Tilsynet i henhold til grundlovens § 71 2017-18
§71 Alm.del Bilag 18
Offentligt
1823897_0001.png
SKABELON
Lokal Partnerskabsaftale
Afdelingens navn:
Børne
og Ungdomspsykiatri Odense - Universitetsfunktion (BUP O)
1.
Beskriv, hvordan afdelingen vil sikre
ledelsesfokus, prioritering og organisering
i
partnerskabet
Milepæle relevante for afdelingerne fra den overordnede partnerskabsaftale
Januar 2015: samtlige afdelinger har indgået partnerskabsaftale med sygehusledelsen
Afdelingernes partnerskabsaftale er et tema på alle bilaterale møder mellem sygehusledelsen og de
enkelte afdelingsledelser
Hver afdeling har haft forebyggelse af tvang som tema på ledermøderne mindst 4 gange årligt
Marts 2017: Partnerskabsaftaler mellem afdelingerne og sygehusledelsen evalueres
Sygehusledelsen deltager årligt i mindst en auditering af tvang på hver afdeling
Forpligtelser fra den overordnede partnerskabsaftale
Afdelingernes ledelsesgruppe skal fungere som styregruppe for indsatsen.
Lokalt i forebyggelsen skal tvang tænkes i sammenhænge og samarbejde mellem døgnpsykiatrien og
den ambulante psykiatri samt i inddragelse af patienter og pårørende
Nedsættelse af lokal projektgruppe (Task force) bestående af:
Oversygeplejerske Lene Granhøj
Funktionsleder Trine Zier, Bro, Døgn- og Dagafsnit
Behandlingsansvarlig overlæge Mette Scheel
Hincke, Døgn
og Dagafsnit
Socialpædagog, AMIR Jim S. Scherning, Døgn
og Dagafsnit
Spl. Marit Neve Døgn- og Dagafsnit
Ergoterapeut Jonas Edison Holm, Døgn
og Dagafsnit
YL Jeppe Plesner amb.
Spl., AMIR Mia Høj, amb.
Adhoc tilknytning:
Ledende overlæge Kurt Memmert
Afdelingslæge Unge delen: Gitte Falcher Madsen
Projektgruppen varetager undervisningstilbud, arbejder systematisk med undersøgelse og
anvendelse af interventionsmuligheder samt overvåger indkøb af materiale.
Projektgrupper er ansvarlig for indhentning af data, kvantitativt og kvalitativt.
Detaljeret projektplan med kobling af de eksisterende indsatser og milepæle udarbejdes.
1
BUP Odense vil sikre ledelsesfokus, prioritering og organisering vha.
nedenstående:
Afdelingens afdelingsledelse og samlede ledergruppe er styregruppe.
§71, Alm.del - 2017-18 - Bilag 18: Henvendelse af 24/11-17 fra Psykiatrien i Region Syddanmark om svarbrev på 1-års opfølgning på § 71-tilsynets uanmeldte besøg hos Børne- og Ungdomspsykiatri Odense, Døgn-dagafsnit BUP-O, fredag den 30/1-2015
Koncept for Døgnpsykiatri
I forbindelse med oprettelsen af integreret afsnit, udvidelsen af aldersgruppen og forøgelse
af patienter fra 8 til 22 patienter 1.9.2013 er der opstået et nyt
”speciale” i BUP Odense
(herunder at arbejde i skærmet afsnit) inden for Børne - og Ungdomspsykiatri og nye krav
for sundhedspersonalets videns og virkefelt (kompetencefelt 6-19år).
At arbejde i skærmet afsnit giver personalet nye udfordringer og nye arbejdsforhold, der
betinges af observationsniveauerne 2-3.
Personalet skal være i umiddelbar nærhed og arbejde med skærmning i henhold til
Koncept for Døgnpsykiatri.
Dette betyder at personalet skal opholde sig i samme miljø som patienter med mulig
meget svær psykopatologi i længere tid. Ligeledes koncentreres forholdene for
patienterne, da de ikke kan forlade miljøet. Det udfordrer personalet, aktiviteterne skal
både være dæmpende/”bremse” og aktiverende,
”speeder”
på samme tid til forskellige
patienter.
Personalets kompetencefelt
Personalet arbejder med kontaktpersonsystemet i teambaserede enheder (Børneteam,
Ungeteam, Spiseteam og skærmet del), men skal kunne agere i, lave observationer og
tage kompetente beslutninger inden for alle områder.
Psykiatriloven er gældende for alle, men forældreansvarsloven anvendes i større
udstrækning ved børneteamet og der er forskellige regler for inddragelse og
medbestemmelse i forhold til alder. Patienter der er 18 år er myndige og kan selv træffe
beslutninger.
Overlægen er behandlingsansvarlig og de vagtgående yngre læger arbejder på delegeret
ansvar. Lægen er ansvarlig for behandlingsplanen jf. gældende retningslinje og denne er
retningsgivende for behandlingen.
Ledelsens milepæle/målepunkter:
1.
Anvendelse af tvang monitoreres hver måned og offentliggøres i
afdelingsledelsens nyhedsbrev.
2.
Ledergruppen (styregruppen)og kvalitetsudvalget samler op på alle målepunkter
og succeskriterier x 4 årligt januar, april, august og november.
Ledelse/struktur
Nedbringelse af tvang, partnerskabsaftale skal være fast pkt. : Ledermøder x1 måned,
kvalitetsudvalg hver anden måned. Amirmøder hver måned. Partnerskabsaftalen om
nedbringelse af tvang er en del af Døgn- og dagafsnittets mission og vision 2015 og
drøftes på personalemøder hver måned.
På alle nævnte møder vurderes ovennævnte målepunkter
Etablering af fast samarbejde med Psyk info og PIO, Odense. Der afholdes kvartalvise
møder med lokal task force projekt gruppe. Implementeres senest 1.maj 2015.
Etablere fast årligt møder med patient- og pårørendeforeningerne og afdelingsledelsen.
Implementeres fra 2015 sommer.
Succeskriterium 1:
Nedbringelse af bæltefikseringer
Arbejdshypotese:
Nedbringelse af bæltefikseringer er afhængig af specielle tiltag i forhold til
medinddragelse af patienter og pårørende.
2
§71, Alm.del - 2017-18 - Bilag 18: Henvendelse af 24/11-17 fra Psykiatrien i Region Syddanmark om svarbrev på 1-års opfølgning på § 71-tilsynets uanmeldte besøg hos Børne- og Ungdomspsykiatri Odense, Døgn-dagafsnit BUP-O, fredag den 30/1-2015
Anvendelse af tvang (bæltefiksering) knytter sig til få cpr. nr. i den skærmede del i
den integrerede afdeling med flere patienter på skærmningsnivevau 2 + 3 og det
skaber en særlig udfordring
Tiltag:
Undersøge og afklaring af evt. indførelse BVC Brøset.
Tiltagene beskrevet under succeskriterier 3 og 4 forventes samlet at medvirke til
nedbringelse af bæltefikseringer.
Evaluering:
Kvantitativ:
Antal af bæltefikseringer følges på både diagnoser, cpr.nr., og
tidspunktet på døgnet og opgøres månedsvis.
Kvalitativ:
Evalueres fælles med succeskriterium 2 i fokusgruppeinterview, som
beskrevet under succeskriterium 3+ 4
Succeskriterium 2:
Nedbringelse af tvangsindlæggelser
Arbejdshypotese:
Samarbejdet med det ambulante område kan modvirke en forværring af lidelse og
optimeres, så tvangsindlæggelse undgås
Dagpatienttilbud forebygger tvangsindlæggelse
Indsatsen er afhængig af specielle tiltag i forhold til medinddragelse af patienter og
pårørende.
Tiltag:
Fælles for succeskriterium 2 og 3:
Undersøgelse af hvor mange patienter tvangsindlægges fra et udvalgt ambulant område, f.
eks. Det affektive. Hvor mange akut? Der gennemføres journalaudit på alle
tvangsindlæggelser i perioden 1.1. - 31.12.14 senest april 2015. Task force projektgruppe
er ansvarlig.
Erfaringer fra DIPA projektet danner grundlag for indsatser. Alle punkter er ny
implementering og planlægges derfor
i trin først ”kendskab”
og herefter
”anvendelse”:
Afdække kendskab og udbrede kendskab til ”Motivations
skabende samtaler”.
Udføres i 2015, herefter stillingtagen til kompetenceudvikling.
Afdække kendskab
til ”Miljøterapeutisk
trappe” i samarbejde med kommunen.
Afdækning skal foregå i 2015
Undersøge mulighed for at kunne indføre 1 Brugerstyret seng til selvskadende
pt./personlighedsforstyrrede. Det undersøgende arbejde foregår i 2015 mhp.
indførelse fra 1.1.2016
Udbrede kendskab til og anvendelse af forhåndstilkendegivelser i 2015 og frem
Forberede indførelse af forløbskoordinationsfunktion i 2015. Der forventes at kunne
ansætte en person primo 2015.
Evaluering:
Kvantitativ: Antal af tvangsindlæggelser følges månedsvis på diagnoser og CPR. nr.
Følges fra 1.1.2015
Kvantitativ: Antal af anvendte forhåndsaftaler. Gøres op fra 1.1. 2016
Kvalitativ undersøgelse i form af fokusgruppeinterview, der gennemføres hvert
halve år for periodens indlagte patienter, hvor der har været anvendt tvang.
Tilsvarende gennemføres interview for de pårørende til omtalte patienter.
3
§71, Alm.del - 2017-18 - Bilag 18: Henvendelse af 24/11-17 fra Psykiatrien i Region Syddanmark om svarbrev på 1-års opfølgning på § 71-tilsynets uanmeldte besøg hos Børne- og Ungdomspsykiatri Odense, Døgn-dagafsnit BUP-O, fredag den 30/1-2015
1823897_0004.png
Succeskriterium 3:
Kompetenceudvikling
Arbejdshypotese:
Når personalet opnår mere viden om vurderingsredskaber, mønstergenkendelse og
interventionsmuligheder kan anvendelsen af tvang nedbringes..
Tiltag:
Indsatsen er beskrevet under succeskriterium 2
og uddybes i pkt. 2 ”Udvikling af
medarbejdernes kompetencer”.
Evaluering:
Audit med fokus på anvendelse af tvang afholdes hver måned i 10 mdr. og der
opsamles i en årsevaluering og herudfra opstilles justeret handleplan for det næste
år. Denne indeholder status på kompetenceudviklingen og planlægning af ny
indsatser.
Task forcegruppen samler observationerne, skaber erfaringsdannelse og sikrer en
systematisk og etisk forsvarlig indsats i arbejdet med nedbringelse af anvendelse af
tvang.
Succeskriterium 4:
Inddragelse
af patienter og pårørende
Arbejdshypotese
Indsatsen er afhængig af specielle tiltag i forhold til medinddragelse af patienter og
pårørende, for at vi kan lykkes med at nedbringe behovet for anvendelse af tvang.
Tiltag:
Implementeringen af den nye
”Patient
og pårørende politik
2014”
integreres i indsatsen,
herunder et målrettet fokus på recovery og rehabilitering, og herunder at arbejde med
patientens egne mål.
Personale, patienter og pårørende opnår øget kendskab og der sker en
implementering af
www.Minvej.dk.
Koordinere psykoedukation til patienter og pårørende med ”En af os” kampagnen i
samarbejde med Psyk. Info. Herunder at undersøge og afdække mulighed for at
anvende de sociale medier, incl. anvendelse af apps. Proces med afdækning og
undersøgelse i 2015
Alle patienter tilbydes eftersamtaler efter enhver tvangsforanstaltning. Mål 90 % i
2015.
Patienter og pårørende inviteres med til evalueringsmøde af audit med fokus på
anvendelse af tvang 2014. Afholdes senest 1.4.2015
Proces i hele 2015.
Evaluering:
4
§71, Alm.del - 2017-18 - Bilag 18: Henvendelse af 24/11-17 fra Psykiatrien i Region Syddanmark om svarbrev på 1-års opfølgning på § 71-tilsynets uanmeldte besøg hos Børne- og Ungdomspsykiatri Odense, Døgn-dagafsnit BUP-O, fredag den 30/1-2015
1823897_0005.png
Kvantitativ:
Målopfyldelse på Audit på eftersamtaler: 95% v. udgangen af 2016. (lovkrav
100 %)
Delmål: Der ses årligt en relativ stigning i antallet af afholdte eftersamtaler i forhold til
antallet af tvangsforanstaltninger. Følges hver måned af Styregruppen.
Kvalitativ:
Emne for 2 Fokusgruppeinterview efter LUP 2014 i både Døgn & Dagafsnit og
ambulatorierne:
1) Fokus på forebyggelse af tvang.
2) Recovery og rehabilitering.
2.
Beskriv udvikling af
medarbejdernes kompetencer
med relevans for partnerskabet
Ingen afdelingsspecifikke milepæle fra den overordnede partnerskabsaftale. Afventer overordnet
handleplan for området
Forpligtelser fra den overordnede partnerskabsaftale
Afdelingerne forpligtes til at medvirke i de kompetenceudviklingstiltag, som er nærmere beskrevet i
den overordnede partnerskabsaftale.
Personalets øgede viden om og forståelse for skærmning og de fysiske rammer kan give
mulighed for kvalificerede vurderinger forebyggende og akut i forhold til de mest akutte
patienter og dermed medvirke til nedbringelse af tvang.
Kontaktpersonordningen skaber gode betingelser for observationer knyttet til den enkelte
patient, men kan stille den enkelte sundhedsfaglige medarbejder alene i forhold til
overordnede tiltag til nedbringelse af tvangsforanstaltninger. Taskforce gruppen skal sikre
opsamling og videndeling kan foregå både i den kliniske hverdag og til supervision og
personaletræning.
Målrettet kompetenceudvikling af yngre læger og indførelse af aftenstuegang i Døgnafsnit
med mulighed for læring og sparring for yngre læger
Tiltag:
Fremmødeplan justeres op, detaljeret introduktion af nyt personale, skal køre efter fast
skabelon/program.
Alle nye medarbejdere gennemfører regionens konflikthåndterings uddannelsen < 1 år
efter ansættelsen.
Kompetence udviklingsforløb gennemført juni 2014, og der bygges ovenpå dette med
nedenstående:
Særlige indsatser:
1. Øge viden om lovgivning:
Undervisning i Psykiatriloven til det kliniske personale, der afvikles undervisning for alle
læger og for plejepersonalet tilknyttet Døgnafsnittet og/eller er vagtgående. Afvikles i
første halvdel af 2015 og kontinuerligt.
2. Fælles undervisning for personale i Ambulant og Døgnbehandling med fokus på:
Patienter med personlighedsforstyrrelse.
Patienter med selvskadende adfærd
Patienter med spiseforstyrrelser.
Undervisning i observation og interventionsmuligheder
Undervisning til klinisk personale i recovery og rehabiliteringsbegrebet.
Efteruddannelse af fysioterapeut og ergoterapeut i sansestimulation.
Personalet deltager, hvor det er relevant, dette besluttes af nærmeste leder.
Undervisningen planlægges og afvikles i løbet af 2015-16.
5
§71, Alm.del - 2017-18 - Bilag 18: Henvendelse af 24/11-17 fra Psykiatrien i Region Syddanmark om svarbrev på 1-års opfølgning på § 71-tilsynets uanmeldte besøg hos Børne- og Ungdomspsykiatri Odense, Døgn-dagafsnit BUP-O, fredag den 30/1-2015
1823897_0006.png
1. Supervision og personale træning fortsættes efter gældende retningslinje.
2. Implementering af Kognitiv grunduddannelse(implementering af erfaringer fra
DIPA).
Personalet uddannes efter en særlig fordelingsnøgle, forventes at alle i Døgnafsnit
og ambulatorier har gennemført en mindre lokal grunduddannelse eller anden
kognitiv uddannelse inden 2018. Planlægges i første halvdel af 2015 med opstart
september 2015.
3. Fortsætte eksisterende fælles træning i anvendelse af tvang, simulationstræning i
samarbejde med afd. P fortsættes. Obligatorisk for Døgn
og ambulatoriets
kliniske personale. Skal gennemføres min. x 1 hver andet år.
4. Der undersøges behov for: Opkvalificering i Udredning, behandling og aflastning:
F.eks. PSE (Present State Examination) og andre vurderingsredskaber, der kan
skabe forståelse for den enkeltes patients behov for vejledning og støtte.
Undersøgelsen af dette foregår i regi af Taskforce i anden halvdel af 2015.
Evaluering:
Læringsmiljø og erfaringsdannelse:
Audit med fokus på anvendelse af tvang, opsamling på tendenser og nye
læringsmål, fokus er at arbejde med mønstergenkendelse
Der arbejdes med udgangspunkt i en viden om hele forløbet: (Prodromal fasen,
observationer og videndeling, interventioner, skærmning, tilbudt P.N.- medicin,
afledning og/eller andre interventionsmuligheder) samt selve anvendelsen af tvang:
(Fastholdelser, medicin med tvang, tvangsfiksering, patientrådgiver, eftersamtaler,
dokumentation, tvangsprotokol, tilsyn og efterprøvning). Der søges at skabe et
læringsmiljø, hvor kvalitet og etiske retningslinjer, fremmes og styrkes via
undervisning og audit.
Evaluering af undervisning:
Funktionslederen i både Døgnafsnit og ambulatorium udfylder status på gennemført
uddannelse og medvirken i ovennævnte punkter ved den årlige MUS med den
enkelte medarbejder, og der gøres overordnet kvantitativt (hvor mange har
gennemført kurser/uddannelse) status årligt i december i Styregruppen (=
ledergruppen).
Evaluering af undervisningsindsatsen måles indirekte via de øvrige indsatsers
succes. Gøres x 1 årligt på de tidligere nævnte parametre.
3.
Beskriv
inddragelse og dialog
med patienter og pårørende i regi af partnerskabet
Milepæle relevante for afdelingerne fra den overordnede partnerskabsaftale
Alle patienter tilbydes eftersamtaler efter enhver tvangsforanstaltning. Der ses årligt en relativ stigning i
antallet af afholdte eftersamtaler i forhold til antallet af tvangsforanstaltninger
Forpligtelser fra den overordnede partnerskabsaftale
Gode erfaringer med forhåndstilkendegivelser spredes i sygehuset og antallet af
forhåndstilkendegivelser øges.
Opsamling af erfaring og læring af eftersamtaler
Spørgsmål vedrørende tvang skal fra 2015 indtænkes som et element i afdelingens
fokusgruppeinterview som foretages i forbindelse med LUP’en
Samlet kobles indsatsen til implementeringen til Psykiatrisygehusets nye
”Bruger
og
pårørendepolitik” og skal ses som løftestang i kommunikationen både til personale og
patienter og pårørende.
6
§71, Alm.del - 2017-18 - Bilag 18: Henvendelse af 24/11-17 fra Psykiatrien i Region Syddanmark om svarbrev på 1-års opfølgning på § 71-tilsynets uanmeldte besøg hos Børne- og Ungdomspsykiatri Odense, Døgn-dagafsnit BUP-O, fredag den 30/1-2015
1823897_0007.png
Tiltag:
Målrettet fokus på recovery og rehabiliterende tilgang og der arbejdes med patientens
egne mål.
Dette gøres bl.a. ved gennemførelse af eftersamtaler og der kobles opsamling og læring
på teamet omkring patienten
Der arbejdes med følgende delmål:
1. BUP-O har dårlig målopfyldelse på auditpunktet: Eftersamtale.
1.step er opfyldelse af dette, da det er et væsentligt grundlag for at kunne arbejde
med læring og forebyggelse ud fra den enkelte patients perspektiv.
2. Etablering af feedback mekanismer både internt, i forhold til patient
og
pårørende, men også på tværs i ambulatorierne og netværket i kommunen samt
den praktiserende læge. 2015 bruges til afdækning af muligheder som ovenover
beskrevet.
3. Implementering af forhåndstilkendegivelser planlægges i løbet af 2015.
4. Særlig indsats for patienter med misbrug/dobbeltdiagnoser:
Ansættelse af forløbskoordinator. (Aktivitetskrav tilknyttet). Der skal udarbejdes
funktionsbeskrivelse primo 2015 og ansættelse skal ske senest 1.4.2015.
5. Indføre 1 brugerstyret seng til særlig målgruppe 1.1.2016.
Særlig indsats: Patientundervisning /Psykoedukation:
Emne: Evnen til at regulere egen tilstand og forhold.
Via personlig sikkerhedsplan og erfaring fra eftersamler afdækkes mulige kognitive
strategier samt anvendelse af interventionsmuligheder (low- high arousal), for at kunne
støtte patienten til hensigtsmæssige strategier, der også på længere sigt kan være nyttige
og udsætte fremtidig anvendelse af tvang samt evt. genindlæggelser med tvang.
OBS. Der skal tages hensyn til specifikke forhold for aldersgrupperne
(udviklingspsykologisk og gruppedynamisk).
Forventes at kunne være forberedt til opstart efteråret 2015.
Evaluering:
4.
Kvalitativ:
Emne for Fokusgruppeinterview efter LUP 2014 i Både Døgn &
Dagafsnit og ambulatorierne: Fokus på forebyggelse af tvang & Recovery og
rehabilitering.
Der vil fremover årligt blive afholdt fokusgruppeinterview som opsamling på LUP.
Kvantitativ:
Opfølgning på opgørelse på patient og pårørendepolitikken i
eksisterende opgørelser
”Patienter inddrages som partnere”.
Kvalitativ:
Opsamling af erfaringer fra afholdte eftersamtaler, udføres af lokal Task
force gruppen kvartalsvis.
Beskriv
fysiske rammer og aktiviteter
i regi af partnerskabet
Milepæle relevante for afdelingerne fra den overordnede partnerskabsaftale
Medio 2015 er resultater og erfaringer fra satspuljeprojekt om fysisk aktivitet til nedbringelse af tvang
integreret på alle sengeafsnit.
I 2015 er der på alle afdelinger varierende og målrettede tilbud om aktivitet
Forpligtelser fra den overordnede partnerskabsaftale
Det tilstræbes at indskrive deltagelse i fysisk aktivitet i behandlingsplanerne
7
§71, Alm.del - 2017-18 - Bilag 18: Henvendelse af 24/11-17 fra Psykiatrien i Region Syddanmark om svarbrev på 1-års opfølgning på § 71-tilsynets uanmeldte besøg hos Børne- og Ungdomspsykiatri Odense, Døgn-dagafsnit BUP-O, fredag den 30/1-2015
1823897_0008.png
Det centrale omdrejningspunkt i patientbehandlingen er patientens behandlingsplan. I
Døgnafsnittet opdateres patientens behandlingsplan minimum hver 14.dag.
For alle patienter i Døgnafsnittet gælder, at der tages stilling til deltagelse i fysisk aktivitet.
Anvendelse af sansestimulation kan forebygge og afværge patienters affekt og aggression
og dermed mindske potentialet for anvendelse af tvang.
Indsatser:
1.
Målrettet indsats med sansestimulation v. ergoterapeut. Særlige midler søges og
første halvdel af 2015 anvendes til planlægning og fastsættelse af
evalueringspunkter.
Undervisning.
Personale: Opdatere viden om sansemodulation. (Low/High Arousal)
Patienter: Lære at modulere og tilpasse hverdagen efter deres sensoriske profil. Lære
at adapterer adfærd eller en given sans for at kunne bedre den habituelle tilstand.
Omgivelser.
Akut sanserum/ Transportabel sanserum
Rullevogn, projektor, kugledyne, musik, balltsikbolde mm.(Muligt stationært sanserum)
Fast projektor, musik, kugledyne, seng generelt SI redskaber i rummet.
Tiltag der træder i kraft ved overførsel fra åben regi til skærm, eller ved direkte
indlæggelse på skærmet afsnit.
Patienten screenes/testes for deres sensoriske bearbejdning.
Ud fra de givne resultater udarbejdes en plan for tiltag der kan tages i kraft såfremt
der opstår en aggiteret adfærd, generel motorisk uro, angst, eller ved behov.
Patienter i åben: (skærmningsniveau 1+2)
Patienter med udpræget motorisk uro, ADHD, aggiteret adfærd eller mulige
psykosomatiske symptomer vil gavne af en screening for den sensoriske
bearbejdning.
Ud fra de givne resultater udarbejdes en plan for intervention. Dette for at støtte
patienten i at modulere den mængde stimuli de kan rumme, og stadig deltage i
betydningsfulde aktiviteter. Ydermere for at hindrer en evt. overflytning til skærmet
afsnit, og deraf potentiel tvangssituation.
Børn:
Alle børn kan have gavn ved indlæggelse, som enten dag eller døgnpatienter at få
lavet en undersøgelse af den sensoriske bearbejdning.
Dette for at facilitere en miljøterapeutisk behandling der tager udgangspunkt i
barnets individuelle kropslige/sociale udvikling
Implementeringen af en sanseintegratorisk intervention vil også kunne forberede
pårørende på evt. tiltag, der kan implementeres i hjemmet for at kunne støtte barnet
i en normalisering af dagligdagen. Dette gennem meningsfulde aktiviteter tilpasset
efter en adaptation af barnets sensoriske modulation.
2.
Ansættelse af fysioterapeut fælles døgn og ambulatorium mhp. Dagbehandling.
Der etableres grupper til både kropsbevidsthed, KRAM og motion. Forventes ansat
senest 1.4.2015 og forberedes første halvdel af 2015.
3.
Erfaringerne fra igangværende projekt
”Nedbringelse af tvang”, der har arbejdet
med fysisk aktivitet implementeres, herunder målrettet anvendelse af multibanen.
4.
Målrettet anvendelse af skærmningsniveauerne 2 + 3. Differentiering af
patientgrupper. Der nedsættes en særlig gruppe til at beskrive denne delindsats,
8
§71, Alm.del - 2017-18 - Bilag 18: Henvendelse af 24/11-17 fra Psykiatrien i Region Syddanmark om svarbrev på 1-års opfølgning på § 71-tilsynets uanmeldte besøg hos Børne- og Ungdomspsykiatri Odense, Døgn-dagafsnit BUP-O, fredag den 30/1-2015
1823897_0009.png
denne beskrivelse skal være klar senest 1.maj 2015 (kobles til pkt. om
sansestimulation)
Evaluering:
Kvantitativ:
Medio 2015 er resultater og erfaringer fra satspuljeprojekt om fysisk aktivitet til
Nedbringelse af tvang integreret på Døgnafsnit
I 2015 er der varierende og målrettede tilbud om aktivitet
Det tilstræbes at indskrive deltagelse i fysisk aktivitet i behandlingsplanerne.
Kvalitativ:
Mål skal afklares inden udgangen af 2015.
5.
Øvrige relevante oplysninger om partnerskabet fx aftaler med kommuner om forebyggelse
og opfølgning mv.
Milepæle relevante for afdelingerne fra den overordnede partnerskabsaftale
1. januar 2015 foreligger en fælles metode for kvalitative gennemgange (audit) af tvangsepisoder
Forpligtelser fra den overordnede partnerskabsaftale
Afdelingerne kan med fordel indtænke forebyggelse af tvang i regi af kommunerne.
En indsats målrettet patienter med misbrug iværksættes.
I projektperioden arbejdes med vidensdeling af tvungen opfølgning
Idebank, der skal arbejdes med i 2015-2016:
Generel videndeling på tværs med kommunerne, herunder anvendelse af
telepsykiatri
Målrettet indsats for patienter med misbrug:
Videndeling på tvungen opfølgning
Ovenstående punkter beskrives i løbet af 2015.
Baseline for afdelingen:
OBS problem med baseline 2013 pga. den store ændring 1.9.13
Nationalt 2 delt baseline < og> 18 år
Data for den enkelte afdeling er endnu ikke udregnet
Indikatorer
Personer berørt af nedenstående
tvangsformer (baseline 2011-2013)
Antal
Tvangsfiksering
Alle former for tvang
Frihedsberøvelse
Beroligende medicin
Fastholdelse
Milepæl
Andel (pct)
Reduceres med 50 %
ift baseline
Reduceres ift baseline
Følges
Følges
Følges
9
§71, Alm.del - 2017-18 - Bilag 18: Henvendelse af 24/11-17 fra Psykiatrien i Region Syddanmark om svarbrev på 1-års opfølgning på § 71-tilsynets uanmeldte besøg hos Børne- og Ungdomspsykiatri Odense, Døgn-dagafsnit BUP-O, fredag den 30/1-2015
1823897_0010.png
Skærmning
Tvangsmedicin
Følges
Følges
Kontaktperson ved løbende henvendelse om den lokale partnerskabsaftale:
Oversygeplejerske Lene Granhøj. Email:
[email protected]
10