MINISTEREN
Finansudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
2. maj 2018
2018-2480
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Finansudvalget har i spørgsmål 3 af 26. april 2018 stillet mig følgende spørgs-
mål vedrørende aktstykke om indgåelse af offentlig-privat partnerskabsaftale
(OPP-aftale) mellem Bygningsstyrelsen og et OPP-selskab. Spørgsmålet er stil-
let efter ønske fra Rune Lund (EL).
Spørgsmål 3:
Ministeren bedes oplyse, om der i sammenligningen af OPP og offentlig total-
entreprise er indregnet risikotillæg og effektiviseringstillæg. I bekræftende fald
bedes ministeren oplyse størrelsen heraf.
Svar:
Bygningsstyrelsen oplyser:
”Der er i sammenligningen indregnet både risikotillæg og effektiviseringstillæg
(optimeringstillæg).
Der er i den totaløkonomiske sammenligning pålagt et risikotillæg på statsbyg-
gerimodellen (bygherretillæg) på 5 pct. ved opgørelsen af de forventede an-
lægsomkostninger. Ligeledes er den estimerede effektiviseringsgevinst i drifts-
fasen ved OPP tillagt statsbyggerimodellen som et effektiviseringstillæg på 5
pct.
Risikotillæg
Risikotillægget dækker en bygherres sædvanlige risici i anlægsfasen, herunder
risici forbundet med overholdelse af anlægsbudgettet, leverandørkonkurser,
forsinkelser i materialeleveringer samt også en større andel af risici i forhold til
grundens forurenings- og funderingsforhold.
Ovenstående er vanskeligt at kvantificere, men samlet set har Bygningsstyrel-
sen skønnet, at der med henblik på sammenligningen bør indarbejdes et byg-
herretillæg på 5 pct. af anlægsomkostningerne i statsbyggeriløsningen som
grundlag for den kvantitative vurdering.
Effektiviseringstillæg (optimeringstillæg)
Ved sammenligning af OPP og statsbyggeri er der en række forhold, der bør
tages højde for. Således påtager OPP-leverandøren sig en bygherres sædvanlige
risici i anlægsfasen, herunder risici forbundet med overholdelse af anlægsbud-
gettet, leverandørkonkurser, forsinkelser i materialeleveringer samt også en
større andel af risici i forhold til grundens forurenings- og funderingsforhold.
Ovenstående forskelle er vanskelige at kvantificere, men samlet set er det
skønnet, at der med henblik på at opstille et sammenligt driftsbudget bør ind-