Skatteudvalget 2016-17
S 134
Offentligt
1682313_0001.png
2. november 2016
J.nr. 16-1632968
Til Folketingets Lovsekretariat
Hermed sendes svar på spørgsmål S 134 af 25. oktober 2016, indleveret af Brian Mikkel-
sen (K).
Karsten Lauritzen
/ Lise Bo Nielsen
S 134 - 2016-17 - Endeligt svar på S 134: Er ministeren bekymret for, at et ACE-fradrag viser sig så vanskeligt at implementere i praksis, at det reelt ikke lader sig gøre, ligesom det eksempelvis var tilfældet for ideen om en forsyningssikkerhedsafgift?
1682313_0002.png
Spørgsmål
Er ministeren bekymret for, at et ACE-fradrag viser sig så vanskeligt at implementere i
praksis, at det reelt ikke lader sig gøre, ligesom det eksempelvis var tilfældet for ideen om
en forsyningssikkerhedsafgift?
Svar
Som det også fremgår af
Et stærkere Danmark – Vækst 2016
vil indførelse af et ACE-
fradrag være en stor reform af det danske selskabsskattesystem, men der er ikke noget
grundlag for at mene, at det ikke vil kunne implementeres i praksis. EU-kommissionen
fremhæver i rapporten
Tax Reforms in EU Member States 2015 – Tax policy challenges for eco-
nomic growth and fiscal sustainability
fra september 2015, at ACE er blevet succesfuldt imple-
menteret i praksis i et antal medlemslande. Indførelsen af en ACE nødvendiggør dog
værnsregler rettet mod koncerninterne transaktioner.
1
Erhvervsbeskatningsudvalget har fået til opgave at udforme en konkret model for et
ACE-fradrag, og det er mit klare politiske ønske, at udvalget har fokus på at indrette en
ACE-model operationelt, herunder afklare problemstillinger i relation til EU-retten. Det
kan i den forbindelse bemærkes, at EU-Kommissionen i sit forslag om et nyt selskabs-
skatteregelsæt (CCTB) har foreslået, at der indføres en ACE uden dog at have konkretise-
ret selve udformningen nærmere.
1
På side 49 i rapporten fremgår: ”An important practical advantage of the ACE is that it has already been seen to have
been successfully implemented in a number of countries.” og ” the ACE may create an incentive for companies to engage
in specific types of profit shifting, which may lead to additional losses of revenue. This problem can be addressed by
introducing anti-avoidance provisions targeted at intra-group transactions.”
http://ec.europa.eu/economy_finance/publications/eeip/ip008_en.htm
Side 2 af 2