Tilsynet i henhold til grundlovens § 71 2017-18
§71 Alm.del Bilag 72
Offentligt
1864734_0001.png
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.socialministeriet.dk
.dk
Sagsnr.
2018 - 392
Doknr.
553217
Dato
07-03-2018
Folketingets Social-, Indenrigs- og Børneudvalg har d. 15. januar 2018 stillet følgende
spørgsmål nr. 186 (alm. del) til børne- og socialministeren, som hermed besvares
endeligt. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 186:
”Ministeren
bedes oversende en redegørelse for sagen vedr. bostedet Sølund, som
ifølge Socialtilsyn Midt ikke længere må låse havedøre og sætte hasp på havelågerne
for at beskytte svært udviklingshæmmede beboere. Herunder ønskes en detaljeret
redegørelse for Tilsyn Midts begrundelser for, at låsene skal udskiftes med såkaldte
drejelåse, så beboerne selv kan låse dørene op. Spørgsmålet stilles bl.a. på baggrund
af artiklen på TV2.dk den 14. januar 2018 ”Søstre vil have deres retarderede brødre
låst inde - frygter
for deres liv.”
Svar:
I forlængelse af min foreløbige besvarelse af 8. februar 2018 fremsender jeg hermed
min endelige besvarelse af spørgsmålet, sammen med følgende:
1. Den ønskede redegørelse fra Socialtilsyn Midt vedrørende sagen om Lands-
byen Sølund (bilag 1),
2. Det brev, jeg har fået fra Skanderborg Kommune, hvor både kommunen og
Landsbyen Sølund kommenterer på redegørelsen (bilag 2)
3. En supplerende redegørelse fra Socialtilsyn Midt, hvor de giver et gensvar på
kommentarer fra Skanderborg Kommune/Landsbyen Sølund (bilag 3).
Som det fremgår af såvel tilsynets redegørelse som af kommentarerne fra kommunen
og Landsbyen Sølund, har tilsynet alene truffet afgørelse om, at Landsbyen Sølund
skal underlægges skærpet tilsyn, og i den forbindelse givet to konkrete påbud, nemlig
påbud om, at tilbuddets medarbejdere og ledelse skal gennemføre kompetenceudvik-
ling i reglerne for magtanvendelse, samt at tilbuddet skal dokumentere, at alle borgere
bor i boliger, der er godkendt til beboelse og godkendt af socialtilsynet.
Skanderborg Kommune oplyser i det fremsendte brev, at kommunen og Landsbyen
Sølunds ledelse aktuelt er i gang med at efterleve disse påbud. Det fremgår desuden
af såvel redegørelsen som Landsbyen Sølunds kommentarer hertil, at Landsbyen
Sølund under det samlede tilsynsforløb har iværksat tiltag som opfølgning på spørgs-
mål og henstillinger fra tilsynet, herunder udskiftning af Rukolåse med drejelåse på en
boenheds terrassedøre.
Det fremsendte materiale viser, at der har været tale om et langt tilsynsforløb, som
blev startet op i august 2017, og at der undervejs har været en del kommunikation og
§71, Alm.del - 2017-18 - Bilag 72: Kopi af SOU alm. del - svar på spm. 186 om ministeren vil oversende en redegørelse for sagen vedr. bostedet Sølund, som ifølge Socialtilsyn Midt ikke længere må låse havedøre og sætte hasp på havelågerne for at beskytte svært udviklingshæmmede beboere, fra børne- og socialministeren
møder mellem Landsbyen Sølund og tilsynet. Det fremgår også af de kommentarer,
Skanderborg Kommune og Landsbyen Sølund har indsendt, samt af tilsynets gensvar
herpå, at der ikke er fuld enighed om forløbet. Denne uenighed omhandler dog ikke de
centrale konklusioner i sagen, nemlig omfanget af de givne påbud og kommu-
nens/tilbuddets efterlevelse heraf. Jeg har desuden noteret mig, at Socialtilsyn Midt i
deres
seneste redegørelse, vedlagt som bilag 3, har tilkendegivet følgende: ’Socialtil-
syn Midt kan konstatere en lang række uoverensstemmelser mellem Landsbyens
Sølunds redegørelse og socialtilsynets oplevelse af forløbet. Socialtilsyn Midt vil drøfte
uoverensstemmelserne med Landsbyen Sølund på et fremtidigt møde.’.
Jeg vil derfor
ikke kommentere nærmere på de konkrete uoverensstemmelser.
Det er dog min vurdering, at den utilfredshed, som kommunen og tilbuddet giver ud-
tryk for, i høj grad afspejler det forhold, at Landsbyen Sølund oplever udfordringer
med at tilgodese omsorgspligten overfor tilbuddets beboere inden for de rammer, som
magtanvendelsesreglerne sætter for indgreb i den personlige frihed.
Som det er spørgeren bekendt, skal vi her til foråret drøfte opfølgningen på det ser-
viceeftersyn, som regeringen netop har gennemført af magtanvendelsesreglerne. Det
er mit håb, at vi her kan opnå enighed om at skabe større klarhed om reglerne og
derved understøtte personalet på tilbud som Landsbyen Sølund i at sikre borgernes
omsorg, værdighed og sikkerhed, uden unødige indgreb i selvbestemmelsesretten.
Med venlig hilsen
Mai Mercado
Bilag:
Bilag 1: Redegørelse fra Socialtilsyn Midt
Bilag 2: Kommentering på redegørelse fra Skanderborg Kommune
Bilag 3 - Supplerende redegørelse fra Socialtilsyn Midt - gensvar på kommentarer fra
Skanderborg Kommune og Landsbyen Sølund
2