Tilsynet i henhold til grundlovens § 71 2017-18
§71 Alm.del Bilag 72
Offentligt
1864736_0001.png
Til:
Cc:
Laura Brogaard Poulsen ([email protected]), Fælles funktioner ([email protected])
Lone Rasmussen ([email protected]), Lone Bahnsen Rodt ([email protected]),
Susanne Nygaard Mortensen ([email protected]), Lis Kaastrup ([email protected])
Fra:
[email protected] ([email protected])
Titel:
Kommentering på redegørelse fra Skanderborg kommune
Sendt:
23-02-2018 17:41:12
Til Børne- og Socialministeriet
Skanderborg kommune ønsker med vedhæftede brev og bilag at kommentere indsendt redegørelse fra SocialtilsynMidt vedr.
Landsbyen Sølund i Skanderborg kommune
Venlig hilsen
LONE RASMUSSEN
Direktør
Tlf. 2174 6711
[email protected]
Skanderborg Kommune
Skanderborg Fælled 1
8660 Skanderborg
Skanderborg.dk
§71, Alm.del - 2017-18 - Bilag 72: Kopi af SOU alm. del - svar på spm. 186 om ministeren vil oversende en redegørelse for sagen vedr. bostedet Sølund, som ifølge Socialtilsyn Midt ikke længere må låse havedøre og sætte hasp på havelågerne for at beskytte svært udviklingshæmmede beboere, fra børne- og socialministeren
1864736_0002.png
§71, Alm.del - 2017-18 - Bilag 72: Kopi af SOU alm. del - svar på spm. 186 om ministeren vil oversende en redegørelse for sagen vedr. bostedet Sølund, som ifølge Socialtilsyn Midt ikke længere må låse havedøre og sætte hasp på havelågerne for at beskytte svært udviklingshæmmede beboere, fra børne- og socialministeren
1864736_0003.png
§71, Alm.del - 2017-18 - Bilag 72: Kopi af SOU alm. del - svar på spm. 186 om ministeren vil oversende en redegørelse for sagen vedr. bostedet Sølund, som ifølge Socialtilsyn Midt ikke længere må låse havedøre og sætte hasp på havelågerne for at beskytte svært udviklingshæmmede beboere, fra børne- og socialministeren
1864736_0004.png
Bilag 1
Landsbyen Sølunds redegørelse over handlingsforløb i forbindelse med anmeldt
socialtilsyn i august – oktober 2017.
Sølund, 22.2.18
2017:
17. aug. – 21. sept.
– erlægges 6 varslede tilsynsbesøg, som omfattede samtlige boenheder.
Inden da indsendes et omfattende materiale/oplysninger om div. efterspurgt af tilsynet.
Tilsynsbesøgene afsluttes med et møde med de to tilsynskonsulenter, som har ført tilsynene.
Den mundtlige umiddelbare og overordnede tilbagemelding var yderst positiv.
9. oktober
fremsender Landsbyen Sølund (LS) 4 redegørelser fra boenhed (BE) 4, 16, 20 + 44
til socialtilsynet på baggrund af tilsynets efterspørgsel herpå. Redegørelserne kan eftersendes
ved behov.
12. oktober
erlægges et opfølgningsbesøg på baggrund af usikkerhed omkring hvad man
tidligere har set (3-4 steder/boenheder)
27. november
modtager Landsbyen Sølund en tilsynsrapport og høringsskrivelse fra
socialtilsynet, hvor der angives høringsfrist d. 11. december. Rapporten indeholder 4
opmærksomhedspunkter,
som LS anmodes om, at komme med en handlingsplan for:
Socialtilsynet henstiller til, at borgerne sikres fri adgang til og fra Boenhederne
gennem oplåste yderdøre i dag og nattetimer
Socialtilsynet henstiller til, at sensor ved borger i BE 16 fjernes
Socialtilsynet henstiller til, at borgere sikres fri adgang til egne badeværelser/toiletter
gennem oplåste døre
Socialtilsynet henstiller til, at tilbuddet sikrer, at tiltag for enkelte borgere eller
enkelte borgeres adfærd, ikke bliver rammesættende for øvrige borgere.
Derudover indeholder rapporten i den indledende sammenfatning og vurdering af den
samlede kvalitet i LS, følgende kritisable forhold (forhold der ikke skal laves handlingsplan
for, men mulighed for høringssvar på):
Socialtilsynet mener, at LS definerer en målgruppe, der til dels ligger ud over
tilbuddets godkendelse (en godkendelse som tilsynet i øvrigt har givet i de to
forgangne år)
Socialtilsynet mener, at vi driver et antal pladser, som ikke stemmer overens med det
godkendte antal pladser
Sammen med ovenstående inviteres LS til et dialogmøde med socialtilsynet inden
høringsfristen.
§71, Alm.del - 2017-18 - Bilag 72: Kopi af SOU alm. del - svar på spm. 186 om ministeren vil oversende en redegørelse for sagen vedr. bostedet Sølund, som ifølge Socialtilsyn Midt ikke længere må låse havedøre og sætte hasp på havelågerne for at beskytte svært udviklingshæmmede beboere, fra børne- og socialministeren
1864736_0005.png
5. december
deltager 2 områdeledere, vicelandsbyleder og landsbyleder i dialogmøde med
Socialtilsynet. Fokus for dialogmødet er dels 2 ovenstående kritisable forhold, dels
ovennævnte 4 opmærksomhedspunkter, som der skal laves handlingsplan for.
Dialogmødet indledes med, at tilsynschefen bekendtgør, at socialtilsynet allerede nu påtænker
at give os et skærpet tilsyn og en række påbud på baggrund af de 6 tilsynsbesøg og de 4
indsendte redegørelser. Primær årsag hertil, er tilsynets oplevelse af, at vi ikke har styr på
regler om magtanvendelse.
Det er LS´s opfattelse, at dialogmødet trods en del diskussion herom, efterlader uklarhed
omkring
hvilke yderdøre
der reelt er tale om jfr. Opmærksomhedspunkter. Det er LS´s
opfattelse at man har fået at vide omkring terrassedøre i BE 16 under tilsynsbesøget; at
alle
dørhåndtag med låse skulle skiftes til dørhåndtag med vridere, fordi beboerne ikke selv kan
håndtere at skulle anvende nøgler, og man får til dialogmødet at vide, at uanset om beboerne
kan betjene sig af nøgler/vriderhåndtag, så skal disse etableres med argumentet:
så må I lære
dem det.
Samtidig udtrykkes der åbning for, at blot hoveddøre/hovedindgangspartier er åbne,
så må terrassedøre/visse terrassedøre og andre udgangsdøre godt være låste.
Det er ligeledes LS´s opfattelse, at trods forklaring omkring tidligere godkendelser af akkurat
samme målgruppe som nu (i godkendelsen står der at LS´s målgruppe er udviklingshæmmede
med en
typisk udviklingsalder på 0-6 år
– dette mener socialtilsynet nu er kritisabelt idet de er
blevet præsenteret for beboersager, hvor beboeren står beskrevet med en udviklingsalder på
visse områder på 11-12 år), udtrykker socialtilsynet fortsat kritik af dette og udtaler at man
påtænker, at ”udfordre os” på denne del.
Landsbyen Sølund består af en række forskellige boenheder, som rummer forskellige
målgrupper, herunder også forskellige udviklingsaldre.
Ligeledes problematiserer socialtilsynet igen divergensen i antal pladser i drift og godkendte
antal pladser. Der er en forskel på 4, idet socialtilsynet i deres oprindelige re-godkendelse fra
dec. 2014 har godkendt 5 og ikke 9 pladser i vores enkeltmandsprojekter i BE 20 på trods af,
at de er blevet informeret om, via indsendte beboerlister, at der bor 9 beboere i BE 20. Dette
er tidligere i forløbet, i tidsrummet mellem d. 12 oktober, hvor det sidste opfølgningsbesøg
erlægges og den 27. november, hvor rapport og opmærksomhedspunkter fremsendes,
redegjort for i mail til tilsynskonsulent, og hvor dokumentation for antal beboere oprindeligt
fremsendt i 2014, genfremsendes på anmodning herom. På trods af, at LS på dialogmødet
afgiver samme forklaring som tidligere fremsendt, og dermed søger at påvise, at vi siden før
kommunalreformen har drevet 9 pladser i BE 20, og at tilsynet i øvrigt har godkendt
indberetning af 9 pladser i Tilbudsportalen under sammen boenhed, udtrykker tilsynschefen
den holdning, at bevisbyrden fortsat er vores og at tilsynets godkendelse af det indberettede i
Tilbudsportalen ikke er ensbetydende med, at der er accept/godkendelse af samme (antal)
pladser.
§71, Alm.del - 2017-18 - Bilag 72: Kopi af SOU alm. del - svar på spm. 186 om ministeren vil oversende en redegørelse for sagen vedr. bostedet Sølund, som ifølge Socialtilsyn Midt ikke længere må låse havedøre og sætte hasp på havelågerne for at beskytte svært udviklingshæmmede beboere, fra børne- og socialministeren
1864736_0006.png
Høringsfrist aftales til at blive forlænget med én uge, den omfattende rapport og de mange
punkter taget i betragtning.
Socialtilsynet laver et internt referat af dialogmødet, som LS kan få udleveret, hvis vi
efterspørger det. Dette referat er ikke blevet efterspurgt af LS.
18. december
fremsender LS handlingsplan for ovennævnte 4 opmærksomhedspunkter samt
høringssvar på kritikpunkter, opmærksomhedspunkter og rapporten/dialogerne med tilsynet
i sin helhed. Handlingsplanen og høringssvaret kan eftersendes ved behov.
Ligeledes tilbagesendes rapporten, med angivelser af rettelser til en række faktuelle fejl.
Opsummerende for handlingsplan og høringssvar er,
- at vi tilkendegiver, at vi både allerede
har
efterlevet og rettet dele af vores
praksis ind i forhold til de nævnte opmærksomhedspunkter, og at vi agter at
komme i mål med at rette vores praksis ind så hurtigt som det er lade sig
gørligt (udskiftning af håndtag/låse)
-
at vi modargumenter for de to kritikpunkter der er nævnt under den
sammenfattende vurdering af tilbuddets kvalitet, som er:
o
Socialtilsynet mener, at LS definerer en målgruppe, der til dels ligger
ud over tilbuddets godkendelse (en godkendelse som tilsynet i øvrigt
har givet i de to forgangne år)
o
Socialtilsynet mener, at vi driver et antal pladser, som ikke stemmer
overens med det godkendte antal pladser
at vi indledningsvist og afslutningsvist forholder os kritisk/spørgende til
tilsynets rolle og behandling af ovenstående generelt. LS udtrykker ligeledes
en overordnet og generel holdning til, at det ikke synes klart og nemt,
hvordan vi fremadrettet skal agere i skismaet mellem
magtanvendelsesregler, omsorgspligt og efterlevelse af servicelovens
formålsparagraffer på voksenområdet i forhold til at imødekomme særlige
behov.
-
I forlængelse af indsendelse af ovennævnte handlingsplan orienteres pårørende primært i BE
4, 16 og 44 om de igangværende og kommende tiltag.
Henover jul og nytår diskuterer en række pårørende ovenstående kritisk på Facebook og en
række medier/nyhedskanaler opfanger dette og henvender sig til de pårørende. Der starter
og pågår løbende her fra en forholdsvis tæt og bred nyhedsdækning af ovenstående både i
lokale og landsdækkende medier (aviser, radio, TV, nyhedshjemmesider).
§71, Alm.del - 2017-18 - Bilag 72: Kopi af SOU alm. del - svar på spm. 186 om ministeren vil oversende en redegørelse for sagen vedr. bostedet Sølund, som ifølge Socialtilsyn Midt ikke længere må låse havedøre og sætte hasp på havelågerne for at beskytte svært udviklingshæmmede beboere, fra børne- og socialministeren
1864736_0007.png
2018:
15. januar
fremsender lederen af LS i direkte forlængelse af et nyhedsindslag på
landsdækkende TV2 nyheder aftenen før, en mail til socialminister Mai Mercado,
socialordfører Carl Holst, Venstre og socialordfører Kirsten Normann, SF. Mailene er en
reaktion og imødekommelse på ministerens og de to socialordføreres udtalelser i
nyhedsindslaget om, at være indstillet på at se på en eventuel revidering af lovkomplekset
rundt driften af tilbud a la LS – specielt med fokus på nye fortolkningsmuligheder i relation til
magtanvendelsesreglerne når det gælder særlige borgergrupper. Mails kan eftersendes ved
behov.
24. januar
modtager LS en agterskrivelse med følgende påtænkte 4 påbud og skærpet tilsyn
fra socialtilsynet:
-
-
-
-
tilbuddets ledelse og medarbejdere skal gennemføre kompetenceudvikling i
reglerne om magtanvendelse (frist for efterlevelse 26-4-18)
tilbuddet skal redegøre for, hvordan kompetenceudviklingen vil blive
implementeret i praksis (frist for efterlevelse 26-2-18)
tilbuddet skal redegøre for, hvordan de vil sikre, at borgeres
selvbestemmelsesret bliver overholdt (frist for efterlevelse 26-2-18)
tilbuddet skal dokumentere, at alle borgere bor i boliger, er er godkendt til
beboelse og godkendt af socialtilsynet (frist for efterlevelse 26-2-18)
LS får frist til partshøring i relation til ovenstående frem til d. 7.2.18. LS inviteres i forlængelse
heraf til endnu et dialogmøde.
1. februar
deltager fagchef, landsbyleder og 2 områdeledere i dialogmøde med socialtilsynet.
Referat heraf kan eftersendes ved behov.
7.
februar
fremsender LS nyt høringssvar inkl. handleplan på imødekommelse af
ovennævnte 4 påtænkte påbud. Høringssvar inkl. handleplan kan eftersendes ved behov.
Høringssvar og handleplan beskriver hvilke handlinger der allerede er foretaget og hvilke
handlinger man er i gang med at foretage og justere i relation til seneste dialogmøde d. 1.
februar. Høringssvaret indeholder ligeledes en generel oplevelse af og meningstilkendegivelse
om det hidtidige forløb og de givne betingelser, der af LS generelt set ikke opleves udelt positive.
8.
februar
modtager LS kvittering via mail for modtagelse af høringssvar med
anmodning om en uddybning af nedenstående passus i høringssvaret, idet Socialtilsynet
vurderer, at det skaber uklarhed om, hvorvidt LS reelt har til hensigt, at sikre borgernes
selvbestemmelsesret:
§71, Alm.del - 2017-18 - Bilag 72: Kopi af SOU alm. del - svar på spm. 186 om ministeren vil oversende en redegørelse for sagen vedr. bostedet Sølund, som ifølge Socialtilsyn Midt ikke længere må låse havedøre og sætte hasp på havelågerne for at beskytte svært udviklingshæmmede beboere, fra børne- og socialministeren
1864736_0008.png
”På dialogmødet udtrykte Landsbyen Sølund også en oplevelse af, at socialtilsynet har et særligt
individ rettighedsfokus i tilsynets problematisering af, at tiltag over for individer og individers
adfærd ikke må få rammesættende indvirkning på medbeboere. Dette individ fokus synes ikke
foreneligt med de pragmatiske løsninger, der indimellem skal til, for at flere individer kan bo
sammen – ofte på begrænset plads. En meget dogmatisk efterlevelse af individrettigheder, kan i
sidste ende blive underminerende for drift af botilbud til borgere med særlige udfordringer, som
samtidig bygger på fælleskaber med ligesindede og imødekommelse af sociale behov og
imødegåelse af ensomhedsproblematikker”.
Ligeledes anmodes vi om nedenstående oplysninger på de oplyste 4 borgere i høringssvaret,
som LS har vurderet, at der er behov for at regulere adgangen til vand hos:
1)
2)
3)
4)
5)
6)
Borgers navn/bo-enhed
Hvilken foranstaltning er der tale om?
I hvilken tidsrum anvendes foranstaltningen?
Hvad er formålet?
Har der været forsøgt med andre mindre indgribende metoder?
Hvordan (hvis muligt) arbejdes der pædagogisk for at undgå foranstaltningen? 7)
Hvordan sikres det, at borger altid har adgang til vand og drikke?
8) Foreligger der tilladelse eller andet fra kommunen (medsend kopi)
9) Foreligger der lægefaglig vurdering i forhold til nødvendigheden af foranstaltningen
(medsend kopi)
10)Andet relevant (fx at borger er blebruger og aldrig bruger toilettet)
Der sættes en svarfrist til d. 12.2.18.
9.
februar
modtager LS svarmail fra socialminister Mai Mercado med tak for
tidligere fremsendt mail og en tilkendegivelse på, at ville tage de beskrevne forhold med i de
videre betragtninger og i det videre arbejde med at revurdere magtanvendelsesreglerne.
12. februar
fremsender LS ovennævnte 4 redegørelser samt en klar tilbagemelding om, at vi
ikke har til hensigt at tilsidesætte den enkeltes selvbestemmelsesret,
og
at vi derfor ser en
række fremtidige udfordringer med drift af botilbud, der i høj grad hviler på
fællesskab/deling af arealer idet enkelt individers færden og handlemønstre – og deraf
følgende restriktioner/interventioner – uundværligt til tider påvirker det fællesskab man er
en del af (positivt såvel som negativt).
Samme dato
(1 time og 15 min. senere) modtager LS afgørelse om følgende 2 påbud og
skærpet tilsyn:
§71, Alm.del - 2017-18 - Bilag 72: Kopi af SOU alm. del - svar på spm. 186 om ministeren vil oversende en redegørelse for sagen vedr. bostedet Sølund, som ifølge Socialtilsyn Midt ikke længere må låse havedøre og sætte hasp på havelågerne for at beskytte svært udviklingshæmmede beboere, fra børne- og socialministeren
1864736_0009.png
1. Tilbuddets ledelse og medarbejdere skal gennemføre kompetenceudvikling i
reglerne om magtanvendelse
2. Tilbuddet skal dokumentere, at alle borgere bor i boliger, der er godkendt til
beboelse og godkendt af socialtilsynet
Begrundelse for påbud 1 er med baggrund i de forhold som
var
og som det er socialtilsynets
oplevelse/vurdering fortsat i en vis udstrækning fortsat
er (uden dog at præcisere dette
nærmere),
samt en oplevelse fra socialtilsynets side af, at LS i forløbet ikke har udvist
tilstrækkelig kendskab til magtanvendelsesreglerne og at LS´s ledelse har udtrykt
ovennævnte betragtninger om den enkeltes frihedsrettigheder contra fællesskabets
muligheder/begrænsninger.
Begrundelse for påbud 2 er, at kælderlejlighed i BE 20 ikke er lovliggjort og ikke vurderes
mulig at lovliggøre inden for den fastsatte tidsfrist.
Det skærpede tilsyn begrundes med en grundlæggende betragtning om, at alvorsgraden af
ovenstående 2 påbud alene retfærdiggør et skærpet tilsyn.
Efterfølgende har der været mailudvekslinger mellem tilsynschef og LS (ved landsbyleder) i
forbindelse med 2 pårørendehenvendelser (bekymrings-/klagehenvendelser) til
tilsynschefen. Ved begge henvendelser har socialtilsynet problematiseret, at LS angiveligt
skulle have henvist pårørende til at ringe til tilsynschefen og klage – hvilket på ingen måde er
tilfældet.
Den ene pårørendehenvendelse drejer sig om fjernelse af indvendig låge i BE 10 (hus 9), opsat
i et hus hvor der bor multihandicappede beboere, som ikke selv kan bevæge sig rundt på nær
én beboer, som til gengæld kravler meget aktivt rundt. Lågen har været en
sikkerhedsforanstaltning i fællesrummet mod at denne beboer ikke faldt ned ad
kældertrappe. Lågen viste sig ved LS´s gennemgang af samtlige boenheder én gang til efter
modtagelsen af de to påbud, samtidig at hindre selvsamme borger i at kravle frit til og ud
gennem hoveddøren (som i øvrigt ikke har været låst) – og dette er jfr. ovenstående ikke
tilladt og betragtes som en frihedsberøvning. (her vil LS skulle sætte ind med en
fysisk
magtanvendelse
jfr. SL § 126 i stedet, såfremt beboeren ikke kan fratales eller afledes at kravle
ud gennem døren) Lågen er derfor flyttet så den mere målrettet beskytter mod fald ned ad
trappe – moder er bekymret for datterens nu frie adgang til at kravle gennem dør, såfremt de
altid 3 tilstedeværende personaler i huset i dagtimer er optaget af øvrige beboere (skift,
madning, badning m.v.) og derfor ikke har et øje på hende.
Lågen var også opsat da tilsynet var på tilsynsbesøg i efteråret – og alene opsat på moders
foranledning i forbindelse med datterens indflytning i huset. Denne specifikke låge blev
imidlertid dengang ikke påtalt af socialtilsynet – ej heller siden. Flytningen af lågen er derfor
et resultat af en efterrationalisering hos LS på baggrund af ovenstående forløb og et forsøg på
en velvillig efterlevelse af regelsættet, som det er os blevet forelagt.
§71, Alm.del - 2017-18 - Bilag 72: Kopi af SOU alm. del - svar på spm. 186 om ministeren vil oversende en redegørelse for sagen vedr. bostedet Sølund, som ifølge Socialtilsyn Midt ikke længere må låse havedøre og sætte hasp på havelågerne for at beskytte svært udviklingshæmmede beboere, fra børne- og socialministeren
Den anden henvendelse drejer sig om en misforståelse omkring fjernelse af en vandafbryder
hos borger i BE 42, som tidligere (3 gange) har været akut indlagt pga. livstruende
væskeindtag (store mængder væskeindtag der skyller salte ud af kroppen).
Vandafbryderen var også opsat da tilsynet var på tilsynsbesøg i efteråret, men blev dengang
ikke påtalt/problematiseret. LS har derfor selv, ud fra samme efterrationalisering jfr.
ovenstående, i første omgang søgt at fjerne denne vandafbryder, og sidenhed – efter
dialogmøde, hvor der kom afklaring af mulighed for bibeholdelse af vandafbrydere ved visse
omstændigheder, reetableret denne.
Tilsynet har begge gange problematiseret, at de ikke har haft kendskab til hverken låge eller
vandafbryder – dette til trods for, at ingen af delene har været holdt skjult for tilsynet ved
tilsynsbesøgene i efteråret.
Landsbyen Sølund er i skrivende stund i gang med at færdiggøre udskiftning af
dørhåndtag/låse i alle relevante terrassedøre i alle boenheder
Alle påkrævede tiltag i forhold til aflåste køkkener er iværksat.
Alle badeværelser (trods de ikke anvendes af alle beboere og for nogle udgør en
sikkerhedsrisiko) er åbne.
Alle hovedindgangspartier/hoveddøre er udstyret med indvendige vridere, så de beboere der
kan betjene en sådan, ved egen kraft frit kan skaffe sig adgang ud i det frie offentlige rum.
23. februar 2018 / Lone Bahnsen Rodt
§71, Alm.del - 2017-18 - Bilag 72: Kopi af SOU alm. del - svar på spm. 186 om ministeren vil oversende en redegørelse for sagen vedr. bostedet Sølund, som ifølge Socialtilsyn Midt ikke længere må låse havedøre og sætte hasp på havelågerne for at beskytte svært udviklingshæmmede beboere, fra børne- og socialministeren
1864736_0011.png
Bilag 2
19. februar 2018
Tekststykker med rødt angiver kommentarer fra Lone Bahnsen Rodt
(leder af Landsbyen Sølund)
Redegørelse om sagen Landsbyen Sølund
Landsbyen Sølund ved Skanderborg er et dag- og døgntilbud med godt 200 voksne
udviklingshæmmede beboere.
I 2017 er der aflagt 7 tilsynsbesøg på Sølund. Tilsynsdatoerne ses nedenfor.
17. august 2017
23. august 2017
6. september 2017
8. september 2017
18. september 2017
21. september 2017
12. oktober 2017
Omfanget af tilsynsbesøg er normalt for et tilbud af Sølunds størrelse. Dog er det sidste
besøg 12. oktober 2017 et opfølgningsbesøg i forbindelse med, at Sølund, i efteråret 2017
(d. 9.10.17),
indsender flere
(4)
redegørelser til Socialtilsyn Midt omkring aflåsning af
boligrum, badeværelser, køkkener, yderdøre m.m., samt anvendelse af plader foran døre.
Der er tale om trælåger, som har været fastgjort i forskellige slags hængsler og som
højdemæssigt er ca. 1 m. høje. Man har derfor kunnet se og føre samtale/kommunikere
med beboeren henover lågen.
Oplysningerne om aflåsning af døre fremgår dels af interview med ledelse og medarbejdere
på Sølund og dels af pårørende, som er frustrerede over de låste døre og andre restriktioner.
Landsbyen Sølund er bekendt med 2 forældrepar fra samme boenhed – BE 4, som har ytret
utilfredshed omkring én medbeboer og de restriktioner (aflåsning af døre) der har været
grundet dennes tvangsprægede og til tider voldsomme adfærd.
Landsbyen Sølund er ikke bekendt med hvilke andre restriktioner tilsynet refererer til.
Desuden er der opsat låger foran flere beboeres boliger, således at beboerne kun kan
opholde sig i - men ikke komme ud boligen.
Det drejer sig konkret om 5 beboere i boenhed 16, som i visse tidsrum og i visse situationer
ud fra helt konkrete og individuelle vurderinger har været skærmet bag en 1 m. høj trælåge
– alene pga. varetagelse af disse beboeres sikkerhed.
§71, Alm.del - 2017-18 - Bilag 72: Kopi af SOU alm. del - svar på spm. 186 om ministeren vil oversende en redegørelse for sagen vedr. bostedet Sølund, som ifølge Socialtilsyn Midt ikke længere må låse havedøre og sætte hasp på havelågerne for at beskytte svært udviklingshæmmede beboere, fra børne- og socialministeren
1864736_0012.png
Ulla B. Andersen
Socialtilsyn Midt
Søvej 1, 8600 Silkeborg
Søvej 1 · 8600 Silkeborg
Tlf.: 8970 1000
www.silkeborgkommune.dk
Disse låger ses også inde i enkelte boligers opholdsrum og anvendes angiveligt, når
personalet mener, at beboeren kun kan opholde sig i en afgrænset del af sin bolig.
Der er her tale om én beboer og således én bolig, hvor man har praktiseret skærmning bag
en fastgjort 1. m. høj trælåge. Lågen har kunnet flyttes mellem 2 døre – dør fra bolig ud til
gang og dør fra stue i egen lejlighed ind til soveværelse. Der er tale om en såkaldt
”pladelåge”, som er en trælåge som ikke er fastgjort til ét sæt hængsler, men som kan
flyttes ved at løfte lågen op og sætte den ned et andet sted. Den pågældende beboer lider
ofte af svær hyperaktiv delirtilstand - en sidetilstand af hans svære udviklingshæmning.
Derfor anvendes lågen til tider i nattesituationer, hvor beboeren kan have svært ved at finde
ro/sove og derfor vågner tit. Lågen har afhjulpet ham til at finde ro og man har kunnet søge
at kommunikere og berolige ham henover lågen, hvor han ellers ville ”tumle” rundt,
herunder ind til andre beboere. I den forbindelse har man i udstrakt grad skullet foretage
fysiske magtanvendelser. Lågen har været anset som mindst indgribende foranstaltning
indtil symptombehandling sætter ind.
Eksempelvis beskriver Sølunds personale om en beboer med risiko for delir:
”I perioder benyttes lågen både aften og nat og borgeren er ikke under fast opsyn. Det har
jeg ikke personale til. Om natten har jeg slet ikke personale til denne opgave, da jeg også
har X borger, som er bag låge”
Afdelingslederen for boenhed 16 ”citeres” her uden dog at have sagt dette direkte, og det
er ham bekendt ikke blevet optaget under tilsynsbesøget. Han vedkender sig at have fortalt
om borgeren i denne kontekst, men ovenstående er taget ud af en længere sammenhæng.
Afdelingslederen mener dog aldrig at have sagt, at borgeren ikke var under fast opsyn.
Boenhed 16 med 18 antal beboere har 2 vågne og til stadighed runderende nattevagter.
Afdelingslederen har formentligt sagt, at man ikke har ressourcer til at
mandsovervåge
ovenstående beboer 1-1 i alle døgnets timer.
Den anden beboer tilsynet ”citerer” afdelingslederen for at nævne i denne sammenhæng, er
i øvrigt en beboer, hvor der ligger tilladelse til at anvende låge, da der er særlige forhold
omkring ham i forhold til adskillige hovedfrakturer der gør, at han ikke må færdes alene og
uden hjelm udenfor sin lejlighed - som i øvrigt er polstret med gummimåtter- hvorfor lågen
er en beskyttelse mod, at han bevæger sig ud om natten uden hjelm, hvis han vågner.
Pågældende borger opholder sig derved i perioder i sit soveværelse uden adgang til andre
rum, med mindre personalet åbner lågen. Tilsynskonsulenterne konstaterer ved selvsyn, at
lågen er i brug på tilsynsbesøg 12. oktober 2017.
Dette kan Landsbyen Sølund på ingen måde genkende, idet pladetrælågen var blev fjernet
og sat i kælderen efter et tilsynsbesøg i september 2017 og ikke har været benyttet siden.
Pladetrælågen var med andre ord slet ikke tilstede i lejligheden ved tilsynsbesøget den
12.10.17, hvilket bevidnes af både afdelingsleder og områdeleder, som var tilstede under
tilsynsbesøget d. 12.10.17. Afdelingslederen har ved dette besøg forklaret, at han har bestilt
teknisk afdeling til at komme og nedtage de opsatte hængsler, men at dette endnu ikke er
sket.
Det konstateres også i den forbindelse, at døren fra soveværelse til badeværelse er låst.
Dette kan Landsbyen Sølund heller ikke genkende. Det er korrekt, at dette var tilfældet i
forbindelse med det første tilsynsbesøg i september 2017, men døren blev med det samme
låst op efter tilsynsbesøget i september 2017. Samtidig er det Landsbyen Sølunds oplevelse,
at den tilsynsførende ved det opfølgende besøg slet ikke var så langt inde i lejligheden, at
Side 2
§71, Alm.del - 2017-18 - Bilag 72: Kopi af SOU alm. del - svar på spm. 186 om ministeren vil oversende en redegørelse for sagen vedr. bostedet Sølund, som ifølge Socialtilsyn Midt ikke længere må låse havedøre og sætte hasp på havelågerne for at beskytte svært udviklingshæmmede beboere, fra børne- og socialministeren
1864736_0013.png
hun kunne se badeværelsesdøren – dette primært fordi beboeren lå og sov i sin seng da
den tilsynsførende ville have adgang til hans bolig, hvorfor der kun blev kigget ind fra døren
i gangen.
Afdelingslederen kan ikke redegøre for, hvorfor beboeren ikke må bruge sit badeværelse,
når han er lukket inde i soveværelset.
Beboeren er på et udviklingsstadie der gør, at han ikke benytter sig/kan benytte sig af sit
badeværelse. Han er blebruger og forstår ikke at anvende et toilet. Han har således aldrig
ved egen kraft søgt ind på badeværelset for at gå på toilet eller tage vand eller gå i bad –
dette er han ikke fysisk og mentalt i stand til, og praksis har været at aflåse badeværelset
af sikkerhedsmæssige årsager, da beboer kan have tendens til at ødelægge ting/rive ting
ned ad væggen mv. Beboer har været sikret vand via fælles køkken og via løbende tilbud
om drikke, i de tidsrum hvor han har været skærmet bag låge.
Desuden omhandler redegørelserne en række forhold omkring ”gruppeløsninger” af
pædagogiske udfordringer, således at enkelte beboeres problemer bliver normen for alle på
en afdeling. Eksempelvis lukker personalet for vandet til boligerne i en hel boenhed, selv
om det kun er en enkelt beboer i enheden, som har et uhensigtsmæssigt forhold til vand.
Dette er faktuelt forkert, at der har været lukket for vandet til boligerne i en hel boenhed.
Der er tale om, at vandet har været
midlertidigt
lukket på
badeværelserne
via en
vandafbryder for hver lejlighed i en levegruppe på 4 personer. De 3 af beboerne er
blebrugere og benytter sig ikke/evner ikke at benytte sig af toiletterne/badeværelserne –
men har til tider alle uhensigtsmæssig/ødelæggende omgang med vand. Den ene beboer
ledsages på toilet i egen lejlighed ved behov, hvor der i så fald har været tændt for
vandtilførslen således, at hun kan benytte både toiletskyl og vandhane.
Et andet eksempel er aflåsning af køkken for alle beboere, fordi en enkelt beboer tager
termokanderne.
Også her er der tale om en mindre levegruppe og problemet er ikke kun termokander, men
at en beboer til tider grundet sin svære autisme og tvangsprægede handlinger fratager
medbeboere deres mad og drikke.
I en af redegørelserne, som er svar på en række spørgsmål til Sølunds kendskab til
magtanvendelsesbestemmelserne, orienterer Sølund om, at de har besluttet at udskifte
Rukolåse med et vridersystem i en boenheds terrassedøre.
Dette oplyses, fordi tilsynet specifikt i en redegørelsesformular med fokus på praksis og
formål med låste terrassedøre, spørger til, hvad vores fremadrettede praksis bliver. Dette
svarer Landsbyen Sølund på i en redegørelse allerede d. 12.10.17 – at vi altså udskifter de
daværende Rukolåse med indvendige vridere, idet beboerne i den respektive enhed ikke
kan benytte sig af nøgler og ikke vurderes at kunne lære det.
Tilsynsbesøgene afdækker desuden en lang række andre forhold omkring
magtanvendelsespædagogik m.m.
Landsbyen Sølund kan ikke genkende, at der er tale om en ”lang række andre forhold
omkring magtanvendelse”. Ud over de beskrevne låste døre visse steder og på visse
tidspunkter samt de omtalte vandafbrydere består dette af visse køkkener, som er aflåst
pga. hygiejnehensyn.
Landsbyen Sølund er i den forbindelse ikke bekendt med, at tilsynet har kritisk fokus på den
pædagogiske indsats – tværtom står der i tilsynsrapporten at Landsbyen Sølund yder god
og kompetencemæssig relevant pædagogik.
Desuden opholder en enkelt beboer sig i en bolig, som ikke er godkendt til beboelse og heller
ikke godkendt som bolig af socialtilsynet. Boligen ligger i en kælder og består blandt andet
af et gennemgangsrum til bygningens depot- og teknikrum.
Boligen er beliggende i
kælderniveau, og er i øvrigt ny istandsat.
Side 3
§71, Alm.del - 2017-18 - Bilag 72: Kopi af SOU alm. del - svar på spm. 186 om ministeren vil oversende en redegørelse for sagen vedr. bostedet Sølund, som ifølge Socialtilsyn Midt ikke længere må låse havedøre og sætte hasp på havelågerne for at beskytte svært udviklingshæmmede beboere, fra børne- og socialministeren
1864736_0014.png
Tilsynsrapporten sendes i høring 27. november 2017 og samtidig indkaldes Sølund til
dialogmøde 5. december 2017. Udkast til tilsynsrapport giver et billede af et ganske
betydeligt omfang af problemstillinger. Høringsfristen fastsættes til 11. december 2017.
Sølunds ledelse giver en uddybende redegørelse til tilsynet på dialogmødet 5. december
2017, og ledelsen forholder sig her generelt meget skeptisk til beboernes ret til
selvbestemmelse og socialtilsynets krav til overholdelse af regler for magtanvendelse og
frihedsberøvelse.
Dette er alene tilsynets oplevelse. Hvis man ser Landsbyens Sølunds høringssvar og
handlingsplan har man på intet tidspunkt IKKE efterlevet eller udtrykt at vi IKKE vil efterleve
tilsynets henstillinger og krav. Man har udtrykt en holdningstilkendegivelse i høringssvaret
og til de indbudte dialogmøder omkring det forringede fremadrettede perspektiv for drift af
botilbud a la Landsbyen Sølund når reglerne om magtanvendelse og den personlige frihed
skal udleves og efterleves i den forstand tilsynet skitserer. I den forbindelse kunne
Landsbyen Sølund ønske, at tilsynet udover at bedrive (kvalitets-)kontrol også i højere grad
ville indgå i en dialog om udviklingen af Landsbyen Sølund, jf. ministeriets udmelding om
det generelle formål og den generelle politik for tilsynets virke.
På dialogmødet oplyser Sølund også, at de nu er i gang med at udskifte Rukolåse med
vridersystem i en bestemt boenhed. Dette er foranlediget af, at socialtilsynet, på et af
tilsynsbesøgene, har opfordret personalet til at udlevere nøgler til de beboere, som ville
kunne håndtere udgang gennem terrassedør på hensigtsmæssig facon.
På anmodning fra Sølund forlænges fristen for at indsende høringssvar til 18. december
2017.
Landsbyen Sølund indsender et omfangsrigt høringssvar 18. december 2017, inklusiv forslag
til konkrete handlinger.
24. januar 2018 sender Socialtilsyn Midt agterskrivelse til Landsbyen Sølund, hvor
Socialtilsyn Midt varsler følgende fire påbud:
1) Tilbuddets ledelse og medarbejdere skal gennemføre kompetenceudvikling
i reglerne for magtanvendelse
2) Tilbuddet skal redegøre for, hvordan kompetenceudviklingen vil blive
implementeret i praksis
3) Tilbuddet skal redegøre for, hvordan de vil sikre, at borgeres
selvbestemmelsesret bliver overholdt
4) Tilbuddet skal dokumentere, at alle borgere bor i boliger, der er godkendt
til beboelse og godkendt af socialtilsynet
Socialtilsyn Midt inviterer samtidig Sølunds ledelse til et dialogmøde 1. februar 2018, hvor
agterskrivelse og rapport kan drøftes yderligere.
Socialtilsyn Midt tilretter rapport efter gennemgang af indsendte bilag og kommentarer og
afslutter rapporten den 25. januar 2018. Herefter kan rapportens temaer læses på
Tilbudsportalen.
Side 4
§71, Alm.del - 2017-18 - Bilag 72: Kopi af SOU alm. del - svar på spm. 186 om ministeren vil oversende en redegørelse for sagen vedr. bostedet Sølund, som ifølge Socialtilsyn Midt ikke længere må låse havedøre og sætte hasp på havelågerne for at beskytte svært udviklingshæmmede beboere, fra børne- og socialministeren
1864736_0015.png
1. februar 2018 holdes dialogmøde med Landsbyen Sølund og ledelsesrepræsentant fra
Skanderborg Kommune. Rapport og agterskrivelse uddybes og drøftes.
7. februar 2018 sender Landsbyen Sølund et høringssvar til agterskrivelsen.
8. februar 2018 beder Socialtilsyn Midt om landsbylederens uddybende kommentar til et
afsnit i Sølunds høringssvar til agterskrivelse, se bilag 1.
12. februar 2018 svarer landsbylederen, se bilag 2.
12. februar 2018 fremsendes endelig afgørelse om skærpet tilsyn på Sølund. På baggrund
af indsendt høringssvar og redegørelser + dialogmøde, kan socialtilsynet frafalde to påbud.
Herefter fremgår følgende to påbud af endelig afgørelse:
1. Tilbuddets ledelse og medarbejdere skal gennemføre kompetenceudvikling
i reglerne for magtanvendelse
2. Tilbuddet skal dokumentere, at alle borgere bor i boliger, der er godkendt
til beboelse og godkendt af socialtilsynet
Frist for opfyldelse af påbud 1 og 2 er henholdsvis 12. maj 2018 og 1. april 2018.
Socialtilsyn Midt indleder opfølgning på påbuddene umiddelbart efter udstedelse og har i
øvrigt fortsat dialog med Landsbyen Sølund om en række forhold, herunder nye oplysninger
om opsatte låger m.m.
Redegørelse udarbejdet den 21. februar 2018
Side 5