Tilsynet i henhold til grundlovens § 71 2017-18
§71 Alm.del
Offentligt
1821470_0001.png
Holbergsgade 6
DK-1057 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets § 71-tilsyn
Dato: 21-11-2017
Enhed: JURPSYK
Sagsbeh.: DEPTBF
Sagsnr.: 1707752
Dok. nr.: 474867
Folketingets § 71-tilsyn har den 24. oktober 2017 stillet følgende spørgsmål nr. 6
(Alm. del) til sundhedsministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 6:
”Ministeren
bedes kommentere § 71-tilsynets alm. del
bilag 138 og 153 (folketings-
året 2016-17)
fortrolige henvendelser
Svar:
Bilag 138 og 153, der angår to borgerhenvendelser til § 71-tilsynet, berører følgende
forhold:
1) Videregivelse af personfølsomme oplysninger til bistandsværger
2) Tvangsmedicinering
3) Forflyttelse fra et bosted til et andet
Ad 1) Videregivelse af personfølsomme oplysninger til en bistandsværge
Ved henvendelse af 1. august 2017 og 1. september 2017 til § 71-tilsynet klager en
borger over, at hun som bistandsværge for sin søster ikke kan få adgang til oplysnin-
ger om den behandling, søsteren modtager på psykiatrisk afdeling.
Forholdet er reguleret af bekendtgørelse nr. 947 af september om bistandsværger.
Bekendtgørelsen er udstedt i medfør af straffelovens § 71, stk. 3.
I medfør af bekendtgørelsen beskikkes der en bistandsværge for patienter, der døm-
mes til psykiatrisk behandling, anbringelse i psykiatrisk afdeling eller på en institution
for personer med vidtgående psykiske handicap.
Angående videregivelse af oplysninger følger det af bekendtgørelsens § 14, at perso-
nalet på sygehuset/sygehusafdelingen, institutionen eller anstalten m.v. skal give bi-
standsværgen enhver oplysning, som er nødvendig for, at denne kan varetage sit
hverv på forsvarlig måde. En oplysning, som af lægelige grunde ikke gives til den sig-
tede, tiltalte eller dømte, må heller ikke gives til bistandsværgen.
Bistandsværgen har endvidere ret til at gøre sig bekendt med oplysningerne i tvangs-
protokollen vedrørende den sigtede, tiltalte eller dømte.
Endelig har bistandsværgen ret til at gøre sig bekendt med indholdet af den sigtedes,
tiltaltes eller dømtes journal, herunder behandlingsplan, såfremt den pågældende ef-
ter sundhedslovens regler selv ville havde adgang hertil, og såfremt den pågældende
meddeler samtykke til, at bistandsværgen får adgang til journalen.
§71, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om kommentar til (folketingsåret 2016-17) § 71-tilsynet alm. del - fortrolige bilag 138 og 153, til sundhedsministeren
1821470_0002.png
Ad 2) Tvangsmedicinering
Som bilag til henvendelsen af 1. august 2017 er vedlagt uddrag af en kronik af 3. juli
2016 i Politiken med titlen
”Mi søster er dø t til livsfarlig edici
”.
I den pågæl-
dende kronik og ved henvendelsen af 1. september 2017 til § 71-tilsynet stiller den
pågældende borger spørgsmålstegn ved den behandling, som søsteren modtager på
psykiatrisk afdeling. Det hævdes i denne forbindelse, at søsteren tvangsbehandles
med medicin, der har en skadelig og invaliderende effekt på hende.
Det følger af psykiatriloven, at der under særlige skærpede omstændigheder kan fo-
retages tvangsbehandling, herunder tvangsmedicinering, af patienter indlagt på psy-
kiatrisk afdeling. Efter psykiatrilovens § 12, stk. 1, må tvangsbehandling kun anvendes
over for personer, der opfylder betingelserne for tvangstilbageholdelse, jf. § 10. Såle-
des kan tvangsmedicinering kun finde sted, hvis patienten er sindssyg eller befinder
sig i en tilstand, der kan ligestilles hermed. Det er i øvrigt et almindeligt princip, at
tvangsmedicinering kun må anvendes, når andre behandlingsmuligheder må anses
for uanvendelige, jf. psykiatriloens § 4. Er en patient meget urolig, forpint og i risiko
for at gøre skade på sig selv eller andre, kan tvangsmedicinering være nødvendig for
at hjælpe patienten med at få det bedre.
Regeringen ønsker at nedbringe tvangen i psykiatrien og følger derfor udviklingen i
tvangsanvendelsen og regionernes indsatser tæt bl.a. i regi af Sundhedsstyrelsens
Task Force for psykiatri.
For at styrke indsatsen for mennesker med svære psykiske lidelser har regeringen i
samarbejde med satspuljepartierne afsat i alt 400,8 mio. kr. i perioden 2017-2020,
heraf 79,8 mio. kr årligt i permanente midler. Dette beløb blev i satspuljeaftalen for
2018-2021 suppleret med 18,3 mio. kr årligt i permanente midler til at løfte indsatsen
for en lille gruppe af særligt sårbare psykiatriske patienter og sikre et bedre samar-
bejde mellem den regionale psykiatri og socialpsykiatrien samt sikre oprettelse af 150
særlige pladser, der bl.a. kan aflaste bostederne og den almene psykiatri.
Desuden har regeringen ved satspuljeaftalen for 2017-2020 afsat i alt 10,2 mio. kr. til
forsøg med et medicinfrit afsnit i psykiatrien, hvor patienter med psykiske lidelser kan
blive behandlet uden brug af medicin og med fokus på ned- og udtrapning af eksiste-
rende medicinforbrug. Endelig har regeringen og de øvrige satspuljepartier netop af-
sat 23,5 mio. kr. til en pulje til fælles tværsektorielle teams, som kan nedbringe bru-
gen af tvang og tvangsindlæggelser i psykiatrien.
Ad 3) Forflyttelse fra et bosted til et andet
Henvendelsen af 1. september 2017 er vedlagt mailkorrespondance, hvori den pågæl-
dende borger fremsætter ønske om, at hendes søster forflyttes fra et bosted til et an-
det.
Sundheds- og Ældreministeriet har til besvarelse af denne del af spørgsmålet indhen-
tet bidrag fra Børne- og Socialministeriet.
Børne- og Socialministeriet har i denne forbindelse oplyst følgende, som jeg forholder
mig til:
”Så vidt vides, er der tale o e
idlertidig otil udsplads efter servi elove s § 7.
Beboere, der har ophold på et midlertidigt botilbud efter servicelovens § 107, er ikke
Side 2
§71, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om kommentar til (folketingsåret 2016-17) § 71-tilsynet alm. del - fortrolige bilag 138 og 153, til sundhedsministeren
omfattet af fritvalgsreglerne. Beboerne har derfor ikke retskrav på at få et andet boti-
lbud efter eget ønske. Såfremt ét botilbud er egnet, kan der ikke klages over, at kom-
munen tilbyder dette botilbud frem for et andet, idet dette ikke er en afgørelse, men
faktisk forvaltningsvirksomhed. Det er som hovedregel ikke muligt at klage over fak-
tisk forvaltningsvirksomhed. Man har dog altid mulighed for at klage over et konkret
otil ud, hvis a
e er, det til udte otil ud ikke opfylder ehovet for støtte.”
Med venlig hilsen
Ellen Trane Nørby
/
Tina Buus Funder
Side 3