Energi-, Forsynings- og Klimaudvalget 2016-17
S 1445
Offentligt
1784448_0001.png
Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
31. august 2017
J nr. 2017-2651
Folketingsmedlem Christian Poll (ALT) har den 24. august 2017 stillet mig følgende
spørgsmål S 1445, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. S 1445:
"Er det efter ministerens opfattelse problematisk, at finansministerens i svar på FIU
- alm. del, spørgsmål 323, om genberegninger af de offentlige tabeller og
tilbagebetalingsscenarier for IEA’s 450 ppm scenarie og EIA-NPS-scenariet,
konkluderer, at Nordsøaftalen indgået af regeringen, S, DF, RV og SF den 22.
marts 2017 ikke er fuldt finansieret, hvis Parisaftalens togradersmål overholdes
(450ppm scenariet), og at skatterabatten på 5 mia. kr. til DUC dermed kun
tilbagebetales til den danske stat ud fra den præmis, at verden ikke når
klimaaftalens mål?"
Svar
Lad mig indlede med at oplyse, at Nordsøaftalen er fuldt finansieret uafhængigt af
olieprisen og således også uafhængigt af, om den oliepris, som skønnes i Det
Internationale Energiagenturs (IEA) ”450 Scenario” viser sig at svare til den faktiske
udvikling.
Det mindreprovenu, som følger af lempelserne i Nordsøaftalen, finansieres af en ny
udbyttepolitik for Vækstfonden og Dansk Eksportkredit samt en udfasning af
forskudsmomsordningen. Varigt skønnes merprovenuet fra
finansieringselementerne at udgøre ca. 660 mio. kr., mens mindreprovenuet
forbundet med investeringsvinduet varigt skønnes at udgøre ca. 45 mio. kr.
Fra det år hvor skattelempelserne er fuldt finansieret over årene, er det forståelsen,
at der reserveres et positivt råderumsbidrag fra finansieringen til sikring af gode
rammebetingelser i dansk erhvervsliv, jf. Nordsøaftalen 2017.
Udviklingen af olieprisen har dog en betydning for, om de selskaber, der vælger at
gøre brug af investeringsvinduet i henhold til aftalen, skal betale lempelsen tilbage
(tilbagebetalingsordningen). Tilbagebetalingsordningen pålægger selskaberne en
tillægsskat, som indføres, hvis olieprisen overstiger et bestemt niveau. Fra og med
Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/2
www.efkm.dk
S 1445 - 2016-17 - Endeligt svar på S 1445: Er det efter ministerens opfattelse problematisk, at finansministerens i svar på FIU - alm. del, spørgsmål 323, om genberegninger af de offentlige tabeller og tilbagebetalingsscenarier for IEA’s 450 ppm scenarie og EIA-NPS-scenariet, konkluderer, at Nordsøaftalen indgået af regeringen, S, DF, RV og SF den 22. marts 2017 ikke er fuldt finansieret, hvis Parisaftalens togradersmål overholdes (450ppm scenariet), og at skatterabatten på 5 mia. kr. til DUC dermed kun tilbagebetales til den danske stat ud fra den præmis, at verden ikke når klimaaftalens mål?
1784448_0002.png
2022 vil en tillægsskat på 5 pct. blive udløst, hvis olieprisen i gennemsnit over et år
er 75 USD per tønde (2017 priser) eller over. Hvis olieprisen er 85 USD per tønde
(2017 priser) eller over, er tillægsskatten 10 pct.
Der er meget stor usikkerhed om de fremtidige oliepriser. Statens skøn for oliepris-
udviklingen baserer sig på en kombination af IEAs årlige langsigtede prognose og
futurespriser. Udviklingen i olieprisen vil dog afhænge af en række globale forhold,
som vi ikke er herre over i Danmark.
Tilbagebetalingsordningen er opbygget på en sådan måde, at den sikrer fortsat
balance mellem kulbrinteproducenterne og staten ved fremtidigt høje oliepriser.
Hvis skønnet for olieprisen i forbindelse med aftalen viser sig at svare til den
faktiske udvikling, vil selskaberne have tilbagebetalt den samlede lempelse i 2031.
Med venlig hilsen
Lars Chr. Lilleholt
Side 2/2