Tilsynet i henhold til grundlovens § 71 2017-18
§71 Alm.del
Offentligt
1870817_0001.png
Tilsynet i henhold til grundlovens § 71
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.socialministeriet.dk
.dk
Sagsnr.
2017 - 6657
Doknr.
545317
Dato
21-03-2018
Tilsynet i henhold til grundlovens § 71 har d. 11. december 2017 stillet følgende
spørgsmål nr. 20 (alm. del) til børne- og socialministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra udvalget.
Spørgsmål nr. 20:
”Ministeren bedes i forlængelse af lukket samråd i § 71-tilsynet
den 5.
december 2017 (jf. § 71-tilsynet alm. del samrådsspørgsmål A)
undersøge følgende, herunder med bistand fra Ankestyrelsen:
1) Hvor ofte politiet bistår i forbindelse med, at et barn tvangsfjernes fra
hhv. deres biologiske forældre eller deres anbringelsessted, herunder
f.eks. fra deres plejeforældre.
2) Om et barn kan risikere at blive hentet i barnets skole, daginstitution
e.l. for at skulle skifte anbringelsessted eller blive tvangsfjernet fra dets
forældre.
3) Hvornår politiets involvering i at et barn tvangsfjernes fra deres
biologiske forældre eller deres anbringelsessted, herunder f.eks. fra deres
plejeforældre, betragtes som tvang, og om det eksempelvis betragtes
som tvang, når to betjente møder om i forbindelse med en
tvangsfjernelse, og ikke anvender fysisk magt, men det implicit ligger i
situationen og det faktum, at politiet er mødt op, at barnet risikerer at blive
taget med til et nyt anbringelsessted med fysisk magt, hvis barnet ikke frivilligt følger
med.
4) Om det er inden for hjemlen i lovgivningen, når en kommune rekvirerer
politiet i forbindelse med, at et barn skal flyttes fra dets biologiske
forældre eller et anbringelsessted til et andet anbringelsessted, når der ikke er hjem-
mel i lovgivningen til at tvangsflytte et barn med magt fra et anbringelsessted til et
andet. Ministeren bedes i forlængelse heraf ligeledes bekræfte, at ministeren vil over-
sende Ankestyrelsens undersøgelse.”
Svar:
I forlængelse af mit foreløbige svar af 21. december 2017 følger her min endelige
besvarelse:
Ad 1) Når der er truffet afgørelse om en tvangsmæssig foranstaltning, skal afgørelsen
effektueres. Dette skal altid ske så skånsomt som muligt, som uddybet under pkt. 3.
§71, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om tvangsfjernelse og -flytning af børn og politiets bistand, til børne- og socialministeren
Servicelovens § 64 fastsætter særlige regler om effektuering af visse typer afgørelser,
herunder anbringelse uden for hjemmet uden samtykke fra forældremyndighedsinde-
haver og den unge, der er fyldt 15 år.
Her har kommunalbestyrelsen mod behørig legitimation og uden retskendelse adgang
til forældremyndighedens indehavers bolig, rum eller gemmer for at eftersøge og med-
tage barnet eller den unge med henblik på at effektuere afgørelsen, jf. servicelovens §
64, stk. 2.
Kommunen kan endvidere med hjemmel i servicelovens § 64, stk. 4, anmode om poli-
tiets bistand ved udøvelsen af denne beføjelse.
Servicelovens § 64 omfatter ikke afgørelser om ændret anbringelsessted uden sam-
tykke fra forældremyndighedsindehaver og den unge, der er fyldt 12 år. Der er såle-
des ikke i bestemmelsen hjemmel til, at kommunen kan anmode om politiets bistand
ved effektuering af denne type afgørelser, hvor et barn eller en ung flyttes fra ét an-
bringelsessted til et andet.
Politiet hører under justitsministerens ressortområde, og Børne- og Socialministeriet
har derfor anmodet Justitsministeriet om bidrag til brug for besvarelsen af dette punkt.
Justitsministeriet har i den forbindelse henvist til ministeriets besvarelse af 8. januar
2018 af spørgsmål nr. 25 (Alm. del) fra § 71-tilsynet.
Det fremgår heraf, at Rigspolitiet bl.a. har oplyst følgende:
”… det vil ikke
uden en meget ressourcekrævende manuel gennemgang af samtlige
sager være muligt at identificere de sager, der vedrører bistand til kommuner i forbin-
delse med anbringelse af børn uden for hjemmet.”
Jeg henviser i øvrigt til Justitsministeriets bidrag til besvarelsen af § 71-tilsynet alm.
del spm. 20 og 23 (folketingsåret 2017-18), som er vedlagt.
Ad 2) Effektuering af en tvangsmæssig afgørelse skal altid ske så skånsomt som mu-
ligt.
I nogle tilfælde vil det være nødvendigt at afhente barnet eller den unge i det dagtilbud
eller den skole, som han eller hun går i. Dette bør være undtagelsen, og det bør ikke
ske, mens der er andre børn eller unge til stede.
Det er vigtigt at understrege, at kommunen ikke med hjemmel i servicelovens § 64 om
effektuering af visse typer afgørelser kan anmode om politiets bistand ved en eventuel
afhentning af barnet eller den unge i dagtilbud eller skole.
Ad 3) Som beskrevet ovenfor under pkt. 1, gælder der særlige regler i servicelovens §
64 om effektuering af afgørelser om bl.a. anbringelse uden for hjemmet uden samtyk-
ke, herunder med politibistand. Bestemmelsen omfatter ikke afgørelser om ændret
anbringelsessted.
Det er væsentligt i alle tilfælde, hvor der er truffet afgørelse om at gennemføre en
foranstaltning tvangsmæssigt, at den trufne afgørelse gennemføres på en måde, der
belaster barnet eller den unge mindst muligt. Heri ligger, at det skal ske så skånsomt
og hensynsfuldt som muligt i det enkelte tilfælde. Dette gælder også i de tilfælde, hvor
der skønnes behov for at bede om politiets bistand.
I forbindelse med afhentning af barnet eller den unge hos forældremyndighedsindeha-
veren kan det blive nødvendigt med fysisk fastholdelse, men dette bør så vidt muligt
undgås og kan kun foretages af politiet.
2
§71, Alm.del - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om tvangsfjernelse og -flytning af børn og politiets bistand, til børne- og socialministeren
Magtanvendelsen skal afpasses efter forholdene i den enkelte situation, og den må
ikke gå udover det strengt nødvendige. Det er i det hele taget vigtigt, at politiets bi-
stand skal være en støtte til kommunalbestyrelsens fuldbyrdelse af afgørelsen, såle-
des at politiet kun går aktivt ind i fuldbyrdelsen, hvis situationen udvikler sig, så det er
absolut påkrævet. Politiets eventuelle anvendelse af magt har hjemmel i politiloven.
Ad 4) Som beskrevet ovenfor, kan kommunalbestyrelsen anmode om politiets bistand
ved effektuering af en afgørelse om anbringelse af et barn en eller ung uden for
hjemmet uden samtykke, jf. servicelovens § 64.
Hjemlen i servicelovens § 64 omfatter ikke afgørelser om ændret anbringelsessted
uden samtykke. Jeg henviser til mit svar på 1. pkt.
På et lukket samråd i § 71-tilsynet den 5. december 2017 om reglerne for politiets
bistand ved fuldbyrdelse af afgørelser om anbringelse uden for hjemmet og ændret
anbringelsessted uden samtykke blev
kommunernes brug af såkaldt ”clear-cut” i an-
bringelsessager også drøftet.
”Clear-cut” er ikke
et begreb, der eksisterer i lovgivningen, eller som er alment kendt.
Ud fra tidligere spørgsmål fra udvalget og Folketingets Social-, Indenrigs- og Børne-
udvalg forstår jeg det sådan, at der enten henvises til afgørelser om, at et anbragt
barn hjemgives eller flyttes fra ét anbringelsessted til et andet med meget kort varsel,
eller til afgørelser om, at samvær eller kontakt til det tidligere anbringelsessted helt
afbrydes, jf. SOU alm. del
svar på spm. 52 (folketingsåret 2017-18) og § 71-tilsynet
alm. del
svar på spm. 1 (folketingsåret 2017-18).
Under drøftelsen på samrådet gav jeg udtryk for, at jeg gerne ville se på mulighederne
for at få Ankestyrelsen til at undersøge kommunernes praksis vedrørende ”clear-cut”
og ikke politiets eventuelle involvering ved gennemførelse af afgørelser om anbringel-
se uden for hjemmet eller ændret anbringelsessted uden samtykke. Jeg forstår det
sådan, at det er denne undersøgelse, udvalget spørger til.
Jeg kan oplyse, at Ankestyrelsen er ved at gennemføre en undersøgelse af kontinuitet
i anbringelsen for børn og unge, der er anbragt uden for hjemmet. Undersøgelsen vil
bl.a. omfatte afgørelser om hjemgivelse eller ændret anbringelsessted, som iværksæt-
tes med kort varsel, samt barnets eller den unges eventuelle samvær eller kontakt
med et tidligere anbringelsessted efter skift i anbringelsen.
Undersøgelsen ventes afsluttet i løbet foråret 2018 og vil blive oversendt til udvalget til
orientering i forbindelse med offentliggørelsen.
Med venlig hilsen
Mai Mercado
Bilag:
Bilag 1: Justitsministeriets bidrag til besvarelsen af § 71-tilsynet alm. del spm. 20 og
23 (folketingsåret 2017-18)
Bilag 2: SOU alm. del
svar på spm. 52 (folketingsåret 2017-18)
Bilag 3: § 71-tilsynet alm del
svar på spm. 1 (folketingsåret 2017-18)
3