Tilsynet i henhold til grundlovens § 71 2017-18
§71 Alm.del
Offentligt
1953106_0001.png
Tilsynet i henhold
til grundlovens § 71
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.socialministeriet.dk
Sagsnr.
2018 - 5058
Doknr.
618848
Dato
12-10-2018
Folketingets
Tilsynet i henhold til grundlovens § 71
har den 21. september 2018
stillet følgende spørgsmål nr. 59 (alm. del) til børne- og socialministeren, som
hermed besvares.
Spørgsmål nr. 59:
”Vil ministeren i forlængelse af møde i § 71-tilsynet
med Ankestyrelsen og børne-
og socialministeren om tvangsanbringelsessager den 18. september 2018 op-
lyse, om det er ministeren og Ankestyrelsens vurdering, at alle 98 kommuner er
lige gode til at behandle sager om tvangsanbringelse af børn og unge, når sags-
behandlingen af sager herom foregår
på vidt forskellige måder?”
Svar:
Der foreligger ikke undersøgelser af samtlige kommuners sagsbehandling af
sager om anbringelse uden for hjemmet uden samtykke, som kan give grund-
lagt for at vurdere evt. forskelle i kommunernes behandling af sagerne på om-
rådet.
Det er vigtigt at understrege, at det er børn og unge-udvalget i kommunen, som
efter en indstilling fra kommunalbestyrelsen træffer selve afgørelsen om at an-
bringe et barn eller en ung uden for hjemmet uden samtykke. Børn og unge-ud-
valget består af en dommer, to kommunalbestyrelsesmedlemmer og to pæda-
gogisk-psykologisk sagkyndige.
Indstillingen til børn og unge-udvalget skal indeholde en børnefaglig undersø-
gelse, jf. servicelovens § 50, og en skriftlig redegørelse for vurderingen af, om
betingelserne for den tvangsmæssige foranstaltning er opfyldt. Indstillingen
skal også indeholde en handleplan for anbringelsen, jf. servicelovens § 140, og
skal angive det overordnede formål med anbringelsen, anbringelsens forven-
tede varighed og den indsats, der skønnes nødvendig for at opnå formålet.
Endelig skal indstillingen også indeholde barnets eller den unges holdning til
den påtænkte foranstaltning.
Børn og unge-udvalget vil under deres behandling af sagen påse, at kommu-
nalbestyrelsen har tilvejebragt de påkrævede oplysninger og påse, at sagen i
øvrigt er tilstrækkelig oplyst, til at træffe afgørelse i sagen.
Børn og unge udvalgets afgørelser kan indbringes for Ankestyrelsen og heref-
ter for domstolene. Der er desuden adgang til gratis advokatbistand under hele
sagens behandling.
1
§71, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 59: Spm. om det er ministeren og Ankestyrelsens vurdering, at alle 98 kommuner er lige gode til at behandle sager om tvangsanbringelse af børn og unge, til børne- og socialministeren
1953106_0002.png
Jeg mener derfor, at sager om anbringelse uden for hjemmet uden samtykke er
underlagt procedurer, som sikrer, at den enkelte sag altid efterprøves af kom-
petente myndigheder, så eksempelvis udfordringer med sagsbehandlingen bli-
ver rettet.
Jeg kan dog oplyse, at jeg generelt mener, at der er behov for at kunne følge
bedre med i kvalitetens ad kommunernes sagsbehandling på området for ud-
satte børn og unge, end det er tilfældet i dag.
På den baggrund vil jeg i de kommende satspuljeforhandlinger spille ind med
et initiativ med henblik på at få et mere retvisende billede af kommunernes kva-
litet i sagsbehandlingen på børneområdet.
Som led heri skal hver år gennemgås et større antal sager på de helt centrale
elementer i sagsbehandlingen, som fx at der foreligger en børnefaglig undersø-
gelse og en handleplan for indsatsen, at der er blevet talt med barnet og fami-
lien.
Fra centralt hold vil der derudover opnås et bedre vidensgrundlag i forhold til at
identificere, hvor kommunerne har udfordringer, og dermed hvor der kan være
behov for målrettede tiltag til at imødegå disse.
Spørgsmålet ses også rettet til Ankestyrelsen.
I forlængelse heraf er der også indhentet et bidrag til besvarelsen af spørgsmålet
fra Ankestyrelsen, som oplyser følgende:
”Som klagemyndighed i tvangsanbringelsessager vurderer Ankestyrelsen, om
lovens betingelser for anbringelse er opfyldt. Ankestyrelsen påser, at kommu-
nernes sagsbehandling lever op til reglerne i serviceloven og til de almindelige
forvaltningsretlige regler. Hvis kommunen har begået sagsbehandlingsfejl, påta-
ler Ankestyrelsen det over for kommunerne, og Ankestyrelsen kan give pålæg til
kommunerne om at foretage sagsbehandlingsskridt.
En sagsbehandlingsfejl vil ikke i sig selv føre til hjemgivelse af et anbragt barn,
hvis det fremgår af oplysningerne i sagen, at der er et anbringelsesgrundlag.
Det er en kerneopgave for Ankestyrelsen at tilvejebringe viden og sikre, at en
sag med samme betingelser får samme resultat uanset, hvor i landet borgeren
bor.
Ankestyrelsen understøtter de kommunale myndigheders behandling af kon-
krete sager om anbringelse af børn og unge ved flere aktiviteter ud over den
konkrete klagesagsbehandling. Udvalgte afgørelser udsendes i anonymiseret
form som principafgørelser for at fastlægge praksis på anbringelsesområdet.
Kommunerne er forpligtede til at følge principafgørelserne.
Derudover yder Ankestyrelsen telefonisk vejledning til kommunerne i den åbne
telefonvagt fra kl. 9-15.
Ankestyrelsen udbyder hvert år et antal kurser for kommunale sagsbehandlere i
udvalgte emner og har i de senere år suppleret dette med læringsteamsbesøg i
kommuner. Læringsteamsbesøg giver mulighed for en dialog mellem Ankesty-
relsens juridiske sagsbehandlere og kommunens sagsbehandlere om det faglige
niveau i kommunen med en drøftelse af og rådgivning om, hvordan reglerne skal
efterleves.
2
§71, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 59: Spm. om det er ministeren og Ankestyrelsens vurdering, at alle 98 kommuner er lige gode til at behandle sager om tvangsanbringelse af børn og unge, til børne- og socialministeren
1953106_0003.png
Desuden deltager Ankestyrelsen også i længerevarende analyse- og udviklings-
forløb sammen med Socialstyrelsen i udvalgte kommuner.”
Med venlig hilsen
Mai Mercado
3