Tilsynet i henhold til grundlovens § 71 2017-18
§71 Alm.del
Offentligt
1842240_0001.png
Folketinget
Tilsynet i henhold til grundlovens § 71
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
8. januar 2018
Politikontoret
Sidsel Bøndergaard
2017-0032/31-0002
606480
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 25 (Alm. del), som Folketingets
§ 71-tilsyn har stillet til justitsministeren den 11. december 2017.
Søren Pape Poulsen
/
Lisbeth Gro Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
§71, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 25: Spm. om politiet ligger inde med oplysninger om, hvor ofte politiet bistår i forbindelse med, at et barn tvangsfjernes fra hhv. deres biologiske forældre eller deres anbringelsessted, herunder f.eks. fra deres plejeforældre, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 25 (Alm. del) fra Folketingets § 71-tilsyn:
”Ministeren
bedes i forlængelse af lukket samråd med børne- og
socialministeren i § 71-tilsynet den 5. december 2017 (jf. § 71-
tilsynet alm. del
samrådsspørgsmål A) oplyse, om politiet lig-
ger inde med oplysninger om, hvor ofte politiet bistår i forbin-
delse med, at et barn tvangsfjernes fra hhv. deres biologiske for-
ældre eller deres anbringelsessted, herunder f.eks. fra deres ple-
jeforældre. Ministerens bedes desuden oplyse, om politiet i disse
situationer typisk optræder i uniform eller i neutral beklæd-
ning.”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
”Rigspolitiet
kan oplyse, at politiet bistår en række myndigheder
i forbindelse med deres myndighedsudøvelse, herunder kommu-
nerne i forbindelse med anbringelse af børn uden for hjemmet.
Politiets bistand til kommunerne i forhold til anbringelse af børn
uden for hjemmet sker med hjemmel i servicelovens § 64, stk.
4.
Politiets bistand til kommuner i forbindelse med sager om an-
bringelse af børn uden for hjemmet har til formål at sikre, at
kommunens medarbejdere kan varetage deres arbejdsopgaver,
uden at deres eller andres sikkerhed bringes i fare. Politiet kan i
den forbindelse bl.a. skaffe adgang til indehaveren af forældre-
myndighedens bolig, rum eller gemmer for at eftersøge og med-
tage et barn eller en ung med henblik på at fuldbyrde en afgø-
relse.
Sager om bistand til kommuner i forbindelse med anbringelse af
børn uden for hjemmet registreres som udgangspunkt under den
aktivitetskode, der vedrører politiets bistand til andre myndig-
heder. Under denne aktivitetskode er der for de fleste politikred-
ses vedkommende registreret et stort antal sager, og det vil ikke
uden en meget ressourcekrævende manuel gennemgang af samt-
lige sager være muligt at identificere de sager, der vedrører bi-
stand til kommuner i forbindelse med anbringelse af børn uden
for hjemmet.
Det bemærkes i den forbindelse, at politiets bistand ligeledes
kan være registreret under andre aktivitetskoder. Registreringen
kan således bl.a. afhænge af, hvornår politiet kontaktes. Er der
tale om en forhåndsanmodning, vil denne som udgangspunkt
blive registreret som bistand til andre myndigheder. Er der der-
2
§71, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 25: Spm. om politiet ligger inde med oplysninger om, hvor ofte politiet bistår i forbindelse med, at et barn tvangsfjernes fra hhv. deres biologiske forældre eller deres anbringelsessted, herunder f.eks. fra deres plejeforældre, til justitsministeren
imod tale om, at politiet bliver tilkaldt på grund af lovovertræ-
delser i forbindelse med anbringelser af børn og unge uden for
hjemmet, kan forholdet registreres enten som bistand til kom-
munen, som en straffesag for en bestemt lovovertrædelse eller
som begge dele. Endelig kan politiets involvering være så peri-
fer og kortvarig, at den blot registreres som en hændelse i poli-
tiets døgnrapport.
For så vidt angår politiets bistand til kommunerne fremgår det
af servicelovens § 64, stk. 4, at børne- og socialministeren efter
aftale med justitsministeren kan fastsætte nærmere regler i en
bekendtgørelse om politiets bistand til kommunen. Der er ikke
på nuværende tidspunkt udarbejdet en sådan bekendtgørelse.
Rigspolitiet kan desuden oplyse, at politiet ved bistand til andre
myndigheder i forbindelse med fuldbyrdelse af afgørelser eller
lignende skal sikre, at dette gennemføres så skånsomt og diskret
som muligt, således at der i det omfang, det er muligt, ikke for-
voldes unødig krænkelse eller ulempe. De medvirkende politi-
tjenestemænd skal så vidt muligt være civilklædte, ligesom der
så vidt muligt anvendes et civilt tjenestekøretøj.
Det bemærkes i den forbindelse, at tidspunktet for, hvornår po-
litiet anmodes om bistand, har afgørende betydning for politiets
muligheder for at sende civilklædt personale til opgaver vedrø-
rende anbringelser af børn uden for hjemmet. Fremsættes der
eksempelvis først anmodning om politiets bistand kort forinden,
at denne er påkrævet, begrænser dette politiets muligheder for
at kunne sende civilklædt personale, ligesom andre politiopga-
ver, der måtte opstå, kan have indflydelse på mulighederne for
at sende henholdsvis civilklædt eller uniformeret personale til
en given opgave. Endelig kan det i enkelte tilfælde
efter en
konkret politifaglig vurdering
være hensigtsmæssigt at sende
uniformeret personale i forbindelse med en anmodning om bi-
stand.”
3