Kulturudvalget 2016-17
S 825
Offentligt
1730548_0001.png
Kulturministeren
Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
1240 København K
Kulturministeriet
Nybrogade 2
1203 København K
Tlf
Fax
E-mail
Web
:
:
:
:
33 92 33 70
33 91 33 88
[email protected]
www.kum.dk
8. marts 2017
Folketingsmedlem Liselott Blixt (DF) har den 27. februar 2017 stillet mig følgende
spørgsmål, nr. 825, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål:
Hvad er ministerens holdning til, at en kommune ikke kan sikre borgerne ved, at
kommunen vælger at undlade at tage flygtninge/indvandrere i praktik, hvor der er
børn, da kommunen ikke må/kan forlange en børneattest, der går 10 år tilbage?
Svar:
Lov om indhentelse af børneattest i forbindelse med ansættelse af personale m.v.
omfatter enhver, der som led i udførelsen af sine opgaver skal have – eller har mulighed
for – direkte kontakt med børn under 15 år, såfremt ansættelses- eller
beskæftigelsesforholdet har karakter af fast tilknytning. Loven indeholder et objektivt
krav, som gælder uanset, hvor længe en person har opholdt sig i Danmark.
Børneattesten er et vigtigt redskab til brug for ansættelse og beskæftigelse af personer,
der skal have kontakt med børn under 15 år, men en børneattest kan aldrig stå alene.
Jeg har tillid til, at kommunerne udviser omhyggelighed i sådanne ansættelsessager, og
at de, som øvrige arbejdsgivere, gør, hvad de kan for at føle sig trygge ved at ansætte
eller engagere en bestemt person i en given situation, der omfatter kontakt med børn.
Mette Bock
Dok. nr. 17/00780-3