Jamen tak for et, synes jeg, grundigt svar.
Jeg er jo meget enig i, at der skal være et frit valg for forældrene, i forhold til om man vil have sine børn til at gå i folkeskolen eller på en friskole.
Det er sådan set et valg, der er beskyttet af grundloven.
Det er ikke noget, jeg eller mit parti har nogen som helst planer om at ændre på.
Jeg synes også, det er vigtigt, at vi har friskoler som et alternativ til folkeskolen, hvor der er mulighed for en anden pædagogik eller et andet holdningsbaseret grundlag, eller hvad det nu kan være.
Når jeg stiller spørgsmålet, er det jo, fordi jeg er bekymret for den udvikling, vi har set, og som ministeren også selv nævner i sit svar, hvor der over årene er blevet rykket ved fordelingen af elever mellem friskolerne og folkeskolerne – altså, hvor flere og flere elever går på friskolerne, og færre på folkeskolerne.
Jeg er bekymret for, hvad det kommer til at gøre ved folkeskolen, hvis det kommer til at fortsætte fremadrettet.
Hvad vil det gøre ved den folkeskole, vi kender, som er et naturligt valg for de fleste, og hvor børn med forældre med alle mulige forskellige baggrunde møder hinanden, lærer hinanden at kende på tværs af forskelligheder, på tværs af deres forældres baggrund?
Det er det, jeg kan være lidt nervøs for.
Men jeg hører ministerens svar sådan, at ministeren ikke mener, at der er nogen sammenhæng mellem koblingsprocenten, og så hvor mange elever der vil vælge at gå på en friskole.
Jeg er jo enig i, at der er mange ting, der har betydning for det her, også hvordan man fører skolepolitik ude i kommunerne, og hvor mange steder man lukker små skoler osv.
Jeg tror, der er mange ting, men alt andet lige vil jeg jo have en opfattelse af, at der nok er en sammenhæng mellem koblingsprocenten, og så hvor mange elever der kommer til at gå på en fri grundskole.
Og der forstår jeg ministerens svar sådan, at det mener ministeren ikke.
Det svar synes jeg måske i virkeligheden er en lille smule bemærkelsesværdigt, så ministeren må gerne bekræfte, at jeg har forstået det rigtigt – altså at der alt andet lige ingen sammenhæng er mellem koblingsprocenten, og hvor mange elever der vælger at gå på en friskole.