Finansudvalget 2017-18
Aktstk. 92
Offentligt
1891155_0001.png
MINISTEREN
Finansudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
8. maj 2018
2018-2480
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Finansudvalget har i spørgsmål 8 af 3. maj 2018 stillet mig følgende spørgsmål
vedrørende aktstykke om indgåelse af offentlig-privat partnerskabsaftale (OPP-
aftale) mellem Bygningsstyrelsen og et OPP-selskab. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Rune Lund (EL).
Spørgsmål 8:
Vil ministeren i forlængelse af svaret på spørgsmål 4 oplyse,
a) hvem Bygningsstyrelsens finansielle rådgiver i sagen er,
b) hvad baggrunden er for at pålægge den risikofrie rente på 1 pct. et risikotil-
læg,
c) hvad nettonutidsværdien af hhv. statsbyggeri og OPP er, under forudsætning
af en nominel diskonteringsrente på hhv. 1 pct., 1,5 pct., 2,0 pct., 2,5 pct.
og 3 pct. og
d) om den totaløkonomiske analyse af statsbyggeri og OPP er en budgetøko-
nomisk analyse eller en samfundsøkonomisk analyse, herunder bedes særlig
redegjort for, om der er inddraget samfundsøkonomiske forhold i vurderingen
af økonomien i hhv. statsbyggeri og OPP?
Svar:
Bygningsstyrelsen har oplyst at:
”a) Bygningsstyrelsens finansielle rådgiver er PwC.
b) Hvad angår spørgsmålet vedr. den risikofrie rente antages det, at der refere-
res til risikotillægget, som er pålagt ved tilbagediskontering af projektets beta-
lingsstrømme.
Betalingsstrømme fra både statsbyggeri (omkostninger i anlægs-og driftsfasen)
samt OPP-modellen (løbende enhedsbetalinger) tilbagediskonteres med en
diskonteringsrente, der både afspejler niveauet for den risikofrie rente samt et
risikotillæg modsvarende de systematiske risici i projektets betalingsstrømme,
såsom opbremsning i økonomien, renteudvikling og inflation.
Aktstk. 92 - 2017-18 - Endeligt svar på spørgsmål 8: Spm. om finansiel rådgiver, risikofri rente og den totaløkonomiske analyse af statsbyggeri og OPP, til transport-, bygnings- og boligministeren
1891155_0002.png
Denne metode svarer til Finansministeriets metode til fastsættelse af diskonte-
ringsrente ved gennemførelse af samfundsøkonomiske analyser.
c) Nettonutidsværdien af hhv. statsbyggeri og OPP ved anvendelsen af en no-
minel diskonteringsrente på hhv. 1 pct., 1,5 pct., 2,0 pct., 2,5 pct. og 3 pct. er
illustreret i tabellen nedenfor.
Dog skal Bygningsstyrelsen bemærke, at der i den totaløkonomiske vurdering
forudsættes en inflation på 2,0 pct., hvorfor betalingsstrømmene diskonteres
med en negativ realrente, såfremt der anvendes en nominel rente på under 2
pct. En negativ realrente vurderes ikke at modsvare projektets systematiske
risici, og vil desuden være væsentlig lavere end den af Finansministeriets ud-
meldte diskonteringsrente i maj 2013.
Det er Bygningsstyrelsens finansielle rådgivers vurdering, at en anvendt dis-
konteringsrente i nominelle termer på 3,5 pct. er rimelig henset til niveauet for
den risikofrie rente og de systematiske risici i projektet.
Nettonutidsværdi ved forskellig nominel diskonteringsrente
1,0 %
OPP
Statsbyggeri (total-
entreprise)
376,1
285,6
1,5 %
345,8
275,5
2,0 %
318,4
266,1
2,5 %
293,7
257,2
3,0 % 3,5 %
271,3 251,0
248,8 240,9
Side 2/2
d) Den totaløkonomiske vurdering har udelukkende til formål at være en øko-
nomisk sammenligning af realiseringen af et byggeri som henholdsvis statsbyg-
geri og OPP. Der er ikke tale om en budgetøkonomisk analyse samt ej heller en
samfundsøkonomisk analyse i traditionel forstand. Der er derfor ikke inddra-
get bredere samfundsøkonomiske forhold i vurderingen.”
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen