Beskæftigelsesudvalget 2016-17
L 97
Offentligt
1715244_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Finn Sørensen
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Ved Stranden 8
1061 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
25. januar 2017
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 23. januar 2017 stillet følgende spørgsmål nr.
1 (L 97 ), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Finn Søren-
sen.
Spørgsmål nr. 1:
J.nr. 2017-598
”Hvor mange dagpengemodtagere skønnes at blive ramt af 5-ugers karensperioden,
jf. lovforslaget § 1, nr. 4? Og hvad er de økonomiske konsekvenser af vedtagelsen
af dette forslag sammenholdt med, at forslaget ikke bliver gennemført?”
Svar:
Med lovforslaget, der udmønter trepartsaftalen fra august 2016, gør vi hele ordnin-
gen med 6 ugers jobrettet uddannelse meget mere fleksibel. Fremover kan ledige i
målgruppen frit kombinere kurser i op til 6 ugers varighed inden for bestemte er-
hvervsgrupper.
For at økonomien i ordningen fortsat skal hænge sammen, blev parterne bag tre-
partsaftalen enige om at indføre en 5 ugers karensperiode. Der er dog stadigvæk - i
en 2-årig forsøgsperiode - en række kurser, der er undtaget fra karensperioden. Det
er kurser, som er identificeret som særligt relevante for arbejdsmarkedets behov.
Helt konkret har vi sammen med parterne udvalgt i alt 70 AMU-kurser. Det er fi-
nansieret af en pulje og sker inden for de økonomiske rammer, som er forudsat i
Trepartsaftalen.
Forslaget om at indføre en karensperiode på 5 uger for at få ret til 6 ugers jobrettet
uddannelse skal ses i sammenhæng hermed.
I de økonomiske konsekvensberegninger er der taget udgangspunkt i den samlede
målgruppe for 6 ugers jobrettet uddannelse, hvorunder dagpengemodtagere tilhø-
rer. Der er derfor ikke foretaget en særskilt beregning af konsekvenserne for dag-
pengemodtagere. Data for aktiviteten i jobrettet uddannelse er behæftet med usik-
kerhed, men en opgørelse fra Styrelsen for Arbejdsmarked og Rekruttering fra
2015 viser, at ud af godt 1.500 påbegyndte uddannelsesforløb inden for de første 5
ugers ledighed modtog godt 97 pct. dagpenge.
I de økonomiske konsekvenser er det lagt til grund, at indførelse af en 5 ugers ka-
rensperiode isoleret set indebærer mindreudgifter på 52 mio. kr. årligt. Baseret på
en gennemsnitlig varighed på 5 uger pr. uddannelsesforløb svarer det til ca. 2.500
færre kursister i starten af ledighedsperioden. De ovenfor nævnte lempelser i flek-
sibiliteten i kursusvalget indebærer modsat en merudgift på ca. 56 mio. kr. og for-
L 97 - 2016-17 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvor mange dagpengemodtagere skønnes at blive ramt af 5-ugers karensperioden, jf. lovforslaget § 1, nr. 4, til beskæftigelsesministeren
ventning om en stigning i antallet af kursister på ca. 2.700 med mere end 5 ugers
ledighedsanciennitet. Samlet set indebærer de samlede ændringer af ordningen
merudgifter på ca. 4,5 mio. kr. årligt og ca. 200 flere kursister årligt, når forslaget
er fuldt indfaset.
Som nævnt ovenfor er der som supplement til de foreslåede ændringer afsat en pul-
je på 5 mio. kr. årligt i 2017 og 2018 med henblik på at undtage uddannelser inden-
for mangelområder fra den foreslåede karensperiode på 5 uger. Med midler fra pul-
jen kan ca. 250 flere kursister i hvert af årene 2017 og 2018 gennemføre et uddan-
nelsesforløb.
Venlig hilsen
Troels Lund Poulsen
2