Tilsynet i henhold til grundlovens § 71 2017-18
§71 Alm.del Bilag 72
Offentligt
1864735_0001.png
19. februar 2018
Redegørelse om sagen Landsbyen Sølund
Landsbyen Sølund ved Skanderborg er et dag- og døgntilbud med godt 200 voksne udvik-
lingshæmmede beboere.
I 2017 er der aflagt 7 tilsynsbesøg på Sølund. Tilsynsdatoerne ses nedenfor.
17. august 2017
23. august 2017
6. september 2017
8. september 2017
18. september 2017
21. september 2017
12. oktober 2017
Omfanget af tilsynsbesøg er normalt for et tilbud af Sølunds størrelse. Dog er det sidste
besøg 12. oktober 2017 et opfølgningsbesøg i forbindelse med, at Sølund, i efteråret
2017, indsender flere redegørelser til Socialtilsyn Midt omkring aflåsning af boligrum, ba-
deværelser, køkkener, yderdøre m.m., samt anvendelse af plader foran døre.
Oplysningerne om aflåsning af døre fremgår dels af interview med ledelse og medarbejde-
re på Sølund og dels af pårørende, som er frustrerede over de låste døre og andre restrik-
tioner.
Desuden er der opsat låger foran flere beboeres boliger, således at beboerne kun kan op-
holde sig i - men ikke komme ud boligen. Disse låger ses også inde i enkelte boligers op-
holdsrum og anvendes angiveligt, når personalet mener, at beboeren kun kan opholde sig
i en afgrænset del af sin bolig. Eksempelvis beskriver Sølunds personale om en beboer
med risiko for delir:
”I perioder benyttes lågen både aften og nat og borgeren er ikke under fast opsyn. Det
har jeg ikke personale til. Om natten har jeg slet ikke personale til denne opgave, da jeg
også har X borger, som er bag låge”
Pågældende borger opholder sig derved i perioder i sit soveværelse uden adgang til andre
rum, med mindre personalet åbner lågen. Tilsynskonsulenterne konstaterer ved selvsyn,
at lågen er i brug på tilsynsbesøg 12. oktober 2017. Det konstateres også i den forbindel-
se, at døren fra soveværelse til badeværelse er låst. Afdelingslederen kan ikke redegøre
Ulla B. Andersen
Socialtilsyn Midt
Søvej 1, 8600 Silkeborg
Søvej 1 · 8600 Silkeborg
Tlf.: 8970 1000
www.silkeborgkommune.dk
§71, Alm.del - 2017-18 - Bilag 72: Kopi af SOU alm. del - svar på spm. 186 om ministeren vil oversende en redegørelse for sagen vedr. bostedet Sølund, som ifølge Socialtilsyn Midt ikke længere må låse havedøre og sætte hasp på havelågerne for at beskytte svært udviklingshæmmede beboere, fra børne- og socialministeren
1864735_0002.png
for, hvorfor beboeren ikke må bruge sit badeværelse, når han er lukket inde i soveværel-
set.
Desuden omhandler redegørelserne en række forhold omkring ”gruppeløsninger” af pæda-
gogiske udfordringer, således at enkelte beboeres problemer bliver normen for alle på en
afdeling. Eksempelvis lukker personalet for vandet til boligerne i en hel boenhed, selv om
det kun er en enkelt beboer i enheden, som har et uhensigtsmæssigt forhold til vand. Et
andet eksempel er aflåsning af køkken for alle beboere, fordi en enkelt beboer tager ter-
mokanderne. I en af redegørelserne, som er svar på en række spørgsmål til Sølunds
kendskab til magtanvendelsesbestemmelserne, orienterer Sølund om, at de har besluttet
at udskifte Ruko-låse med et vridersystem i en boenheds terrassedøre.
Tilsynsbesøgene afdækker desuden en lang række andre forhold omkring magtanvendel-
se, pædagogik m.m. Desuden opholder en enkelt beboer sig i en bolig, som ikke er god-
kendt til beboelse og heller ikke godkendt som bolig af socialtilsynet. Boligen ligger i en
kælder og består blandt andet af et gennemgangsrum til bygningens depot- og teknikrum.
Tilsynsrapporten sendes i høring 27. november 2017 og samtidig indkaldes Sølund til dia-
logmøde 5. december 2017. Udkast til tilsynsrapport giver et billede af et ganske betyde-
ligt omfang af problemstillinger. Høringsfristen fastsættes til 11. december 2017.
Sølunds ledelse giver en uddybende redegørelse til tilsynet på dialogmødet 5. december
2017, og ledelsen forholder sig her generelt meget skeptisk til beboernes ret til selvbe-
stemmelse og socialtilsynets krav til overholdelse af regler for magtanvendelse og friheds-
berøvelse.
På dialogmødet oplyser Sølund også, at de nu er i gang med at udskifte Rukolåse med
vridersystem i en bestemt boenhed. Dette er foranlediget af, at socialtilsynet, på et af
tilsynsbesøgene, har opfordret personalet til at udlevere nøgler til de beboere, som ville
kunne håndtere udgang gennem terrassedør på hensigtsmæssig facon.
På anmodning fra Sølund forlænges fristen for at indsende høringssvar til 18. december
2017.
Landsbyen Sølund indsender et omfangsrigt høringssvar 18. december 2017, inklusiv for-
slag til konkrete handlinger.
24. januar 2018 sender Socialtilsyn Midt agterskrivelse til Landsbyen Sølund, hvor Social-
tilsyn Midt varsler følgende fire påbud:
1) Tilbuddets ledelse og medarbejdere skal gennemføre kompetenceudvikling
i reglerne for magtanvendelse
2) Tilbuddet skal redegøre for, hvordan kompetenceudviklingen vil blive
implementeret i praksis
3) Tilbuddet skal redegøre for, hvordan de vil sikre, at borgeres
selvbestemmelsesret bliver overholdt
4) Tilbuddet skal dokumentere, at alle borgere bor i boliger, der er godkendt
til beboelse og godkendt af socialtilsynet
Side 2
§71, Alm.del - 2017-18 - Bilag 72: Kopi af SOU alm. del - svar på spm. 186 om ministeren vil oversende en redegørelse for sagen vedr. bostedet Sølund, som ifølge Socialtilsyn Midt ikke længere må låse havedøre og sætte hasp på havelågerne for at beskytte svært udviklingshæmmede beboere, fra børne- og socialministeren
1864735_0003.png
Side 3
§71, Alm.del - 2017-18 - Bilag 72: Kopi af SOU alm. del - svar på spm. 186 om ministeren vil oversende en redegørelse for sagen vedr. bostedet Sølund, som ifølge Socialtilsyn Midt ikke længere må låse havedøre og sætte hasp på havelågerne for at beskytte svært udviklingshæmmede beboere, fra børne- og socialministeren
1864735_0004.png
Socialtilsyn Midt inviterer samtidig Sølunds ledelse til et dialogmøde 1. februar 2018, hvor
agterskrivelse og rapport kan drøftes yderligere.
Socialtilsyn Midt tilretter rapport efter gennemgang af indsendte bilag og kommentarer og
afslutter rapporten den 25. januar 2018. Herefter kan rapportens temaer læses på Til-
budsportalen.
1. februar 2018 holdes dialogmøde med Landsbyen Sølund og ledelsesrepræsentant fra
Skanderborg Kommune. Rapport og agterskrivelse uddybes og drøftes.
7. februar 2018 sender Landsbyen Sølund et høringssvar til agterskrivelsen.
8. februar 2018 beder Socialtilsyn Midt om landsbylederens uddybende kommentar til et
afsnit i Sølunds høringssvar til agterskrivelse, se bilag 1.
12. februar 2018 svarer landsbylederen, se bilag 2.
12. februar 2018 fremsendes endelig afgørelse om skærpet tilsyn på Sølund. På baggrund
af indsendt høringssvar og redegørelser + dialogmøde, kan socialtilsynet frafalde to på-
bud. Herefter fremgår følgende to påbud af endelig afgørelse:
1. Tilbuddets ledelse og medarbejdere skal gennemføre kompetenceudvikling
i reglerne for magtanvendelse
2. Tilbuddet skal dokumentere, at alle borgere bor i boliger, der er godkendt
til beboelse og godkendt af socialtilsynet
Frist for opfyldelse af påbud 1 og 2 er henholdsvis 12. maj 2018 og 1. april 2018.
Socialtilsyn Midt indleder opfølgning på påbuddene umiddelbart efter udstedelse og har i
øvrigt fortsat dialog med Landsbyen Sølund om en række forhold, herunder nye oplysnin-
ger om opsatte låger m.m.
Redegørelse udarbejdet den 21. februar 2018
Side 4
§71, Alm.del - 2017-18 - Bilag 72: Kopi af SOU alm. del - svar på spm. 186 om ministeren vil oversende en redegørelse for sagen vedr. bostedet Sølund, som ifølge Socialtilsyn Midt ikke længere må låse havedøre og sætte hasp på havelågerne for at beskytte svært udviklingshæmmede beboere, fra børne- og socialministeren
1864735_0005.png
[Bilag 1 til redegørelsen]
Kære Lone
Socialtilsynet kvitterer hermed for modtagelsen af jeres høringssvar.
Inden socialtilsynet træffer endelig afgørelse i sagen, vil vi gerne anmode om en uddybning i forhold
til påbud 3. I høringssvaret på side 7 skriver I følgende:
”På dialogmødet udtrykte Landsbyen Sølund også en oplevelse af, at socialtilsynet har et særligt
individ rettighedsfokus i tilsynets problematisering af, at tiltag over for individer og individers adfærd
ikke må få rammesættende indvirkning på medbeboere. Dette individ fokus synes ikke foreneligt
med de pragmatiske løsninger, der indimellem skal til, for at flere individer kan bo sammen – ofte
på begrænset plads. En meget dogmatisk efterlevelse af individrettigheder, kan i sidste ende blive
underminerende for drift af botilbud til borgere med særlige udfordringer, som samtidig bygger på
fælleskaber med ligesindede og imødekommelse af sociale behov og imødegåelse af ensomhedspro-
blematikker”.
Socialtilsynet vurderer, at ovenstående afsnit skaber uklarhed om, hvorvidt Landsbyen Sølund reelt
har til hensigt at sikre borgernes selvbestemmelsesret, eller om hensynet til driften, fællesskabet,
økonomiske rammer og pragmatiske løsninger vejer tungest og dermed berettiger at selvbestem-
melsesretten tilsidesættes. Socialtilsynet vil gerne have jeres vurdering af dette.
Herudover vil Socialtilsynet gerne anmode om følgende oplysninger vedrørende de fire borgere, hvor
I har behov for at regulere adgangen til vand, fordi der er tale om ukontrollerbart sundheds-
/livstruende væskeindtag:
Borgers navn/bo-enhed
Hvilken foranstaltning er der tale om?
I hvilket tidsrum anvendes foranstaltningen?
Hvad er formålet?
Har der været forsøgt med andre mindre indgribende metoder?
Hvordan (hvis muligt) arbejdes der pædagogisk for at undgå foranstaltningen?
Hvordan sikres det, at borger altid har adgang til vand og drikke?
Foreligger der tilladelse eller andet fra kommunen (medsend kopi)
Foreligger der lægefaglig vurdering i forhold til nødvendigheden af foranstaltningen (med-
send kopi)
10) Andet relevant (fx at borger er blebruger og aldrig bruger toilettet)
Socialtilsynet vil gerne have jeres stillingtagen til dette senest mandag d. 12.2.2018.
Herefter vil der blive truffet endelig afgørelse.
1)
2)
3)
4)
5)
6)
7)
8)
9)
Side 5
§71, Alm.del - 2017-18 - Bilag 72: Kopi af SOU alm. del - svar på spm. 186 om ministeren vil oversende en redegørelse for sagen vedr. bostedet Sølund, som ifølge Socialtilsyn Midt ikke længere må låse havedøre og sætte hasp på havelågerne for at beskytte svært udviklingshæmmede beboere, fra børne- og socialministeren
1864735_0006.png
Med venlig hilsen
Ulla B. Andersen
Tilsynschef
Socialtilsyn Midt
Mobil: 20 15 21 14
Mail:
[email protected]
Papirfabrikken 38, 8600 Silkeborg
www.tilsynmidt.dk
Vi gør en forskel for de mest udsatte borgere i Danmark!
Vi arbejder for, at der er trygge, sociale tilbud
Vi sikrer faglighed og kvalitet på sociale tilbud
Side 6
§71, Alm.del - 2017-18 - Bilag 72: Kopi af SOU alm. del - svar på spm. 186 om ministeren vil oversende en redegørelse for sagen vedr. bostedet Sølund, som ifølge Socialtilsyn Midt ikke længere må låse havedøre og sætte hasp på havelågerne for at beskytte svært udviklingshæmmede beboere, fra børne- og socialministeren
1864735_0007.png
[Bilag 2 til redegørelsen]
Fra:
Lone Bahnsen Rodt
Sendt:
12. februar 2018 11:51
Til:
'[email protected]' <[email protected]>
Cc:
Elin Daugaard <[email protected]>; Carsten Johnsen
<[email protected]>; Anne-Marie Kruse <[email protected]>; Lars-
Peter Mølgaard Frandsen <[email protected]>; Lis Kaastrup
<[email protected]>; Annette Frederiksen <[email protected]>; Jette
lund Lorenzen <[email protected]>; Lone Bahnsen Rodt
<[email protected]>
Emne:
Uddybning vedr. høringssvar på påtænkt skærpet tilsyn og påbud
Att. Ulla Bitsch Andersen
Hermed vedlagt begrundelser for iværksættelse af foranstaltninger, der begræn-
ser den enkelte beboers selvbestemmelsesret (lukning af vandtilførsel) hos i alt 5
beboere.
I tidligere høringssvar på påtænkt skærpet tilsyn og påbud, er der formuleret, at
der udover re-vurdering af foranstaltninger omkring lukning af vand over for 4
beboere, tillige var 2 beboere, hvor praksis var/er at lukke for bruseren på grund
af tvangspræget adfærd i forhold til bad/leg med vand. Den ene af disse (beboer
i BE 14), er der fundet en anden løsning, som ikke indbefatter indgriben i selvbe-
stemmelsesretten, hvorfor der ikke længere er en lukningsinstallation i brug.
I forhold til at imødekomme socialtilsynets behov for at få klarhed over, om
Landsbyen Sølund med nedenstående valgte formulering:
”På dialogmødet udtrykte Landsbyen Sølund også en oplevelse af, at socialtilsynet har et
særligt individ rettighedsfokus i tilsynets problematisering af, at tiltag over for individer og
individers adfærd ikke må få rammesættende indvirkning på medbeboere. Dette individ
fokus synes ikke foreneligt med de pragmatiske løsninger, der indimellem skal til, for at
flere individer kan bo sammen – ofte på begrænset plads. En meget dogmatisk efterlevel-
se af individrettigheder, kan i sidste ende blive underminerende for drift af botilbud til
Side 7
§71, Alm.del - 2017-18 - Bilag 72: Kopi af SOU alm. del - svar på spm. 186 om ministeren vil oversende en redegørelse for sagen vedr. bostedet Sølund, som ifølge Socialtilsyn Midt ikke længere må låse havedøre og sætte hasp på havelågerne for at beskytte svært udviklingshæmmede beboere, fra børne- og socialministeren
1864735_0008.png
borgere med særlige udfordringer, som samtidig bygger på fælleskaber med ligesindede
og imødekommelse af sociale behov og imødegåelse af ensomhedsproblematikker”.
dermed mener sig berettiget til, at ”tilsidesætte den enkeltes selvbestemmelses-
ret af hensyn til driften, fællesskabet, økonomiske rammer og pragmatiske løs-
ninger”,
er det nu ganske tydeligt og helt klart for os, at dette ikke er en
fortsat vej at gå.
Hensigten med ovenstående formulering var netop at vise det-
te. Men også problematisere, at når der ikke kan udvises pragmatisme, som for-
udsætning for at mennesker generelt – og i særdeleshed i vores tilfælde, hvor det
gælder mennesker med svære adfærdsmæssige udfordringer - kan bo og eksiste-
re sammen (og i vid udstrækning have gavn af det), vil der være opgaver, vi som
udfører med en grundlæggende pædagogisk tilgang til fællesskabet, som livsdue-
ligt fundament, ikke vil kunne varetage fremover, alene fordi vi vil skulle afson-
dre/afskærme
individer
fra fællesskabet.
Store dele af Landsbyen Sølund er og har været baseret på at rumme mennesker
i meningsgivende fællesskaber, trods deres særlige (udfordrende) og individuelle
behov.
Myndighed/køberkommuner vil med socialtilsynets forventning/krav til os
om til hver en tid, at efterleve den enkeltes selvbestemmelsesret, i yderste kon-
sekvens blive mødt med et modkrav om at etablere/købe regulære fysiske en-
keltmandsforanstaltninger (boliger for sig selv) med dertilhørende selvstændige
personaleressourcer. Vel vidende, at denne løsning og dette perspektiv for
Landsbyen Sølunds reelle mulighed for at efterleve ovenstående til hver en tid,
ikke vurderes realistisk og gennemførbart fra den ene dag til den anden, skriver vi
derfor også således i vores høringssvar:
”Landsbyen Sølund ser sig således ikke i stand til at imødekomme tilsynets formulerede
mål om sikring af, at tiltag over for individer eller disses adfærd ikke får rammesættende
indvirkning på øvrige i alle fremtidige henseender. Vi vil fremadrettet arbejde med en
skriftlig tydeliggørelse af hvad og hvilke tiltag der er foretaget i forhold til den enkelte, før
der skrides til et rammesættende tiltag, som evt. kan berøre medbeboere (eksempel her-
på i bilag B)”.
Side 8
§71, Alm.del - 2017-18 - Bilag 72: Kopi af SOU alm. del - svar på spm. 186 om ministeren vil oversende en redegørelse for sagen vedr. bostedet Sølund, som ifølge Socialtilsyn Midt ikke længere må låse havedøre og sætte hasp på havelågerne for at beskytte svært udviklingshæmmede beboere, fra børne- og socialministeren
1864735_0009.png
Vi ser hermed frem til at modtage socialtilsynets endelige afgørelse.
Med venlig hilsen
Lone Bahnsen Rodt
Leder af Landsbyen Sølund
8794 8200 • 2934 5920
- liv I f ællesskab
[email protected]
Landsbyen Sølund
Administrationen • Dyrehaven 10 • 8660 Skanderborg
www.solund.dk
Side 9