Finansudvalget 2017-18
Aktstk. 133
Offentligt
1916989_0001.png
TALEMANUSKRIPT
Si de 1 af 11
Talepapir - besvarelse af samrådsspørgsmål A, C og D
vedr. akt. om lejemål i Copenhagen Towers
Samrådsspørgsmål A
Vil ministeren uddybe de allerede givne
svar stillet i forbindelse med
behandlingen af aktstykket?
Samrådsspørgsmål C
Hvilke anstrengelser har regeringen
gjort sig for at finde andre og mere
økonomisk fordelagtige lejemål end
Copenhagen Towers?
Samrådsspørgsmål D
Hvilke konkrete tiltag har regeringen
og ministeriet foretaget for at undgå, at
Aktstk. 133 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 21. juni 2018 om Copenhagen Towers, til transport-, bygnings- og boligministeren
1916989_0002.png
Si de 2 af 11
staten indgår kontrakter med selskaber,
der benytter skattely i forbindelse med
udleje til staten?
Indledning
Tak for ordet.
Idet spørgsmål A og C vedrører det
samme emne, nemlig lokalisering af
Skattestyrelsen, vil jeg besvare dem
samlet.
Lad mig indlede med at præcisere min
rolle og Bygningsstyrelsens rolle i denne
sag.
Bygningsstyrelsen er statens
ejendomsadministrator og bygherre og
har således ansvaret for at skabe
moderne, funktionelle og
omkostningseffektive rammer for
statslige institutioner. En af
Bygningsstyrelsens opgaver er at indgå
statslige lejeaftaler til kontor- og
Aktstk. 133 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 21. juni 2018 om Copenhagen Towers, til transport-, bygnings- og boligministeren
1916989_0003.png
Si de 3 af 11
arkivformål hos private udlejere på
statslige institutioners vegne. De
statslige institutioner, i dette tilfælde
SKAT, er således kunder hos
Bygningsstyrelsen og kan stille ønsker og
krav til deres lokalisering, som
institutionerne efterfølgende betaler
husleje af. Bygningsstyrelsen foretager
en ejendomsfaglig vurdering af lejemål,
herunder om kundens funktionskrav kan
opfyldes, om der kan skabes en
fordelagtig businesscase i forhold til
andre mulige løsninger og
markedsvilkårene i området.
Besvarelse af
spørgsmål A og C
Jeg vil nu besvare spørgsmål A og C.
I forbindelse med regeringens
beslutning om at opdele SKAT i syv nye
specialiserede styrelser blev der truffet
beslutning om, at den samlede
skatteforvaltning skal være bredt
Aktstk. 133 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 21. juni 2018 om Copenhagen Towers, til transport-, bygnings- og boligministeren
1916989_0004.png
Si de 4 af 11
repræsenteret i hele landet, samt at den
nye Skattestyrelse skulle have
hovedsæde i København.
Som det fremgår af aktstykket har det i
forbindelse med organiseringen af den
nye skatteforvaltning været et ønske fra
Skatteministeriet at samle de nye
styrelser på så få adresser som muligt.
Det samlede lokalebehov for
Skattestyrelsens hovedsæde er på ca.
700 medarbejdere. Bygningsstyrelsen
har derfor på vegne af SKAT i efteråret
2017 afsøgt mulighederne for
lokaliseringer til Skattestyrelsen i
København til 700 medarbejdere.
En af de mulige lokaliseringer var SKATs
nuværende lejemål på Østbanegade i
København. Som det fremgår af
aktstykket og svar på udvalgsspørgsmål
har Bygningsstyrelsen drøftet såvel køb
Aktstk. 133 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 21. juni 2018 om Copenhagen Towers, til transport-, bygnings- og boligministeren
1916989_0005.png
Si de 5 af 11
af ejendommen som genforhandling af
den eksisterende lejekontrakt med ejer
af Østbanegade.
Som det fremgår af svar på spørgsmål 2
og 11 tilbød udlejer i forbindelse med
forhandlingerne en reduceret husleje på
godt 200 kr. pr. kvadratmeter samt et
bidrag på op til 40 mio. kr. til
opgradering af lejemålets indvendige
arealer.
Der var en række grunde til at
Bygningsstyrelsen, på trods af udlejers
tilbud, vurderede, at der ikke kunne
indgås et tilfredsstillende
forhandlingsresultat. Endeligt var det
Bygningsstyrelsens vurdering, at en
ombygning af Østbanegade ikke ville
løfte ejendommens klima- og
energiforhold op til tidssvarende
standarder.
Aktstk. 133 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 21. juni 2018 om Copenhagen Towers, til transport-, bygnings- og boligministeren
1916989_0006.png
Si de 6 af 11
Bygningsstyrelsen har til brug for
drøftelser med ejer af ejendommen fået
udarbejdet en vurderingsrapport af
erhvervsejendomsmægler- og
rådgivningsfirmaet Colliers, der har
underbygget Bygningsstyrelsens
vurdering af, at udlejers prisforlangende
er for højt sat både i relation til et
ejendomskøb og lejeniveauet i
forbindelse med genforhandlingen af
kontrakten.
I forhold til ombygning af lejemålet
vurderede Bygningsstyrelsen, at
omfanget af lejemålets nødvendige
opgraderinger ville kræve et væsentligt
højere beløb end de af ejer tilbudte 40
mio. kr. De resterende udgifter til de
nødvendige opgraderinger vil derfor
skulle betales af den danske stat.
Aktstk. 133 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 21. juni 2018 om Copenhagen Towers, til transport-, bygnings- og boligministeren
1916989_0007.png
Si de 7 af 11
Bygningsstyrelsen vurderede også, at en
renovering af ejendommens facade var
nødvendig, hvilket udlejer ikke var enig
i.
Ved en sammenligning af udlejers udspil
om nyt huslejeniveau med
vurderingsrapportens og
Bygningsstyrelsens eget kendskab til
ejendomsmarkedet, forventede
fremtidige udgifter til opgradering af
lejemålet, udlejers holdning til
facaderenovering, midlertidig
genhusning og til- og fraflytninger
vurderede Bygningsstyrelsen således, at
der ikke kunne indgås et tilfredsstillende
forhandlingsresultat.
Parallelt med drøftelserne med ejeren af
Østbanegade om køb og genforhandling
af lejekontrakten afsøgte
Bygningsstyrelsen i dialog med SKAT
Aktstk. 133 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 21. juni 2018 om Copenhagen Towers, til transport-, bygnings- og boligministeren
1916989_0008.png
Si de 8 af 11
erhvervslejemarkedet i København for
alternative ejendomme, hvor
Skattestyrelsen kunne placeres. Det
drejer sig om ejendomme placereret i
både Christianshavn, Sydhavnen,
Østerbro, Frederiksberg og Ørestad.
. Det er blandt andet forudsat, at
ejendommen på kort sigt kan klargøres
til indflytning uden større ombygninger
og kan rumme det nødvendige antal
medarbejdere.
I København er der kun få egnede
eksisterende og ledige lokaliteter, der
kan rumme det ønskede antal
medarbejdere.
Lejeomkostninger pr. årsværk ved
lejemålet i Copenhagen Towers ligger
inden for Bygningsstyrelsens benchmark
for pris pr. årsværk for erhvervslejemål i
Aktstk. 133 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 21. juni 2018 om Copenhagen Towers, til transport-, bygnings- og boligministeren
1916989_0009.png
Si de 9 af 11
København, da ejendommen er mere
areal- og energieffektiv og vil medføre
besparelser for staten. Copenhagen
Towers er derudover det lejemål, der i
højest grad opfylder SKATs kriterier om
hurtig indflytning, infrastrukturel
velbeliggenhed, areal- og
energieffektivitet, og som samtidig har
en grøn profil.
Det er således en samlet afvejning af
økonomiske og ovenstående forhold, der
har været grundlaget for beslutningen
om Skattestyrelsens placering i
Copenhagen Towers.
Såfremt det på nuværende tidspunkt
besluttes, at Skattestyrelsens hovedsæde
ikke skal placeres i Copenhagen Towers,
vil staten ved Bygningsstyrelsen stå i en
meget ugunstig forhandlingssituation
givet de få egnede lokaliteter, der kan
Aktstk. 133 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 21. juni 2018 om Copenhagen Towers, til transport-, bygnings- og boligministeren
1916989_0010.png
Si de 10 af 11
rumme det ønskede antal medarbejdere
i København. Dette inkluderer en
eventuel genforhandling med udlejer af
Østbanegade eksempelvis i forhold til
krav om en yderligere binding af
lejeperioden.
Besvarelse af
spørgsmål D
Jeg vil nu besvare spørgsmål D.
Som allerede nævnt foretager
Bygningsstyrelsen en ejendomsfaglig
vurdering af lejemål, herunder om
kundens funktionskrav kan opfyldes, om
der kan skabes en fordelagtig
businesscase i forhold til andre mulige
løsninger og markedsvilkårene i
området.
Bygningsstyrelsen kan ikke foretage en
skattefaglig vurdering af hverken udlejer
eller selskaber, der direkte eller indirekte
Aktstk. 133 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 20: Spm. om ministeren vil oversende talepapir fra samråd den 21. juni 2018 om Copenhagen Towers, til transport-, bygnings- og boligministeren
1916989_0011.png
Si de 11 af 11
har ejerandel i udlejers virksomhed.
Bygningsstyrelsen har hverken
kompetence eller bemyndigelse til at
vurdere og træffe afgørelse om
skattemæssige forhold.
Men Bygningsstyrelsen foretager på
baggrund af markedskendskab en
konkret vurdering af, om der er tale om
en seriøs udlejer med en tilstrækkelig
økonomisk soliditet.
I forhold til den konkrete udlejer har jeg
dog fået oplyst af Bygningsstyrelsen, at
Copenhagen Towers koncernens
revisionsfirma, EY, har oplyst, at alle
involverede selskaber i ejerkredsen er
hjemmehørende og skattepligtige i
Danmark. Jeg vil foreslå, at yderligere
spørgsmål om de skattemæssige
aspekter af den konkrete sag besvares af
skatteministeren.