Tilsynet i henhold til grundlovens § 71 2017-18
§71 Alm.del Bilag 131
Offentligt
1918403_0001.png
ENDELIG RAPPORT
PSYKIATRISK AFDELING MIDDELFART, AFSNIT P1
§ 71-TILSYNET, FOLKETINGSÅRET 2017/18
Endelig rapport om § 71-tilsynets anmeldte tilsynsbesøg på Psykiatrisk Afdeling
Middelfart, afsnit P1, den 23. april 2018
1. Indledning
Den 23. april 2018 kl. ca. 14.00-15.10 aflagde § 71-tilsynet et anmeldt tilsynsbesøg på
Psykiatrisk Afdeling Middelfart, afsnit P1.
Fra tilsynet deltog formand Karina Adsbøl (DF), næstformand Karen J. Klint (S) og Mads
Fuglede (V). Desuden deltog udvalgssekretær Anne Nygaard Just og udvalgsassistent
Gitte Ravn Jensen.
Tilsynet mødte som aftalt op ved afsnittet og blev vist hen til afsnittet af en sikkerhedsvagt,
der tager sig af sikkerheden ved det ydre areal omkring afdelingen. Besøget startede med
en introduktion til afsnit P1 ved administrerende sygehusdirektør for Psykiatrien i Region
Syddanmark Charlotte Rosenkrantz Josefsen, ledende overlæge Peter Fristed,
afdelingssygeplejerske Elisabeth Winkler Pedersen og AC-fuldmægtig i Psykiatrien i
Region Syddanmark Signe Andersen. Formand Karina Adsbøl præsenterede tilsynet og
sikrede sig, at patienterne havde fået besked om tilsynets besøg, og at de har adgang til at
tale med tilsynet, hvis de ønsker det. Tilsynet blev herefter oplyst om patienterne på
afsnittet, de fysiske rammer og de generelle forhold på afsnittet.
Tilsynet fik udleveret en mappe om afsnittet med bl.a. velkomstmateriale til patienterne,
udkast til en samarbejdsaftale mellem patienterne og afsnittet, husorden, oversigt over
anvendelsen af tvang i 2017 og 2018 samt materiale om strategi for behandlingen på
afsnittet. Tilsynet blev herefter vist rundt på afsnittet og havde lejlighed til at tale med en
patient.
2. Tilsynet udtaler
Tilsynet bemærkede den rolige atmosfære på afsnittet og de rene og pæne
fysiske rammer med store vinduer m.v. Patientstuerne og de dertilhørende
badeværelser fremstod endvidere store og lyse.
§71, Alm.del - 2017-18 - Bilag 131: Endelig rapport for § 71-tilsynets anmeldt tilsynsbesøg på Psykiatrisk Afdeling Middelfart, afsnit P1, den 23/4-2018
1918403_0002.png
Tilsynet noterer sig, at der er en stabil personalegruppe tilknyttet afsnittet.
Tilsynet finder det positivt, at afsnittet sammen med en tovholder har opstartet flere
aktiviteter til glæde for patienterne f.eks. fitness og mindfulness.
3. Kort om afsnit P1
Store dele af Psykiatrisk Afdeling Middelfart består af retspsykiatriske sengeafsnit. Afsnit
P1 behandler dog voksne almenpsykiatriske patienter med behandlings- eller
udredningsbehov i alderen 18-70 år. Der er 18 sengepladser på afsnittet med både
åbne og lukkede pladser, som kan fordeles efter behov. Der er fællesarealer både ude
og inde.
På dagen for tilsynets besøg var der 16 indlagte patienter, hvoraf 9 var indlagt på åbne
pladser og 7 var indlagt på lukkede pladser. Ud af de 16 indlagte patienter var 5
patienter administrativt frihedsberøvet.
Behandlingen og sygeplejen på afsnittet er tilrettelagt med en deeskalerende
tilgang, og personalet har fokus på at være opsøgende, venlige og at opnå en
relation til de indlagte patienter.
4. Tilsynets rundgang
Afsnit P1 ligger i stueetagen på Psykiatrisk Afdeling Middelfart. Generelt fremstod afsnittet
rent og pænt, og endvidere var der en rolig atmosfære.
Tilsynet startede rundgangen ved indgangen til afsnittet, hvor der bl.a. lå mødefaciliteter og
personalekontor. Herefter fortsatte rundgangen ved de åbne pladsers fællesfaciliteter, og
tilsynet havde lejlighed til at se en patientstue. Tilsynet så ligeledes fællesfaciliteterne ved
de lukkede pladser og endnu en patientstue.
Patientstue
Alle patientstuer har eget bad og toilet. Begge de to patientstuer, som tilsynet havde
lejlighed til at se under rundgangen på afsnittet, var ubeboede, men ellers stort set
identiske.
Under tilsynsbesøget fik § 71-tilsynet oplyst, at der ikke var mulighed for opbevaring af
patienternes snavsetøj. Tilsynet har efterfølgende fået oplyst, at patienterne hver har en
lærredspose til opbevaring af vasketøj, som de tager med, når de går i vaskerummet for at
benytte afsnittets vaskemaskine og tørretumbler, men at der vil blive indkøbt
plastikvasketøjskurve til hver stue.
Patientstuerne havde en god størrelse, var lyse og havde klassisk sygehusmøblement i
form af seng, borde, stole, skab og et badeværelse af en god størrelse.
2/4
§71, Alm.del - 2017-18 - Bilag 131: Endelig rapport for § 71-tilsynets anmeldt tilsynsbesøg på Psykiatrisk Afdeling Middelfart, afsnit P1, den 23/4-2018
1918403_0003.png
Der er ikke TV på patientstuerne, men afsnittet har to TV til udlån, og der er endvidere et
TV i hver af afsnittets to opholdsstuer. Der er også et TV tilknyttet en Wii-spillemaskine, og
derudover er patienterne velkomne til at tage deres eget TV med.
Tilsynet har efterfølgende spurgt ind til håndteringen af eventuelle risici forbundet med
fritliggende ledninger, bruseslanger osv. og fået oplyst, at der foretages en individuel
risikovurdering med afsæt i den enkelte situation og patient og eventuel efterfølgende
tilpasning af patientens fysiske miljø samt observationsniveau. En selvmordstruet patient vil
f.eks. få fjernet ledninger/bruseslangen fra sin stue, men det vil også blive overvejet, om
der er behov for fast vagt.
Øvrige arealer
Tilsynet så endvidere på rundgangen afsnittets gangarealer, hvor der bl.a. hang en tavle
med oversigt over medarbejdere og aktiviteter på afsnittet.
Personalekontoret var med store glasflader ud mod afsnittet, så personalet har
mulighed for at følge med i aktiviteten på afsnittet, ligesom patienterne kan se, hvor
personalet er. Tvangsprotokollen er placeret i personalekontoret.
Fællesfaciliteterne består bl.a. af en stue i åben forbindelse med gangarealet i den åbne
del af afsnittet med bl.a. TV og et lædermøbelarrangement. Til den lukkede del af
afsnittet var der ligeledes en stue, hvor der også var spisestuefaciliteter i åben
forbindelse med gangarealer. Begge de to fællesfaciliteter fremstod anvendelige, men
ikke specielt inspirerende.
Tilsynet så på rundgangen endvidere samtalerum, depot med bl.a.
bæltefikseringskasser, pårørenderum med legetøj, medicinrum og sanserum med
kugleseng og stort TV, der kan afspille beroligende film med lyde og billeder af f.eks.
havet. Tilsynet så ligeledes to gårdarealer med en mindre græsplæne samt borde og
bænke. Patienterne har adgang til gårdarealerne indtil kl. 22.
Til afdelingen er endvidere tilknyttet vaskerum, værksted til ergoterapi, træningslokale til
fysioterapi, to sportshaller, udendørs træningsfaciliteter og et bibliotek, som tilsynet dog
ikke havde lejlighed til at se.
5. Tvang
Tilsynet fik under det indledende møde med personalet på afsnittet mulighed for at
drøfte udviklingen i tvang og fik udleveret statistik over anvendelsen af tvang i 2017 og
2018. Tilsynet spurgte bl.a. ind til baggrunden for, at der indtil videre i 2018 har været
lige så mange bæltefikseringer, der har varet i over 48 timer, som i hele 2017, og fik
svar på baggrunden herfor.
3/4
§71, Alm.del - 2017-18 - Bilag 131: Endelig rapport for § 71-tilsynets anmeldt tilsynsbesøg på Psykiatrisk Afdeling Middelfart, afsnit P1, den 23/4-2018
Afsnittets ledelse oplyste, at få patienter tegner sig for mange af tvangstilfældene, og at
de arbejder på at nedbringe antallet af tvangstilfælde.
6. Øvrigt
Tilsynet fik oplyst, at der på afsnittet er en belægningsprocent på 96 pct., og at det er
længe siden, at der har været overbelægning. Ved overbelægning kan det forekomme,
at to patienter må dele en stue.
I forhold til personalet er der ikke særlig megen udskiftning i medarbejdergruppen, og
afsnittet har ikke rekrutteringsproblemer. Det gælder også for psykiatere. Afsnittet
bruger tolke, når de har patienter, som ikke taler dansk eller engelsk.
Tilsynet har efterfølgende fået oplyst, at normeringen for sygeplejersker er ca. 14
fuldtidsstillinger, og for det øvrige plejepersonale er ca. 18 fuldtidsstillinger. I
hverdagene er normeringen for plejepersonalet 7-9 på dagsvagt, 5-6 pr. aftenvagt og 3-
4 pr. nattevagt og normeringen er lidt lavere i weekenderne.
De fleste patienter, der er indlagt på de åbne pladser, spiser i afdelingens cafe, mens
patienter på de lukkede pladser får en vogn ind på afsnittet med mad. Afsnittets
medarbejdere oplyste, at det fungerede fint, og tilsynet fik oplyst, at der var tilfredshed
med maden.
Nogle af patienterne på afsnittet får ECT-behandling.
I tilfælde af en nødsituation har afsnittet en aftale om, at politiet kommer, og der er i
øvrigt altid seks medarbejdere i afdelingen, der kan tilkaldes.
Afsnittet har sammen med en tovholder opstartet en række aktiviteter tre gange dagligt
for patienterne, som bl.a. består af fitness, mindfulness om aftenen og forskellige
aktiviteter på de udendørs baner, der hører til afdelingen.
6.1. Patientoplevelse
Tilsynet havde under rundgangen på afsnittet lejlighed til at tale med en patient.
Patienten oplyste, at personalet var flinke og imødekommende, men at de en gang
imellem var lidt tvetydige og uklare f.eks. på patientens spørgsmål om de præparater,
som vedkommende skal tage. Patienten oplyste, at han gik ture og spillede spil, men at
han manglede en computer. Patienten oplyste i øvrigt at have en patientrådgiver, og at
han var tilfreds med de fysiske rammer og maden på afsnittet.
4/4