Tilsynet i henhold til grundlovens § 71 2017-18
§71 Alm.del
Offentligt
1821363_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets § 71-tilsyn
Dato: 21-11-2017
Enhed: JURPSYK
Sagsbeh.: DEPTBF
Sagsnr.: 1707752
Dok. nr.: 475191
Folketingets § 71-tilsyn har den 24. oktober 2017 stillet følgende spørgsmål nr. 9
(Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 9:
”Ministeren
bedes i forlængelse af ministerens svar på § 71-tilsynet alm. del
spørgs-
mål 55 (folketingsåret 2016-17) oversende et eksempel på en regions retningslinjer
og instrukser, der er udarbejdet for at sikre, at en bistandsværger orienteres om de-
res klients indlæggelse eller udskrivning”
Svar:
Sundheds- og Ældreministeriet har anmodet Region Midtjylland om bidrag til besva-
relsen.
Region Midtjylland har i denne forbindelse oplyst følgende, som jeg forholder mig til:
”I
psykiatrien i Region Midtjylland er der en god bevidsthed om forpligtelserne i hen-
hold til den gældende lovgivning også med hensyn til tilkald af bistandsværger for
den patientgruppe, hvor dette er relevant.
Praksis er således at bistandsværgen kontaktes telefonisk eller via mail, hvis en sådan
haves, når patienten indlægges. I tilfælde af det ikke har været muligt at få telefonisk
kontakt til bistandsværgen, lægges besked på telefonsvarer med opfordring til at
ringe tilbage til pågældende sengeafsnit. En besked på telefonsvarer betragtes dog
ikke som tilstrækkelig, og såfremt bistandsværgen ikke ringer retur, forsøges der kon-
takt igen og igen. Ved udskrivelse deltager bistandsværgen ofte i udskrivelsessamta-
len og planlægning af udskrivelse.
Med henblik på at sikre rettidig information til bistandsværgen er der i psykiatrien i
Region Midtjylland etableret en praksis, der systematiserer håndteringen af den så-
kaldte 'meldepligt':
Anvendelse af tjeklister: Ved modtagelse af patienter gøres brug af et af-
krydsningsskema med relevante opmærksomhedspunkter. Besked til bi-
standsværge fremgår som et punkt på tjeklisten. Såfremt et eller flere punk-
ter ikke er færdigudarbejdet i pågældende vagt videregives tjeklisten til næ-
ste vagthold, der fortsætter med at udfylde skemaet. Der er erfaring for, at
anvendelsen af tjeklister sikrer, at bekendtgørelsens § 13 og 14 efterleves
Kontaktoplysninger i EPJ: Bistandsværgens kontaktoplysninger tilføjes den
elektroniske patientjournal under "tilknyttede kontaktpersoner"
Faste procedurer i de tilfælde, hvor kontaktoplysningerne ikke er tilgænge-
lige: Sekretærer og/eller socialrådgivere har som fokuspunkt, dvs. som op-
gave og ansvarsområde, at bistandsværgens kontaktoplysninger forefindes. I
§71, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 9: Spm. om et eksempel på en regions retningslinjer og instrukser, der er udarbejdet for at sikre, at en bistandsværger orienteres om deres klients indlæggelse eller udskrivning, til sundhedsministeren
de tilfælde, hvor bistandsværgens navn ikke fremgår af domspapirerne kon-
takter sekretæren/socialrådgiven de rette myndigheder og får forholdene
bragt i orden straks.”
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Tina Buus Funder
Side 2