangen til jobafklaringsforløb.
Samlet set er der derfor få borgere, der overgår til
jobafklaringsforløb grundet ventetid i sundhedsvæsenet.
17 procent af borgerne er ikke fuldstændigt helbredsmæssigt
afklarede på revurderingstidspunktet. Der kan allerede foreligge en
vis grad af diagnostisk afklaring, men en definitiv diagnose er ikke
fastlagt, og derfor kan spørgsmål om fx mulighed for operativ
behandling ikke besvares. Af samme grund kan en mere klar
prognose ikke fastlægges.
Analysen viser, at en læge i ca. 12 procent af sagerne har anført, at
borgeren skønnes at kunne genoptage arbejdet inden for 134 uger.
Dette er ikke i sig selv ensbetydende med, at udbetalingen af
sygedagpenge skulle have været forlænget. Dette skyldes, at der
ved revurderingen udover de helbredsmæssige forhold også indgår
den sygemeldtes sociale forhold, og om den sygemeldte inden
sygemeldingen har haft en stabil tilknytning til arbejdsmarkedet.
Men resultatet indikerer ifølge de sagsundersøgende læger dog et
behov for at være opmærksom på området.
Analysen viser afslutningsvist, at stort set samtlige borgere er så
tilstrækkeligt helbredsmæssigt afklarede, at der kan iværksættes en
rehabiliterende indsats (98 procent), og tidshorisonten for
borgerens tilbagevenden til arbejdsmarkedet med et omfang på 10
timer kan vurderes (96 procent). I 49 procent af sagerne vurderer
de sagsundersøgende læger således, at borgeren kan vende tilbage
til 10 timers ordinær beskæftigelse inkl. fleksjob inden for seks
måneder fra revurderingstidspunktet, mens tidshorisonten i 47
procent af sagerne vurderes af være længere end seks måneder.
34
BEU, Alm.del - 2017-18 - Bilag 111: Orientering om evalueringer på sygedagpengeområdet, fra beskæftigelsesministeren
1837118_0035.png
Evaluering af det fremrykkede revurderingstidspunkt
Om Deloitte
Deloitte leverer ydelser indenfor revision, consulting, financial advisory, risikostyring, skat og dertil knyttede ydelser til både
offentlige og private kunder i en lang række brancher. Deloitte betjener fire ud af fem virksomheder på listen over verdens største
selskaber, Fortune Global 500®, gennem et globalt forbundet netværk af medlemsfirmaer i over 150 lande, der leverer
kompetencer og viden i verdensklasse og service af høj kvalitet til at håndtere kundernes mest komplekse forretningsmæssige
udfordringer. Vil du vide mere om, hvordan Deloittes omkring 245.000 medarbejdere gør en forskel, der betyder noget, så besøg os
på Facebook, LinkedIn eller Twitter.
Deloitte er en betegnelse for en eller flere af Deloitte Touche Tohmatsu Limited, der er et britisk selskab med begrænset ansvar
(”DTTL”), dets netværk af medlemsfirmaer og deres tilknyttede virksomheder. DTTL og alle dets medlemsfirmaer udgør separate og
uafhængige
juridiske enheder. DTTL (der også betegnes “Deloitte Global”) leverer ikke selv ydelser til kunderne. Vi henviser til
www.deloitte.com/about for en udførlig beskrivelse af DTTL og dets medlemsfirmaer.
© 2017 Deloitte Statsautoriseret Revisionspartnerselskab. Medlem af Deloitte Touche Tohmatsu Limited.
35